Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Spørgsmål vedr. BioHeat samt det tilbehør der laves til BioHeat pillefyret
Besvar
pjust5
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jul 2012 21:57
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 2 gange

Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af pjust5 » 07 maj 2015 18:04

Hej alle I kloge Bioheat ejere! :wink:

Jeg er i gang med det sidste af planlægningen vedr. renovering af min skorsten.
Det er en godt 9 meter høj muret skorsten uden Isokern i en 50'er villa, taget skal skiftes og skorstenspiben skal mures om.
Der skal selvfølgelig en kerne i skorstenen ved samme lejlighed, der står en gammel oliebrænder i kælderen, som jeg regner med at skifte ud til en Bioheat senere :) Der foruden har jeg en brændeovn.
Har fået et overslag med en alm. Isokern fra en murer, prisen er ok synes jeg.
Ringede så til fejeren for lige at høre om han skulle syne det inden opstart. Det behøvede han ikke :)
MEN han siger så at hvis jeg sætter et kondenserende oliefyr ind eller et moderne pillefyr, så skulle jeg overveje at få en keramisk indsats sat i, da en almindelig Isokern måske ville fugte op og muligvis kunne danne løbesod pga lav røgtemperatur.........
Han sagde at det nok ikke var noget problem så længe jeg havde brændeovnen, men med diverse ting der jævnligt popper op politisk (og fra brændeovnshadere) vedr. forurening fra brændeovne kan man jo aldrig vide sig sikker.....
Jeg har nu fået et overslag på en Keranova kerne og den er MEGET dyrere :(

Spørgsmålet er nu, er det et problem med en Bioheat???

Jeg ved jo at jeg vil ærgrer mig grænseløst hvis jeg vælger den forkerte løsning, og får ødelagt en nyrenoveret tagetage med lofter i kip med løbesod :(

Så håber at I kan komme med lidt input til mit lille problem :great:


Rassu
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 mar 2012 21:10

Re: Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af Rassu » 09 maj 2015 23:07

Hej. Du skal ikke være bange for løbe sod i en bioheat. Da det er så vidt jeg ved den eneste pillekedel på marked som kan lukke halvdelen af kedel rørende hvis røg temperatur er for lav. Jeg har selv en bioheat og har aldrig drøjet med løbesod.

pjust5
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jul 2012 21:57
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af pjust5 » 10 maj 2015 10:55

Hej Rassu!

Tak for svaret, det lyder sgu godt :)

Jeg havde godt set det et eller andet sted, med at den kan reducere konvektionen for at hæve røgtemperaturen, men ville godt lige høre det fra nogen andre end lige noget salgsmateriale :wink:

Er det et parameter man selv kan styre, (sådan forstået at man selv kan indstille en minimums røgtemp) eller klarer den det bare selv??

Rassu
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 32
Tilmeldt: 05 mar 2012 21:10

Re: Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af Rassu » 10 maj 2015 18:53

Du kan selv juster hvilken røgtemperarur du ønsker den skal lukke ved. Fra 70-120 grader. Man kan også slå det fra hvis man ikke ønsker det. Jeg synes det er en super måde at undgå kondens i skorsten. Rørene

pjust5
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 10 jul 2012 21:57
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af pjust5 » 10 maj 2015 20:14

:great: :great: :great:
Super info!! Tusind tak! :)
Så tror jeg sgu at jeg sparer skillingerne til den keramiske indsats, (de kan jo så bruges på et pillesug i stedet :wink: :wink: )


Brugeravatar
martin_b
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 957
Tilmeldt: 14 nov 2011 22:38
Mit fyr: Scotte 20 KW
Areal: 400 m2
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Dagligt forbrug: 45 kg / 3 kg
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Sønderjylland
Modtaget likes: 1 gang
Kontakt:

Re: Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af martin_b » 10 maj 2015 21:28

Ehmn... du reducerer jo også virkningsgraden på din kedel, hvis du lukker al varmen ud i skorstenen for at undgå løbesod. Overvej nu lige en ekstra gang, om du ikke lige så godt kan vælge den rigtige løsning fra starten.
Scotte 20 kW, chip 6.76, OPOP Blackstar 30
VVB-prioritet *2-vejs* - trækstabilisator
Smedegaard Simflex 25-60 fast tryk, laveste setting
Opvarmer 400 m2 villa fra 1864 (to plan)
Onlinedata: http://www.holmbangsoe.dk/pillefyr og skyen: http://stokercloud.dk/dev/martinbangsoe.html

nemocharley

Re: Røgtemperatur/kondens i skorsten med Bioheat

Indlæg af nemocharley » 10 maj 2015 22:04

Pris for ny keramisk vs. x kg piller mere om året... - der må kunne regnes på det. Jeg har en isokern til ca 6m 150mm lysning - kører afsted med 80-130 grader uden problemer. Skorstenen er i øvrigt uden røg i 6mdr af året.

RTB og Scotte har jo også muligheder for at tilpasses til skorstensforholdene.

Men - er pengene til det, så er det den keramiske løsning der er mest fremtid i (medmindre biobrændsel forbydes for private - de 'folk' der er på Christiansborg kan som bekendt finde på hvad som helst)

Har du husket energitilskud - og har du set prisen på Bioheat ved Hedestoker?


Besvar