Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Breuner » 14 jun 2013 00:16

Hej igen,

Ja det går godt nok hurtigt med at få svar, det er da helt super :great:
kovas skrev:Hej Breuner.

I denne tråd står der hvordan man gør. viewtopic.php?f=203&t=18574 den føler som jeg omtaler sat op i vvb skal du sætte i toppen af din aku-tank. så kan du sætte temp til der hvor fyret skal slukke og dif i forhold til hvornår det skal starte. Så længe akuen er varm nok fra andre kilder vil pillefyret ikke køre. Ekoheaten kan starte og stoppe cirkolationspumpen efter temp. Den udgang kan sikkere også trække motorventilen. Forudsat den skal have spænding i den situation du beskriver. Og det er 230v ellers må du igang med noget relæværk.
I den engelske manual kan man se at sensoren er en ntc 10kohm ved 25grader. Jeg købte hos Rene en forhandler der også skriver her. Jeg gav 250kr og synes at det var dyrt, men han siger at han ikke tjener noget videre på det.
Jeg har så siden søgt ( Google er din ven) og fundet en der ligner her http://www.elsag.dk/temperatur-foeler/n ... foeler.htm i manualen står der ohm tal for forskellige temp. Ud fra databladet til dem fra elsag.dk kan jeg ikke se om den er magen til. Til den pris ville jeg selv tage chancen hvis jeg skulle bruge flere.
Jeg havde læst den tråd du linker til ang. vvb, men syntes stadig jeg havde en masse spørgsmål, men de er heldigvis ved at være besvaret nu af både dig kovas, og Support Teamet. Motorventilen skal heldigvis blot af 230v når pillefyret skal køre, så det burde nemt kunne kobles til pumpe-udgangen. 8)
Jeg har kigget lidt på det link du henviste til, og kan godt se at de er billige. Hvis modstanden skal passe rimeligt i forhold til den engelske brugsanvisning (ja jeg har læst en del her til aften icon_cheesygrin.gif ) Så skal det vist være den model som hedder "10K PRECON TEMPERATUR-FØLER" http://www.elsag.dk/temperatur-foeler/k ... r-ip65.htm Men tænker alligevel det måske er sikrest at anvende en original, jeg fik en returvandsføler med til fyret da jeg købte det, denne må osse kunne anvendes.
Support Team skrev:Hej

Det går sørme hurtigt herinde, man kan dårligt nå at svare før andre har gjort det :)

Men til Breuners projekt skal der bruges en NTC føler (magen til kedel temp føleren). Kan købes hos os til kr. 199,- incl. moms.

Den sættes på klemmerne hvor der står "Hot water" i den side af printet hvor også kedel temp føleren sidder.

I den modsatte side af printet er der en udgang hvor der står "Hot water Tank", den giver strøm når VVB prio er aktiv.
Husk at gå ind i menuen Ekstraudstyr i Montørmenuen og sig Ja til VVB føler.

Du kan stille temperaturen 0-70 gr. og temperaturfald 0-20 gr. Dvs at hvis du f.eks stiller temperaturen til 65, og temperaturfald til 20 så vil fyret starte hver gang tanken falder til 45 gr. og varme den op til 65.

Jeg tror det var Kovas der gerne ville have at spillerummet på temp.fald bliver lidt større (i en anden tråd), og det kommer muligvis med i næste version
Super med en go beskrivelse af hvad man nøjagtig skal koble til og koble sammen.

På den højre side af printet står der ud for 4 tomme klemmer "Pump", "Hot water Tank", "N", "PE".
Vil det så betyde at fasen fra pumpen skal i "Pump", fasen fra moterventilen skal i "Hot water Tank", og så har de 2 stik fælles nul og jord i "N" og "PE" ?

Når man så har sat NTC føleren i akku tanken til fastbrændselskedlen, og sat ledningerne i "Hot water" på printet, så burde det hele fungere.

Vil det så betyde at når temperaturen falder til under f.eks. 50 grader i akku-tanken, så drejer pillefyret motorventilen, tænder fyret, og så kører fyret ellers helt normalt med start, stop, step op og ned, osv. Indtil jeg har fyret i fastbrændslen igen og temperaturen i akku-tanken stiger til over f.eks. 55 grader. Så lukker pillefyret selv ned og tar strømmen til motorventilen ?
Grunden til jeg spørg så udspartlet er, at jeg havde en forestilling om, at når vvb-prioritering var aktiv, så kørte fyret bare fuld drøn, for at varme beholderen hurtigst muligt op igen, men sådan forholder det sig vel alligevel ikke ? :oops:
kovas skrev:Hej til Support Team.
Det kunne være rigtig fint hvis dif i vvb-prio kunne blive større. Men jeg synes at Breuner berører et langt større problem. Nemlig at Ekoheaten ikke længere starter op af sig selv efter en strømafbrydelse. Forestil jer at man er taget på weekend om vinteren, det er meget koldt, vi får et strømafbrud. Man kommer hjem til et frosset hus og en sprængt keddel :(
Det synes jeg ville være et rigtig godt tiltag at få ændret inden vinter.
PS. hvordan går det med at en føler kan styre i forhold til temp i huset. Parallelt med vvb styring, når vi nu kommer til overgangsperioden.
Jeg kan sagtens forstå din bekymring, og vi må da håbe de finder en løsning på det hurtigst muligt.
Jeg er heldigvis dækket ind, hvis min fremløbstemperatur falder under x antal grader, så starter mit gamle oliefyr op, og mit nye fyrrum har heldigvis gulvvarme, jeg kunne jo ikke ha mine nye kedler skulle stå og fryse fødderne lol.gif
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 apr 2013 07:09

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Support Team » 14 jun 2013 09:01

Hej

Det med at fyret starter op med det samme når den får strøm blev fjernet, fordi der var mange kunder der syntes at det var drøn-irriterende. Det er selvfølgelig rigtigt at den så ikke starter op igen af sig selv hvis strømmen har været gået.

Der kan siges for og imod, og vi tænker over det. Måske kan vi finde en rigtig smart løsning :o)
Med venlig hilsen
Finn, Support Team
Ekopower

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af kovas » 14 jun 2013 10:12

Support Team skrev:Hej

Det med at fyret starter op med det samme når den får strøm blev fjernet, fordi der var mange kunder der syntes at det var drøn-irriterende. Det er selvfølgelig rigtigt at den så ikke starter op igen af sig selv hvis strømmen har været gået.

Der kan siges for og imod, og vi tænker over det. Måske kan vi finde en rigtig smart løsning :o)

Hej Igen
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår problemet. Hvis man selv slukker for strømmen kan man jo bare trykke stop på display enten før eller lige efter at man tager/ tænder for strømmen. Men som jeg læser Jeres hjemmeside så skulle det jo ikke være nødvendigt at beholde sit oliefyr som backup. Eller hvad synes I er vigtigst, at fyret starter op efter et strømudfald, eller at brugerne skal slippe for at trykke stop før de tager strømmen?
Er Jeg den den eneste bruger der synes at det er et problem og det ikke bliver lavet om så må jeg jo bruge v.148 når det er frostvejr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Breuner » 14 jun 2013 10:46

Support Team skrev:Hej

Det med at fyret starter op med det samme når den får strøm blev fjernet, fordi der var mange kunder der syntes at det var drøn-irriterende. Det er selvfølgelig rigtigt at den så ikke starter op igen af sig selv hvis strømmen har været gået.

Der kan siges for og imod, og vi tænker over det. Måske kan vi finde en rigtig smart løsning :o)
Det er da skørt hvis nogen mener det er træls at fyret starter op efter man har tændt for det, det er vel det som man har brug for i 99,9% af tilfældende. Hvis man ønsker at fyret ikke skal starte efter det har været slukket, så kan man vel bare slukke det i menuen, inden man trækker stikket ? Og efter en opdatering skal man selvfølgelig nok lige ind og tænde manuelt i menuen, men så er man jo osse igang men at arbejde på fyret, og ikke bortrejst på ferie :great:




Fik ikke lige svar på om dette var rigtigt:
Breuner skrev:På den højre side af printet står der ud for 4 tomme klemmer "Pump", "Hot water Tank", "N", "PE".
Vil det så betyde at fasen fra pumpen skal i "Pump", fasen fra moterventilen skal i "Hot water Tank", og så har de 2 stik fælles nul og jord i "N" og "PE" ?



Og var det rigtig forstået at når man aktivere vvb-prioritering, så virker temperaturføleren ligesom stikkontakten gjorde med de gamle opdateringer, hvis temp. falder under x grader, så starter det hele op, kører normalt, indtil på et tidspunkt når temp. føleren kommer over x grader igen, så slukker det hele ned igen, præcis som hvis man slukkede på stikkontakten med de gamle opdateringer ?

Mvh Breuner.
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Breuner » 14 jun 2013 10:48

kovas skrev:Hej Igen
Jeg må indrømme at jeg ikke forstår problemet. Hvis man selv slukker for strømmen kan man jo bare trykke stop på display enten før eller lige efter at man tager/ tænder for strømmen. Men som jeg læser Jeres hjemmeside så skulle det jo ikke være nødvendigt at beholde sit oliefyr som backup. Eller hvad synes I er vigtigst, at fyret starter op efter et strømudfald, eller at brugerne skal slippe for at trykke stop før de tager strømmen?
Er Jeg den den eneste bruger der synes at det er et problem og det ikke bliver lavet om så må jeg jo bruge v.148 når det er frostvejr.
Jeg er 100% enig.. :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af kovas » 14 jun 2013 11:38

Hej Breuner.
jeg havde jo håbet at support team havde svaret på dette "Fik ikke lige svar på om dette var rigtigt:

Breuner skrev:På den højre side af printet står der ud for 4 tomme klemmer "Pump", "Hot water Tank", "N", "PE".
Vil det så betyde at fasen fra pumpen skal i "Pump", fasen fra moterventilen skal i "Hot water Tank", og så har de 2 stik fælles nul og jord i "N" og "PE" ?"
De synes jo jeg var for hurtig i går.
Uden at jeg vil kloge alt for meget i det så ser det rigtig ud det du skriver. Nu kan jeg ikke huske hvordan det sidder i den side med cirk-pumpe, for pumpen var fra montørside sat til start/stop på keddel. Så det eneste jeg gjorde var at sætte føleren i i den anden side hvor der står hot water temp. derefter aktiverede jeg sommerdrift uden at sætte tider. gik ind i tlibehør og ja til føler i vvb, og i bruger vvb-prio satte stop til 55gr og 20gr i dif.
Så køre det (jeg har ingen vvb-prioventil. Så det jeg egentlig tænkte på da jeg foreslog det til dig var at man satte motorventilen ind i samme stik i pumpen. Så vil ventilen skifte når fyret er varmt.
Ellers virker det precis som du siger. Når temp i vvb er på 35gr starter fyret, når keddel er på 55gr så starter pumpen og sender varme til vvb. ved 55gr i vvb stopper fyret og pumpen køre videre til keddeltemp er 55gr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
Breuner
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 105
Tilmeldt: 28 maj 2012 22:16
Mit fyr: Lamborghini oliefyr
Areal: 230 ( 150 + 80 kvm )
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 9493
Geografisk sted: Saltum - Nordjylland

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Breuner » 15 jun 2013 09:37

kovas skrev:Hej Breuner.
jeg havde jo håbet at support team havde svaret på dette "Fik ikke lige svar på om dette var rigtigt:

Breuner skrev:På den højre side af printet står der ud for 4 tomme klemmer "Pump", "Hot water Tank", "N", "PE".
Vil det så betyde at fasen fra pumpen skal i "Pump", fasen fra moterventilen skal i "Hot water Tank", og så har de 2 stik fælles nul og jord i "N" og "PE" ?"
De synes jo jeg var for hurtig i går.
Uden at jeg vil kloge alt for meget i det så ser det rigtig ud det du skriver. Nu kan jeg ikke huske hvordan det sidder i den side med cirk-pumpe, for pumpen var fra montørside sat til start/stop på keddel. Så det eneste jeg gjorde var at sætte føleren i i den anden side hvor der står hot water temp. derefter aktiverede jeg sommerdrift uden at sætte tider. gik ind i tlibehør og ja til føler i vvb, og i bruger vvb-prio satte stop til 55gr og 20gr i dif.
Så køre det (jeg har ingen vvb-prioventil. Så det jeg egentlig tænkte på da jeg foreslog det til dig var at man satte motorventilen ind i samme stik i pumpen. Så vil ventilen skifte når fyret er varmt.
Ellers virker det precis som du siger. Når temp i vvb er på 35gr starter fyret, når keddel er på 55gr så starter pumpen og sender varme til vvb. ved 55gr i vvb stopper fyret og pumpen køre videre til keddeltemp er 55gr.
Hej kovas, mange tak for svar,

Jeg skal beklage mine sporadiske svar, men vi har besøg af svigermekanikken disse dage, så jeg får ikke lov at bruge alt min tid ved computer og fyr.. icon_cheesygrin.gif

Men jeg koblede igår motorventil og pumpe til "Pump" på printet, og ved 45 grader startede de begge, så det var helt super :great:
Det med føleren i tanken og vvb-prioritering får jeg vist først lov til at rode med efter weekenden :(

Men startede fyret op igår aftes kl 23 for aller første gang, så jeg var meget spændt. Men det startede op som det skulle, og begyndte hurtigt at lave en masse varme, men da jeg så kom ned nu til morgen, og skyndte mig ud og kigge til fyret, så stod der desværre "Alarm udbrændt" :(

Men syntes at kunne huske herinde fra, at det vist er en helt klassisk fejl, så jeg vil igang med at kigge tråde igennem når jeg får bedre tid efter weekenden :)

Men jeg takker mange gange for de gode svar, og så må vi håbe at de får løst problemet med opstart efter strømudfald :great:
Nyt fyrrum med:
1 Stk. Ekoheat 1500 med "Ekocompress"
1 Stk. ATTACK DP PROFI GASOGENKEDEL 18-45 KW med 2000 L + 1500 L serieforbundne akkumuleringstanke
På taget:
6 KW solcelle anlæg, med 34 stk 195 Watt IBC MonoSol DS Black paneler + 1 stk IBC ServeMaster 6000TL Pro+ Inverter

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af kovas » 15 jun 2013 15:36

Hej Breuner.
Det er skam ok. Det er uvuderligt at ha et godt forhold til fruen og svigermekanikken :)
Jeg havde ikke været opmærksom på at der var ohm- skema over de følere jeg havde fundet. Det er jo ikke den store forskel på den du nævner og så den i manualen. Man må sagtens kunne få det til at fungere, men hvis supportteam sælger til 190kr så er det måske ikke besværet værd.
Det med alarm udbrændt har jeg ikke megen erfaring i. Har haft en (mangel på piller) og en hvor jeg prøvede at køre 1kw i min. det ville den ikke. Siden kom der jo en opdatering hvor jeg troede at alarm udbrændt ved lav last var afløst af et 20min pause stop. Er det lavet om igen? Alarm udbrændt er vel i princippet når den ikke ser lys i et bestemt tidsrum.
Hvis du har en 55gr termostatventil i shuntkredsen så er der vel ikke nogen grund til at pumpen starter før kedlen er 55gr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 apr 2013 07:09

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af Support Team » 16 jun 2013 11:01

Hej Kovas

Ja, det med pausestop i 20 min. ved alarm udbrændt er lavet om igen. Nu går den i alarm og tømmer intern snegl.

Det har vi gjort af sikkerhedsmæssige årsager = undgå tilbagebrand.
Med venlig hilsen
Finn, Support Team
Ekopower

Brugeravatar
H.S
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 11 aug 2007 20:36
Mit fyr: Windhager BioWin2 med pille sug
Areal: 220
Brændsel: Træpiller 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8362
Årligt forbrug: Ca 5 t Tror jeg
Geografisk sted: Hørning
Givet likes: 26 gange
Modtaget likes: 44 gange
Kontakt:

Én som ligger inde med software version v1.48 ?

Indlæg af H.S » 16 jun 2013 11:33

Support Team skrev:Hej

Det med at fyret starter op med det samme når den får strøm blev fjernet, fordi der var mange kunder der syntes at det var drøn-irriterende. Det er selvfølgelig rigtigt at den så ikke starter op igen af sig selv hvis strømmen har været gået.

Der kan siges for og imod, og vi tænker over det. Måske kan vi finde en rigtig smart løsning :o)
En "smart" løsning kunne måske være at gøre som de fleste andre styringer :great:
at gemme om den er slukket eller tændt
og så når styring booter op læse om den var slukket eller tændt :oops:
og derved starte i samme state som før strømmen blev brudt

Just my 10-cent :wink:
Henrik Schack
Projekt teknikker www.windhager.dk
Windhager Nordic +45 4038 3498 Direkte +45 2366 9190


Besvar