Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
CyberHumle
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 9
Tilmeldt: 05 mar 2012 12:17
Mit fyr: Ekoheat 2500
Areal: 200
Brændsel: 6 mm træ piller

Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af CyberHumle » 07 dec 2015 14:16

Hej Alle,

Jeg har et problem med mit ekoheat 2500. Jeg er lige gået i gang med en ny sending German Pellets 6 mm. Jeg får fejlen ud brændt efter 1-2 dages kørsel. Når jeg piller brænderen ud, så er der slags akse pude som går helt op til føde sneglen. Hvis jeg kører flere piller i for at se hvad der sker, så enten så ligger de sig oven på eller falder ned igennem puden. Hvis jeg så tager en pind og rører rundt i puden, så falder den sammen til at fylde en 1/4 og askepladen kan kører det ud.
Jeg håber det giver mening der jeg har skrevet? Fyret er vejet af til de nye piller, samt renset, smurt mv. Jeg har også prøvet at sætte ekstra sug på røgsugeren, dog uden noget at der har hjulpet.

Jeg håber i kan hjælpe mig?

Mvh

Kim


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af kovas » 07 dec 2015 15:06

Hej Kim.
Prøv og se her viewtopic.php?f=203&t=25371&start=40 På sidste side. Sådan så det ud da jeg havde afbrændt nogle få sække gp 6mm jeg er ikke i tvivl om at pillerne bære skylden. Året før havde jeg også samme problemer med gp. dog ikke så fyret gik ud som i år. Af samme grund er jeg færdig med gp. Måske ejb fandt en løsning, for jeg kender den ikke.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af Grevens » 07 dec 2015 17:52

- en sjælden gang er jeg ening med Kovas, - pillerne betyder alt for netop dette fænomen ... - mit første år med 6mm Neova piller havde mit fyr samme tendens ... - dog ikke så den gik ud ... men meget "fluff" i brænderen ...

- få byttet dine piller til et andet mærke ... ( mega bøvlet på den korte bane, mega godt på den lange )

venligst
...

EJB
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 18 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af EJB » 08 dec 2015 17:58

kovas skrev:Hej Kim.
Prøv og se her viewtopic.php?f=203&t=25371&start=40 På sidste side. Sådan så det ud da jeg havde afbrændt nogle få sække gp 6mm jeg er ikke i tvivl om at pillerne bære skylden. Året før havde jeg også samme problemer med gp. dog ikke så fyret gik ud som i år. Af samme grund er jeg færdig med gp. Måske ejb fandt en løsning, for jeg kender den ikke.
Hej!
Jeg geninstallerede softwaren og vejede piller, det med vejningen havde jeg prøvet i forvejen, uden resultat. Det hjalp, fyret kørte fint, så der må være sket et eller andet mystisk med softwaren.
Desværre er skærmen nu sort efter et el-udfald, men regner med at rense i morgen, og så burde jeg kunne kalibrere skærmen.

Jeg kan ikke rigtig hjælpe, mit problem var ikke en pude, men aske der lagde sig op og lukkede for lux-måleren.

fjeller
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 18 okt 2014 12:03

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af fjeller » 14 dec 2015 11:32

Hej
Har haft et lignende problem med GP dog brændte de også fast på aske pladen så der blev askeplade stop.
Købte andet mærke både i 6 mm og 8 mm og oplevede at 8 mm brændte bedst.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af kovas » 14 dec 2015 17:05

Hej.
Man kan måske også prøve at justere på hvor tit askepladen køre. Kom på at her i sommer hvor fyret starter min en gang om dagen havde jeg sat askeplade kørsel op for at undgå ubrændte piller i askeskuffen. Det resulterede så i at den ikke fik tømt asken ud så det lige så stille over tid hobedesig op i herden.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af Nybegynderen » 21 dec 2015 16:38

Hvad skal man sætte askeplade vandringen til fx?

