Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
andersen09
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af andersen09 » 07 jan 2015 17:35

Mit nuværende setup er med en 1800 L akku-tank og 90 rør på taget, jeg varmer naturligvis først mit brugsvand op og derefter i akku...

Hvis vi tager udgangspunkt i et modulerende fyr, vil det så ikke køre på fuld skrue, hvis der er pumpe/shunt på.?? Så ledes varmen jo væk fra fyret med det samme hele tiden.
Jeg har pt en ældre Roca-kedel med stoker på, den har jeg taget fra grundet dårlig økonomi i fyringen med denne.... Kedlen bliver for tiden kun brugt med energikoks. Hvis jeg ser på den energi jeg putter ind i fyret til 24 timers varme i huset, så vil det svare til 20 kg træpiller i døgnet.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af kovas » 07 jan 2015 17:36

newpas skrev:Jeg har et (ældre) MGM 15 der kører over buffertank. Tanken er forberedt til solvarme men har dog intet anlæg. Tanken er 750L og fyret står og "tøffer" på 25-40% og har sommetider pause.
Hej.
Det gør mit jo også men uden buffertank. Hvad er fidusen med buffer hvis man ikke har solvarme. Andet end at man har et ekstra varme tab.

Men til det som trådstarter beskriver ville jeg da også købe noget a-la iwabo brænderen og så en af de kedeler hvor man hiver i et håndtag når man renser. Dog har iwabo ikke nogen indbygget timer. Ville kigge efter en brænder med fast indfyret effekt som kan starte efter en føler i buffer tanken. Ved ikke om det findes? Ekoheaten er lige kommet med ny software som bla kan køre op imod en buffertank. Ved ikke om det duer, da jeg ikke har en sådan. Men jeg synes at ekoen er for svær at injustere så det bliver ordentligt.
Læste lige indlæg fra mgmone. Det havde jeg heller ikke tænkt på. det kan du self også gøre med ekoheaten. Men det var ikke sådan et jeg ville købe igen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2015 18:32

jo det findes skam, min starter efter føler i tanken - det med timerstyring kan findes på den nye viking bio 200. Mon ikke man kan sætte noget andet styring til ligeså på en iwabo?

1800l er immervæk en slat - jeg kender ikke nogen der varmer så meget med deres pillebrænder - 1000l har jeg set til en kmp/pellx brænder, de havde cirka 1600 tændinger om året uden timerstyring.

20kg i døgnet - til hvor mange m2?

Du har rigelig med vand til de mange rør - måske der skal flere op?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af kovas » 07 jan 2015 19:49

Hej Nemo.
Jeg har slet ikke sat mig ind i priserne,(det plejer jo at være dit område) men ville da også tro at man kunne få noget der er billigere end MGM og Ekoheat hvis det skal køre op mod en buffer. Med start/efter en eller to følere i tanken
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

nemocharley

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af nemocharley » 07 jan 2015 19:54

ikke rigtig - atmos med a25 står til ca 25 før evt tilskud - ekoheat er faldet en del i pris 22 som start ca. MGM starter ved 28k før evt. tilskud.

pellux 100 23500 ved hedestoker m. basistilskud

atmos anbefaler, ganske som varmebaronen et buffertank setup til deres pillefyr.


andersen09
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af andersen09 » 07 jan 2015 22:10

nemocharley skrev:jo det findes skam, min starter efter føler i tanken - det med timerstyring kan findes på den nye viking bio 200. Mon ikke man kan sætte noget andet styring til ligeså på en iwabo?

1800l er immervæk en slat - jeg kender ikke nogen der varmer så meget med deres pillebrænder - 1000l har jeg set til en kmp/pellx brænder, de havde cirka 1600 tændinger om året uden timerstyring.

20kg i døgnet - til hvor mange m2?

Du har rigelig med vand til de mange rør - måske der skal flere op?
Om sommeren nærmer jeg mig 80 grader i tanken, så tør ikke at sætte flere rør på... Har faktisk taget 45 fra.
Lige pt bruger jeg 12,5 kg koks i døgnet og det svare til 20 kg piller, det dækker varmen på 150 m2 hus.

Jeg behøver ikke at varme det hele op med piller, normalt er det kun ca. halvdelen der bliver varmet op af fyret.

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af J-B » 08 jan 2015 00:22

Til den opsætning du gerne vil have, der er Scotte/Woody oplagt til dig.
Du sætter en føler i tanken og sætter en valgt temperatur og hvor mange grader temp skal falde før den må starte igen, sammen med urstyring bestemmer du selv hvornår på dagen den må starte.
Brænderen kan du låse til kun at køre 100%, men det styrer den selv, hvis tanken ikke kan tage nok fra.

dannidines

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af dannidines » 08 jan 2015 06:08

Spørgsmål:

Ville der ikke være bedre økonomi ved at lade et modulerende fyr køre udenom de 1800L akku og kun opvarme VVB med bruge andet samt huset?

På den måde tilføres huset KUN varme ved behov og ikke når akku har behov - akku er jo her, med et modulerende fyr, bare en ekstra varmetabskilde..

Jeg syntes ideen med den store akku og VVB køres på solvarmen er helt fin og når solen så ikke kan levere varme nok i akku, så overtager fyret direkte til huset - det bør kunne styres med en 3-vejs ventil.

andersen09
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 61
Tilmeldt: 07 jan 2015 15:00
Mit fyr: Scotte Mini 10kw
Areal: 150
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20 kg
Geografisk sted: Hesselager, Fyn

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af andersen09 » 08 jan 2015 06:13

J-B skrev:Til den opsætning du gerne vil have, der er Scotte/Woody oplagt til dig.
Du sætter en føler i tanken og sætter en valgt temperatur og hvor mange grader temp skal falde før den må starte igen, sammen med urstyring bestemmer du selv hvornår på dagen den må starte.
Brænderen kan du låse til kun at køre 100%, men det styrer den selv, hvis tanken ikke kan tage nok fra.
Det ser også ok ud... Problemet er blot at have brænder i siden og så samtidig en silo, så kniber det lidt med pladsen. Denne løsning ligner dog noget der kan bruges http://www.hedestoker.dk/pillefyr-scott ... _mini.html
Er der nogen af jer der har målene på det, syntes ikke rigtig jeg kan finde dem nogen steder.?!?

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Overvejer Ekoheat.... MEN virker det.?

Indlæg af H.S » 08 jan 2015 07:16

Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar