Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
levi

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af levi » 19 dec 2012 23:47

sten2004 skrev: Korrekt i begge tilfælde, - det var dog blot et forsøg :wink: Jeg tænkte at hvis der kom lidt mindre træk i kedlen så forsvandt pillerne langsommere fra siloen, og det virkede. Jeg havde ingen TS på før jeg skiftede til Ekoheaten.
På med en trækstabilisator, - det kan spare dig for mange piller :great:


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af Rene`larsen » 20 dec 2012 08:00

sten2004 skrev: dårlig træfsikkerhed på telefonens skærmtastatur og manglende stavekontrol - skulle have været sw for software :roll:

ok :D . Men jeg vil stadigvæk mene at der er noget at hente ved en opdatering :great:
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

sjensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af sjensen » 20 dec 2012 17:28

Efter at have læst alle de fine og gode indlæg. Hvis kedlen / brænder mangler kontrol over luft mængden så sæt dog en suger på som har magt over hvad den skal gøre og så reguler på indsugningen ind til brænder. En FIAT 500 motor i en last bil er ikke nok hverken til at bremse eller trække. der er ikke kontrol over noget ! og selv i lidt modvind vil den kører baglæns. Der er ikke altid rygvind i den retning man gerne vil.

PS Ang. Ilt styring til EKOHEAT hvordan vil suger kunne styre den, når den ikke engang kan styre en alm. skorsten ?

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af Rene`larsen » 20 dec 2012 19:01

sjensen skrev:Efter at have læst alle de fine og gode indlæg. Hvis kedlen / brænder mangler kontrol over luft mængden så sæt dog en suger på som har magt over hvad den skal gøre og så reguler på indsugningen ind til brænder. En FIAT 500 motor i en last bil er ikke nok hverken til at bremse eller trække. der er ikke kontrol over noget ! og selv i lidt modvind vil den kører baglæns. Der er ikke altid rygvind i den retning man gerne vil.

PS Ang. Ilt styring til EKOHEAT hvordan vil suger kunne styre den, når den ikke engang kan styre en alm. skorsten ?

Derfor at der minimum skal være 10 pascal i træk i skorstenen. blacksmith forskriver 22 pascal.
men det kunne måske være en god løsning med en store røgsuger, så man ikke er afhæning af skorstenen :great:
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af Flammen » 20 dec 2012 21:26

er det ikke lige omvendt, altså den skulle have en mindre suger. hvis røgsugeren var mindre, så skulle den roterer noget hurtigere i lavlast, og ikke den meget langsomme ustabile hastighed std sugeren har. mener der er en som har uploadet en video der viser hvor ustabil den køre ved lavlast.
det er blot mit gæt


Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af Rene`larsen » 20 dec 2012 21:48

Flammen skrev:er det ikke lige omvendt, altså den skulle have en mindre suger. hvis røgsugeren var mindre, så skulle den roterer noget hurtigere i lavlast, og ikke den meget langsomme ustabile hastighed std sugeren har. mener der er en som har uploadet en video der viser hvor ustabil den køre ved lavlast.
det er blot mit gæt

i lavlast kan du jo bare øge røgsuger effekten. det er omkring max at den ikke kan klare mosten hvis der er dårligt træk i skorstenen.
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af MortenW » 21 dec 2012 16:06

Skorstenen får skyld for alt på Ekoheat. 8)

Derfor har jeg spurgt mig frem hos Brandteknisk i Hvidovre i dag.

De siger. At ens skorsten intet har af betydning/ - eller kan få skyld for, at fyret ikke kan køre ordenligt.

Røg sugeren, har til formål at lede røgen ud igennem skorstenen med et positivt tryk. Det er røg sugerens "opgave" at lede røgen væk fra fyret. Spørgsmålet er om den kan det?

Buldren som vi alle har/ - eller har haft skyldtes turbo lens før røg sugeren. "Han" forklarede at den "buldren" som opstår før røg sugeren formentlig skyldes, for dårlig træk igennem røgkanalerne og mangel på ilt!
Han forklare endvidere, at en røg suger skal køre konstant og ikke køre i hak.

Jeg syntes i skal stoppe med og give skorstenen skyld for at Ekoheat ikke kan køre ordenlig. Hvis ikke vil tro mig, så ring selv til dem. Det er en triviel forklaring nogen forsøger og komme med. Og bunder i inkompetence. :oops:

P.S. Der netop er brændt et Ekoheat fyr mere i sidste uge. :great:

mick n
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 206
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:44
Mit fyr: scotte blackstar mini
Areal: 120+80 kælder
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Geografisk sted: 3100 hornbæk

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af mick n » 21 dec 2012 16:29

da vi havde ekoheat fik skorstenen også skylden for dårlig drift efter vejledning fra dan skiftede vi skorsten og lige meget hjælp det fyret forsatte med at køre dårligt og endte også med at fyret brændte ned
jeg har haft ekoheat DET VIRKER IKKE kører nu med black star mini og det spiller 100 %

tvede67
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af tvede67 » 21 dec 2012 17:38

MortenW:
Buldren som vi alle har/ - eller har haft skyldtes turbo lens før røg sugeren. "Han" forklarede at den "buldren" som opstår før røg sugeren formentlig skyldes, for dårlig træk igennem røgkanalerne og mangel på ilt!
Han forklare endvidere, at en røg suger skal køre konstant og ikke køre i hak.




Hej Morten.

Kan tilbagebrand så til dels skyldes en defekt røgsuger, da den jo skal køre jævnt hele tiden for at kunne lede røgen væk og give ilt til bålet??

Mht. til buldren, har jeg justeret det væk ved at sænke brændsel til 1,6-1,7 og hæve omdrejninger på røgsuger i enkelte områder, hvor der stadig var svag buldren...

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Alarm udbrændt - askeprop i brænderør

Indlæg af MortenW » 21 dec 2012 17:46

tvede67 skrev:MortenW:
Buldren som vi alle har/ - eller har haft skyldtes turbo lens før røg sugeren. "Han" forklarede at den "buldren" som opstår før røg sugeren formentlig skyldes, for dårlig træk igennem røgkanalerne og mangel på ilt!
Han forklare endvidere, at en røg suger skal køre konstant og ikke køre i hak.




Hej Morten.

Kan tilbagebrand så til dels skyldes en defekt røgsuger, da den jo skal køre jævnt hele tiden for at kunne lede røgen væk og give ilt til bålet??

Mht. til buldren, har jeg justeret det væk ved at sænke brændsel til 1,6-1,7 og hæve omdrejninger på røgsuger i enkelte områder, hvor der stadig var svag buldren...
Jeg vælger at tro på at der er en konstruktions fejl på Ekoheat fyret. Men ring da til DTI. De er utrolig flinke og snakke med. :P


Besvar