Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pausestop

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pausestop

Indlæg af Nybegynderen » 29 sep 2015 07:04

Et par spørgsmål om pausestop.

Hvorfor kommer det?

Er det noget man gerne vil undgå?

"Koster" det en optænding hver gang og dermed øget slid på tænderen?

Er det "dyrt" i brændsel hvis optænding?

Skyldes det det varme vejr i de her dage?


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Pausestop

Indlæg af Grevens » 29 sep 2015 07:38

- fordi fyret laver mere varme end du bruger.

- nogen vil gerne undgå pauser ... - det er mest i ydersæsoner at man bøvler med det ... jeg bruger tidsstyring, således at fyret kører et par timer morgen og aften ...
Senere på sæsonen udviger jeg tidsperioden, og når det blir koldt kører det hele tiden

- ja det koster en optændning ...

- nej det er ikke "dyrt" ...men altid bedst at få fyret til at kører kontinuerligt ... om muligt ... ... flere brugere bruger lang tid på at pine fyret ned i minimum ydelse, så den kan stå og fisefyre istedet for at gå i pausestop ... det er nærmest en religion for nogen mennesker ...

- ja det skyldes det store udsving i vejret ... med kolde morgenstunder med 3 grader, og middagshede på de små 18, og med solindfald gennem vinduer, er der store udsving indendøre i behovet for varme ...
- kan anbefales at bruge tidsstyring ... er indbygget i fyret og nemt at bruge ... nogen timer i morgenstund, og flere om eftermiddag / aften ... slukket midt på dagen, og ved nattetide ...

- jeg kan se du " kun" har 208 kvm at opvarme ... - 1500 modellen er rigelig stor til den hytte ( ved normal isolering) ... - jeg har 140 kvm og kun en 900 model der er droslet ned så den maks kan tygge 1,6 kg piller pr time ...
...

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Pausestop

Indlæg af kovas » 29 sep 2015 19:27

Hej.
Du kan også prøve on/off funktionen. Den har det at man kan sætte max ydelsen ned. Så kan man gå og justere lidt på det. Jeg synes selv at det altid er for sent man får stillet på tiden eller ydelsen. Så mit køre, her fra den 20, med en min på 1,4kw og fiser varme af midt på dagen, men skruer så selv op til aften. Og passer sig selv, ud over påfyldning af piller.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Pausestop

Indlæg af MartinLau » 29 sep 2015 20:28

Jeg mener, at den rent teknisk er sat til, at stoppe, hvis kedeltemperaturen bliver 8 grader over det indstillede.
Dvs. har du indstillet den til 60gr, så slukker fyret hvis den når 68gr.
Så starter den igen automatisk, når den ryger 10 gr. under.
Sådan var det i hvert fald tidligere.

Du kan jo se på, hvor ofte den starter op i løbet af dagen. I stedet for Menu, så tryk på den anden knap og se antal tændinger.
Du kan også prøve at indstille tidspunkter for start/stop. Indstil evt. 3 tidspunkter i døgnet. F.eks. 3x2,5 timer.

Kør hver løsning en uge og hold øje med pilleforbruget. Vurder så pilleforbrug mod komforten og find den løsning der passer dig bedst.

Hvis det f.eks. koster 1-2kg mere i døgnet med den løsning, som giver den højeste komfort, kan man jo overveje, om det er værd at spare 2-5 kr. i døgnet?

Jeg har f.eks. konstant cirkulation på det varme brugsvand, så start/stop eller tidsindstilling fungerer ikke godt her. Så har jeg 8-10 opstarter i døgnet og 4-6 kg. mere i døgnet, end hvis det "fisefyrer".
Mit skal køre 24/7, så ja, det "fisefyrer" ved 1,1kW hele sommeren. Alternativet er, at det varme vand kun holder ca. 3 timer og så er det håndvarmt, hvis jeg bruger tidsindstilling. Det kan man ikke leve med, når man har små børn.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Pausestop

Indlæg af Nybegynderen » 30 sep 2015 23:24

Efter jeg har sat minimum til 30 går den nu ike længere ud.
Dog "driller" det med pause stop så at sige.
Ville dette mindske hvis jeg forsøgte mig med at sænke minimum lidt igen?


nemocharley

Re: Pausestop

Indlæg af nemocharley » 01 okt 2015 05:57

Ud fra hvad jeg kan læse på f.eks Triumph´s indlæg om emnet, så er vil du være godt tjent med enten timerstyring (et par tændinger om dagen) og/eller styring efter rumfølere.

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Re: Pausestop

Indlæg af MartinLau » 01 okt 2015 20:02

Nybegynderen skrev:Efter jeg har sat minimum til 30 går den nu ike længere ud.
Dog "driller" det med pause stop så at sige.
Ville dette mindske hvis jeg forsøgte mig med at sænke minimum lidt igen?
Hvis vi lige prøver at se det hele samlet, for din ene problematik (udbrændt) er blevet erstattet med pausestop. Det er sådan set ikke en fejl, men kan være uhensigtsmæssigt.

Udbrændt sker fordi fotocellen ikke har set ild/lys i en periode. Derfor tror fyret, at ilden er gået ud og går i alarm.
Når du så skruer op for minimum, så kommer der flere piller til end før. ilden er derfor større og det er nok til, at fotocellen kan se ild/lys.
I stedet er effekten på fyret så høj, at vandet varmes op til 8gr over den indstillede temperatur og fyret går i pausestop.

Hvis det bare betyder, at der er et par stop eller tre i løbet dagen, men fyret selv starter op igen. Så er det sådan set OK.

Hvis det betyder så mange start/stop, at det bliver generende eller et særligt højt forbrug, så kan du have brug for at indstille timeren eller skrue ned for minimum.
Hvis du vil skrue ned for minimum er du så nødt til, at have løst problematikken med, at fyret brænder ud.

Der er rigtig mange indlæg vedr. udbrændt og der er rigtig mange potentielle løsninger. Søg evt. efter udbrændt under Ekoheat her på forum. Så har du lidt at gå efter til at starte med.
Som udgangspunkt, så er man nødt til, at prøve sig lidt frem og nøjes med at skrue på en ting ad gangen, så man kan bruge udelukkelsesmetoden.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Pausestop

Indlæg af Nybegynderen » 01 okt 2015 23:19

Jeg tæller stop de næste dage. Lige nu ca 2 stop om dagen, men solvarmen hjælper VVB en del disse dage også.

Jeg vil herefter trappe minimum 1 ned hver anden dag og se reaktionen.
Sætter meget pris på jeres råd og vejledning. Er elendig til denne slags så tak for at bære over med mig ;)


Besvar