Smørefri Askeplade

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Smørefri Askeplade

Indlæg af Joshva »

Hej

Jeg har fået et brev i dag ang muligheden for at få et service besøg og få fyret kigget efter.

Samtidig med besøget tilbyde de også en smørefri askeplade til en god pris.

Nogen der kender dette system og er det virkelig så vedligeholdelse fri som det lader til?

Joshva

tvede67
Stoker III
Stoker III
13
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 2 gange

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af tvede67 »

Det lyder interessant. Jeg har ikke modtaget dette tilbud.
Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af Tvillingen »

Hej.
Det er nok dette tilbud som jeg har modtaget i dag der refereres til. icon_cheesygrin.gif
Vedhæftede filer
Eftersyn.pdf
(839.88 KiB) Downloadet 212 gange
Smørrefri askeplade system.pdf
(726.73 KiB) Downloadet 346 gange
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af Joshva »

En lille update. Jeg har nu kørt med den smørefri askeplade i en uge og det ser ud til det virker.
20160501_155307.jpg
Eneste ulempe er at motoren er en 12 volts motor som sidder udenpå. Det betyder er at den larmer noget mere end den anden jorde.

For at få den til at passe skal der laves et lille hul i skjoldet foran
20160501_155346.jpg
Bortset fra det så kører det rigtig godt. Fik også efterset hele fyret og det viste sig at min herde var helt færdig. Der var store huller i bunden da den aldrig havde været ude men kun rengjort indvendigt.

Så ved jeg det.

Joshva
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af kovas »

Hej joshva.
Synes du den er prisen værd? Jeg tænker jeg smøre 6 gange om året, samme tid som anden rensning alligevel skal gøres, så for at smøre spindlen er vel højst 10min ekstra.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af Joshva »

Umiddelbart vil jeg sige ja. Jeg plejede normalt at smøre min hver måned og synes det var lidt træls at sidde og fedte med at få tænderen rigtig på plads.

På den her måde går det markant nemmere og behøver kun at rense herden nu og så holde lidt øje med det hele

Joshva
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af kovas »

Jamen det er jo fint nok bare man synes at man får noget for pengene. Jeg har en ekstra gevindklods på lager da jeg troede at de ikke holdt så længe men nu efter 4 år ser det ud til at det vare længe inden jeg får brug for den. Har du nogen ide om hvorfor den er smørefri? Sidder der stadig en microswitsch som skifter fra ud til ind igen. Det er nemlig den jeg synes der er mest besvær med. Renser du aldrig den indvendige side af kedlen/brændkammeret?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af Joshva »

Der sidder en miroswisch på den modsatte side af billedet og som jeg har fået det oplyst er den smørefri fordi det er en lille elmotor som sidder på ydersiden. Spindelen er også mindre i diameter.

Normalt går jeg min herder efter een gang om måneden. Dvs den får den store tur med en stålbørste men jeg har aldrig haft den skilt af. Jeg prøvede på et tidspunkt at fjernet de 3 øverste bolte men kunne stadig ikke få den ud. Den sad i klemme. Har efterfølgende fundet ud af at jeg også skulle fjerne den bagerste plade da der på de nyere versioner, er svejst en flange på som holder herden på plads.

Nu ved jeg så det

Joshva
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af kovas »

Joshva skrev:Der sidder en miroswisch på den modsatte side af billedet og som jeg har fået det oplyst er den smørefri fordi det er en lille elmotor som sidder på ydersiden. Spindelen er også mindre i diameter.

Normalt går jeg min herder efter een gang om måneden. Dvs den får den store tur med en stålbørste men jeg har aldrig haft den skilt af. Jeg prøvede på et tidspunkt at fjernet de 3 øverste bolte men kunne stadig ikke få den ud. Den sad i klemme. Har efterfølgende fundet ud af at jeg også skulle fjerne den bagerste plade da der på de nyere versioner, er svejst en flange på som holder herden på plads.

Nu ved jeg så det

Joshva
Hej Joshva.
Jeg kan godt se nu hvad som er ideen. Man har flyttet gevindstangen væk fra det varme område så det sikkert bare er en mellemstang der hvor det er varmt. men jeg synes det er for dyrt.
Med hensyn til rensning. Så er det self en personlig smag. Men jeg forstår ikke at dit brænderrør allerede er tjenlig til udskiftning. Mit synes ( efter 4år) stadig næsten som nyt så jeg forventer da min 6år mere. Hvis du har adgang til en svejser, eller kender en som har, så vil jeg anbefale den lille operation som jeg viser på nogle billeder i mit galleri,"lille ændring af brænder". Så er det nemt at tage røret op. Ellers mente jeg, om du aldrig renser det rum i keddelen som brænderen sidder i. Der sætter sig vældig meget sod på de sider og det kan virkelig ses på røgtemp når man lige har renset dem. Jeg gør det som ofte når jeg smøre askeplade og alt det andet.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Joshva
Stoker V
Stoker V
11
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Re: Smørefri Askeplade

Indlæg af Joshva »

Hej Kovas

Jeg har lige fået renset "røgkammeret" men gør det ikke så tit.

Ang brændrøret så sagde den montør jeg havde ude, at forventet levetid var 2 år på dem (min var næsten 4)

Ved ikke hvor meget man skal regne med men tror helt klart den holder længere nu efter jeg har fundet ud af hvordan den kommer af.
Joshva

Besvar