Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
MCM33B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 feb 2013 08:23

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af MCM33B » 18 feb 2013 08:57

Vi fik i november 2012 installeret et Ekoheat 900 pillefyr i vores fritidshus. Vi fik ligeledes installeret et 420 l magasin, da fyret skulle kunne køre "ubemandet" i en uges tid.
I starten kørte det udemærket, men så oplevede vi nogle stop, hvilket her på det sidste har været stigende i antal og frekvens :(
Installatøren er hver gang blevet tilkaldt og han siger, at når fyret kører med max udnyttelse, så bliver askepladen ikke tømt hurtigt nok, således, at asken stiger op over brænderen, hvorfor det går i stå. I denne weekend er fyret stoppet 3 gange :(
Vi er ikke tilfredse med situationen og ærgrer os over vi lige valgte netop dette fabrikat, men det lød jo godt
Er der nogen der har haft tilsvarende problemer og hvad har man evt. gjort ???


dynelarsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 06 mar 2010 15:07

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af dynelarsen » 18 feb 2013 10:47

Er et spørgsmål om justering

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af MartinLau » 18 feb 2013 11:53

Hvis der ligger for meget aske i brænderen inden den skubber det ud, så brænder det til en askekage og så kan skuffen ikke skubbe det ud mere.
Så enten skal luften justeres, så det ikke brænder til en askekage (hvis det er muligt i forhold til pillernes kvalitet).
Alternativt skal du stille på askeristintervallet under resning. På en 900 er standard vidst 1,5 (kg). Min står pt. 2,2. Den må bare ikke stilles så langt ned, at den skubber hele bålet ud af brænderen.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Søren-R
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 311
Tilmeldt: 31 dec 2011 07:16
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 125
Brændsel: 8 mm Fågelfors
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Årligt forbrug: 3,5 T
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Søren-R » 18 feb 2013 19:00

Prøv lige at lave en kontrolvejning af snegleydelsen.
Hvilke piller kører den med ?
Har du taget retarderne ud ?
Hvilke blæserindstillinger kører den med ?
Du må aldrig tro du er værdiløs.
Du kan altid bruges som et dårligt eksempel

MCM33B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 18 feb 2013 08:23

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af MCM33B » 18 feb 2013 22:45

Hej Søren
Alle de dersens ting er noget VVS-installatøren har ordnet :)
Vi kører med 8 mm piller, så meget ved jeg.
Hvad er retarderne for nogen ?
Blæserinstillingerne kan jeg vel aflæse i displayet et sted ?
Ja, I må undskylde, men jeg er pillefyrsanalfabet :)
Hilsen
Michael


Brugeravatar
Beltoft
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 11 jan 2012 17:55
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 225
Brændsel: 8mm flexheat
Fremviser gerne i postnummer: 4390
Dagligt forbrug: 14
Årligt forbrug: Ca 8

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Beltoft » 19 feb 2013 07:45

Nu melder historien jo ikke noget om nylig opdatering. men da jeg opdaterede banditten til sidst nylig software ville mit fyr heller ikke rigtig køre ordentlig ( gik ud 3 gange lige efter hinanden ). så prøvede jeg Dyne larsens tip fra anden tråd:

"Hvis i har problemer med opstart af kedel efter rensning med at den går i pausefyring har jeg en midlertidigt løsning start fyret og når temp er stigende over 50 grader på fremløb går i ind og giver den et nyt setpunkt på kedeltemp så går den tilbage på normal styring ,
problemet er nemlig at den bliver i opstart."

Det virkede for mig. jeg har ikke siden haft nogle problemer med Fantasifyret :-)

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af bioservice » 19 feb 2013 14:29

du bliver nødt til at komme med lidt flere oplysninger...
melder den fejl...?
er der mange slagger i hærden...?
hvad farve er aske...?

det er min opfattelse at de fleste fyrer med for lidt luft, derved hæver bålet sig for højt, og lukker for fotoføleren, så den ikke kan se lys, det giver alarm brændt ud.... igen kan det også være for meget luft, så ligger bålet for lavt, og bålet bliver skubbet ud ved rens.... igen alarm udbrændt...
hvis du under drift, kan se at luxmåleren falder til under 130 lux eller derunder ved 100 % drift, så er der sandsynligvis for lidt luft, eller for meget brændsel...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Andreasbox

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Andreasbox » 19 feb 2013 22:35

Jeg har pt de samme problemer.

Jeg har flere gange afvejet piller og det stemmer 100 %
Under normal drift 15% - 50% er der ingen problemer, det er enda lige før jeg bliver nød til at rette brændsel op fordi bålet er for lavt og derved går ud hvis det f.eks stormer udenfor.

Ved drift på 50 - 100% oplever jeg også at bålet kommer så højt op at den næsten dækker intern snegl og fotocelle.
Jeg kan som sagt ikke sætte brændsel ned for så kommer der for lidt piller på ved lav drift.

Min Lux ligger næsten aldrig over 100 så længe den køre over 70-80 % i drift

Jeg har prøvet med mere luft og mindre luft. Men den vil ikke over 100 Lux, jeg går ud fra at det, som der blev sagt tidligere, er pga at den ikke for luft nok og derved bliver pillerne ikke brændt ordenlig af og så stiger bålet.

Jeg arbejder stadig på en løsning

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af bioservice » 20 feb 2013 10:05

I kan PRØVE at sætte afvejningen til 1500 g og brændsel til 2,2 kg..

Låse ydelsen fast på 100 pct.. sæt luftydelsen til 100 %, og reguler ind efter luft generelt, lux skal ligge på 140-155 hele tiden, hvis fotoføler tages ud, må pillerne ikke komme op til rillerne i hærden. luft generelt ligger ved mig på 135 %

Lås ydelsen fast på 15 pct, hvorefter i regulerer luften ind så der i 20 pct, er en fornuftig flamme, og lux ikke når ned under 30.. ved 20 pct ydelse er luften ved mig 26 % det tager ca 1 time at regulere ind....

når du har blæserydelse i lav og i høj, så deler du det mellemværende ud på de resterende 30-90 %

Håber det giver mening.. ;-)
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Danilofix
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 sep 2013 17:17

Ekoheat 900 - går jævnligt i stå

Indlæg af Danilofix » 09 nov 2014 14:59

bioservice skrev:I kan PRØVE at sætte afvejningen til 1500 g og brændsel til 2,2 kg..

Låse ydelsen fast på 100 pct.. sæt luftydelsen til 100 %, og reguler ind efter luft generelt, lux skal ligge på 140-155 hele tiden, hvis fotoføler tages ud, må pillerne ikke komme op til rillerne i hærden. luft generelt ligger ved mig på 135 %

Lås ydelsen fast på 15 pct, hvorefter i regulerer luften ind så der i 20 pct, er en fornuftig flamme, og lux ikke når ned under 30.. ved 20 pct ydelse er luften ved mig 26 % det tager ca 1 time at regulere ind....

når du har blæserydelse i lav og i høj, så deler du det mellemværende ud på de resterende 30-90 %

Håber det giver mening.. ;-)
Hvordan låser man ydelsen fast?


Besvar