Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ris og Ros Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Egede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 13 sep 2012 10:25
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 265 m2
Brændsel: Boforssjö 8 mm svenske piller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: Forventet 8 ton
Geografisk sted: Tolne Kirkeby, 9870 Sindal

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Egede » 19 okt 2012 17:23

Ros - tja meget ros skal Eko'en ha' når bare lige man har fået sat sig ind i driften. Den arbejder jo præcist som ønsket og støjer ikke i forhold til den kun 2 år gl. oliekedel jeg solgte til fordel for Eko'en.

En bedre manual a'la den spanske BioClass er helt klart ønsket. Nemmere at forklare konen om driften ud fra billeder i manualen så hun forhåbentlig også kan være lidt med når jeg er væk hjemmefra.

Et kæmpe ønske er også muligheden for at koble på systemet enten fra en smartphone eller fra bærbaren og i dette mulighed for at hente trendkurver og loglister f.eks. på alarmer. Også et ønske specielt når man ikke lige er hjemme i en længere periode.

Og så er der ikke mange af forhandlerne der har en webbutik med almindelige reservedele som eltænder og luxmåler.

Kunen godt ønske et helt lukket forum kun for Ekoheat ejere så vi er fri for alle de uvedkommende og ofte upassende kommentarer. Dette kunne som tidligere foreslået af en anden her på fora'et meget vel være på Ekopowers hjemmeside at der kunne oprettes et login til et lukket forum.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Ulrik » 19 okt 2012 18:43

Egede » 19 Oct 2012, 17:23 skrev:
Kunen godt ønske et helt lukket forum kun for Ekoheat ejere så vi er fri for alle de uvedkommende og ofte upassende kommentarer. Dette kunne som tidligere foreslået af en anden her på fora'et meget vel være på Ekopowers hjemmeside at der kunne oprettes et login til et lukket forum.
Ja, der går til tider kage i den når det handler om ekoheat og scotte. icon_cheesygrin.gif
Man kunnemogså,overveje at lave det sådan at kun eko ejere kunne skrive i eko forumet. Måske bare i en periode.
Det samme kunne så gøres med scotte forumet.

(Fejlanslag undskyldes med tykke fingre kombineret med ipad)
MvH Ulrik©

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Tom_AT » 19 okt 2012 18:50

Ulrik » 19 Oct 2012, 18:43 skrev: Ja, der går til tider kage i den når det handler om ekoheat og scotte. icon_cheesygrin.gif
Man kunnemogså,overveje at lave det sådan at kun eko ejere kunne skrive i eko forumet. Måske bare i en periode.
Det samme kunne så gøres med scotte forumet.

(Fejlanslag undskyldes med tykke fingre kombineret med ipad)
Men går ideen så ikke lidt af det at have et åbent offentligt forum ?

Hvem skal også kontrollere om folk der skriver i de lukkede fora rent faktisk ejer et af de nævnte fyr ?

Perschultz2
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 86
Tilmeldt: 18 jun 2012 17:32
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 180
Brændsel: Presset trævare
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Dagligt forbrug: 25
Årligt forbrug: 4,1 ton
Geografisk sted: 2640 Hedehusene

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Perschultz2 » 19 okt 2012 19:11

Og ikke mindst..

Lukkes ekoheat forumet så er der ikke andet at lave fredag aften end at se Vild med svans... icon_cheesygrin.gif

Det kunne også være en mulighed blot at blive enige om at trådstarters emne fastholdes og de respektive sektioner (Scotte, Woody, Ekoheat etc) som udgangspunkt er forbeholdt kommentarer fra ejere/mulige købere af sektionens mærke.
Det ville måske i højere grad sikre at der ikke går sandkasse i et ellers ualmindeligt godt og hjælpsomt forum som Stokerpro.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Grevens » 19 okt 2012 20:12

... hvis vi alle sammen spænder hageremmen, og opfører os som de MEDmennesker vi er ( MODmennesker findes ikke i det danske sprog) ... og først og fremmest holder os til TOPIC ( emnet for den specifikke tråd ) ... - så er vi som pæne borgere i Kongeriget Danmark kommet langt !

- undskyld Off Topic ...

- og vi stiller tilbage til Topic ...

