Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

returvands effekt på fyrets drift ?

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

returvands effekt på fyrets drift ?

Indlæg af Grevens » 14 jan 2013 16:08

... ved sommerkørsel, sætter jeg den til at køre én (1) omgang tidlig morgen, i 1,½ times tid ... og én (1) omgang om eftermiddagen også i 1,½ times tid ...

- så kan den snilt lave varmt vand, og så bruger den kun ca. 4 kilo piller per døgn.

.......................................................................................................................................

- det andet du spørger om, og sådan som jeg prøver at forstå dine spørgsmål ... så skal du prøve at forestille dig, at der ved dit fyr er to (2) sløjfer med varmt vand der løber rundt i cirkel ....

- den ene, er mejet mejet lille i omkreds, og kaldes oftest "kedelshunt"... ... den løber faktisk lige ud af fremløb, lidt hen og ned og termostatventil og føler og så ind i returrøret til kedlen ... ... den har tilformål at sikre at fremløb, og returløb af vandet i selve kedlen ikke har for stor differens ... ... det er her tallet 15 grader kommer ind i billedet ... ... det koster ikke mange piller at holde denne lille kreds varm nok ... ... og den har tilformål at sørge for at der ikke dannes kondens i selve kedlen på utilsigtede steder ...

- den anden "sløjfe", er den lange ... ... - det er så resten af dit anlæg med radiatorer, gulvvarme, og varmtvands beholder, ... det er denne kreds der koster mange penge at holde kørende ...

- når dit fyr starter fra "bunden" af ... efter en længere pause ... så starter den med at varme kedlen op, og sender kun vandet rundt i den lille kreds "kedelsshunt" ... indtil vandet er så varmt at den begynder at lukke op for at sende noget af det varme vand rundt i den store kreds ... ... at vandet i opstarten er "koldt" betyder ikke noget ... - så længe det bare er "lige koldt" på fremløb og retur løb ... det er kun når der er større differens end de 15 grader at der er mulighed for kondensdannelse ...

... håber det giver lidt svar på dine spørgsmål ... ellers er der helt sikkert andre med større indsigt og evner der kommer med nuftige indspark ...
...


mismis
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 72
Tilmeldt: 29 dec 2012 23:31
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 117
Brændsel: 8 mm piller
Geografisk sted: østjylland

returvands effekt på fyrets drift ?

Indlæg af mismis » 14 jan 2013 16:29

Ja i gør jer da helt sikkert et iherdigt forsøg på at forklare :)

Fedt og tak for det

Det vil sige at Dit fyr kun køre 2 gange i døgnet i halvanden time hver gang om sommeren ?
så må temperaturen da alligevel være faldet en del af bare og stå når der er den så har stået ca 14 timer uden at køre der fra om eftermiddagen og til næste morgen er den ikke det ?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

returvands effekt på fyrets drift ?

Indlæg af kovas » 14 jan 2013 16:46

kovas skrev:Hej.
Om sommeren når brænderen ikke brænder så er der ikke noget der kondensere, så vi keddel jo være varmere eller ligeså et vil hurtigt fordampe.
I øvrigt er det godt at sætte sit pumpestop/start til 50gr så bliver kedlen hurtigere varm og vandet begynder først at cirkulere når det er over shunttemp.
Om sommeren kan du bruge urstyring. Gå ind i sommerdrift sig ja til sommerdrift. Indstil de tidspunkter som du vil ha varme.Du kan sætte op til 5 opstarter af min 90min. SE i den fantastiske manual som vi stadig venter på en fornyelse af. På 10ende måned.

Hej
Jeg kan se at der er for svundet noget her.Om sommeren når brænderen ikke brænder så er der ikke noget der kondensere, så vi keddel jo være varmere eller ligeså varm som luften omkring. Når du starter fyret op vil der ske kondens (den varme luft fra ilden er jo meget varmere en keddelvæggen) indtil keddelen er varmet op til ca 45gr. Dette vil hurtigt forsvinde når fyret er i gang. og er ikke noget problem.
I øvrigt er det godt at sætte sit pumpestop/start til 50gr så bliver kedlen hurtigere varm og vandet begynder først at cirkulere når det er over shunttemp. Håber det gav mening
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

returvands effekt på fyrets drift ?

Indlæg af Rene`larsen » 14 jan 2013 18:05

kovas skrev:Hej.
Om sommeren når brænderen ikke brænder så er der ikke noget der kondensere, så vi keddel jo være varmere eller ligeså et vil hurtigt fordampe.
I øvrigt er det godt at sætte sit pumpestop/start til 50gr så bliver kedlen hurtigere varm og vandet begynder først at cirkulere når det er over shunttemp.
Om sommeren kan du bruge urstyring. Gå ind i sommerdrift sig ja til sommerdrift. Indstil de tidspunkter som du vil ha varme.Du kan sætte op til 5 opstarter af min 90min. SE i den fantastiske manual som vi stadig venter på en fornyelse af. På 10ende måned.

Ja det ville være dejligt at få oversat den engelske, men efter min menning er der ikke så meget at være i tvivl om, ret mig hvis jeg tager fejl. Det er taget fra manualen.

Sommerdrift: Her kan du få fyret til at køre efter ur. Driftsperioderne skal minimum være 90 minutter ad gangen. Tip! Du vil
få en advarsel hvis den periode du ønsker at indtaste er mindre end 90 min. Derfor er det en god idé at indtaste
minutterne først, og dernæst time. Tip! Når du kører sommerdrift er det en fordel at sætte Pumpestop til 5
grader under Kedeltemp. Du undgår dermed at køle kedlen når den ikke er i drift.
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

returvands effekt på fyrets drift ?

Indlæg af Grevens » 14 jan 2013 18:12

mismis skrev:Ja i gør jer da helt sikkert et iherdigt forsøg på at forklare :)

Fedt og tak for det

Det vil sige at Dit fyr kun køre 2 gange i døgnet i halvanden time hver gang om sommeren ?
så må temperaturen da alligevel være faldet en del af bare og stå når der er den så har stået ca 14 timer uden at køre der fra om eftermiddagen og til næste morgen er den ikke det ?

... joo ... - men det hele er varmet op igen for 8 kroner om dagen ... ... det dælme billyt ... :lol:
...


Besvar