Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af Nighttrain » 25 feb 2015 00:31

Prøver igen.

En ganske alm Radiator thermostat, til ca 300 kr på din retur og den skal på retur på vvb, så er det problem løst.
Jeg har samme problem, men den bliver ikke skiftet før en gang til sommer.

Siger det af erfaring har en kammerat som fik sat solfanger op i sommers.
Som er koplet sammen med en BIOMAX 16 lige som min, og der er sat en radiator thermostat på RETUR.
på opfordring af en vvs mand som sagde sådan gør man i dag, selvom det lyder ulogisk også for mig men det virker.
Hvorfor bruge alt det dyre morderne skrammel til en formue.

Når det kan laves for ca 300 kr det er bare min mening.

Til Nybegynderen.
Du får min E- mail så kan vi finde ud af at ringe sammen
det er noget nemmer.

Min Email er. claus746@hotmail.com

Mvh Claus.


Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af Aussieboy » 25 feb 2015 01:00

En retur termostat der måler på vandet, som der også snakkes om ligner en radiator ventil. Måske derfor du tror det er en sådan nighttrain.

Nighttrain
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 243
Tilmeldt: 23 jan 2015 01:56
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 114
Brændsel: Biopillen 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 7860
Dagligt forbrug: ca 13
Årligt forbrug: ca 5,5 Ton
Geografisk sted: Spøttrup.
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 2 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af Nighttrain » 25 feb 2015 02:16

Nej Nej En ganske alm termostat ventil. Ligesom til radiator.
Har selv det problem men styrer det bare med, en hane ligesom dem der var på rediatorerne i gamle dage.
Før der var tænkt på en thermostat, og så kører jeg med pausestop på mit fyr hvor den stopper ved 63 gr.

Mange ting er simple, men foretninger vil jo heller sælge en 3 vejs ventil til 1500 eller hvad nu den koster.
End en radiator ventil til 300.

Mvh Claus.

dannidines

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af dannidines » 25 feb 2015 05:18

en 3-vejsventil kan findes til en 300-700kr, ganske vist også mere, men mere behøves den ikke at koste - jeg gav 468kr for den orange "NBE"- før den havde jeg 2-vejs til 300kr fra dvcenter.dk
Nighttrain skrev:Nej Nej En ganske alm termostat ventil. Ligesom til radiator.
Har selv det problem men styrer det bare med, en hane ligesom dem der var på rediatorerne i gamle dage.
Før der var tænkt på en thermostat, og så kører jeg med pausestop på mit fyr hvor den stopper ved 63 gr.

Mange ting er simple, men foretninger vil jo heller sælge en 3 vejs ventil til 1500 eller hvad nu den koster.
End en radiator ventil til 300.

Mvh Claus.

Aussieboy
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 333
Tilmeldt: 03 feb 2010 13:03
Mit fyr: atmos dc 32s, oliefyr backup
Areal: 200
Brændsel: brænde
Geografisk sted: Falster
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af Aussieboy » 25 feb 2015 05:39

Ja det er jo også det jeg prøver at forklare dig. Det lligner en radiator termostat, men den måler stadig på vandet der løber igennem ventilhuset. Så snakke der om en med et kapillarrør der måler oppe i varmtvvarmtvandsbeholder om ventilhuset skal åbne lidt for varmen. Så er der 2 vejs ventilbog 3 vejs ventil som skal have strøm og signal. Du skriver jo også selv den ligner en radiator termostat. Og som en skriver brugte /bruger nogen stadig det i gulvvarme systemer det giver bare nogen gange meget varme gulve da der ikke er shunt foran.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af kovas » 25 feb 2015 08:24

Hej.
Fyrets muligheder for styring fik du jo i din tråd om nilan 300sv combi. Jeg går ud fra at det er den vi stadig snakker om eller hvad?
Den vvs-er som satte den op kan han ikke vejlede dig?

