Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 28 jun 2013 20:45

Hej Alle.

På foranledning af at der har været uens udmeldinger om hvorvidt blæseren på generel mere end 100% ville forhøje det maximale blæser omd.Har jeg kontrolleret blæserens omdrejningstal, det bliver ikke højere.
Mit max blæser omd er ca 2700 og det bliver ikke højere uanset generel står på det ene el andet. Det bliver selvf. mindre hvis den står på mindre end 100%. dvs. at hvis man sætter generel på mere end 100% så har det kun indvirkning indtil I når det maximale omd.
Under denne øvelse blev jeg så klar over at blæsertallet ikke følger en linie som den jo skulle hvis den hele tiden er en % af det maximale tal.
se vedhæftede fil. der er nogle mærkværdige dyk i omd ved 50 og 70% og 80% er lig 60%. Det kan være der for at jeg begyndte at få problemer med at det sodede mere end forventet. Som jeg har skrevet om for længe siden.
blæsertal ekoheat.pdf
(37.87 KiB) Downloadet 253 gange
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Andreasbox

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Andreasbox » 04 jul 2013 23:23

SÅDAN !!!! kovas

Du aner ikke hvor glad jeg er for at du har lavet denne undersøgelse.

Jeg har selv den samme oplevelse, og har også nævnt det flere gange, men uden hæld.
Jeg har også lagt en video op hvor jeg viser at når røgsugeren øges i procent, så falder omd. (ganskevist ved hjælp af et stykke papir der kunne lave en lyd, da jeg ikke har et aggregat til at måle omd. med)

Ved mig er det helt tydelig under opstar hvor den øger suget i intervaller indtil der kommer ild. der er det helt tydeligt at høre den ikke øger omdrejningerne.

og præcis som du har observeret, så sker der stort set ingen ting fra ca. 55 til 88, men øger jeg den bare med 1 % over de 88, så øges omd. voldsomt.

Det har så resulteret i at jeg aldrig har haft lux ret meget over 100 når ydelsen ligger på ca. 60-70 stykker og derover.

Håber virkelig du finder ud af hvad der er galt

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 05 jul 2013 08:26

Hej Andreasbox.
Jeg målte førstegang på det i v1.48 og siden i v1.60. Første gang lånte jeg en optisk omdrejningstæller af min mekaniker, siden købte jeg en i Biltema. ( jeg har det lidt med værktøj som damerne med tøj). Jeg kan svagt mindes at du var inde på noget med omdrejningstal og en papirstrimmel. Har du stadig et link til den video?
Jeg har self sendt en mail med målingerne til supportteam og de er ved at undersøge det nærmere. Det er jo først når du kontakter Ekopower eller din forhandler at det bliver en officiel klage.
Først foreslog ST at det kunne være lejet i røgsugermotoren, men gik i gang med nærmere undersøgelser da jeg ikke kunne forstå at et dårligt leje skulle kunne ændre hastigheden i så specifikke områder. Mit eget bud er at det er styringen.
Når det ikke bare er mig der har problemet så kan det her jo kun være en opfordring til at kontrollere omd. hvis man har mistanke om at noget er galt.
Da jeg havde gang i omdtælleren efter at ha skiftet til v1.60 var det et bestemt sted hvor man decideret kunne høre at omd.tal faldt markant selvom den skiftede til 1% højere omd.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Andreasbox

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Andreasbox » 05 jul 2013 09:55

Her er videoen

http://www.youtube.com/watch?v=eWF14wvM ... e=youtu.be

beklager de rystede billeder, men jeg havde kun en hånd til rådighed :wink:
som du kan se ud fra videoen, så når jeg går fra 87% til 56% så øges omd. hvilket jo er helt galt.
Jeg ved heller ikke om du kan høre det men, når den kommer over 80% så er det som om den står og svinger hurtig op og ned i omd, lidt som om den forsøger at øge omd.


og som du kan se her så har jeg faktisk nævnt det til ekopower flere gange, også pr. mail, men fik at vide at jeg skulle vente til der kom en ny opdatering, og så noget med at røgsugeren køre via impulser. Det er jo så ikke blevet bedre og jeg må indrømme at jeg har opgivet, da jeg har haft andet der var mere vigtigt end at sidde foran fyret.

viewtopic.php?f=203&t=14865&hilit=lagt+ ... &start=120

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af TaagMan » 05 jul 2013 11:30

Så er spørgsmålet hvor længe det tager dem at sætte et oscilloskop på udgangen og får målt den reelle puls længde og pause længde styringen afgiver til sugeren. Blæseren styres jo af software, og hvis der ikke er nok ressourcer til at styre blæseren præcist... så skal det jo gå galt. Typisk vil man beskytte og reservere nogle ressourcer til blæseren, så den kan styre den præcist.
Det kan også være en algoritme fejl...

Det kan jo selvfølgelig også være en mekanisk fejl i sugeren...

Jeg har også set at der kan være markant forskel på blæseromdrejningerne hvis ens netspænding er lidt ustabil... hvis det f.eks. svinger fra 230v til 220v... det er f.eks. ikke uset det sker hvis f.eks. man bor ude i kanten af forsyningsnettet og f.eks. belaster med et højt strømforbrug.

En anden ting er selvfølgelig skorstenen... hvor meget hjælp sugeren får af skorstenen kan også give nogle ekstreme udslag på blæseromdrejningerne, specielt ved lavlast.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 05 jul 2013 17:06

Hej.
@ Andreasbox ja man kan bruge nem-id til mangt og meget :roll:. Nå spøg til side. Jeg kan godt høre at den skifter hastighed.
Men du slutter jo tråden " dårlig start " med at være glad og tilfreds, så hvad er der sket siden?

@ Tagman.
Et oscilloskop er ikke noget jeg har på lager, så det. Det med spring i forsyningsspændingen kan sikkert godt være tilfældet her ude hvor jeg bor. Men er det sansynligt at den to forskellige dage springer i spændingen i lige de samme områder? Jeg ville jo tro at en dag eller en tid med lav spænding vil føre til lavere omd. over hele linjen og og så fremdeles. Vil en mekanisk fejl i suger kun vise sig i visse områder? Jeg tvivler meget på at trækket i skorstenen har indvirkning på røgsugerens hastig hed (det kan sikkert være tilfældet med en blæser som jo drejer bare man puster på den) Røgsugeren i Ekoheat har jo bare 6 blade som på ingen måde fylder rummet ud hvori det sidder. Og igen hvis det var det, så skifter trækket vel ikke så pludseligt når sugeren når 60-80% af sine maksimale omdrejninger.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Andreasbox

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Andreasbox » 08 jul 2013 23:07

Jeg er som sådan også tilfreds.
fyrret levere varme, brænder stort set ikke ud mere, buldre næsten aldrig, støjer ikke fra askeplade og styringen genstarter ikke spontant mere samt at den ne husker sine indstillinger efter en strømafbrydelse.

Det er bare det når det er en fejl og jeg har problemer med at få lux over 100 når sugeren yder mellem 50-90
så er det sku "trælst" og det må jo også sode mere og nedsætte virkningsgraden.

Men det er lidt som at købe en sprit ny bil, den kan køre, men den køre ikke helt det den skal på literen pga. af dårlig forbrænding, og så skal den ha servicerens lidt oftere pga. den soder :)

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Skiveren » 09 jul 2013 09:36

Det er bare det når det er en fejl og jeg har problemer med at få lux over 100 når sugeren yder mellem 50-90
så er det sku "trælst" og det må jo også sode mere og nedsætte virkningsgraden.
Hey Andreas icon_cheesygrin.gif
Jeg har måske en vejledning som (måske) kan hjælpe dig ud af problemet med sod & de lave lux tal...

Citat fra en tidligere tråd:
Den måde jeg har fundet en perfekt drift på er følgende:

Pillerne:
Jeg starter med at hæve doseringen af pillerne, hvis jeg afvejer pillerne til 1900 gram sætter jeg den op til 2700.... Og det er selvfølgelig alt for meget... Men min teori er at det er nemmer at finde den rigtige indstilling ved at arbejde sig ned af, da jeg med denne mængde piller sulter fyret = mager afbrænding...heller dette end en alt for fed afbrænding....

Røgsugeren:
Den sætter jeg op i generalt til 125% og lader den være der endtil videre......

Luxmåleren:
Det er her jeg begynder at pille ved mængden af pillerne, det nemmeste er at starte med at holde øje med driften ved 60-100% drift, og jeg nedjusterer mængden af piller med 50 gram endtil at jeg syndes at kan se at den arbejder med 145 Lux....
Nå dette er lykkes, fokuser jeg på om jeg kan skrue lidt ned for røgsugeren uden at dette flytter ret meget på på luxene, husk at de må gerne gå ned også i de lave driftområder...men de skal komme op igen, når fyret har arbejdet i det samme område i et stykke tid...
Fra 25 til 60% drift, gøre jeg ikke så meget, rette evt kun i nogle enkelte område...Kan være nødvendig at rette en smule op hvis skidtet begynder at buldere i nogle områder, men dette gælder ikke ved opstarten.. Her er det optændingsmængden, der gør sig gældende, derfor har jeg rette den ned til 115 gram...

Herden:
Tilsidst skal du holde øje med i selve herden, er at den ikke bliver for hvid/gullig indvendigt, hvis den gør dette, ja så er der for meget sug på... Også retter du den generale ned med 5%, således at du for en lidt federe blanding...

Asken:
Til allersidst kigger på på din aske, hvis den er for sodet/mørk, betyder dette at du har en for fed blanding (for mange piller i kalibreringen.. Husk at du så skal hæve tallet i kalibreringen) og omvendt hvis den er for lys...

Håber at dette kan hjælpe dig på rette vej, men når du har fundet den røde tråd i at trimme anlægget, ja så kører det også bare.
Men husk at der ikke er to installioner der er ens, så derfor skal du nok arbejde lidt med at finde den rigtige løsning... :great:
Prøv om ikke dette hjælper... :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 apr 2013 07:09

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af Support Team » 09 jul 2013 15:27

Hej

Så er vi her fra Support Team også blevet lidt klogere på vores styringer og der findes faktisk en forklaring på, at røgsugertallene kan varierer, om det så er nogen godt forklaring, lader vi være op til jer icon_cheesygrin.gif

Vi arbejder med en hvis tolerance i omdrejningstal på røgsugeren, da denne kan være meget svært at fin justerer. Det er dog mest udslagsgivende over 50 % ydelse.
Årsagen til de varierende tal skyldtes primært, at pille til førelsen ikke kører efter en lineær linje og derved også har en mindre udsving i blandt andet grupperne fra 60 - 70 %. Derudover kan spændingsvariationer også have en effekt på dette og det er ikke kun fra strømforsyningen, men også fra andre komponenter på anlægget.

Dette skulle altså ikke give anledning til dårligere forbrænding, så hvis det er tilfældet, så kan det være en god ide, at få kontrolleret lejrene i røgsugeren, da en minimal mere modstand i dem, kan have en nået større betydning for omdrejningstallet på røgsugeren.
Med venlig hilsen
Finn, Support Team
Ekopower

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Blæser omdrejninger som vinden blæser.

Indlæg af kovas » 15 jul 2013 10:33

Support Team skrev:Hej

Så er vi her fra Support Team også blevet lidt klogere på vores styringer og der findes faktisk en forklaring på, at røgsugertallene kan varierer, om det så er nogen godt forklaring, lader vi være op til jer icon_cheesygrin.gif

Vi arbejder med en hvis tolerance i omdrejningstal på røgsugeren, da denne kan være meget svært at fin justerer. Det er dog mest udslagsgivende over 50 % ydelse.
Årsagen til de varierende tal skyldtes primært, at pille til førelsen ikke kører efter en lineær linje og derved også har en mindre udsving i blandt andet grupperne fra 60 - 70 %. Derudover kan spændingsvariationer også have en effekt på dette og det er ikke kun fra strømforsyningen, men også fra andre komponenter på anlægget.

Dette skulle altså ikke give anledning til dårligere forbrænding, så hvis det er tilfældet, så kan det være en god ide, at få kontrolleret lejrene i røgsugeren, da en minimal mere modstand i dem, kan have en nået større betydning for omdrejningstallet på røgsugeren.
Hej ST.

Jeg må som udgangspunkt fremføre at dette er en komplet uforståelig forklaring.
Jeg vil som kunde også (selvfølgelig ) acceptere en vis variation i omdrejningstallet.

Det her handler ikke om at fin styre men om at styringen over hoved ikke styre. Den måling jeg har sendt Jer er fra v.148 hvor det er nemt at låse fyret i de enkelte procenter og derved fastholde samme omd over tid. Jeg har lavet nye målinger i v.160 som på mange måder er værre. Jeg har målinger ved 236v og ved 249v og der er ingen væsentlige forskelle om det er den ene eller den anden spænding bortset fra at det er forskellige steder at de pludselige dyk forekommer.
Dernæst mener jeg at der i virkeligheden ikke er nogen der kan ind justere et fyr som dette.
I styringen skrives der feks 50% forbrænding og det er så det man regulere suger procent efter. Så kommer I nu og siger at sneglen ikke tilføre efter en linie, men det er først noget I finder ud af efter at en slutbruger beklager sig. Styringen er jo bare en computer som får nogle oplysninger. 2.2kg/time så skal den jo levere 1.1kg ved 50% for det er jo det suger tallet er justeret ud fra. Hvis man ikke kan regne med at styringen levere det den siger ( og udregner i kw) så er det jo helt håbløst og eftersom styringen ikke kan veje hvad den giver, så kan den jo heller ikke vide hvis den giver mere ved 55% end ved 80% hvor skulle den vide det? eftersom I åbenbart først finder ud af det nu. jf. jeres forklaring her på Stokerpro.


Jeg mener faktisk at dette forhold omkring styring og mangel på mulighed for at regulere forbrændingen (omd på suger). Er så væsentlig en mangel ved det købte produkt at det giver anledning til at reklamere i henhold til købeloven.
Jeg mener også ,som jeg engang har skrevet på her, at os der har købt Ekoheat pillefyr uforvarende er blevet involveret i en udviklingsproces ,og i virkeligheden ikke har fået et færdigt fyr.
Som jeg forstår jeres svar på her så er det først nu at ”I er blevet klogere på jeres styring”.
Det må derfor være rimeligt at I fremlægger en plan får færdiggørelsen (inden for rimelig tid) eller at I køber fyret tilbage med fradrag for den tid som det ,trods problemer, dog har opvarmet vores hus.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar