Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Servicebesøg en gang om året

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
pendec

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af pendec » 05 apr 2017 09:29

Man må vel også formode at med servicebesøg kommer et ønske om at han tilkaldes når noget går i udu. Så når sonder/motorer og andet ser ud som at fejle, så ringer du og bestiller servicemanden til at skifte delen som du har service garanti på delene, for ellers er det vel en ekstra pris eller slet ikke noget han vil servicere når du selv roder.

Så nej, jeg ville bruge service for at holde en garanti og evt dække sliddele (som nogle gør bedre end andre) og derfra ville jeg , hvis muligt , klare mig selv. Et par ekstra sluk hist og her i forårssæsonen er ikke en nyhed, det sker vel for mange som ikke kan få deres model til at modulere i styrke fra 100% til 0% uden at fejle, fordi kedel ikke kan slippe af med varmen.

Jeg ville spare de kroner, hvis problemer kun er en forårsting. Så hellere manuelt slukke/tænde hvis det virkelig sker , så 4 sluk om dagen må blive til 2 tænd i stedet set herfra, i denne tid? :) Nu bliver det vist køligere de næste dage, så er problemet nok ikke lige så stort.


EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 05 apr 2017 11:15

newpas skrev:Jeg synes at det er "tåbeligt" at fyre, måske, 1500-2000 kr af på en kontrakt som jo i sagens natur ikke giver nogen garanti for fejlfri drift!
Det er sådan set også, hvad jeg mener.
Det er ren desperation, der får mig til at tænke tanken.
Derfor ville jeg gerne høre, om der er nogen herinde i Stokerpro, der har aftalen , og om den fungere tilfredsstillende (fyret virker).

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 05 apr 2017 11:26

pendec skrev:Man må vel også formode at med servicebesøg kommer et ønske om at han tilkaldes når noget går i udu. Så når sonder/motorer og andet ser ud som at fejle, så ringer du og bestiller servicemanden til at skifte delen som du har service garanti på delene, for ellers er det vel en ekstra pris eller slet ikke noget han vil servicere når du selv roder.

Så nej, jeg ville bruge service for at holde en garanti og evt dække sliddele (som nogle gør bedre end andre) og derfra ville jeg , hvis muligt , klare mig selv. Et par ekstra sluk hist og her i forårssæsonen er ikke en nyhed, det sker vel for mange som ikke kan få deres model til at modulere i styrke fra 100% til 0% uden at fejle, fordi kedel ikke kan slippe af med varmen.

Jeg ville spare de kroner, hvis problemer kun er en forårsting. Så hellere manuelt slukke/tænde hvis det virkelig sker , så 4 sluk om dagen må blive til 2 tænd i stedet set herfra, i denne tid? :) Nu bliver det vist køligere de næste dage, så er problemet nok ikke lige så stort.
Som altid er dine svar/indlæg gennemtænkte og konstruktive.

Nu har jeg haft fyret i flere år, og det er lige netop på den måde, det har kørt gennem årene.
Hvert forår/sommer de samme problemer, indtil jeg slår det fra og går over til dypkogeren i varmtvandsbeholderen.

Måske er min overkogssikring stillet for lavt, jeg bliver rød i hovedet og fare op og skælder ud over lortet, i stedet for at leve med begrænsningerne.

Men jeg ville nu alligevel gerne høre fra folk der anvender en serviceteknikers årlige aftale, men måske er der slet ikke nogen her i forummet der gør brug af dem?

pendec

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af pendec » 05 apr 2017 12:14

EJB skrev:Som altid er dine svar/indlæg gennemtænkte og konstruktive.
Takker, det er dog ikke bedre en tanken om et årligt servicebesøg :)

Det sidste indlæg i den anden tråd med sommertidskørsel, er sådan mange andre kører deres hvis du går 4-5 år tilbage, så det lyder som en rigtig løsning og gennemtænkt for vi har jo kørt sådan på ældre modeller i flere år, når VVB skulle opvarmes.

coctail
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 334
Tilmeldt: 16 apr 2007 20:05
Mit fyr: Passat C1 plus
Areal: 114
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 16,5
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 15 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af coctail » 05 apr 2017 21:15

EJB skrev:
Nu har jeg så tænkt store tanker: Jeg kan huske i min ungdom, hvor jeg boede i helt nyt parcelhus med helt nyt fuldautomatisk oliefyr. Jeg kiggede aldrig til det. Der kom en og fyldte olie på tanken, når den trængte, og en gang om året kom der en flink mand og åbnede ind til fyret, og efter lidt pilleri sagde han: "Vi ses om et år". Aldrig problemer.

Nu er det så jeg har set, at man kan få et årligt servicebesøg. Det minder jo lidt om det gamle med olie-manden.
Er der nogen af jer, der har sådan en aftale?
Hvis jeg tilmelder mig aftalen er alle mine problemer så løst? Jeg tænker hvis han kommer om sommeren, så vil det jo hurtigt vise sig om fyret kører eller ikke, og så burde han jo hurtigt kunne lave det om, så jeg kan læne mig tilbage og nøjes med at tømme askeskuffe og rense herden.

Drømmer jeg eller er det min løsning, og måske Andreasbox's også?
NEJ! Du vil aldrig nogensinde blive fri for at rengøre og selv holde øje med dit fyr, uanset hvor "selvrensende" sælgeren påstår det er. Hvis du vil have varme i huset at at røre en finger, så skal der dyrere løsninger til, enten oliefyr eller varmepumpe.

