Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Servicebesøg en gang om året

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 04 apr 2017 20:36

Hej!

Som I måske har set i tråden: "Udbrændt 4 gange i døgnet", har Andreasbox og jeg store problemer med at få vore fyr til at køre som de burde, nemlig uden problemer og meget lidt arbejde til ejerne (os) med pasning og pleje.

Selv har jeg haft pillefyr i flere år.

Det startede med et svensk, hvor der var en skål der drejede rundt, heri lå pillerne og brændte.
Det foregik med små forvoksede cykelkæder til at trække værket, samt et møllelignende hjul der hjalp pillerne på plads.
Det havde jeg meget fornøjelse af, jeg stod konstant på hovedet i herlighederne.
En gang lavede jeg sågar en aksel der brækkede en weekend af et bor, og det virkede.

Senere fik jeg så et TB Mini, det var den rene fornøjelse, der skulle bare stilles luft, og det stoppede kun når jeg ikke huskede at det også skulle tømmes for aske.
Desværre skulle kedlen skiftes og så købte jeg så et selv-rensende? pillefyr, og så havde vi problemerne igen.

Jeg troede jo ellers jeg sagtens kunne få sådan et selvkørende elektronisk vidunder til at fungere.
Det kan jeg så også, men kun når det er koldt. Lige så snart vejret bliver lidt sommerligt, står gutten af, som I kan se i den omtalte tråd.

Nu har jeg så tænkt store tanker: Jeg kan huske i min ungdom, hvor jeg boede i helt nyt parcelhus med helt nyt fuldautomatisk oliefyr. Jeg kiggede aldrig til det. Der kom en og fyldte olie på tanken, når den trængte, og en gang om året kom der en flink mand og åbnede ind til fyret, og efter lidt pilleri sagde han: "Vi ses om et år". Aldrig problemer.

Nu er det så jeg har set, at man kan få et årligt servicebesøg. Det minder jo lidt om det gamle med olie-manden.
Er der nogen af jer, der har sådan en aftale?
Hvis jeg tilmelder mig aftalen er alle mine problemer så løst? Jeg tænker hvis han kommer om sommeren, så vil det jo hurtigt vise sig om fyret kører eller ikke, og så burde han jo hurtigt kunne lave det om, så jeg kan læne mig tilbage og nøjes med at tømme askeskuffe og rense herden.

Drømmer jeg eller er det min løsning, og måske Andreasbox's også?


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af bennylar » 04 apr 2017 20:55

du kunne prøve at give www.scotttedoktor.dk et kald, jeg har hørt han skulle være rimelig inde i de fyr.. måske han kender en i dit område der har forstand på det... eller kan gi dig nogle råd..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 04 apr 2017 21:03

Var lige inde på hans side. Som domænenavnet siger er det vel mest Skottefyr han arbejder med?

Pills
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 jan 2013 15:27
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4800 kg
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 1 gang

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af Pills » 04 apr 2017 21:18

Jeg kører med 27% i minimumsdrift, har aldrig problemer med alarm udbrændt, heller ikke om sommeren.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af kovas » 04 apr 2017 21:25

EJB skrev:Var lige inde på hans side. Som domænenavnet siger er det vel mest Skottefyr han arbejder med?
Han har været ansat hos Ekopower Jan Falck. så han ved helt sikkert noget.
Ellers er det ikke fordi jeg vil kloge det store, I løbet af den tid jeg har haft det har jeg ikke haft alarm udbrændt og det tillægger jeg dels at jeg fra første færd har brugt luxmåleren til pellix. Jeg har normalt 162 lux og først når jeg om sommeren vil køre 1.1kw så er den på 152lux. Jeg har ændret på P og I fordi den kørte over og lavede pausestop. Og jeg har boret de fleste huller i hærden op til 5mm. Med de sidste piller har jeg sat renseinterval op til 3kg for ikke at få sorte ubrændte piller i skuffen. For lavt renseinterval kan også udløse alarm udbrændt pga at bålet askes ud i skuffen. Mht afvejning så er den så forskellig fra gang til gang at jeg har lavet et system hvor jeg sætter en linial med to magneten når jer fylder på, taster ind hvor meget jeg fylder på og hvis det så ikke passer inden for få kg så regulere jeg mængden en smule. Så får man et gennemsnit over 80kg Hvis jeg så laver en afvejning så passer det faktisk nogenlunde. Kunne heller ikke drømme om at anbefale det (fyret) til andre.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


bennylar
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Givet likes: 104 gange
Modtaget likes: 42 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af bennylar » 04 apr 2017 22:29

EJB skrev:Var lige inde på hans side. Som domænenavnet siger er det vel mest Skottefyr han arbejder med?
mener han fik en Ekopower for et par år siden og han arbejder for det firma der sælger dem... eller har gjort da.. sidst snakkede jeg med ham i Rødekro til åbent hus.. :wink:
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 04 apr 2017 22:55

OK!

Jeg fulgte såmænd bare linket, og kunne se at det mest var Skotte han omtalte. Kan godt se han også levere reservedele til Ekoheat og er bekendt med dette.

Det var nu mere, at jeg gerne ville høre om der blandt Stokerpros brugere, er nogen der har erfaring med sådan et årligt besøg. Man kan købe sådan et besøg ved Ekopower, der står bag Ekoheat og jeg mener også, der er en i Svendborg, der levere ydelsen. Jeg bor på Langeland.

Hvis man Googler træpillefyr, fremgår det at det første træpillefyr i Danmark var i drift i 1982, så de første børnesygdomme burde for længst være overvundet. Det er derfor jeg har lidt svært med, at man køber et fuldautomatisk pillefyr, og så skal der åbenbart alle mulige fiksfakserier til, for at det vil køre, det passer bare ikke ind i min virkelighed.

Jeg kan nemmere forestille mig, at mine evner ikke slår til for at få det til at virke, men hvis man så får en professionel ud en gang om året, så burde problemet være løst? Er det rigtigt - er mit spørgsmål.

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af HR LUCCA » 04 apr 2017 23:26

Selv om du få lavet et servise eftersyn kan du ikke være sikker på det kan køre et år :wink:
Bilen blev opfundet for 100 år siden , men de går stadig væk i stykker icon_cheesygrin.gif

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 04 apr 2017 23:34

HR LUCCA skrev:Selv om du få lavet et servise eftersyn kan du ikke være sikker på det kan køre et år :wink:
Bilen blev opfundet for 100 år siden , men de går stadig væk i stykker icon_cheesygrin.gif
OK! Ja, men vi begynder ikke med alle mulige mærkelige indgreb. Vi kører bare til mekanikeren, så måler han bilen. Hvis den viser der ikke er noget galt, ja, så kan det ikke laves, selvom lortet ikke virker. Ved det af egen erfaring.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af newpas » 05 apr 2017 00:01

Jeg synes at det er "tåbeligt" at fyre, måske, 1500-2000 kr af på en kontrakt som jo i sagens natur ikke giver nogen garanti for fejlfri drift!


Besvar