Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ris og Ros Ekoheat

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
dannidines

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af dannidines » 20 okt 2012 09:27

udtryk som børnehave, mudderkast, tag jer sammen o.l. er jo lige de(n) enkelte forumbrugers holdning til Ekoheat/Dan ell. Scotte/NBE = det et forum er til, nemlig debat... og i denne tråd kommer tingene efter devisen "man ligger som man selv har redt" ... det kommer jeg tilbage til.

men fokus på trådstarters intention med tråden:

ROS:
flot med initiativ til at starte tråd om synliggørelse af +/- fra brugere - meget nyttigt.. og forslag til at højne niveauet kunne være et overordnet emne: "optimering af ekoheat" som scotte/woody har med bl.a. neddrosling & PID - blot låst til ekopower / ejere af forum = ingen forvirrende støj indlæg og brugere/ejere af ekoheat kan læse om fejlretning/optimeringer som f.eks. smøre spindel til askeskuffe med et specielt stof = lydløs drift af denne... eller ny software: hvad forbedre den ...

RIS:
Dan, ligegyldigt hvad, så at få brugere til at fjerne indlæg på forum omkring deres oplevelser af fyr, uanfægtet om det er bruger (fejl-40) eller produktfejl, det skisme forkert.. den konstruktive løsning vil altid (når det har ramt forum) være dialog, hvis du har hold i din sag vil modparten falde igennem og det kan alle gennemse.. Den løsning om at fjerne indlæg sår tvivl og foragt.. Danmark idag med internettet & forum som dette, som et lille landsbysamfund - et godt ry og omdømme gør alt, dårlig omtale kan skade en virksomhed. Der vil altid være utilfredse kunder, nuvel... de må takles bedst muligt (vurdering beretiget utilfreds / bare en "tosse") men iht omtale, så altid uden tvivl om "bandit metoder" fra firmaets side.

ovenstående er hvad jeg mener med "man ligger som man selv har redt" - de fjernede tråde danner grobund og precedense for nogen af de, om end ukonstruktive, men motiveret af den grund, provokationer/tråde.

ROS:
flot fyr, fedt system, god/konstruktiv tone/dialog fra din side, god hjælp til dine kunder (med enkelte eksempler undtaget - blot indtryk fra forum) godt med konkurrence på billig pillefyrsmarkedet - det kan rykke udvikling/pris/muligheder osv osv... alt ialt piv godt for forbrugeren.

jeg er personligt MEGET glad for "ALT" mit NBE, men også meget nysgerrig på ekoheat, så intet er religion for mig.. så ønsker en åben konstruktiv/informativ fremtid for ekoheat på dette og andre forums - det for brugerens skyld/hjælp og så det bare op til producenten at holde skålen med positiver tungere end negativer:-)

god vind frem over - både til brugere & Dan

undskyld til lidt off topics, men i det mindste efter devisen ros/ris/ros.. samt håber Ulrik/Dan giver mulighed for mit forslag til låst overordnet tråd - overskuelig og til gavn for brugere/ejere af ekoheat

god dag


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Bigfoot » 20 okt 2012 09:49

jo det giver mening Grevens... jeg har kigget ned i en biomax icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

HenrikCL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 13:41

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af HenrikCL » 20 okt 2012 10:30

Lad os lige træde tilbage og tænker os om.
Da ekoheaten blev testet ved dansk teknologisk institutioner blev den indstillet sådan at røgtemperaturen var højt nok til ikke at give løbesod.
Ved 100% ydelse må temperaturen gerne komme op på 120 grader. Jeg havde løbesod med alle turbolatorerne, de er nu fjernet og min Maks. Temp er 120 grader ved 100% ydelse. Jeg har endvidere isoleret skorstenen så røgtemperaturen ikke bliver for lav øverst i min skorsten. Jeg har nu 55 grader ca. 1, 5 meter fra toppen. Røgen kondenserer ved 45 grader og kan give løbesod.

Så lad mig opsummere
Temperatur ved 100% ydelse på omkring 120 grader. (det vigtige er at røgtemperaturen ikke bliver for lav så der dannes løbesod). Fjern turbolatorer så det kommer til at passe. Man kan måle temperaturen i skorstenen med et stegethermometer.

Turbolatorerne er med til at begrænse røgen sådan at skorstene med stærkt træk kan holde røgtemperaturen nede på de 120 grader.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af MichaelK » 20 okt 2012 10:42

Men turbolatorene er vel med til at højne virkningsgraden? Kan den lovede virkningsgrad opnåes, hvis
de er taget ud? Turbolatorenes skal vel "bremse" røgen, så den kan nå at afgive så meget af sin varme
som muligt?