Det du vil er, både at blæse og have mel i munden på samme tid, altså billig varme og intet arbejde, sådan fungere tingene bare ikke, jo mere arbejde, des billigere varme.

Hvor godt et fyr fungere hængere nøje sammen med hvor godt/ofte det bliver tilset og gjort rent. De fyr som kun bliver gjort nødtørftigt rene når den brokker sig over for høj røgtemperatur etc, fungere generelt dårligt ifht et som jævnligt bliver tilset og rengjort.

Jeg vil anbefale et serviceeftersyn en gang i mellem, om det skal være hvert år eller hver anden, må man selv afgøre.
Mange ting vil bliver taget i opløbet, inden den begynder at brænde meget dårligt og brændselsøkonomien bliver meget ringe, så i den sidste ende tror jeg ikke prisen på et hyppigt servicebesøg bliver dyrere end et sjældnere.
Et servicebesøg garantere ikke for pludseligt opståede fejl, heller ikke dagen efter han har været der.

Hvis du vidste hvormange dårligt fungerende fyr som skyldes falsk luft, forkert træk i skorsten eller mangel på rengøring vil du blive overrasket..
Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos!


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af Zarge » 06 apr 2017 07:48

Altså det er vel bare at få en service teknikker ud til et enkelt eftersyn/justering, og så se om det hjælper, hvis det er tilfældet, så tegne en service kontakt... Hvis ikke, er det jo lige meget...

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 06 apr 2017 10:50

coctail skrev:NEJ! Du vil aldrig nogensinde blive fri for at rengøre og selv holde øje med dit fyr, uanset hvor "selvrensende" sælgeren påstår det er. Hvis du vil have varme i huset at at røre en finger, så skal der dyrere løsninger til, enten oliefyr eller varmepumpe.

Det du vil er, både at blæse og have mel i munden på samme tid, altså billig varme og intet arbejde, sådan fungere tingene bare ikke, jo mere arbejde, des billigere varme.

Hvor godt et fyr fungere hængere nøje sammen med hvor godt/ofte det bliver tilset og gjort rent. De fyr som kun bliver gjort nødtørftigt rene når den brokker sig over for høj røgtemperatur etc, fungere generelt dårligt ifht et som jævnligt bliver tilset og rengjort.

Jeg vil anbefale et serviceeftersyn en gang i mellem, om det skal være hvert år eller hver anden, må man selv afgøre.
Mange ting vil bliver taget i opløbet, inden den begynder at brænde meget dårligt og brændselsøkonomien bliver meget ringe, så i den sidste ende tror jeg ikke prisen på et hyppigt servicebesøg bliver dyrere end et sjældnere.
Et servicebesøg garantere ikke for pludseligt opståede fejl, heller ikke dagen efter han har været der.

Hvis du vidste hvormange dårligt fungerende fyr som skyldes falsk luft, forkert træk i skorsten eller mangel på rengøring vil du blive overrasket..

Nu skriver jeg jo ikke noget om, at jeg ikke vil rense fyret.
Som det er i dag, tømmer jeg askeskuffe hver 14. dag og renser fyret hver måned, og flere rensninger når det bliver ved med gå i udu.
Så jeg er såmænd ikke ude på at blæse med mel eller andre ting. Jeg ønsker bare mit fyr virker.

Jeg har et rigtigt godt forhold til min skorstensfejer, han gi'r sig altid tid til en ordentlig snak - ikke kun om fyret, men han godkender alt fra fyret og ud gennem skorstenen, fyret kan jeg ikke rigtig få ham til at sige noget om, men vi har en enkelt gang haft en snak, om jeg ville anbefale fyret til andre.

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 06 apr 2017 10:53

Zarge skrev:Altså det er vel bare at få en service teknikker ud til et enkelt eftersyn/justering, og så se om det hjælper, hvis det er tilfældet, så tegne en service kontakt... Hvis ikke, er det jo lige meget...
Det kan du da ha' ret i, men jeg forsøger jo bare, at få en kommentar fra en der har sådan en aftale. Ingen har meldt sig endnu, så der er nok ingen her på Stokerpro, der gør brug af det.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af kovas » 06 apr 2017 12:36

Hej EJB.
Der var en tråd tidligere om det service besøg. Jeg fik er brev med fodpost om det som jeg ikke længere kan finde, men som jeg husker det så var det ikke en abonnement aftale, men blot et besøg som var billigere fordi han kom når det passede ham. ham der har service her i området er en flink mand som skiftede min styring en lørdag eftermiddag. Hvis jeg havde det som du beskriver det så ville jeg bestille sådan et besøg og få fyret gået igennem og få en snak om hvordan det skal reguleres.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Servicebesøg en gang om året

Indlæg af EJB » 06 apr 2017 13:11

kovas skrev:Hej EJB.
Der var en tråd tidligere om det service besøg. Jeg fik er brev med fodpost om det som jeg ikke længere kan finde, men som jeg husker det så var det ikke en abonnement aftale, men blot et besøg som var billigere fordi han kom når det passede ham. ham der har service her i området er en flink mand som skiftede min styring en lørdag eftermiddag. Hvis jeg havde det som du beskriver det så ville jeg bestille sådan et besøg og få fyret gået igennem og få en snak om hvordan det skal reguleres.
Hej Kovas!
Det bliver også løsningen, nu prøver jeg lige et par dage med uhyret.
Snart er det jo sommer, da plejer jeg at køre på dypkogeren til varmt vand, og så anvende brændeovnen hvis det bliver nødvendigt.
Men inden efteråret skal jeg ha' det til at virke.


Besvar