Ekoheat 2500 er begynt at ryge kraftigt fra skorstenen

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
HenrikSchneider
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 25 feb 2014 21:21
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Ekoheat 2500 er begynt at ryge kraftigt fra skorstenen

Indlæg af HenrikSchneider »

newpas skrev:Kan du ikke komme til at brænde beg'en af med en ukrudtsbrænder?
Måske men det ser ikke ud til beg'et brænder så godt, det kan brænde men det ser ud til det blot bliver en hård klump, mekanisk fjernelse er nok den eneste vej.
Det kan så godt være at varme kan gøre det muligt at fjerne deet?

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Har takket: 35 gange
Blevet takket: 13 gange

Ekoheat 2500 er begynt at ryge kraftigt fra skorstenen

Indlæg af newpas »

Jeg tror det var levi der foreslog at man nogen gange kørte "fuld skrald" på fyret og lod det afkøle indimellem så kan det også være at det løsner sig!
HenrikSchneider
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 25 feb 2014 21:21
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Ekoheat 2500 er begynt at ryge kraftigt fra skorstenen

Indlæg af HenrikSchneider »

newpas skrev:Jeg tror det var levi der foreslog at man nogen gange kørte "fuld skrald" på fyret og lod det afkøle indimellem så kan det også være at det løsner sig!
Det er et fint forslag jeg har sat den til 75C frem til søndag hvor jeg er hjemme igen :lol: så ser jeg om det virker.

God weekend og tak for hjælpen til jer alle.
HenrikSchneider
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 28
Tilmeldt: 25 feb 2014 21:21
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 1 gang

Ekoheat 2500 er begynt at ryge kraftigt fra skorstenen

Indlæg af HenrikSchneider »

Hej alle,

Så er der gået 6måneder siden denne tråd blev startet, men aldrig afsluttet, det bliver den så nu.
- Retarders er IKKE blevet genmonteret, skorstens temperatur holder sig fint nede på ca. 50C uden.
- Også den sidste retarder er fjernet, så alle er nu ude.
- Efter fremstilling af special renseværktøj blev alle 10røgrør renses mekanisk for fastbrændt koks, det tog vel 2-3timer, hård arbejde, men siden har spiralerne klaret opgaven fint med at holde røgrørerne helt fri for koks og aflejninger.
- Rense interval (askeskuffe interval) er justeret op så der ikke kommer dårlig forbrændte piller med ud og dette betyder at askeskuffen nu nemt holder på aske fra 2tons piller (sikkert mere, men jeg tømmer efter 2tons)
- Blæser er justeret op til 120% for altid at holde et lux-tal over 110, det kan godt være det bliver justeret ned igen da jeg kæmper med lidt koks i brændkamret efter (renses efter hvert tons piller)

Ny "finding" min røggas blæses stoppede, periodisk, helt uden grund (lejer og elektromekaniske dele tilsyneladende OK), og fyret brændte ud.
Jeg fik haste-haste en ny blæser fra EKOHEAT og problemer så ud til at være løst, men efter 2-3 måneder gik den nye blæser pludselig i stå mens jeg stod ved siden af fyret og jeg kunne måle på systemet mens blæseren var død. Låget af og måle alt så ud til at være OK, men blæseren kørte ikke, pludselig gik den igang igen. hmmmm - årsagen var at der i blæseren sidder en temperatur sikring som stopper blæseren ved 70-75C (tror jeg setpunktet er) så blæseren var simpelthen blevet for varm.
Fyret lod jeg køre 1uge uden låg på og den uge kørte fyret som en drøm på alle områder.
Jeg har nu modificeret låget til fyret så blæseren får luft, og jeg har isoleret blæseren fra skorstenens for at reduceret varme tilstrømning til blæseren, og den kører fortsat fint.

Fyret kører nu perfekt, men styrings mæssigt er fortsat mange ønsker - læs i andre tråde om dette.
Igen - jeg takker for jeres hjælp.

mvh.
Henrik

Besvar