Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

KW visning - som vinden den blæser..

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 13:53

Hey alle i kloge tosser icon_cheesygrin.gif

Jeg har den sidste uges tid holdt lidt øje med ydelsen på fyret, da jeg syntes at huset kaldte på temmelig meget varme.

Jeg opdagede det egentligt ved et tilfælde, efter fyre var brækket ned i sidste uge. Da det kom op og kører igen skulle fyret selvfølgelig lige ha lov til at varme huset op igen. Oliefyret starter godt nok automatisk op når pillefyret strejker, men dog med ca. 10 graders lavere fremløbstemp. Så fantadåsen skulle egentligt kun hæve fremløbet på centralvarmen de ca. 10 grader.

Da fyret havde kørt vel ca 20-30 minutter var jeg lige ude og kigge til det, og da jeg kiggede i displayet, vidste det at fyret kørte på fuld damp, og producerede 15,0-15,1 kW. Jeg fik installeret en spritny og kaliberet Kampstrupmåler sammen med mine 2 nye fyr i sommers, så jeg trykkede ind derpå for at tjekke om det virkelig passede. Det gjorde det ikke, huset aftog kun 7,8-7,9 kw, så resten måtte altså gå til at opvarme fyret tænkte jeg.

Det undrede mig lidt at fyret brugte så meget energi på at varme sig selv op, så de næste dage var jeg ude i fyrrummet og tjekke hvordan det så ud efter det var varmet op. Fyret viser som regel at det producere imellem 8 & 10 kW, men når jeg sammenholder med Kampstrupmåleren, så viser den kun at 3,5-4,5 kW slipper ud af fyrrummet.

Så fyret viser altså generelt, at det producere over dobbelt så meget, i forhold til hvad det i virkeligheden gør :shock: Men er det normalt, eller er der noget jeg kan stille på for at rette op på det :?:

Jeg frygter jo når der bliver rigtig koldt, og fyret kun kan producere knap 8 virkelige kW, så kommer det vist til at knibe med varmen i vores gamle utætte hus :shock:

Af data kan jeg nævne:

Ekoheat 1500 model

Brændsel står på 3,1 kg (standart)

Afvejet brændsel står til ca. 3150 gram (ca 300 gram over den realle afvejning)

Har prøvet at indtaste 1 kg mindre i afvejet vægt (2150 g) men det ændrede absolut intet på kW beregningen fra fyret

General blæser står til 120 %

Software ver. 1.6

Har tjekket i softwaren, at den er indstillet til 1500, da det var nærliggende at den havde været sat op til 900 modellen :great:

Fremløbstemp. 65 grader

Røggastemp. 100-105 grader

Ingen retardere monteret

2 x trækstabilisatore i skorstenen, indstillet til 20 pa

Fyrer med German Pellets 6 mm

Fyret er nyrenset, og har ca. 1100 drifttimer

Der er vel ca. et par meter velisolerede rør imellem fyr og kampstrupmåler.

Vi holder p.t. kun ca. 40-50 (utætte) kvm opvarmet + vvb, pga ombygning i huset.

Fyret kan været monteret siden i sommers, men pga konstante "alarm udbrændt" opgav jeg pillefyret dér, og fyrede istedet i fastbrændsel hele sommeren. Jeg har altså først for ca 1½ måned siden fået rigtig startet op i fantadåsen, så jeg er meget ny indenfor pillefyrsfaget :oops:

Håber nogen har en forklaring på hvorfor der er så stor forskel imellem fyret og Kampsstrupmåleren :roll:

Mvh. Breuner
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af MartinLau » 07 jan 2014 15:00

Det der står i displayet er rent teoretisk udregning, men det lyder vildt, at den skulle regne så meget forkert.
Jeg ved selvfølgelig ikke hvor lang tid der går, fra den skruer op, til den varme rent faktisk er omsat til centralvarmesystemet. Det kan måske godt udgøre difference.

Kan du ikke tilslutte måleren til fyret, så displayet på fyret også viser den faktiske effekt?

I første omgang ville jeg stille afvejningen korrekt. Det at den tror den kommer flere piller i end den gør vil også resultere i fejlberegning af den effekt der vises i displayet.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 16:01

Ja, jeg regnede også med at det den skriver i displayet blot var en beregning, den har jo hverken returvandstemp.føler eller flowmåler, så den kan vel udelukkende beregne ud fra pillemængde og luft, er det ikke korrekt forstået :?:

Tror ikke at kampstrupmåleren kan tilsluttes fyret, men man kan vist købe flowmåler og temp. føler til returvandet, men så præcist behøver det nu ikke være, dertil har jeg jo den "rigtige" forbrugsmåler.

Jeg kørte med den korrekte afvejning det første stykke tid, men asken var meget sort/sodet, og med uforbrændte piller i askeskuffen. Men så læste jeg flere steder herinde at man kunne hæve afvejningen lidt, for at få en bedre forbrænding, og det syntes jeg bestemt osse at den er blevet. Har en grålig aske istedet nu :great:

Men som jeg nævnte, så havde jeg prøvet (kortvarigt) at indtaste den afvejede vægt 1 kg lavere end det som den normalt skulle kører med, og det ændrede altså absolut intet ved den beregnede effekt som var vist i displayet.

Og selv hvis det skulle ændre noget ved hæve afvejningen de 300 gram, så burde det vel kun ændre omkring 10% i beregningen, og altså ikke give en fejlvisning på over 50%, er det ikke rigtigt forstået :?:

Jeg syntes sku det er lidt forvirrende sårn noget pillefyrshalløj :roll:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Søren-R » 07 jan 2014 17:00

Hej Breuner

Jeg kan se at du skriver du kører version 1,6 den nyeste version er 1.66 og der er ændret en del på blæserparametrene.
Hvilken lysføler er der monteret (sort eller rødbrun) ? Den skal være rødbrun, hvis ikke så kontakt ekopower og få tilsendt en :)
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 17:39

Hej Søren,

Ja jeg har godt set at der er kommet en ny opdatering, men at den netop kræver en anden lysføler. Så den skal jeg først ha udskiftet. Men jeg skal vist osse på et tidspunkt ha dem bestilt til det berømte sikkerhedsbesøg, jeg er bare ikke lige kommet så langt endnu :oops:

Og så skal gevindklodsen på askepladen vist osse skiftes snart, da den er meget tæt på at give op efter 6-7 ugers drift, men det er nok en helt anden historie :roll:

Men lysføleren og den manglende opdatering gør vel ikke at der er så stor fejlvisning i den beregnede effekt, men måske man skulle prøve at gen installere software ver. 1.6, og se om det ændrede noget :?:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Søren-R » 07 jan 2014 18:17

Det er også rigtigt med lysføleren og den nye opdatering.
Ring til Dan og få en snak med ham ang. gevindklods, spindel og lysføler og så er jeg sikker på at han sender noget nyt :great:
Mht. ydelsen ved jeg ikke om det vil hjælpe at reinstallere. :|
Det har efter opdatering været nødvendigt nogen gange at gendanne indstillinger
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 18:56

Ja jeg skal vist ha sendt den mail af sted til EkoPower, har godt hørt at der havde været døje med nogle af spindlerne/gevindklodserne, og da jeg fik mit fyr leveret for over 1½ år siden, så hører mit fyr sikkert til den første generation af EkoHeat, hvor der måske kan være nogle børnesygdomme. Men jeg kan osse forstå at Dan har været meget behjælpelig med at afhjælpe de forskellige småfejl, så dertil kan man vel kun sige :great: :great:

Men er der ikke andre af jer Eko-ejere som har oplevet så stor forskel imellem beregnet og virkelig produceret energi fra fyret, eller er det kun mig som har oplevet det lidt spøjse problem :?:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 19:01

Jeg glemte lige at skrive, at jeg er 99,99% sikker på, at jeg gendannede indstillinger, efter jeg havde lagt den nye software ind.

Jeg havde nemlig læst en del steder herinde, at det kunne være vigtigt efter man havde opdateret softwaren, men takker for tippet alligevel :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af MartinLau » 07 jan 2014 22:44

Jeg har ikke en rigtig måler på, så jeg kender ikke den rigtige effekt.
Tror ikke 1.66 KRÆVER den anden fotocelle. Det skrives der heller ikke noget om på hjemmesiden.
Den ser bare lidt mere lys end den gamle. Så det hjælper lidt, hvis man oplever problemer med udbrændt.

Den rigtige løsning på sort aske er ikke at fuske med afvejningen, men derimod at skrue op for luften.
Det er nemmere med 1.66, da man bedre kan regne med røgsugerprocenten som man indstiller.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

KW visning - som vinden den blæser..

Indlæg af Breuner » 07 jan 2014 23:07

Nej det kan godt ske at det ikke kræves, men da jeg har døjet en del med "alarm udbrændt", så syntes jeg måske at det er bedst at vente med opdateringen, indtil jeg har fået en anden lysføler. Der er ingen grund til at udfordre skæbnen her i den kolde tid på året icon_cheesygrin.gif

Er helt enig i at man ikke burde snyde med afvejningen, det burde bare passe når man havde vejet af. Vi må håbe at der en dag kommer iltstyring til fyret, så er det vel slut med at det justeren :great:

Men syntes at ha læst herinde, at nogen havde målt på blæsermotoren, og at man havde fundet ud af at motoren ikke kunne kører over 100 % selvom det vel står i displayet, i så fald er det vel ikke andre muligheder end at justere på afvejningen..

Men selvom det er muligt at justere blæser rpm for hver 10 procent ydelse inde i opsætningen, så er det ihvertfald ikke noget jeg tør begynde at rode med, det er jeg slet ikke nok rutineret til indefor faget, det burde vel osse bare kører derudaf når man har afvejet pillerne ville jeg mene.. :roll:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Besvar