Brænd i Ekoheat 900

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Egede
Stoker I
Stoker I
11
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13 sep 2012 10:25
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 265 m2
Brændsel: Boforssjö 8 mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: Forventet 8 ton
Geografisk sted: Tolne Kirkeby, 9870 Sindal

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Egede »

Nej, en høj skakt temperatur vil jo netop være fatalt såfremt man har hældt olie i bunden af pilletanken - så er der jo netop grobund for at ilden kan løbe baglæns i sneglene og plasticrøret og så går det jo galt....olie og smuld klæber som bekendt ikke blot til hinanden, men også til det som det berører undervejs til brænderen fra pilletanken...grunden til at jeg bringer dette op er ganske enkelt for at prøve at få belyst hvad der kan være sket her ud over evt funktionsfejl....ikke for at diskutere flammepunkt mv.

Det fremgår jo ikke hvad den direkte årsag til branden var ?

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
14
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 136 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af Brandsen »

Halløj i forum,

I al fairness, et der jo en pointe i, at pillefyr og stokere er beregnet til fast brændsel,
og altså ikke flydende olie. En kop madolie til at tage smuld i bunden af tanken gør
næppe nogen forskel, man har man hældt en hel dunkfuld spildolie i tanken, så er sagen
jo en helt anden.

Fyrede selv en kort periode med rapspiller, og hele raps, og inden jeg prøvede det, brugte
jeg rigtig meget tid på at 'kloge' mig på emnet. Det jeg var mest bange for, var netop
at pillerne eller rapsen skulle begynde at 'svede' ren olie når de kom tæt på brændkammeret,
og i så fald skulle man være sikker på at sneglekanalen var i vatter, og at den var 100% tæt,
ellers kunne man risikere ren olie lække ud nogen meget uheldige steder.

Det gik nu rigtigt fint i min Baxi, og skal lige love for det drøjede noget på træpillerne,
så gør det gerne igen hvis jeg får chancen, men det betyder ikke andre stokere, med en
anden konstruktion også gladeligt kører med meget olieholdigt brændsel.

Nå, håber virkelig der snart der kommer en 'dødsattest', så årsagen til de brændte fætre bliver afklaret,
for indtil da, kan vi alle blive tossede af, at spekulere over hvad hulen der fik dem til at brænde.....
Det er sgu da underligt, at nogle bare kører helt upåklageligt og har glade brugere, mens andre har utrolige
kvaler og problemer, og så ikke mindst en del der ender med at futte af....
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af nasty »

Mad olie er ikke problemet mit gik fint i ged og havde ikke brugt olie
Styringen mener mener jeg er problemet
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
mick n
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 206
Tilmeldt: 04 mar 2012 19:44
Mit fyr: scotte blackstar mini
Areal: 120+80 kælder
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3100
Geografisk sted: 3100 hornbæk

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af mick n »

ja olie brugte jeg nu heller ikke ,kun da jeg havde oliefyr og der brugte jeg meget
jeg har haft ekoheat DET VIRKER IKKE kører nu med black star mini og det spiller 100 %
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af EKP »

Egede skrev:Ja, madolien selvantænder ved ca 250 grader, men jeg holder nu til det faktum at det er et husmoderråd at bruge det....det er ikke just noget der rådgives som værende funktionelt i hverken den danske eller spansk/engelske manual...
Det kan godt være det ikke står i Ekoheatmanualen men det gør det til Scotten... Her anbefales det at putte madolie i for at tage det sidste smuld. Så jeg skulle mene at man står ret godt hvis Scotten brænder ned (såfremt man overlever :shock: )

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af bioservice »

Jeg fyrer med olie i pillerne på min fanta, har gjort det i de ca. 7 mdr. jeg har haft mit fyr, 1 liter til 45 kg piller.. det virker ganske optimalt.. har en pæn ren aske, et fint forbrug af piller, samt en kedel der ganske udemærket kan holde ilden indeni kedlen... ;-)

Har en driftsydelse når det er koldt som nu, på ca 60 %, en røgtemp på 90-100, jeg renser hærden hver lørdag/søndag når jeg hælder piller på bæstet, og fyret kører fantastisk..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
paw
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 10 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af paw »

bioservice skrev:Jeg fyrer med olie i pillerne på min fanta, har gjort det i de ca. 7 mdr. jeg har haft mit fyr, 1 liter til 45 kg piller.. det virker ganske optimalt.. har en pæn ren aske, et fint forbrug af piller, samt en kedel der ganske udemærket kan holde ilden indeni kedlen... ;-)

Har en driftsydelse når det er koldt som nu, på ca 60 %, en røgtemp på 90-100, jeg renser hærden hver lørdag/søndag når jeg hælder piller på bæstet, og fyret kører fantastisk..
1 liter til 45 kg :shock: Dælme ikke så lidt det bliver til på et år :shock:
Selvfølgelig kører det "fantastisk" hos dig, du sælger og servicerer jo også fanta :oops:
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af bioservice »

Jeg sælger dem ikke jeg servicere dem kun... så min interesse er ikke at sælge varen, det jeg er interesseret i er at få det til at køre... ;-)

Mit indlæg er egentlig kun ment som en vejledning til dem der snakker om at olie kan være et problem i kedlerne, det er det for mit vedkommende ikke
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af nasty »

Det må vel ca bliv 177 liter hvis jeg regner rigtig på 8 ton
Skal den have det for at køre fantastisk eller er det rent smuld du fyre med
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

Brænd i Ekoheat 900

Indlæg af bioservice »

Jeg har serviceret mange Fantaer der fungerer ganske udemærket uden olie, og mig bekendt så er jeg den eneste med Fanta der supplere med lidt lubrikant.. ;-) det er ikke grundet dårlige piller, jeg har Stampemøllens, og Baltic pellets, de er begge uden smuld, det er kun som et tilskud til en billigere drift.. olien har jeg fået til en fornuftig pris, så det hænger fint sammen..
De 8 ton er med mit gamle fyr, jeg er klogere på fantaens forbrug d 20-3-2013, men indtil nu ser det meget fornuftigt ud med forbruget..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Besvar