Jeg har nemlig samme problem med udbrændt. Har fx lige haft en melding 2 timer efter fyret er renset og støvsuget.

Hvad kan det skyldes?

Har tidligere haft bøvl med rungen/banken, som gik væk efter jeg satte afvejningen op med 150g. Her blev det også nævnt at luftkurven evt. så skulle ændres.

Kan det hjælpe at ændre luftkurven og hvordan skal jeg gøre dette?

Er væk fra huset i 3 dage her henover julen og ville jo være pokkers hvis fyret gik ud på dag 1.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af MartinLau » 04 jan 2016 16:49

Laver du reelt en afvejning og indtaster det korrekte?
Det med at indtaste en forkert afvejning for, at det skal holde med at buldre eller kører ordentligt er efter min mening symptom-behandling. Jeg ved flere har skrevet, at de gør det.

Min begyndte også at buldre igen nogle dage efter jeg havde tømt og renset silo (og naturligvis lavet ny afvejning)
Så brændte det ud og det var pga. alt aske havde dannet en pude/kage i hele brænderen.

Ny afvejning viste, at der afvejningen havde ændret sig, så den fik flere piller og derfor passede luften ikke mere.
Indtastede ny afvejning og det skete igen efter nogle dage indtil den var tilbage på det niveau den var før siloen blev renset.

Min lavede kagen pga. for lidt luft. Alt kører fint på min igen.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af kovas » 04 jan 2016 17:44

MartinLau skrev:Laver du reelt en afvejning og indtaster det korrekte?
Det med at indtaste en forkert afvejning for, at det skal holde med at buldre eller kører ordentligt er efter min mening symptom-behandling. Jeg ved flere har skrevet, at de gør det.

Min begyndte også at buldre igen nogle dage efter jeg havde tømt og renset silo (og naturligvis lavet ny afvejning)
Så brændte det ud og det var pga. alt aske havde dannet en pude/kage i hele brænderen.

Ny afvejning viste, at der afvejningen havde ændret sig, så den fik flere piller og derfor passede luften ikke mere.
Indtastede ny afvejning og det skete igen efter nogle dage indtil den var tilbage på det niveau den var før siloen blev renset.

Min lavede kagen pga. for lidt luft. Alt kører fint på min igen.
Hej Martin.
Det er også derfor jeg holder mig langt fra rensning silo. icon_cheesygrin.gif
I øvrigt helt enig i at man skal indtaste den vægt som man får når man vejer de 200 portioner, alt det andet er noget pjat.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Udbrændt - Aske danner en pude i brænderen

Indlæg af HR LUCCA » 04 jan 2016 18:39

CyberHumle skrev:Hej Alle,

Jeg har et problem med mit ekoheat 2500. Jeg er lige gået i gang med en ny sending German Pellets 6 mm. Jeg får fejlen ud brændt efter 1-2 dages kørsel. Når jeg piller brænderen ud, så er der slags akse pude som går helt op til føde sneglen. Hvis jeg kører flere piller i for at se hvad der sker, så enten så ligger de sig oven på eller falder ned igennem puden. Hvis jeg så tager en pind og rører rundt i puden, så falder den sammen til at fylde en 1/4 og askepladen kan kører det ud.
Jeg håber det giver mening der jeg har skrevet? Fyret er vejet af til de nye piller, samt renset, smurt mv. Jeg har også prøvet at sætte ekstra sug på røgsugeren, dog uden noget at der har hjulpet.

Jeg håber i kan hjælpe mig?

Mvh

Kim
Hej Kim , jeg tror også det er pillerne , du kan prøve og justere luften lidt ned og se om det hjælper , den nemmeste måde og finde ud af om det er pillerne er og prøve nogle andre piller , prøv 4-5 sække og se om det hjælper .
Er det pillerne kan du prøve og blande dem med nogle gode piller , jeg vil foreslå nogle lyse piller der ikke er presset på hårdt , så kan du måske få futtet de sidste piller af , det har jeg haft held med :wink:


Besvar