Men ellers er mit indput. Det er en solvarmebeholder, hvor spiralen til vandet fra fyret sidder i toppen. og en solvarmespiral i bunden.
Så selvom nighttrain påstår at en radiatorventil kan bruges så glem det. En ventil som måler på returvandet vil heller ikke virke da den fordre et fald af temperatur i vandet fra top af spiral til bund af spiral. Så hvis du vil ha det varme brugsvand på 55gr i toppen så er du nødt til at sætte returen på 55gr. og du får aldrig noget stop på vandet, det vil løbe hele tiden.
Efter min mening er din bedste mulighed at sætte en ventil på fremløb med en føler helt oppe ved topspilralen som lukker for vandet fra fyret når vander er de 55gr. Når du alligevel lukker for fyret om sommeren er der jo ingen grund til at lave det med to-vejsventil og styring fra fyret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Nybegynderen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 234
Tilmeldt: 11 sep 2014 22:28
Mit fyr: EkoHeat 15Kw
Areal: 208
Brændsel: Træpiller
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af Nybegynderen » 25 feb 2015 09:00

Jeg prøver at høre min VVS som har sat cirkulationspumper op.... Kan det for øvrigt passe en ny Alpha2 kører på 15 W??

Der er mange inputs og måder at gøre det på kan jeg forstå :)

@KOVAS. Kan den løsning du anbefaler ordnes uden at tømme anlægget for vand? Så bliver projektet jo pludseligt møj dyrere. Kan den føler du anbefaler indstilles som fx et termostat så jeg kan hæve og sænke temperaturen såfremt det behov skulle opstå.
Kan du sende link eller lignende hvis du har erfaringer med noget bestemt udstyr?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af kovas » 25 feb 2015 09:23

Nybegynderen skrev:Jeg prøver at høre min VVS som har sat cirkulationspumper op.... Kan det for øvrigt passe en ny Alpha2 kører på 15 W??

Der er mange inputs og måder at gøre det på kan jeg forstå :)

@KOVAS. Kan den løsning du anbefaler ordnes uden at tømme anlægget for vand? Så bliver projektet jo pludseligt møj dyrere. Kan den føler du anbefaler indstilles som fx et termostat så jeg kan hæve og sænke temperaturen såfremt det behov skulle opstå.
Kan du sende link eller lignende hvis du har erfaringer med noget bestemt udstyr?
Når vores vvb er varm så køre pumpen på 5w. efter et bad køre den op på 7-8w indtil vvb begynder at være varm igen. Der er sikkert din vvb der ikke stopper for cirkulation.

Måske kan en vvs-er gøre det uden at tappe vand af? det kommer jo an på om der skal kortes af røret for at få ventilen på plads. har hørt om at nogen fryser vandet før og efter ventil når de skifter radiatorventiler. Har ikke prøvet selv.
Denne ventil kan gøre det http://www.dvcenter.dk/udstyr-varmeanla ... tiler.html Det er ikke den øverste men den neden under + følerhovedet.

Men det er meget vigtigt at føleren kommer helt op ved top spiralen Måske skal den i den følerlomme som er helt oppe i toppen. Hvis den sidder for langt nede vil den ikke føle på det vand som fyret varmer, men på det som solfangerne varmer.
se dette datablad: http://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=& ... 6481,d.ZWU På side 2 kan du se hvordan spiralerne sidder i beholderen.
På det materiale jeg kan finde kan jeg ikke se om termostaten i vvb-en (den til elvarmen) kan styre en magnetventil. for det ville jo være det nemmeste.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af majland » 25 feb 2015 11:05

kovas skrev: På det materiale jeg kan finde kan jeg ikke se om termostaten i vvb-en (den til elvarmen) kan styre en magnetventil. for det ville jo være det nemmeste.
Istdet for en magnetventil har jeg valgt at bruge en termoaktuater
http://www.varmtvandfrasolen.dk/honeywe ... p-447.html og http://www.varmtvandfrasolen.dk/vvfs-te ... p-450.html

Den larmer ikke som en magnetventil og bruger mindre strøm. Skiftetiden på et par min betyder ikke noget for en vvb
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

dannidines

Styring af temperatur i varmtvandsbeholder

Indlæg af dannidines » 25 feb 2015 11:23

Hej Majland,

Det var da en ide i stedet for en 2-vejs ventil... Den bør da kunne tilsluttes på samme måde (fase/nul) og så fungerer..


Besvar