OPFORDRING. Kontakt Ekopower, hvis....

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Ekopower
Stoker III
Stoker III
12
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

OPFORDRING. Kontakt Ekopower, hvis....

Indlæg af Ekopower »

kovas » 05 Aug 2012, 21:10 skrev:Hej.
Det er en esbe 55gr shunt det var montøren der sagde at 10gr over shuntåbn. var fint. Ja jeg har sat max ydelse til 60% så kan vvb bedre nå at varme op før der går pausestop i den. Røgsuger 60% = 78% sug, 70%= 85 %, 90%= 98%, 100%= 100%, generel 140. Det skal siges her, at jeg aldrig har testet noget over 60% drift.
Skorstenen er 2.4m over top fyr. Ø 130mm metalbesto multi 50 heraf 40 cm sort røgrør. Går lige op fra top af fyr.
Nu varmer jeg vvb til 3 voksne + gulvvarme i badeværelset. Til vinter 160m2 + 40m2 værksted hvor fyret står, dog ikke til mere end 10-15gr
Jeg havde også forstået at v1,41 og 1,42 stort set var ens bortset fra noget med displayet, som jeg ikke har problemer med.
Hej Kovas
Jeg kan ikke rigtig følge det med, at VVB bedre kan nå at varme op, med en max. ydelse på 60 %.
Hvad sagde skorstensfejeren til dit anlæg, da han synede det. Det lyder nemlig for mig, som der næstet ingen træk er i dit skorsten.
Hvor mange turbolator har du I.

For lidt over en måned siden, var jeg ude at besøge 2 kunder samme dag, som begge havde problemer med alarm udbrændt. Det viste sig, at de begge havde sat max. ydelse til 50 %. Jeg rettede det så til 100 % og har intet hørt fra dem siden :wink:

Jeg vil derfor forslå følgende:
Installerer version 1.42 (Du ret i at den stort set er identisk med 1.41)
Tag alle turbolator ud.
Setpunkt på 60 (Kedeltemp.)
Brændselsmængde 2.4 (Standard 3.1)
Optændingsbrændsel på minimum 120 (Vigtig ved version 1.42)
Standard PID instillinger.
Røgsugertal OK. (Jeg vil dog overveje at sænke Generelt til 110)

Bemærk at vist du retter i generelt kan dette ikke ses på forsiden. Det er også meget mere effektivt at rette de enkelte tal, frem for i generelt. Eks. Hvis røgsugeren står på 40 og du hæver til 110 i generelt, så hæver de "kun" tallet til 44, men hvis tallet stod til 40 og du lagde 10 oveni, så bliver det til 50. Tallet kan heller aldrig blive over 100, så når dine tal står på eks. 98, så hjælper dette intet med 140 i generelt.

Generelt vil jeg mene, at en 1500 er rideligt stor til dit forbrug, hvilken også er årsagen til at jeg anbefaler at reducerer brændselsmængde til 2,4.

Mvh.
Ekopower
Dan Elkjær

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

OPFORDRING. Kontakt Ekopower, hvis....

Indlæg af kovas »

Hej Dan.
Vvb er monteret med en ta ventil den lukker jo ikke on /off, men lukker ligeså stille derfor tror jeg de sidste grader tager noget længere tid at få med.

Skorstensfejeren har ikke set det endnu. Det er også mit indtryk at der er meget lidt træk i skorstenen.Har forsøgt at måle det men ikke rigtigt fået et brugbart resultat. Alle turboer sidder i.
Da jeg ved monteringen sagde til montøren at jeg synes at skorstenen var noget kort, mente han ikke at det ville være et problem.
Angående ydelsen på 60% så forstår jeg ikke hvad problemet er. Hvis den samme brænder i eko 900 og eko 1500 kan modulere fra at brænde 1kw til 15kw så skulle den vel også køre ved 9kw. Eller hvad har jeg misforstået.

Hele anlægget er dimensioneret på anbefaling af Frank. Han anbefalede 1500, fordi som han sagde så havde det en bedre udnyttelse ved lav last. Skorsten fyr og vvb samt montage som en pakke. Jeg købte fyret med markedets bedste ydelse så derfor synes jeg ikke rigtig at jeg får det jeg har forventet hvis jeg skal tage alle tabulatore ud for at få det til at køre. Hvis jeg havde købt det til min gamle skorsten havde det været en anden sag. Men når det hele er købt nyt skulle det vel være dimensioneret efter forholdene og spille max. Jeg har tænkt på at snakke med Frank om at få mere skorsten på. Hvor meget tror du der skal til?
Jeg havde 2 turboer ude engsng for at prøve, det hævede røgtemp fra de nuværende 58 til 98gr.
Jeg skal nok prøve dit forslag. Jeg er dog ikke så meget hjemme de næste 14 dage så det vare noget før jeg har et resultat. det køre jo nu så jeg vil ikke ændre noget før jeg har tid til at overvåge det.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 4 gange

OPFORDRING. Kontakt Ekopower, hvis....

Indlæg af MartinLau »

Ekopower » 05 Aug 2012, 20:56 skrev:
Hej Martin

Som vi har talt om, så er det noget teknisk forskel der er på 1.41 og 1.42, så der vil du ikke opdage nogen forskel med hensyn til fyring. Men installerer nu 1.42, så vi ikke er i tvivl.
Jeg vil dog gerne bare, at du som minimum stiller optændingsbrændsel på 120 g. da dette har ret stor betydning på version 1.42. Jeg har nemlig ændret lidt på hvordan den tilføre brændsel og styre røgsuger.

Lad mig endeligt få en opdate.

Mvh.
Hey,

Så har jeg testet 1.42. Den brændte ud første gang ved ydelse på 1,6 kW, som jeg kørte med 1.37.
Har så testet på 2,5 kW og 2,1 kW, hvor den ikke brændte ud. Så jeg prøver at lade den køre et par dage mere og ser om det forsat holder.
Jeg kunne dog høre buldren i forbindelse med, at det startede op, men havde ikke mulighed for at gå ned og kigge. Så om det var under step op'en eller umiddelbart efter, hvor den går ned i ydelse, ved jeg ikke pt.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Besvar