Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køb af Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 47 gange

køb af Ekoheat

Indlæg af HR LUCCA » 21 mar 2015 22:23

urld37 skrev:Mange tak jeres kommentarer og input. Jeg har også været flere hundrede hjemmesider igennem ( sådan føles det i hvertfald :-) og kigget på MGM, RTB osv. de ser alle sammen fine ud og der er som i skriver ikke meget forskel på prisen. Jeg kan konkludere følgende, tror jeg. Ekoheat er et udemærket fyr som ejerne i dag er glade for, men der er måske lidt nyere teknologi hvis man vælger MGM, RTB og et par andre. Jeg har også haft begge disse med i overvejelserne så måske man skulle gå i retning af et af disse istedet for.
Jeg har desværre ikke den store tid til at kigge fyr da det er ret presserende at få et nyt installeret så jeg må gå med min mavefornemmelse, i andres anbefalinger og min skortsensfejers gode råd. Tak for input til jer som har skrevet. Måske jeg lige smider en notits om hvad valget falder på, man ved jo aldrig om man kan hente et par fif ud af jer igen.
En ting jeg syntes du skal tage med i overvejelserne er servise , er det noget du kan/vil lave selv , eller vil du betale dig fra det , hvis du feks vælger et NBE (Scotte/RTB) er der gode muligheder for selv og lave servise og reparationer , der er stor viden på dette og andre forum hvis man løber ind i problemer , og der er nem tilgang til reservedele på mange internetsider og forhandlere , og til nogle fornuftige penge , nogle andre mærker kan det være svært og finde stumper til på nettet , og nogle af priserne er voldsom høje syntes jeg :wink:


Joshva
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

køb af Ekoheat

Indlæg af Joshva » 23 mar 2015 21:06

Vi købte et ekoheat 900 og jeg må sige at det fungere. Vores står i vores kælder og det siger ikke meget. Det skal renses og smøres men bortset fra det så kører det godt. Og fylder ikke meget. Kan godt lide det indbygget magasin.

Joshva

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

køb af Ekoheat

Indlæg af Nybegynderen » 10 apr 2015 11:14

Vi har EkoHeat 15KW og den kører stille og roligt derudaf. Haft lidt udbrændingsproblemer i starten, men det er væk efter lidt småjusteringer i luft og andre sager.
Rensning er dejlig nem og skal ikke gøres for ofte og smøring også ligetil.

urld37
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 mar 2015 18:25

køb af Ekoheat

Indlæg af urld37 » 14 apr 2015 10:40

Så er det nye fyr installeret og jeg kan fortælle valget faldt ikke ud til Ekoheats fordel. Der er istedet blevet installeret et NBE RTB 10 kw med den store 320 kg silo. det hele blev sat op af Andresens Bioenergi i Flemming og jeg kan kun anbefale dem. De laver et rigtig pænt arbejde med rørføring osv og en god intro og opstart af fyret sammen med kunden. Jeg fik en god pris og de sørgede for at tilskuddet fik alt hvad det kunne trække også :great: det kører super med kompressor rens osv og det nipper kun til træppillerne i forhold til vores gamle stokerfyr. alt rørføring skjult bortset fra aflæsningen af vand på systemet. Nu mangler vi bare at færdiggøre bryggerset med elarbejde og loft og til slut kommer der nye bryggers elementer i samme farver som fyret, det tror vi kommer til at spille maks. Billeder kommer når vi er endelig færdige men vi skal vente nogle uger på bryggers elementer.

nemocharley

køb af Ekoheat

Indlæg af nemocharley » 14 apr 2015 12:38

Tillykke med fyret - jeg glæder mig til at se billeder. Vi mangler stadig en tråd om RTB inde i 'mit fyrrum og mine indstillinger' - måske det var noget for dig, når du er klar :)


Niels-Heat

Re: køb af Ekoheat

Indlæg af Niels-Heat » 05 dec 2015 19:12

Jeg har haft sådan et Ekoheat 1500 i 3-4 år - og har lige skiftet til Pellux 100 for et par måneder siden.

Der har været for mange små fejl og driftstop, og nu gad jeg simpelthen ikke døje med det længere.

Der er skiftet svits på askepladen mv. flere gange, lejer i luftsugeren 3 gange, problemer med træk i skorstenen (måske ikke fyrets skyld), spindel og gevindklods ved askeskuffen er skiftet to gange, problemer med softwaren osv. I løbet af 2015 har jeg 4 gange haft smed til at udbedre fejl - og dertil kommer 2-3 gange, hvor jeg selv kunne rette fejlen/skifte en reservedel. Det er for dyrt og bøvlet.

Så reelt har jeg ganske enkelt mistet tilliden til, at der var varme om morgenen og til fyrets drift som helhed. Dog skal siges, at når det kører...så kører det udmærket!! Fin økonomi og udmærket forbrænding.

Det nye fyr virker upåklageligt og ser på mange måder mere gedigent ud...og så skal spindel til askeskuffen ikke smøres, og fyret er lettere at rense...meget lettere!

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: køb af Ekoheat

Indlæg af kovas » 05 dec 2015 20:11

Hej Niels.

Nu høre jeg heller ikke til dem som roser ekoheat i høje toner, faktisk var jeg utrolig træt af det i starten, men Jeg må sige at ud fra det du nu har skrevet i 3 indlæg så lyder det mærkeligt at det skulle være nok til at skifte et fyr til over 30k. Måske har du fået det solgt videre, men ellers er det da noget af en afskrivning på max 4år. Selvom jeg ikke er født jyde så ville jeg godt nok være for nærig til at skifte for så lidt. Det er min erfaring at det kan komme til at køre rimeligt.
Med de seneste opdateringer af software (bruger v.169) synes jeg faktisk at det køre fint. I forbindelse med det gratis opstartsbesøg fik jeg skiftet spindlen, men havde ikke og har ikke haft problemer med hverken den eller klodsen (jeg smøre den for hver en 1 palle afbrændt piller). Jeg har forstået at flere har skiftet lejer i røgsugeren. Fik selv skiftet suger ub i forbindelse med en klage over at styringen ikke styrede sugeren ordentligt. Det er snart 2,5år siden mindst. De første lejer var ikke tilstrækkeligt varmefaste sagde de. Hvis jeg skulle ud for at købe et andet fyr så ved jeg faktisk ikke hvad jeg ville vælge. Har kun set mit eget og så et pillux med iwabobrænder. Et on/of fyr er i hvert fald ikke det som jeg drømmer om. Og et ekoheat biver det helt sikkert heller ikke. Dertil har Ekopower skuffet for meget. Men håber da ikke at det bliver nødvendigt at købe flere fyr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar