Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Ecobonde900
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 okt 2012 14:37
Mit fyr: EcoHeat 900 450L (320kg) magasin
Areal: 115
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: 5-6 Ton
Har takket: 1 gang

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af Ecobonde900 »

Nej jeg har gennemgået alle indstillinger, og alt er som det plejer at være, men det kan godt være, at det er det kolde blæsende vejr, der bare giver det ekstra at lave.
Men jeg undre mig bare over, hvorfor at den justere ydelsen ned, når den ikke er i nærheden af setpunktet (6-7 grader under).
Men det må jo være noget med den måde styringen justere på, det kan man jo ikke bare ændre på.

jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
12
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Blevet takket: 1 gang

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af jakob40004000 »

Hej, jeg har samme problem. For tiden jagter jeg mere varme i huset (specielt fra mit gamle gulvvarme). For at få højere effekt har jeg ændret setpunktett il 70 (fra 60) og kører 22w (max på min alpha2 pumpe). Det kan mærkes, men jeg mangler fortsat mere varme i huset.

Selv om setpunktett er 70, så skriver fyret 62-64 grader i retur og ydelsen kun 70-80 %. Burde den ikke gå op på 100 % og forsøge endnu mere varme? Er der en måde jeg kan trække mere varme ud af systemet?
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af HR LUCCA »

Hej AC2 du skriver du henter træpiller hos silvan , er det ikke for dyrt , steder hvor du kan købe billige piller , Lavpristræ , Harald Nyborg og Dyrenes Eldorado
Brugeravatar
Ecobonde900
Stoker II
Stoker II
11
Indlæg: 30
Tilmeldt: 24 okt 2012 14:37
Mit fyr: EcoHeat 900 450L (320kg) magasin
Areal: 115
Brændsel: 8mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: 5-6 Ton
Har takket: 1 gang

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af Ecobonde900 »

HR LUCCA skrev:Hej AC2 du skriver du henter træpiller hos silvan , er det ikke for dyrt , steder hvor du kan købe billige piller , Lavpristræ , Harald Nyborg og Dyrenes Eldorado
Undskyld hvis jeg virker lidt på tværs, men synes ikke at diskussionen om priser på træpiller høre til her. Det har jo ikke meget med manglende opvarmning at gøre.

Mvh.
ac2
Stoker I
Stoker I
10
Indlæg: 14
Tilmeldt: 19 jan 2014 20:20
Mit fyr: Ekoheat 900 med stor silo
Areal: ca 100 kvm
Geografisk sted: Vestsjælland

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af ac2 »

Det er rigtig at det er en lidt voldsom dyr måde at hente hos Silvan, men det var også kun under opstartsfasen indtil jeg havde fået mindst en hel palle hjem.
Jeg har siden skiftet over til piller (faktisk her til morgen) fra Lavpristræ, da jeg "endelig" løb tør for dem jeg havde købt til start.
Jeg regner med at jeg i aften eller i morgen skal rekalibrere igen, da jeg vel lige skal vente på at den har taget alle de tidligere piller med ud først, så jeg får et mere retvisende billede.

Noget helt andet. Jeg har set at Ekoheat skulle få et "pc-interface" på et tidspunkt. Er der nogen der har hørt rygter om hvornår det eventuelt vil komme og om det interface vil betyde at man kan smide sit fyr på lokalnettet eller om der skal tilsluttes en computer direkte for at aflæse ting?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af kovas »

jakob40004000 skrev:Hej, jeg har samme problem. For tiden jagter jeg mere varme i huset (specielt fra mit gamle gulvvarme). For at få højere effekt har jeg ændret setpunktett il 70 (fra 60) og kører 22w (max på min alpha2 pumpe). Det kan mærkes, men jeg mangler fortsat mere varme i huset.

Selv om setpunktett er 70, så skriver fyret 62-64 grader i retur og ydelsen kun 70-80 %. Burde den ikke gå op på 100 % og forsøge endnu mere varme? Er der en måde jeg kan trække mere varme ud af systemet?
Hej.
Jeg tror helt sikkert at det er kalibreringen der er forkert. Der kommer sikkert ikke så mange piller frem som styringen tror, så derfor halter det bagefter. Har haft det samme problem her i jan. fordi klaib. kom helt ud af justering i forbindelse med at siloen blev kørt tom to gange mellem jul og nytår. Der kalib, jeg og den gav ca 1800g nu er den igen nede på de ca 1300g som den plejer hvis jeg ikke gør andet en at fylde piller på. Så tar den smuldet og ligger ret stabilt på den samme værdi.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af pso »

Min scotte minisilo snegl er helt håbløs uden madolie, den ændre sig fra 2200 gr til 1100 gr på en uge og bliver ved at ændre sig medmindre den får en 1/2 dl madolie for hver 80 kilo piller. Med madolie kan jeg køre i 2-3 måneder på samme indstilling. Når jeg så ser at indeholdet i silo ikke længere passer med det beregnede indhold ved jeg at det er tid at tømme den for smuld, sidst var der omkring 2-3 kilo smuld.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af kovas »

pso skrev:Min scotte minisilo snegl er helt håbløs uden madolie, den ændre sig fra 2200 gr til 1100 gr på en uge og bliver ved at ændre sig medmindre den får en 1/2 dl madolie for hver 80 kilo piller. Med madolie kan jeg køre i 2-3 måneder på samme indstilling. Når jeg så ser at indeholdet i silo ikke længere passer med det beregnede indhold ved jeg at det er tid at tømme den for smuld, sidst var der omkring 2-3 kilo smuld.
Hej pso.
Ja der er mange der bruger madolie, men jeg gør det ikke fordi jeg har erfaring med at ekoheats snegl godt kan tage smuldet uden,og jeg har prøvet med olie og så sker der det at jeg kommer helt op på 25-28oog på 200port og det betyder igen at når den køre 10-15% så bliver der så langt tid mellem pilleportionerne at fyret går ud. Jeg har kørt det meste af et år uden at gøre andet en at fylde piller på siloen og så rense brænder. Det var pga tomkørsel at det hele ændrede sig. Men nu er det ved at være på plads igen.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
HR LUCCA
Stoker XVI
Stoker XVI
11
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 11 dec 2012 19:31
Areal: 121 m2
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Geografisk sted: Slagelse
Har takket: 14 gange
Blevet takket: 47 gange

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af HR LUCCA »

Ecobonde900 skrev:
Undskyld hvis jeg virker lidt på tværs, men synes ikke at diskussionen om priser på træpiller høre til her. Det har jo ikke meget med manglende opvarmning at gøre.

Mvh.

Ja du virker lidt på tværs :wink: det var en hjælp til ham for at få nogle billige piller :great:
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Mit fyr regner galt og bliver ikke varmt nok

Indlæg af Squashbuddy »

eko'en har ikke brug for madolie, har kørt over 1,5 år uden olie og uden at tømme for smuld.

Mine bud ville også være kalibrering eller brændsel skulle justeres, syntes altid min ligger meget tæt på setpunkt. alternativt kan du nulstille til fabrikindstillinger og lave en vejning af piller og se hvordan den kører.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Besvar