Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Askeplade - gevind kaput

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af kovas » 07 jan 2013 23:17

Hej.
Ifølge Ekopower i en tidligere tråd så er gevindstykket lavet af særlig blødt materiale for at det er gevindet der går i stykker hvis noget klemmer/kiler sig fast. Ellers ville det være motoren som gik i stykker. Ekopower vil sandsynlig vis påstå at der har været et eller andet i dine piller.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Lille put i kedlen
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 198
Tilmeldt: 07 jan 2012 00:18
Mit fyr: Orlan 18 KW
Areal: 230
Brændsel: Brænde
Geografisk sted: Midtjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af Lille put i kedlen » 07 jan 2013 23:26

Gevindet har åbenbart været lavet for dårligt/forkert - ellers skulle konstruktionen ikke fejle noget - de fleste skruestik kører jo på samme måde.

Egentlig skulle fyret kunne fungere et stykke tid alligevel, hvis man ellers kan få askepladen i bund.

levi

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af levi » 07 jan 2013 23:29

kovas skrev:Hej.
Ifølge Ekopower i en tidligere tråd så er gevindstykket lavet af særlig blødt materiale for at det er gevindet der går i stykker hvis noget klemmer/kiler sig fast. Ellers ville det være motoren som gik i stykker. Ekopower vil sandsynlig vis påstå at der har været et eller andet i dine piller.
Det er da ikke motoren der går i stykker ved en belastning - det er kondensatoren til motoren der futter af først - så den historie er vist ikke helt holdbar.... :shock:

En møtrik i sart materiale som styrer askepladen - som renser herden - det skal da nok blive sjovt på sigt at servicere.....

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af kovas » 07 jan 2013 23:33

Hej
Jeg refererer bare Ekopower fra en anden tråd som jeg husker det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Bjarne B.
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 777
Tilmeldt: 27 nov 2011 12:09
Mit fyr: Atmos 32 og Scotte 16kw
Areal: 166 + 100
Brændsel: træ og piller
Geografisk sted: Nordjylland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 15 gange

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af Bjarne B. » 07 jan 2013 23:35

Lille put i kedlen skrev:Gevindet har åbenbart været lavet for dårligt/forkert - ellers skulle konstruktionen ikke fejle noget - de fleste skruestik kører jo på samme måde.

Egentlig skulle fyret kunne fungere et stykke tid alligevel, hvis man ellers kan få askepladen i bund.
Enig, hvis i mangler varme, så skub pladen ind på plads, men undlad at montere spindlen, så burde den vel nok kunne køre en dags tid.


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af Klaus » 08 jan 2013 05:49

Eller gå ned til den lokale smed, han kan hurtigt lave den lille gevind dims.

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af Gribskov » 08 jan 2013 08:01

levi skrev: Adskilt 10 gange på 4 måneder ??

Det lyder ikke specielt fuldautomatisk/selvrensende ?

Du har haft skilt/renset dit fyr de sidste 4 måneder flere gang end jeg renser mit fyr på et helt år....
Måske en lille smule overdrevet, men ikke meget. Der har været 2 eltændere der gik (#2 fordi jeg kom til at placere den så den blev klemt da jeg samlede dog), 1 * slagger på askepladen, og derudover har jeg vel haft den adskilt og renset 4 gange af andre årsager. Så ihvertfald 7 gange siden medio august.

Jeg er ikke imponeret over hvor "automatisk" det her fyr er - men vi var også godt vant, vi kom fra en 55 år gammel oliekedel (som dog har fået skiftet brænder én gang i det 14 år vi har boet i huset).

mvh
Nicolai

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af Squashbuddy » 08 jan 2013 08:18

Nu ved jeg ikke hvad de andre årsager var til at du skulle rense fyret. Men jeg er meget imponeret over hvor lidt der skal pilles ved fyret. Har haft den siden 1 april 2012 og haft den renset 1 gang helt igennem, derudover er der skiftet en eltænder + der er sat en fotocelle i der måler lux bedre. Askeskuffen er tømt 3-4 gange. Så i tid er det nok ca. 2 timer på godt 8 måneder.

Er dog helt enig i at det er skidt at gevindet allerede er smuldret op. Den må ekopower æde!
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

jakob40004000
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 141
Tilmeldt: 22 jan 2012 13:18
Mit fyr: Ecoheat 900
Areal: 147
Brændsel: Flex Heat 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 8600
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 5-7
Modtaget likes: 1 gang

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af jakob40004000 » 08 jan 2013 08:20

Min askeplade er gået i stykker to gange siden April. Anden gang fik jeg en helt ny brænder hvor "problemet skulle være blevet rettet" jf. Dan fra Ekopower - begge blev lavet på garanti så jeg ville ikke bekymre mig hvis jeg var dig :)

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Askeplade - gevind kaput

Indlæg af Gribskov » 08 jan 2013 11:21

Opfølgning:

VSS'eren sendte sagen til Sanistål (deres grossist) som sendte den til Ekopower. Erling fra Ekopower ringte så for en times tid siden, de sender en ny gevindklods. Jeg håber jeg har den imorgen så jeg kan få det op at køre (med mindre post/fragtmand ikke vil aflevere når vi ikke er hjemme - krydser fingrer). Ekopower vil have den defekte retur hvis de skal dække, det er selvfølgelig ikke noget problem.

Vi talte lidt om årsagen, han mente først det var for mange piller pga optændingsforsøg, men der lå ingen uforbrændte piller i herden da jeg hev den ud. Jeg tror mere det har været lidt på vej pga slaggedannelse før jul da fyret blev overfodret. Vi oplever temmelig store udsving i hvor meget sneglen hiver op fra magasinet, så jeg er begyndt at veje piller af en gang om måneden.

Jeg skiftede til ikke-komprimerende magasin for 10 dage siden for at holde lidt øje med asken, og da jeg lige checkede i aftes så den ok ud (måske en anelse grov), men vil se nærmere på det når jeg samler fyret igen.

Squashbuddy & jakob40004000 tak for jeres kommentarer. Det er især dejligt at høre at det ikke alle steder giver problemer ;) Jeg håber det kommer til at køre fint igen hos os.

Jeg skal nok være lidt mere opmærksom på askepladens lyde i fremtiden, vi havde lidt piv i rørene på et tidfspunkt, men jeg tror det var askekomprimatoren. Nu hvor jeg har taget den ud er det jo nemmere at isolere den lyd ;)

Så med lidt held har vi varme igen imorgen.

mvh
Nicolai


Besvar