Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kontrol af forbrænding

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 13 nov 2012 20:37

Hej til Jer.
Her forleden rensede jeg brænder og bankede slagge ud. Satte det hele sammen og det kørte bare. Så for bare at se åbnede jeg renselugen på skorstenen og der var tykt af sod. Satte en blank skruetrækker igennem hullet jeg bruger griltermometret, og på under en time var den sort.Da jeg, i sin tid,fik fyret til at køre uden turbolatore justerede jeg det efter bedste evne og der kom stort set ikke farve på termoføleren, selvom den sad i længe. Siden har det kørt uden at jeg har tænkt over det, Og der stod en palle piller i vejen for at åbne renselugen.
Jeg demonterede brænderen igen for at tjekke om noget var stoppet, og det viste sig at en stor del af hullerne i herden var halvt stoppede. De blev renset og det hele sat sammen igen. Det blev bedre, men jeg har været nødt til at justere luften ret meget op if forhold til starten.
Da jeg brugte de sidste af mine laxå piller var min kalibrering på 2970g ved overgang til rw blev den 2200 og nu vejede jeg den til 1630. Det er sikkert smuld, men skulle det ikke give en magrere forbrænding når der kommer mindre piller ind end styringen tror? Kan det være en masse sod der sidder i røgkassen som gør at jeg er nødt til at justere luften op? Eller hvad mener I?
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MortenW » 14 nov 2012 12:06

Med de erfaringer jeg har gjort mig ind til nu. Er at jeg er nået frem til, at der er for lidt træk i min skorsten.

Jeg har også en del "sort" sod i mit røg rør og omkring røg sugeren. Jeg har konkludere, sammen med min skorstensfejer, at jeg på en eller anden måde skal have mere træk i skorstenen.

Jeg har som forsøg, åbnet min røg låge (sidder udvendig) på klem. Det har betydet at røg temperaturen er steget med ca. 2 grader. Det er tydelig at se røgen har fået mere "flow" på når den kommer ud af skorstenen.

Om jeg er så heldig, om det formindsker den sorte sod, må tiden vise.
- Hvis ikke, så køber jeg en ny skorsten - eller en røg-suger.

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 14 nov 2012 13:18

Hej Morten W.
Efter at jeg tog alle turboerne ud var der masser af træk og røgsugeren blev justeret efter det og der var ingen sod dengang.
Har lige haft røgsuger af og ja der er tykt af sod i alle røgrørene (der hvor fjederne sidder). Det der undre mig er hvordan begyndte det? det er vel sådan at når det først begynder at sætte til med sod så kan rensemekanismen ikke få det væk igen (så meget for den), men hvornår begynder det, hvor tit skal man kontrollere om alt er ok. Noget andet jeg kan se er at, hvis man i menuen rens nu beder om 5 rensninger så køre askepladen 5 gange men rensefjederne kun engang. Er det sådan det skal være? Jeg har bestilt en rensebørste for at få sodet ud. Hvis det skal gøres så tit så ved jeg ikke hvor imponeret jeg er.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Kontrol af forbrænding

Indlæg af themasterdk » 14 nov 2012 13:52

Jeg har også en del sort sod og sidde i hele fyret nu, havde problemer med løbe sod her hen over sommer pga jeg havde alt for lidt varme på retur vandet til kedel. Jeg har et ksm-multistoker, kan mit også være pga alt for lidt træk at der nu sidder et lad sort sod??
--------- ;-) ---------------

