Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

køb af Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
urld37
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 mar 2015 18:25

køb af Ekoheat

Indlæg af urld37 » 17 mar 2015 18:39

Hej med jer.
Jeg er ny her på siden men skal bruge noget info fra garvede gutter.
Jeg har efter en bygningsbrand i længerne på min ejendom besluttet at rydde dem bort permanent. Det betyder så bare at jeg også skal have en ny løsning i forhold til fyr. Nu kigger jeg på Ekoheat 900 da det passer rigtig fint til den plads jeg har til rådighed da jeg nu vælger at flytte fyret ind i mit bryggers frem for at etablere nyt fyrrum i en anden længe.
Mit spørgsmål er nu ? Er der så mange problemer med Ekoheat fyret som der bliver skrevet rundt omkring på nettet. vil i anbefale det eller fraråde det. Er der alternativer som heller ikke fylder så meget i dybden i rummet da det er her jeg får størst med pladsproblemer.
Har kørt med Cn stoker på salamanderkedel i mange år så jeg er vandt til de udfordringer det giver, men det har så til gængæld aldrig brokket sig over hvad jeg bad det om at æde, det kørte bare. nu kan det bare være rart med et fyr som ikke skal ordnes hver dag.

Jeg ser frem til jeres input.


nemocharley

køb af Ekoheat

Indlæg af nemocharley » 17 mar 2015 18:43

jeg tror ekoheat er kommet igennem krisen - men til den plads du beskriver ville jeg se på en MGM Junior istedet eller RTB 10kw. MGM har en 'østrigertype' opbygning og brugerne virker til at være meget tilfredse.

RTB er NBE´s nye skud på stammen, med en gennemprøvet brænder - masser af support og styring hvis det er noget som kunne lokke?

Pills
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 70
Tilmeldt: 24 jan 2013 15:27
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 4800 kg
Geografisk sted: Østjylland
Modtaget likes: 1 gang

køb af Ekoheat

Indlæg af Pills » 17 mar 2015 19:35

Kan kun sige, jeg er udmærket tilfreds med min Ekoheat 900. Den kører bare derudaf, kun lidt rensning i ny og næ

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

køb af Ekoheat

Indlæg af Skiveren » 17 mar 2015 21:06

Halløj :)
jeg har både en 1500'er og en 900'er, og er udmærke tilfreds :great:
Jeg har her i torsdags fortaget mig den 6. hovedrengøring på 1500'eren... vel og mærke på 3 år.. :great: Så masser af arbejde er der ikke icon_cheesygrin.gif
Vedr. børnesygdommene, så mener jeg at der er styr på det, dog har jeg aldrig været plaget med problemerne.
Men du bør nok se om ikke du kan komme rundt og se nogle i drift, dette giver den bedste maveformemelse :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

andersen09
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

køb af Ekoheat

Indlæg af andersen09 » 17 mar 2015 22:57

Jeg valgte ekoheat fra, da reklamationer fra producent har været tacklet super dårligt... Plus alle de fejl jeg læste om det.
Der findes bedre alternativer og til samme pris.!

Jeg valgte selv et scotte 10kw og indtil videre super tilfreds.!!!


Brugeravatar
godsejeren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1201
Tilmeldt: 22 sep 2007 21:11
Mit fyr: Scotte blackstar 1016/V6.79
Areal: 140
Brændsel: Dan pellets first class 6mm
Fremviser gerne i postnummer: 9700
Årligt forbrug: 6 tons /6mm
Geografisk sted: brønderslev / lærkegaarden / 9700
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 57 gange

køb af Ekoheat

Indlæg af godsejeren » 18 mar 2015 08:30

Hej

Jeg har selv stået i din situation med at skulle vælge fyr. Jeg brugte lidt tid på at finde nogle der måske kunne passe Til mig og så tog jeg rundt på fyrspark for at se dem. Jeg så også på ekoheat men blev fravalgt pga. Af skorstensfejeren sagde jeg ikke kunne overholde kravene til brandafstande der hvor jeg ville sætte fyret. Det med de tidligere problemer og håndteringen af dem er ikke kun ekoheat. Nbe som laver scotten/rtb har også haft problemer som jeg personligt ikke synes blev håndteret særlig godt. Men ud og se de forskellige fyr og spørg ind til brugen af dem det er det bedste råd.
Jens overfyrmester på godset
scotte bs1016 med semirens sommerherd og V6.79 sat i drift 13/8-2013 kl.16.10.
P=3.5 i=0.17 blæser 13-18-23 rens 10-4-30 røgtemp 70* Skakttemp 40-45* Vvbtemp 55* kedeltemp 66* shunttemp 55* snegl 585 gram trevejsventil rumtermostat http://mhes.dk

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

køb af Ekoheat

Indlæg af kovas » 18 mar 2015 09:39

Hej.

jeg skrev dette her i en anden tråd: Jeg var også en af dem der som jakob havde mange problemer i starten. Dem mener jeg man er kommet ud over og sikkerhedsmæssigt er jeg slet ikke bekymret. Men:
Efter at ha haft det i over to år nu, så er jeg nået frem til at skulle jeg købe pillefyr igen, så skal det enten være med glukhul så man kan se bålet eller det skulle være født med ilt føler så det selv kan regulere trækket. Ingen af mulighederne er til stede ved Ekoheat. Jeg synes også at de er blevet overhalet af andre fyr. Feks kan man stadig ikke starte efter føler til inde temp. Og vvb-prioteringen synes jeg er noget lo***( jeg måtte indkøbe en extra termostat for at få en ordentlig pumpestyring) Det der virker godt er at fyret kan starte efter temp i vvb. her om sommeren.
Jeg har aldrig set et MGM, men efter det jeg har læst her på siden var det der jeg ville starte hvis jeg skulle købe fyr igen. Selvom det er en keddelig farve det har :D
Jeg synes også at du skal tænke over hvor du vil ha pillerne når du flytter fyret ind i bryggers. Personligt er jeg meget glad for at fyret er kommet væk fra huset og hen i garagen.
Har du brug for at kunne se dit fyr på nettet så skal du heller ikke regne med at Ekoheat kommer med noget brugbart. De har leveret en simpel sms-løsning fra bio-max. tror jeg.
Forhåbentlig, men desværre holder fyret min tid her på ejendommen. Og alt i alt så brænder det piller og laver varme som alle de andre. Så det må meget handle om, hvilke behov man har for tilbehør

Ps. Det er bestemt ikke følsomt for smuld, mit har spist det jeg kom på uden problemer. Man skal bare kontrollere afvejningen en gang imellem.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

dannidines

køb af Ekoheat

Indlæg af dannidines » 18 mar 2015 12:12

Jeg tror Ekoheat er blevet et GANSKE udemærket fyr efter FW er blevet opdateret - der er en del brugere med Orangaden herinde, men ikke megen bøvl man hører fra dem og som Kovas, godsejeren m.f. i denne tråd ytre sig positivt om fyret..

Når det er sagt, så syntes jeg man kan få "nyere" mere "opdaterede" fyr i cirka samme prisleje og her ref. jeg til MGM og RTB, alt efter husstørrelse Pellux Exclusive 200.

Min standard anbefaling, ud og sparke fyr!!

urld37
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 3
Tilmeldt: 17 mar 2015 18:25

køb af Ekoheat

Indlæg af urld37 » 18 mar 2015 12:37

Mange tak jeres kommentarer og input. Jeg har også været flere hundrede hjemmesider igennem ( sådan føles det i hvertfald :-) og kigget på MGM, RTB osv. de ser alle sammen fine ud og der er som i skriver ikke meget forskel på prisen. Jeg kan konkludere følgende, tror jeg. Ekoheat er et udemærket fyr som ejerne i dag er glade for, men der er måske lidt nyere teknologi hvis man vælger MGM, RTB og et par andre. Jeg har også haft begge disse med i overvejelserne så måske man skulle gå i retning af et af disse istedet for.
Jeg har desværre ikke den store tid til at kigge fyr da det er ret presserende at få et nyt installeret så jeg må gå med min mavefornemmelse, i andres anbefalinger og min skortsensfejers gode råd. Tak for input til jer som har skrevet. Måske jeg lige smider en notits om hvad valget falder på, man ved jo aldrig om man kan hente et par fif ud af jer igen.

seeb
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 04 aug 2007 23:45
Mit fyr: Benekov R15 Tornado
Areal: 320
Brændsel: korn / piller
Årligt forbrug: 6-8 tons
Geografisk sted: Sjælland
Modtaget likes: 1 gang

køb af Ekoheat

Indlæg af seeb » 21 mar 2015 12:29

Hej
Jeg købte en MGM 25 kWh for knap et år siden. Den står i entréen og jeg vil sige at jeg er fuldt tilfreds. Den kører rigtig fint og sviner ikke. Når der tages aske ud er der undertryg i kedel og derfor er det kun hvad som spildes, der griser lidt.
Fyret virker godt isoleret og er meget let at starte og stoppe
Eneste ulempe er et lille pillemagasin men der kan fås en tilbygning til den
Mvh Steen


Besvar