Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekoheat 900 - udbrændt

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
miand1979
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 05 nov 2016 15:51
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 112
Brændsel: Barlinek 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 7000
Årligt forbrug: 3,0

Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af miand1979 » 05 nov 2016 16:04

Kære Forum,

Jeg håber, at der her findes en venlig sjæl, som vil bruge lidt tid på mit indlæg. Jeg er sidste år skiftet fra oliefyr til et Ekoheat 900 pillefyr. Det har givet en massiv besparelse på varmeregningen - som forventet - og det giver en masse god varme, nærmest mere end vi bruger. Så langt, så godt. Desværre synes jeg, at jeg ofte oplever, at fyret brænder ud. Jeg afvejer pillerne ca. hver 14. dag, men det afhjælper ikke problemet - p.t. ligger jeg på 1300 g. Jeg har læst en del indlæg i dette forum om problemet og synes, at jeg har lidt svært ved at overskue de forskellige tips og tricks. Derfor håber jeg, at en venlig og klog sjæl vil bruge lidt tid på at give mig en step-by-step guide til de forskellige ting, jeg kan prøve. Til info står min. ydelsen på 2,2 kwh. Jeg fyrer med Barlinek 6 mm piller. Asken har en mørkebrun farve og har altid set sådan ud. Synes ikke jeg har konstateret ubrændte piller i askeskuffen. Jeg har brænderen ude ca. hver 3. uge til rensning.

Så hvilke ting på fyret kan jeg justere?

Er det en idé at skifte til andre piller? I givet fald, hvilke? (Har dog ca. 1,5 tons Barlinek stående, som jeg skal igennem først)

Hvordan ligger Ekoheat's fyr i markedet? (Læs: Har jeg købt katten i sækken?)

På forhånd tak for jeres indspark.

Mvh

Mikael


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af kovas » 05 nov 2016 17:58

Hej miand.

"Alarm udbrændt" når luxføleren ikke ser lys i en bestemt periode, så opfatter fyret at det er slukket og putter ikke flere piller på. Så den første nemme er at sætte minimun drift op og så i stedet for acceptere at det måske går ud op overtemp, men det er ikke en fejl og det starter op igen selv, når keddel temp er faldet. Har du den sidste nye (brune tror jeg nok) luxføler. Hvilken software version køre du med?
Personligt har jeg ikke gode erfaringer med 6mm. men det burde kunne køre med dem.
Det kan sagtens komme til at køre rigtig fint og jeg renser og afvejer bare for hver 500kg piller når askeskuffen alligevel skal tømmes. Ellers kommer jeg bare piller i siloen og lader det passe sig selv.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af Tvillingen » 05 nov 2016 23:08

miand1979 skrev:Kære Forum,

Jeg håber, at der her findes en venlig sjæl, som vil bruge lidt tid på mit indlæg. Jeg er sidste år skiftet fra oliefyr til et Ekoheat 900 pillefyr. Det har givet en massiv besparelse på varmeregningen - som forventet - og det giver en masse god varme, nærmest mere end vi bruger. Så langt, så godt. Desværre synes jeg, at jeg ofte oplever, at fyret brænder ud. Jeg afvejer pillerne ca. hver 14. dag, men det afhjælper ikke problemet - p.t. ligger jeg på 1300 g. Jeg har læst en del indlæg i dette forum om problemet og synes, at jeg har lidt svært ved at overskue de forskellige tips og tricks. Derfor håber jeg, at en venlig og klog sjæl vil bruge lidt tid på at give mig en step-by-step guide til de forskellige ting, jeg kan prøve. Til info står min. ydelsen på 2,2 kwh. Jeg fyrer med Barlinek 6 mm piller. Asken har en mørkebrun farve og har altid set sådan ud. Synes ikke jeg har konstateret ubrændte piller i askeskuffen. Jeg har brænderen ude ca. hver 3. uge til rensning.

Så hvilke ting på fyret kan jeg justere?

Er det en idé at skifte til andre piller? I givet fald, hvilke? (Har dog ca. 1,5 tons Barlinek stående, som jeg skal igennem først)

Hvordan ligger Ekoheat's fyr i markedet? (Læs: Har jeg købt katten i sækken?)

På forhånd tak for jeres indspark.

Mvh

Mikael
Hej
Du kan også prøve at hæve det antal kg som fyret skal køre igennem inden den renser med askepladen, min erfaring er hvis den står til standart som er 1,5kg vil den risikere at skubbe hele bålet ud i askeskuffen og så får du Alarm udbrændt. Kører selv med 6mm piller og askepladen står på 1,9kg.

oako73
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af oako73 » 06 nov 2016 03:46

Hej
Har du tjekket om den rigtige kedel type er valgt under den første opstart af fyret?
Det kan nemmes ses under YDEEVNE FOR RØGSUGER, så skal 100 % være lig med 64 %.
Hvis den rigtige kedeltype er valgt, har du monteret en træk stabilsator?
Ole Olsen
Vesthimmerland

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af kovas » 06 nov 2016 08:34

Tvillingen skrev:Hej
Du kan også prøve at hæve det antal kg som fyret skal køre igennem inden den renser med askepladen, min erfaring er hvis den står til standart som er 1,5kg vil den risikere at skubbe hele bålet ud i askeskuffen og så får du Alarm udbrændt. Kører selv med 6mm piller og askepladen står på 1,9kg.
Hej.
Hvis han ikke konstantere ubrændte piller i asken, så kan det vel ikke være fordi den skubber bålet ud? men det kunne være "askesvamp" altså at sådan noget porøs aske som hober sig op og lukker for hullet til luxmåleren, som jeg havde meget af da jeg brugte german pellets.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af Tvillingen » 06 nov 2016 10:13

kovas skrev:Hej.
Hvis han ikke konstantere ubrændte piller i asken, så kan det vel ikke være fordi den skubber bålet ud? men det kunne være "askesvamp" altså at sådan noget porøs aske som hober sig op og lukker for hullet til luxmåleren, som jeg havde meget af da jeg brugte german pellets.
Hej
Jeg skriver jo bare hvad min erfaring er, og han spørger jo ind til hvad han kan justere på, og det er en af de ting der kan give Alarm udbrændt.
Han skriver også at asken er fin , så askekage er det jo nok ikke. icon_cheesygrin.gif

Pills
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 jan 2013 15:27
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4800 kg
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 1 gang

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af Pills » 07 nov 2016 16:42

Hej
Synes ikke 1300 gr lyder af ret meget ved 6 mm piller, mit fyr giver 2400 gr ved 6 mm piller, men der kan jo være forskel på piller
Hvad står din min. ydelse til? jo højere den er, jo mindre tendens til alarm udbrændt. jeg kører min. 27% Det kører fint hos mig.

Draborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 maj 2013 11:56
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 305
Brændsel: German pellets
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 5,7
Geografisk sted: Hørsholm
Modtaget likes: 2 gange

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af Draborg » 16 nov 2016 20:12

Prøv at tømme pillebeholderen. Hvis ikke du har gjort det, ligger der helt sikkert en pæn portion savsmuld nederst og dækker pillesneglens åbning. Når jeg har renset min beholder og snegl for savsmuld, kører mit fyr helt upåklageligt, og jeg går ud fra, at det skyldes, at det er vigtigt, at pilletilførslen er helt stabil, når det kører på lavdrift.

oako73
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 73
Tilmeldt: 26 aug 2010 20:05
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 260
Brændsel: RW piller endnu
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Geografisk sted: Vesthimmerland
Kontakt:

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af oako73 » 16 nov 2016 21:10

Draborg skrev:Prøv at tømme pillebeholderen. Hvis ikke du har gjort det, ligger der helt sikkert en pæn portion savsmuld nederst og dækker pillesneglens åbning. Når jeg har renset min beholder og snegl for savsmuld, kører mit fyr helt upåklageligt, og jeg går ud fra, at det skyldes, at det er vigtigt, at pilletilførslen er helt stabil, når det kører på lavdrift.
Når du har tømt siloen, så tjek om den store snegl har rykket sig på akslen, sneglen skal sidde helt op af gearet. Jeg har været ude for problemmet, og der havde jeg også en lav vægt måling, det gav ca 1000 g. ekstra ved den næste kallibr. Der kan sætte sig smuld imellem gearet og snegl, det skal fjernes, og sneglen skubbes helt op.
Ole Olsen
Vesthimmerland

Joshva
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Re: Ekoheat 900 - udbrændt

Indlæg af Joshva » 16 nov 2016 23:39

Jeg har selv en Ekoheat 900 og er ganske godt tilfreds med den.

Har kørt med både 6 og 8 mm. Lige nu kører vi med 6 mm og det virker.

De fejl jeg har haft på mit fyr har tit kunne henvises til at den stod forkert i antal piller. Lige nu ligger den på omkring 2400 og jeg synes også 1300 g lyder af meget lidt. Sidste gang den kørte på det ved mig, var fordi jeg havde rigtig meget smuld i bunden


Besvar