Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udbrændt 4 gange i døgnet

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Andreasbox

Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af Andreasbox » 02 apr 2017 13:59

Lad mig starte med at sige at jeg har været inde på emnet før men fandt aldrig en løsning, problemet forsvandt i takt med det blev koldere og fyret skulle yde mere. Det er desværre vendt tilbage igen og jeg er på helt bar bund og derfor søger jeg lidt hjælp igen.

Jeg har sat min drift til 30% hvilket jeg syntes er meget højt, men fyret går stadig ud så snart det har kørt ved lav drift i længere tid.
Desuden her jeg sat rens op med 400 gram, det har været højere men det begyndte at lave et "aske låg" inde i brænderen.
Brændsel er også sat op med 200 gram.
På et tidspunkt havde jeg brændsel sat så højt at fyret ydede næsten 14kwh ved 100% men det gik stadig ud (og det var fordi bålet gik ud = for lidt piller)
Blæs er sat til generelt 110%
Opstarts brændsel 155 gram
Afvejning står til 2300 gram.

Her er hvad jeg har forsøgt indtil videre:

1. Fyret er total renset fra top til tå og smurt hvor det kan smøres. (renset brænder, brændkammer, røgrør, røgsuger)
2. Ledninger på brænder er gennemgået for løse forbindelser, eltænder skiftet, rør til LUX føler er poleret så den nemmere kan se lys.
3. Afvejet piller x 5 (her svinger afvejningerne med max 150 gram hvilket er mere end ca. 7 %)
4. Røgsuger ser ud til at køre fint ved lave omdrejninger (hakker ikke, larmer ikke og går ikke i stå)

I starten troede jeg det havde noget med blæst at gøre men her hen over de sidste 3 mdr. har jeg oplevet det har brændt ud selv når det er helt vindstille, det har også kørt fint igennem 3 dage med storm (her plejer det ellers at brænde ud)

Det eneste jeg kan komme på der kunne være problemet, er at den af en eller anden grund ikke dosere piller engang imellem.
jeg har siddet og gloet flere gange men ikke oplevet det og den hiver jo masser af piller op kan man jo se på afvejningen.

Det skal dog siges at jeg aldrig har tømt min tank for smuld da afvejningen er høj.

Håber der er en derude der kan hjælpe.


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af MartinLau » 02 apr 2017 19:48

Jeg vil mene, at det har noget med luftindstillingerne at gøre.

På mit fyr endte jeg med at snyde, for at få det til at køre ordentligt og har siden stillet på luften, så den står korrekt.
Dog har jeg stadig lidt issues med de alm. fotoceller.

Ikke at jeg skal anbefale dig at snyde som mig, men her er hvad jeg har gjort, så kan du selv se hvad du vil forsøge:
1. Boret hul i herd'en der hvor fotocellen kigger ud, så der ikke er "tremmer" for hullet.
2. Skiftet til pellx fotocellen (den er LANGT bedre, men også dyrere).
3. I de perioder, hvor jeg skal ned og køre 1kw ca., lægger jeg staniol om ledningen og fører fotocellen halvt igennem røret, så den er tættere på herd'en. Det er også i de perioder jeg kan opleve problemer med standard fotocellen.

Når fyret kører fint non stop, så er det nemmere at stille på luften ud fra askens farve.
Når man ikke kan se en log eller kigge ind på flammerne mens den brænder, så er det svært at se hvilket område der skal stilles på, for at luften blive rigtig.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Andreasbox

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af Andreasbox » 02 apr 2017 20:27

Jeg har fået tilsendt en anden fotocelle på et tidspunkt, da den skulle være mere følsom (En brun en)

Jeg behøver ikke at skulle ned og køre 1kw, er det ikke også meget lavt ?

Mit fyr har her over den sidste uge, flere gange kørt 100% i 2-3 timer (Efter det har været gået ud i længere tid) og her køre det perfekt. LUX ligger mellem 125 -148.

Jeg har fået målt sug i min skorsten som også skulle være ok.

Min aske er lige lidt i den mørke ende syntes jeg, men sætter jeg suget op, hjælper det ingenting.

så snart vi er under 40% i drift, så begynder LUX'en i perioder at falde til under 90% hvorefter den øger luften, som kun får den til at brænde forkert og brænde hurtigere ud.

Jeg kan ikke forstå man skal til at lave egne løsninger for at få det til bare at køre normalt.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af J-B » 02 apr 2017 21:45

Det du selv har mistanke om at den ikke doserer piller jævnt, det kan skyldes at kondensatoren på sneglen/sneglene er træt, prøv at sætte en ny på og det er jo ikke mange kroner den koster.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af Grevens » 03 apr 2017 05:46

... jeg er lidt ening med Martin - .. du skal have focus på Luxmåler , den burde ligge over 160 ved normal drift ...

større huller i herd ved føler og en anden føler !
...


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af MartinLau » 03 apr 2017 08:12

Jeg har også den brune. Den er bedre end den sorte, men ikke god nok til mig.
Det kan også være du løser det udelukkende ved at skifte den pellx fotocelle.

Jo, men jeg fyrer også hele sommeren, da jeg har konstant cirkulation på det varme vand. Og det med start stop kræver meget mere brændsel, end hvis den bare tøffer af sted. Den plejer at ligge på 1,2 kw i sommerperioden.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Andreasbox

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af Andreasbox » 03 apr 2017 17:32

Kan man måle om kondensatoren er defekt ??

ændrede min. drift til 40% i går og kom hjem til alarm udbrændt her til eftermiddag.

Jeg har forsøgt at sætte brændsel endnu længere op, men så kommer der alt for mange piller når den køre 100% over længere tid, så de ender med at dække over hullet til fotocellen.

Jeg har forsøgt at holde en LED lommelygte op imod LUX føleren og jeg kan ikke få den længere op end 152 Lux.

Noget andet er at hvis jeg får en bedre fotocelle skal der vel stadig være en flamme før den stiger i lux, og det er der næsten ikke (altså for lidt piller) og der er altså ved min. drift på 40 % og en 100% drift hvor pillemængden passer perfekt.

Jeg fatter det ikke. Hvorfor hel.... kom det iltstyring aldrig til fyret

Andreasbox

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af Andreasbox » 03 apr 2017 17:39

Her er hvordan det så da jeg kom hjem.
Vedhæftede filer
IMG_0034.JPG
IMG_0033.JPG

oako73
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af oako73 » 03 apr 2017 17:47

Har du monteret en trækstabilator, det kan være for høj træk i skorstenen, så vil den brænde ud i lav ydelse
Ole Olsen
Vesthimmerland

Andreasbox

Re: Udbrændt 4 gange i døgnet

Indlæg af Andreasbox » 03 apr 2017 19:01

Har aldrig haft det, kun lige i starten, men der var flere problemer så montøren valgte at fjerne den igen i samråd med Dan fra ekopower.

Det plejer heller ikke give problemer med mindre det blæser af stormstyrke.

idag blæser det kun 2 m/s heroppe.

kan det passe at trækket i min skorsten er noget med 1,8 et eller andet ?


Besvar