Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Spørgsmål vedr. BioHeat samt det tilbehør der laves til BioHeat pillefyret
Bockhaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 aug 2015 21:17
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 350
Brændsel: Halm
Fremviser gerne i postnummer: 5871
Årligt forbrug: +50

Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af Bockhaus » 24 aug 2015 12:02

Hej
Efter at have haft kig på et fuldautomatisk HDG pillefyr, har jeg fået et godt tilbud på et Passat Bioheat 25 med sugeanlæg for fuldautomatisk drift.
Jeg ville gerne høre lidt erfaringer fra ejere af denne model:
-Fungerer fyret, som det skal?
-Er I tilfredse med ydelsen?
-Er I tilfredse med driftsikkerheden?
-Fungerer den automatiske rensning?

Hvis nogen på den østlige del af Fyn har et Bioheat 25, som de gerne vil vise frem, er jeg meget interesseret i at kigge forbi!

Med venlig hilsen
Jeppe


nemocharley

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2015 12:16

Hej

Der er enkelte Bioheat 149 brugere herinde, som desværre ikke er så aktive. Bioheat 25 brugere kan jeg ikke mindes, at have set herinde - jeg tænker, at det derfor kunne være en idé at kontakte Passat direkte for at høre om de kan anvise dig til nogle anlæg i privat brug?

med lidt held, får du bid på den her, men jeg er ikke sikker.

Bockhaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 aug 2015 21:17
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 350
Brændsel: Halm
Fremviser gerne i postnummer: 5871
Årligt forbrug: +50

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af Bockhaus » 24 aug 2015 13:30

Tak for svaret:-)

nemocharley

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2015 14:08

Det var så lidt :)

der står da lidt om bioheat 149 herinde, mon ikke mange af svaghederne/styrkerne er de samme?

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af salemander » 24 aug 2015 21:20

bioheat 25 er næsten den samme som en 149 .Forskellen på dem er at blæser er større og hullerne i brænder skålen er lidt større ellers er det ikke den store forskel.Det er faktisk at muligt at købe en konventerings sæt fra 15 kw til 25 kw til 149.
Jeg passer 2 149.Det ene har kørt i snart 2 år og er uden sugeanlæg med et drift stop pga askeskraber var knækket+at der er udkisftet sidesten i det i fobindelse med alm veligeholdse .Det andet er lige opsat og er med sugeanlæg .sugeanlægget virker rigtig godt der er slet ingen problemer med det.
Det eneste svage punkt disse fyr som jeg oplever det er askeskarber den skal fornyes ca engang hver 12-15 tons så er den brændt op. jeg tror dog at der er ændret lidt på den måde skraber sidder på i softwaren på de nye kedler.For jeg kan se at den ene kedel der sidder skraber længere ude end på den anden så den ikke sidder lige midt i bålet det vil gøre at den holdere længere.
den automatiske rensnig virker perfekt der har ingen problemer været.jeg tager rense mekanismen op ca 1 gang om året og rengøre hele kedelen der.
Jeg har justeret ydelsen til min 25 % de forskriver ifg manualen at den skal kunne gå ned til 20 % men den tænder selv op igen så det er ikke et problem
Hvis du kun har 350 m2 og der både er vinduer og døre i det vil jeg mene du kan nøjes med et 15 kw.Det ene jeg passer varmer 350m2 meget dårlig isoleret hus op uden nogen problemer
Det andet skal varme 250m2 middel isoleret hus op dog er der her 5 personer der skal i bad på længere sigt skal det osse varme 70 m2 værksted op +150 m løgstør rør
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker


nemocharley

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af nemocharley » 24 aug 2015 21:25

Og der er en del penge at spare også med 149 - den er set til cirka 36K ved hedestoker (jeg ved dog ikke om de stadig kører det tilbud)

Bockhaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 aug 2015 21:17
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 350
Brændsel: Halm
Fremviser gerne i postnummer: 5871
Årligt forbrug: +50

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af Bockhaus » 25 aug 2015 06:42

Tak for et fyldestgørende indlæg - interessant, at man kunne gå lidt ned i størrelse. Var det måske en bedre ide og så evt supplere med et opgraderingskit til at opnå 25kW? Hvor mange piller brænder du af, for at holde varme på de 350m2? Det bliver hurtigt en gang om året, at der skal skiftes askeskraber, og hvor omstændig/bekostelig er sådan en operation?

Ud over det, er det måske et kvalitetsstempel, at der ikke er så meget aktivitet i netop dette forum? 8)

Bockhaus
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 17 aug 2015 21:17
Mit fyr: Ikke udfyldt
Areal: 350
Brændsel: Halm
Fremviser gerne i postnummer: 5871
Årligt forbrug: +50

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af Bockhaus » 25 aug 2015 06:44

Jeg vil meget gerne se et 149-anlæg i drift og meget gerne på Østfyn. Nogen frivillige?☺

salemander
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af salemander » 25 aug 2015 22:11

til de 350 m2 bliver der sidste vinter (oktober til marts-april måned)brugt ca 6 tons men huset er osse piv utæt resten af året bruger han elvarme da han har et 10 kw sol celleanlæg
Dert andet med 250 m2 regner vil med et max forbrug på 6-7 tons om året men der er også 5 personer der skal i bad hvor de 2 skal i bad måske 2-3 gange om dagen pga deres arbejde
aske skraber er meget nem at skifte man tager en stift ud og trækker skraber ud .det tager max 10 min.Jeg er dog lidt spændt på at se om skraber holder længere i det fyr der lige er sat op da den sidder længere væk fra bålet inden den anden gør.
jeg mener at skraber koster 500 kr .Den sidste jeg satte i fik jeg en til at lave i noget syre fast varmebestandig rustfri stål i noget kraftigere materiale end den orginale og den ser ud til at holde noget bedre
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Bioheat 25, erfaring og anbefaling

Indlæg af triumph » 26 aug 2015 05:37

Hvad koster det at skifte sten ?


Besvar