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 14 nov 2012 19:40

Hej Igen.
Jeg havde røgsugeren afmonteret og da jeg ikke kunne komme til at rense røgrørerne (dem med rensefjederne) rensede jeg sevfølgelig det jeg kunne komme til og satte det sammen og afventer nu min nye rensebørste.
Det bliver bedre, men er stadig langt fra som det kørte da det var rent.
Har nu kigget lidt i brugsforvirringen og må indrømme at jeg har taget ordet selvrensende alt for bogstaveligt. Jeg har set et slogan et eller andet sted "selvrensende filter er et filter du selv skal rense" dette gælder i aller højeste grad også for ekoheat Jeg citere: rense brænder hver 30.dag rense røgsuger 6mdr. (dette er tilsyneladende ikke nok om vinteren) Burde opgives i forhold til mængden af afbrændte piller. rense keddel/røgkasse hver 30. dag.
Efter min mening er det rigtig besværligt at få røgsuger af og på ingen måde let at rense brænder og smøre spindel Prøv at stå og rense røgsuger lænet hen over kedlen og prøve at få det ned i røgkassen. og der er ingen stik så det bare kan skilles ad. Man skulle tro at producenten virkelig selv tror at det er selvrensende. For der er ikke gjort noget for at gøre det let, når det nu skal gøres. Adgangen til vitale dele er så bøvet at det ville være ok med en gang årligt.
Det der selvrensende er vildt opreklameret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MortenW » 14 nov 2012 21:30

kovas skrev:Hej Morten W.
Efter at jeg tog alle turboerne ud var der masser af træk og røgsugeren blev justeret efter det og der var ingen sod dengang.
Har lige haft røgsuger af og ja der er tykt af sod i alle røgrørene (der hvor fjederne sidder). Det der undre mig er hvordan begyndte det? det er vel sådan at når det først begynder at sætte til med sod så kan rensemekanismen ikke få det væk igen (så meget for den), men hvornår begynder det, hvor tit skal man kontrollere om alt er ok. Noget andet jeg kan se er at, hvis man i menuen rens nu beder om 5 rensninger så køre askepladen 5 gange men rensefjederne kun engang. Er det sådan det skal være? Jeg har bestilt en rensebørste for at få sodet ud. Hvis det skal gøres så tit så ved jeg ikke hvor imponeret jeg er.
Hej Kovas.

Jeg har også bestilt en rensebørste til mit fyr.

Jeg kan ikke gennemskue hvorfor fyret soder. Var det en brændeovnen, vil jeg tænke straks. Her mangler ilt.

Men kovas, hvor høj er din skorsten?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 14 nov 2012 22:03

Hej Morten W.

Min skorsten er 2,5m over top af fyr. Helt ny metalbesto.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af MortenW » 14 nov 2012 22:13

kovas skrev:Hej Morten W.

Min skorsten er 2,5m over top af fyr. Helt ny metalbesto.
Min er 3m. over fyr og muret med isokern

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Kontrol af forbrænding

Indlæg af kovas » 20 nov 2012 13:45

Hej .

Jeg fik nu i lørdags min nye rensebørste, og det er noget der hjælper på al den sod der var i røgkanalerne. Efterfølgende blev det meget bedre med forbrændingen, men der var stadig brug for at justere luften op i forhold til da det kørte som bedst lige efter at turboerne var taget ud.
Det er en gåde for mig hvad det er det har ændret sig. Kan det være pillerne?
I samme ombæring tænkte jeg at de måske var tid at tømme siloen for smuld. Py hvor det meget. Jeg skal ha tænkt et eller andet system til udtømning af smuld. Da jeg var færdig og havde hældt friske piller på så kom kalibreringen op på 2930g for de 200 portioner. Lige før tømningen var den 1600g
Det synes mærkeligt at fyrerne er så forskellige, når jeg tænker hvor lidt "Skriveren " kan slippe af sted med. Som det ser ud nu vil jeg tro at en manuel rensning for ca 500kg piller vil være nødvendigt.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Kontrol af forbrænding

Indlæg af KjeldB » 20 nov 2012 16:43

Hej Kovas
Jeg har kørt ca. 1 tons rw piller igennem min 900, og har aldrig tømt den for smuld.
Min afvejning var fra starten ca. 1700g og faldt eftersom der kom til at ligge smuld i
røret til ca 1050g og der har den ligget fast uden udsving.
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637


Besvar