Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udbrændt flere gange på et døgn.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Stokerlds
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2017 09:01
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 200
Brændsel: German pellet
Fremviser gerne i postnummer: 5450

Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af Stokerlds » 08 sep 2017 09:18

Hej Stokerpro medlemmer. :great:
Jeg har netop fyret op for varmen i mit nye hus hvor der er et ecoheat 900 pillefyr.
Der fyres med 8mm piller af ukendt fabrikat. (Tanken er 1/2 fyldt).
Tidligere ejer har været ekstremt pertentlig med rengøring/rens af fyret med afskillelse hver uge etc.
Fyret var nyrenset ved overtagelsen.

Jeg startede i går op for første gang kl.11.00.
Efter fyret var startet op, tjekkede jeg lux der stod ret stabilt omkring 150.
Åbnede lidt for alle radiatorer, og der kom fint varme på alle efter lidt tid.
Fyret kørte herefter på omkring 33% drift, lux kan jeg svagt erindre som værende omkring 100.
Efter 1 1/2 time var fyret dog gået ud (alarm udbrændt). :|
Startede fyret op igen og herefter kørte det 3 timer før samme skete.
I løbet af natten er samme så sket for 3. gang og fremløb stod på 21 grader da jeg stod op. Hmm.

Jeg undrer mig lidt over temp på returen, der kun er 30 grader, mens fremløb er 62-63 grader når fyret har kørt noget tid?
Indstillinger på fyret står så vidt jeg kan se til standard indstillinger. Tidligere ejer sagde det altid bare kørte uden vrøvl, hvilket jeg ikke er i tvivl om er sandt.
Havde håbet at jeg bare skulle rode lidt med afvejning af mine nyindkøbte german pellets, men det kræver så at fyret gider at køre mere end et par timer som det første :oops:

Jeg er totalt novice inden for pillefyr, og har al min viden fra 30 mins læsning på dette tilsyneladende fantastiske forum.

Noget input? På forhånd tak :great:


Stokerlds
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2017 09:01
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 200
Brændsel: German pellet
Fremviser gerne i postnummer: 5450

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af Stokerlds » 08 sep 2017 13:20

Nu efter 4. Opstart har jeg kunne holde øje med fyret. Da det igen havde varmet systemet helt op, gik det igen ned på 30 i drift. Da askepladen så kører går fyret straks ud derefter. Der er ingen piller at se i skuffen dog? Asken er ret sort, med meget små stykker i.

Pills
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 jan 2013 15:27
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4800 kg
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 1 gang

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af Pills » 08 sep 2017 15:00

Ved ikke om du har en trækregulator monteret, fyrene kan godt have lidt problemer, hvis der er for meget træk i skorstenen, når fyret er nede og køre på minimums drift.

oako73
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af oako73 » 08 sep 2017 16:09

Det lyder til at askepladen tømmer brændehovedet for piller. Har du mange udbrændte piller i askeskuffen? Hvis ja så gå ind i montør og vælg rensning, derinde kan du hæve det med 200 gram.
Ole Olsen
Vesthimmerland

Stokerlds
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2017 09:01
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 200
Brændsel: German pellet
Fremviser gerne i postnummer: 5450

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af Stokerlds » 09 sep 2017 07:06

Der er trækregulator på skorstenen, med flere indstillinger hvor den står på "20" hvad det så end betyder.
Fik vejet piller af i går og justeret tallet ind. Her til morgen kører det sgu stadig :-)
Dog undrer det mig stadig at retur temp stadig kun er 25-30 grader, selvom fremløb er 60-70. Har udluftet alle radiatorer og har lidt varme på alle. Fik vist af tidligere ejer at jeg skulle åbne ét håndtag, slukke for den elektriske vandvarmer, og starte fyret. Bum. Slut. Prut. Så kan dårlig tro jeg har fucket det op.
Nogle ideer?


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af bennylar » 09 sep 2017 08:26

Bare en ide, ku du ikke kontakte tidligere ejer og måske få ham forbi. Så kan han da evt vise dig det .. :)
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af Jens » 09 sep 2017 14:43

Hvor måler du din returtemperatur ?
Er det temperatur ind i bund af kedel ? - i så tilfælde fungerer din kedelshunt ikke rigtigt. :(

Er det temperaturen retur fra radiatorer/gulvvarme m.v. ? - i så tilfælde har du en rigtig god varmeafgivelse i dine varmekredse, og dermed et effektivt og veldimensioneret system. :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Stokerlds
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 08 sep 2017 09:01
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 200
Brændsel: German pellet
Fremviser gerne i postnummer: 5450

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af Stokerlds » 10 sep 2017 13:29

Jens skrev:Hvor måler du din returtemperatur ?
Er det temperatur ind i bund af kedel ? - i så tilfælde fungerer din kedelshunt ikke rigtigt. :(

Er det temperaturen retur fra radiatorer/gulvvarme m.v. ? - i så tilfælde har du en rigtig god varmeafgivelse i dine varmekredse, og dermed et effektivt og veldimensioneret system. :great:
Det er retur fra radiatorer/gulvvarme at der er 25-30 grader konstant. Retur til ind i bunden af fyret viser 45 grader, når fremløb viser 70 grader. Er det ok?

Jeg tømte pillebeholderen i går. Fik fjernet alt smuld i bunden, tømt sneglen, fyldt de nye GP piller på, vejet 3 poser af som alle lå inden for 10 gram til et snit på 1480 gram. Renset fyret (der var faktisk intet at gøre rent) ved at følge rensevejledningen fra dette forum. Nulstillede til grundindstilling/standardindstilling, og startede på en frisk derfra. Siden har det kørt uden nogle alarmer/stop. Så langt så godt :great:

Står dog i morges op til en sur kone :shock: da der ikke rigtig var varmt vand. Da konen kiggede til fyret var fremløbstemperaturen 46 grader, og det var lige gået i gang med "opvarmning". Her kommer så næste undren/spørgsmål;

Kan det ikke undgås at:

-fyret varmer indtil 65-70 grader
-stopper med at varme indtil varmen er faldet til 50 grader eller mindre
-begynder den meget langsomme proces med at tilføre tændbrændsel, 10 mins opvarmning, og 10 mins stepper op?

Om vi på årsbasis bruger lidt mere eller mindre piller er ikke en priotet her og nu. Nu handler det egentlig bare om at vi gerne vil have en konstant varme. Kan det ikke sættes til at køre lidt mere konstant? :oops:

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udbrændt flere gange på et døgn.

Indlæg af kovas » 10 sep 2017 16:21

Hej.
På denne her årstid er det et problem når det står til standard. Det er min 30% og det betyder at fyret køre til det når overtemp det er vist 10gr over set temp. så slukker det og venter til keddel er under 50gr. hvorefter det starter op igen. Du kan finde en del indlæg her på ekoheat om at justere fyret til min 10-14% Mit 1500 er droslet ned til så det er som om det er 900, min indfødning er 14% og pt er max på 70%. så fiser den det af på 1,3kw når der ikke er brug for varme. For at gøre det jeg har gjort skal man ind i testmenu. det er måske ikke det du skal gøre nu, når du er så ny.
Prøv med at sætte nogle tidspunkter i sommer drift. Eller du kan prøve on/off her kan man begrænse max indfyring direkte. Begge funktioner har nogle ulemper men de kan bruges.

Hvis du har en combivandvarmer. Så sæt nogle tider i sommerdrift som du tror kan bruges. Sæt elstaven til i vvb. Så er der altid varmt vand, og det vil ikke koste en bondegård.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar