Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Software version 1.60

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Support Team
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 24
Tilmeldt: 25 apr 2013 07:09

Software version 1.60

Indlæg af Support Team » 29 apr 2013 21:07

Hej

Vi har kunne læse lidt omkring jeres problemer med, at kedlen ikke går hurtigt nok ned i ydelse, når den rammer set punktet. Derfor har vi prøvet at ændre lidt i PID indstillingerne.

Den nye version skulle være vedhæftet denne tråd ellers kan den som altid hentes på: http://ekopower.dk/index.php?option=com ... 13&lang=da
Vedhæftede filer
DTX9003_v1.60.zip
Version 1.60
(170.66 KiB) Downloadet 85 gange
Med venlig hilsen
Finn, Support Team
Ekopower


Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Software version 1.60

Indlæg af TaagMan » 29 apr 2013 21:22

Hej Support. Godt initiativ :)

Nu har jeg ikke noget ekoheat fyr, men fra NBE fyrene har jeg den erfaring at det kan være meget svært at finde en værdi der fungerer godt ved alle. Jeg ved i har noget forbrændingsteknisk i skal passe på, men var det ikke muligt at frigøre indstillingerne lidt med nogle max og min værdier... så folk i det mindste har en mulighed for at tilpasse en lille smule?

Jeg ved i hvert fald at der er stor forskel på hvad der virker for et hus fyldt med gulvarme og en laaang fremløbsstreng, og så et hus med ene radiatorer og en meget kort fremløbsstreng.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Software version 1.60

Indlæg af MartinLau » 29 apr 2013 22:34

Support Team skrev:Hej

Vi har kunne læse lidt omkring jeres problemer med, at kedlen ikke går hurtigt nok ned i ydelse, når den rammer set punktet. Derfor har vi prøvet at ændre lidt i PID indstillingerne.

Den nye version skulle være vedhæftet denne tråd ellers kan den som altid hentes på: http://ekopower.dk/index.php?option=com ... 13&lang=da
Spændende!
Den skal prøves.

Hvad er den nye styringsmulighed med fast temperatur? og hvordan er det meningen den skal bruges?
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Andreasbox

Software version 1.60

Indlæg af Andreasbox » 30 apr 2013 09:20

TaagMan skrev:Hej Support. Godt initiativ :)

Nu har jeg ikke noget ekoheat fyr, men fra NBE fyrene har jeg den erfaring at det kan være meget svært at finde en værdi der fungerer godt ved alle. Jeg ved i har noget forbrændingsteknisk i skal passe på, men var det ikke muligt at frigøre indstillingerne lidt med nogle max og min værdier... så folk i det mindste har en mulighed for at tilpasse en lille smule?

Jeg ved i hvert fald at der er stor forskel på hvad der virker for et hus fyldt med gulvarme og en laaang fremløbsstreng, og så et hus med ene radiatorer og en meget kort fremløbsstreng.
Jeg tror du har fuldstændig ret i at det har meget at sige om mn har gulvvarme eller radiatorer.
Efter en pause på måske 3-4 timer er huset blevet et par grader koldere og derfor åbner alle vores radiatoere og fyret køre længe på 100 %.
Men så snart at vi har nået den rigtige temp. så lukker alle radiatorene, og det sker jo rimeligt brat, og derfor stiger temp. i fyret meget hurtigt. Det samme sker når vi lufter meget ud, af samme grund er jeg ved at overveje at invistere i nogle ECO Living termostater.

Så jeg kan sagtens se at det kan være en udfordring for fyret men det har bare ikke været et problem med de tidligere versioner af softwaren.

jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Modtaget likes: 1 gang

Software version 1.60

Indlæg af jakob40004000 » 30 apr 2013 09:42

Måske lidt off-topic, men jeg har varmt anbefale ECO Living termostaterne. Jeg har skiftet alle husets termostater til disse, og det er specielt handy når man lufter ud. Det skal dog nævnes at vi har måtte bytte 2 ud af de ialt 7 stk vi købte pga. fejl (blinkende display). Jeg oplever ikke dette problem, så måske termostaterne hjælper.


Andreasbox

Software version 1.60

Indlæg af Andreasbox » 30 apr 2013 10:11

Et forslag til fremtidige opdateringer kunne være at lave en menu hvor man kunne vælge hvilken varme installation man har i huset og derved kunne PID indst. passe til de forskellige instalaltioner. (nu når man ikke selv kan stille på PID)

Andreasbox

Software version 1.60

Indlæg af Andreasbox » 30 apr 2013 10:29

jakob40004000 skrev:Måske lidt off-topic, men jeg har varmt anbefale ECO Living termostaterne. Jeg har skiftet alle husets termostater til disse, og det er specielt handy når man lufter ud. Det skal dog nævnes at vi har måtte bytte 2 ud af de ialt 7 stk vi købte pga. fejl (blinkende display). Jeg oplever ikke dette problem, så måske termostaterne hjælper.
Jeg ville også meget gerne købe nogle af dem, men de er desværre kaldt retur pga. fejl, så man kan ikke købe dem.

Har snakket med danfoss, da der ikke står noget om det nogen steder, de var meget lade og ikke særlig hjælpsomme.
Jeg skulle hive det hele ud af dem, og fik da også bekræftet at de har et versions nr. og jeg bare skulle købe dem med det rigtige nr. Hvilket de IKKE kunne oplyse hvad er icon_frown.gif

De skulle gerne komme i handlen inden så længe igen, men der er mange der stadig sælger dem på nettet, men man har altså ingen måde at finde ud af på om det er den nye version uden fejl.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1748
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Software version 1.60

Indlæg af kovas » 30 apr 2013 14:57

TaagMan skrev:Hej Support. Godt initiativ :)

Nu har jeg ikke noget ekoheat fyr, men fra NBE fyrene har jeg den erfaring at det kan være meget svært at finde en værdi der fungerer godt ved alle. Jeg ved i har noget forbrændingsteknisk i skal passe på, men var det ikke muligt at frigøre indstillingerne lidt med nogle max og min værdier... så folk i det mindste har en mulighed for at tilpasse en lille smule?

Jeg ved i hvert fald at der er stor forskel på hvad der virker for et hus fyldt med gulvarme og en laaang fremløbsstreng, og så et hus med ene radiatorer og en meget kort fremløbsstreng.
Hej.
Jeg har heller ikke helt fra start kunne få fyret til at regulere inden det gik i pausestop pga for høj temp, uden at ændre i pid. Derfor er jeg heller ikke vild med at skifte fra den version jeg har, som virker. Vi mangler også en forklaring på hvorfor det er nødvendigt at fratage folk den mulighed for at kunne indregulere så det passer til det enkelte hus. Hvorfor er det ikke et problem i andre styringer? Hvad har den indstilling (pid) med tilbagebrand at gøre?
I stedet for at lade folk i stikken med en ustyrlig dårlig manual, som er blevet lovet forbedret for mindst et år siden. Så kunne man jo give folk en ordentlig vejledning i at indstille fyret. Hvordan er pid i v 1.60?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Software version 1.60

Indlæg af TaagMan » 30 apr 2013 17:37

kovas skrev: Hvad har den indstilling (pid) med tilbagebrand at gøre?
Måske ikke noget. Problemet er lidt at man ikke specielt åbent har talt om hvad der er sket ifm. tilbagebranden. Min teori har hele tiden været at branden starter i buffer kammeret fordi røret stikker ud til herden og derfor kræver køling. Jeg kan forestille mig en situation hvor ydelsen svinger op og ned rigtig meget, hvor der bliver skubbet en masse brændsel ud for så at falde i ydelse så sugeren kører mindre, og derved køler inderrøret mindre at man så kan ske at løbe i problemer.... men om det holder stik i virkeligheden, det aner jeg ikke... jeg har desværre ikke en ekoheat jeg kan lege med... kunne ellers være sjovt :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

Joshva
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Software version 1.60

Indlæg af Joshva » 30 apr 2013 17:56

Nogen der ligger inde med de tidligere versioner? Jeg kører selv med 1.51 og det virker bare. Dog har jeg ikke længere version 1.51 så inden jeg prøver noget nyt ville jeg gerne have den gamle version til at ligge.

Kan jeg springe fra 1.51 til 1.60 selvom jeg ikke fik 1.56 (den som skulle stoppe tilbagebrand)

Joshva


Besvar