Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstens-Dimensioner

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
JoJo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 okt 2012 08:58

Skorstens-Dimensioner

Indlæg af JoJo » 28 okt 2012 08:00

Hej :shock:
Jeg er fuldstændig ny i Pillefyr-universet, og spørger derfor her om lidt hjælp, da jeg jo kan se at det er kompetente folk der bevæger sig rundt her på siden :P
Jeg er igang med at investere i en Ecoheat 2500, som jeg synes virker tiltalende ?
For en sikkerheds skyld har jeg fået min skorstensfejer til at besigtige mine aftræksforhold.
Den eksisterende skorsten er ca. 6 mtr. med 20 cm isokern.
Han påstår nu at den skal drosles ned til 15 cm. med stålforing, og har givet et tilbud på 15.000.-
Han kan ikke godkende skorstenen til pillefyr, medmindre ovenstående udføres, og begrunder det med den lave røgtemperatur, samt kondens.
Der skal etableres en eller anden form for aftapning af kondensvand.
I øjeblikket kører jeg både oliefyr samt fastbrændselskedel på den eksisterende skorsten, uden problemer.
Har han ret, og er prisen fair, lyder mit spørgsmål.
På forhånd tak


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Skorstens-Dimensioner

Indlæg af Grevens » 28 okt 2012 15:03

Hej JoJo, ... - og velkommen til StokerPro...

- nu kan jeg jo se at der ikke er nogen kompetente folk der har meldt sig på banen endnu ... - så jeg kan vel fylde ventetiden ud med mine egne simple kommentarer ...

Lektion 1, ... er at Skorstensfejere er "Konger" i deres eget rige ... ... det der kan være rigtigt i det ene rige, er nødvendigvis ikke rigtigt i det andet rige ...

Lektion 2, ... man kan altid finde en anden skorstensfejer, og hvis man leder længe nok, er der nok én eller anden af dem der godkender det man gerne vil have lavet, når bare det overholder de love og regler der SKAL opfyldes ...

Lektion 3, ... der bør skelnes grundigt og nøje mellem de forskellige ord der bruges i denne sammenhæng ... her tænkes på ord som: kan, skal, bør, vil, .... .... lad mig give et "tænkt" eksembel:
" ... - at den KAN/skal drosles ned til 15 cm. med stålforing, ...
...- Han VIL/kan ikke godkende skorstenen til pillefyr, medmindre ovenstående udføres,"


- sagt på en anden måde, din skorstensfejer har ret i at et moderne fyr, udnytter energien i brændslet så godt, at der ikke bliver meget varme tilovers til fuglene og til at holde skorstenen tør og uden løbesod ... ... så for at han personligt kan stå inde for sin rådgivning, er det han har sagt til dig et godt råd, og ydermere meget fornuftigt ... ... råd og "pligt" er så ikke nødvendigvis det samme ...

- du kan godt fortsætte med den gamle skorsten, men chancen for at du får problemer med kondens og løbesod er tilstede ... de gamle skorstene er simpelthen ikke konstrueret til de lave temperaturer ... ... de nye moderne skorstene, enten i stål eller keramisk materiale kan fåes med aftapning af kondensvand ... og så skal man ikke tænke mere på det, og kan sove trygt og godt om natten ...

- nu melder historien ikke om du fortsætter med fastbrændsel og pillefyr ... eller bare pillefyr ...

- så man kan sige meget ... ... men lidt ret har din skorstensfejer ... ... men når "rådgivning" følges af et "tilbud" , skal man altid være på vagt, og de små lamper skulle gerne begynde at blinke lidt ... ... ét godt gratis råd er at få et tilbud fra en anden skorstensfejer om montering at en ny inderkerne i stål eller keramisk materiale ...
... - så kan du om ikke andet sammenligne priser ...

- og så venter vi bare på nogle kompetente personer der kan give nogle indput ...
...

JoJo
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 25 okt 2012 08:58

Skorstens-Dimensioner

Indlæg af JoJo » 28 okt 2012 16:32

Hej Grevens
Dit svar var rigeligt kompetent til mig
Jeg takker for "lektionerne" som er meget nyttige for mig.
Jeg ville bare lige vide om jeg var helt ude at skide med "Fejeren Fra Fyret"
Jeg synes også selv at det lyder rimeligt fornuftigt det han har sagt, men man kan jo aldrig blive bekræftet nok :-)
Jeg fortsætter med Pillefyr samt Olie-Backup.Er det en ok løsning på ny skorsten, eller er det smartere at bibeholde Fastbrændsels-Leif med den nye skorsten ?, også mht til økonomi, jeg mener man kan sgu altid få ild i røven af et stykke træ eller en gammel træsko eller gummirøjser hvis pillerne driller.
Tak for et fint svar !

Joshva
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 188
Tilmeldt: 27 sep 2012 18:40
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 170

Skorstens-Dimensioner

Indlæg af Joshva » 29 okt 2012 07:16

Jeg synes umiddelbart at 15.000 lyder meget dyrt. Vi er for nyligt gået fra Gas til piller. Det gamle aftræk bestod af et rør og en isokerne. Det kunne ikke bruges mere så der skulle bygges nu. Jeg købte en Scancore skorsten ø15. 4.5 m koster 2900,00. Så følger alt med (renselem, lim ect) Kan man bygge med legoklodser kan man også samle sådan en. Skal man bruge mere end 4.5 bestiller man blot det også. Det tager selvfølgelig noget tid og kræver man kan komme til og i dit tilfælde skal du have fjernet den gamle og afhængig af placering er det måske ikke så nemt.
Prøv at kontakte den lokale smed og hør ham hvad han skal have for at lave det samme.
Joshva


Besvar