/ Ros: - det famne en feed farve, den står suuper til farven på mit tandkød !
/ Ris: - det spiller pis, at man ikke kan få lov at betale for opdateringer som andre normale Stokere gør for deres opdateringer !
/ Ros: - det go´ stil at den store silo er så høj at min kone ikke kan nå op og fylde den ... -så har jeg dog dét for mig selv !


PS: jeg syntes ikke der skal være adskillelse mellem det ene og det andet fyr ( ) ... så går udveksling af erfaringer jo ligesom fløjten ... - man ku´ måske bare ønske at der var flere som ville være med til at få den gode tone og omgangsform i de rette former igen...
...


Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Klaus » 20 okt 2012 07:30

main-qimg-46b4ad416b5224a7ef015c8283a7775a.jpg
Hold endelig denne muddekaste tråd kørende, det er jo ret underholdene at den ene is smager bedre end den anden.. :cards:

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Bigfoot » 20 okt 2012 08:38

jeg har flere steder set nævnt at fjerne disse turbulatorer for at opnå bedre træk i skorstenen..... men.... det ændrer da virkningsgraden på fyret MARKANT! Hav lige det i tankerne folkens.

os med et røgtermometer, kan jo se at i mit fyr, med 12 turbulatorer, da giver det ca 5-10 grader ekstra i skorstenen, pr turbulator der pilles ud. Det er altså spildt energi.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Grevens » 20 okt 2012 08:46

Bigfoot » 20 Oct 2012, 08:38 skrev:jeg har flere steder set nævnt at fjerne disse turbulatorer for at opnå bedre træk i skorstenen..... men.... det ændrer da virkningsgraden på fyret MARKANT! Hav lige det i tankerne folkens.

os med et røgtermometer, kan jo se at i mit fyr, med 12 turbulatorer, da giver det ca 5-10 grader ekstra i skorstenen, pr turbulator der pilles ud. Det er altså spildt energi.
... nu er "markant" jo et voldsomt ord at bruge om en Ekofætter ... - der er 6 stk. tobulatorer til min 900´, og med dine tal skulle min røgtemp så komme ned og ligge på mellem 5-/70 grader ved lav/fuldlast ... ... de 70 grader er ok ... meen 5 grader røgtemp er kanske lige i underkanten ...

- men hvis det bliver koldere i vejret end det er nu ! ... har jeg da tænkt mig at ploppe dem i, og se hvad det giver på positivsiden ...
...

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5099
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Bigfoot » 20 okt 2012 08:52

læs nu efter Grevens.... jeg har 12, og i min betyder det sådan.
Jeg har så også en stoker, den har et noget bedre bål end i jeres pillebrændere.

men det har altså en effekt på røgtempen, for det er jo netop den man "køler" ned med vandet i systemet, men det var du jo nok klar over. Og den ekstra effekt man sender i skorstenen, det er jo klart tabt effekt på fyret.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Grevens » 20 okt 2012 09:07

Bigfoot » 20 Oct 2012, 08:52 skrev:læs nu efter Grevens.... jeg har 12, og i min betyder det sådan.
Jeg har så også en stoker, den har et noget bedre bål end i jeres pillebrændere.

men det har altså en effekt på røgtempen, for det er jo netop den man "køler" ned med vandet i systemet, men det var du jo nok klar over. Og den ekstra effekt man sender i skorstenen, det er jo klart tabt effekt på fyret.
... har læst efter hr. Bigfoot ...
- og du har i dit indlæg ganske ret i din "tese" om at tobulatorer har en betydning ... - det jeg prøvede at pointere var bare, at effekten på en Ekofætter, når disse er monteret -eller ikke ... ikke er markant ... men som du korrekt skriver ... - det har en betydning ...

- min ekofætter kan ved 100% ydelse komme helt op på 100 grader i røgtemperatur ... -det jo ikke voldsomt højt ...

- en anden ting er selve konstruktionen ... Ekofætteren har jo det dersens "sæl-rens" ... det er lavet som et åbent spiralrør i røgkanalerne, og denne konstruktion virker alene også som tobulator ... - det er inde i dette spiralrør, at man plopper Ekoéns løse tobulatorer ned ... ... - et åbent stålrør (tobulator) , ned i et spiralrør (sæl-rens) ... - håber teksten gi´r mening .... ellers må jeg tage et billed ...
...


Besvar