Hvis man køre uden turbolatore, og den lovede virkningsgrad derfor ikke kan opnåes, vil man jo i praksis
stå med et anlæg, der ikke kan holde hvad der loves i salgsmaterialet? Hvilket jeg ville opfatte som et
problem.

Jeg ved godt, at en reduktion på et par procent i virkningsgraden, ikke betyder så meget. Men hvis køber
lægger til grund, at han har tillagt en høj virkningsgrad, som en væsentlig faktor for at vælge netop en
dette anlæg, så vil han jo blive snydt en smule, hvis denne alligevel ikke kan holdes.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

HenrikCL
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 08 feb 2012 13:41

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af HenrikCL » 20 okt 2012 10:48

Det er ikke så indviklet.
Energien vi mister er kun via røgtemperaturen, så hvis din røgtemperatur er den samme som da den blev testet er din effekt den samme. Altså de 95%.

Hvis din røgtemperatur er lavere er din effekt højere altså måske 110%

Men det giver ikke mening at opgive en virkningsgrad som garanterer løbesod og ødelægger både fyret og skorstenen.


holberg19
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 384
Tilmeldt: 18 jul 2010 15:10
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 120
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 10 gange
Modtaget likes: 4 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af holberg19 » 20 okt 2012 11:04

Ulrik » 19 Oct 2012, 18:43 skrev: Ja, der går til tider kage i den når det handler om ekoheat og scotte. icon_cheesygrin.gif
Man kunnemogså,overveje at lave det sådan at kun eko ejere kunne skrive i eko forumet. Måske bare i en periode.
Det samme kunne så gøres med scotte forumet.

(Fejlanslag undskyldes med tykke fingre kombineret med ipad)
Eller en anden (bedre) løsning: Moderatorerne kunne køre en hårdere linje i disse tråde og fjerne alt det udenomsfnidder fra folk, der reelt ikke har noget at bidrage med, andet end konspirationsteorier og religionsdyrkelse.

Jeg fjerner også ukrudt fra haven!

Nok Off-topic fra mig.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Grevens » 20 okt 2012 11:24

... det er helt korrekt at lavere røgtemperatur er lig med bedre udnyttelse af den tilførte energi ... ( det kan alle vel mere eller mindre godtage)

-dette gælder alle typer af moderne fyr ... - det er vejen frem ...

-det er altså ikke de nye fyr der er "noget galt med" ... - men de skorstene de bliver tilsluttet ... - en passende skorsten kan med fordel være at stål eller keramisk materiale, med udløb for kondensvand i bunden ... -kombineret med en optimal forbrænding er man godt kørende og kan sove lunt og godt ...

... så for at komme tilbage til "Topic" ... kan man med de rette briller læse de ovenstående anlæg som en ros til Eko´fætteren for at den kan komme langt ned i røgtemperatur ... - at nogle kan opleve problemer med deres skorsten, kan dårligt henføres til anlægget, -om det så er en scotte eller eko eller hoval eller ?
...

mgmone
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 575
Tilmeldt: 06 aug 2012 08:54
Modtaget likes: 60 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af mgmone » 20 okt 2012 11:38

Hej
Husk lige at tab til skorsten består af: ilt overskud, u forbrændte gasser og røg temp. Feks er tabet til skorsten 4,6 % ved 100 grader røg og 7% ilt, men 8,1 % ved 100 grader og 14 % ilt. Så det behøver ikke at give mere tab at hæve røgtemp lidt bare man samtidig kan sænke luft og beholde ren forbrænding.
Hilsen Karsten
Hilsen Karsten
Tekniker hos MGM-pillefyr.dk
Bestyrer af biostoker.dk

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af triumph » 20 okt 2012 14:16

Jeg tør dårligt skrive noget, af frygt for at "mudre" tråden. Men syntes bare der kom 2 virkeligt gode pointer.
Det her er ikke skrevet for at lyde bedrevidene eller frelst. Men bare for at huske nogen gode regler.

No.1: At når der kommer løbesod ved 80 til 100 c røgastemp. Så er det ikke anlæget der er noget galt med. Men skorstenen.
Så folk jo optimere deres instalation, til samme standart som deres fyr :great:

No2. at røggastabet næsten bliver fordobblet ved at fordobble iltoverskudet. Det er måske ikke noget der passer ind i tråden, men noget som alle med pillefyr bør tænke over.
Stor set alle fabrikanter praler med deres effiktive kedler, Men hvor mange praler med at de kan brænde rent, under alle forhold.
Med et iltoverskud på 4% ?.
Jeg er sikker på der er mange pillefyr der køre med ilt på både 10 og 12%.
Hvis man bruger 6 tons piller om året, så er der stadigvæk en plov lige ned i foret, hvis fyret kan brænde rent ved 4 % iltoverskud istedet for 8%.
For at sænke iltoverskuddet og stadig have en ordenlig forbrænding så kræves det at man har en stabil og ensartet tilførsel af piller
(her er alle med en flexsnegl lidt på tynd is)
Dernæst kræves det at alt luften kommer til at indgå i forbrændingen.
Her tror jeg at fyr ala ecoheat, biowind ol. har en klar fordel, frem for scotte. biomax ol.
Der er også bedre mulighed for at trimme primær og sekundærluft.

For at optimere, automatisere (ikke justere hvis man skifter piller), og kompentsere (for uens fødning. Selv med en god snegl, så føder den jo 30% flere kg piller, hvis det kommer fra hårdtræ som eg og bøg, ifh. til gran, fyr ol.)) så kan man jo benytte iltstyring.
Det kræver igen at alt luft deltager i forbrændingen.
Dernæst kræver det at kedlen er tæt.
Jeg syntes i den grad at kedelfabrikanter mangler fokus på denne del.
Hvis de bare kan trimme deres kedel til at køre godt i 8 timer med fuldlast, og 8 timer med lavlast. Så de kan få et fornuftigt testresultat.
Så betyder det mindre at den reele virkningsgrad er mindre fordi kedel i virklighedden skal håndtere piller med smuld, forskellig længder, træsorter, derudover er hærd/brændkammer tilsmudset i varierende grad, hvilket også har indflydelse på hvormeget luft der deltager i forbrænding.

Gribskov
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 42
Tilmeldt: 09 apr 2012 18:14
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 190
Brændsel: DKBrænde Prima 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 3200
Geografisk sted: Gribskov Kommune, Nordsjælland

Ris og Ros Ekoheat

Indlæg af Gribskov » 22 okt 2012 20:38

Så må det vist være på tide at jeg kommer med mine oplevelser. Min start med Ekoheat går tilbage til April, hvor vi beslutter at det skal være vores nye fyr. Vi bruger det sidste olie og så ryger vi ind i sommerferien. Så det bliver august før VVS firmaet kommer og fjerner den gamle oliefætter, flytter VVB, installerer gulvarmestyring og - tada - Eko'en. Det blev sat i drift den 15. august.

Der har været lidt udbrændt, foreløbig løst ved at sætte min ydelse til 20%. Og nu efter 9 ugers drift så er eltænderen tilsyneladende gået. Men det vil jeg ikke engang tage med som ris.

Ros først:
Støjsvag, nem at forstå. Prisbillig. Og forhåbentlig nem i det daglige. Et stort fremskridt at man kan se changelog for firmware versionen før man beslutter at lægge den på.

Ris:
Sjovt nok er det intet omkring produktet der falder mig ind. Men kundeservice halter efter min mening. 3 oplevelser:

1) Først den "forhandler" som Dan anbefaler mig (den eneste i nærheden) - han kan ikke finde ud af at komme og give en pris på levering og installation selvom jeg rykker flere gange. Så vi vælger vores "lokale" VVS firma som vi har gode erfaringer med fra de sidste 10+ år. De har aldrig hørt om Ekoheat, men går med på at levere.

2) Såvidt jeg har forstået har vores VVS'er handlet gennem BD fordi Ekopower "ikke var til at tale med". Jeg gik i sin tid ud fra at det var fordi de ikke kunne få en "passende" indkøbspris. Men efter 3) så er jeg ikke så sikker længere.

3)Jeg ringte for et par uger siden for at spørge Ekopower hvornår man kan forvente at de er klar med kommunikationsboksen. Det var en gennemgående meget ubehagelig samtale (og jeg er altså vant til at tale i telefon med kunder). Jeg blev stillet igennem til en person (ikke Dan) som fra første sekund var i forsvarsposition. Istedet for at svare på mit spørgsmål så skulle jeg gang på gang høre om alt det som Ekoheat kan som andre i samme prisleje ikke kan. Så jeg var nødt til at sige at jeg faktisk allerede havde brugt 70.000 kr. på at få det installeret fordi vi har tillid til produktet. Men det fortrød jeg så inderligt jeg havde sagt - for det næste der sker er at jeg bliver latterliggjort for at have brugt så mange penge. Men nu er det bare således at jeg altså ikke selv begynder at fjerne en meget tung salamander kedel eller installere noget der kan lække eller gå ild i. Samt de 70K var incl. gulvarmestyring af 2 kredse.

Men efter den samtale fortrød jeg faktisk at vi ikke havde købt et andet fyr, og mistede helt lysten til at skrive mit planlagte indlæg om vores første måneder med pillefyr.

Nå, det var mit indskud - jeg viser stadig mit fyr og har en kollega der er interesseret og jeg håber virkelig min opfattelse af Ekopower er forkert.

mvh
Nicolai


Besvar