Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minimum ydelse.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

minimum ydelse.

Indlæg af kovas » 02 aug 2012 08:56

Grevens » 02 Aug 2012, 08:36 skrev:... så hvis man skal sammenfatte de sidste 7 sider, ... så er én Luxmåler / flammevagt fra Pellx en go´ ide, idet den bedre er istand til at måle Lux ved lavlast ... :great:
Godmorgen.
Så langt så godt, men ikke særlig betrykkende at to "gamle" vvs-ere er så uenige om noget ret elementært, nemlig er det en god ide at fise piller af ved lav last eller det bedre at køre højt 2-4 gange i døgnet? Det mangler vi stadig en afklaring på. Jeg mangler også svar på om hvorvidt der er forskel p størrelsen på herderne i de enkelte fyr. Hvilket jeg finder yderst relevant da jeg har svært ved at forstå at et 1500 skulle kunne brænde 208gr piller/time med bare en rimelig ydelse.
Så er der en 900 ejer der er sød at måle højde og diam. på herden så vil jeg måle min og hvis en 2500 ejer også er med så kan vi få det afklaret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Grevens » 02 aug 2012 09:05

... - nej Kovas ... sådan fungerer det IKKE ...

- Du skal vælge om du tror på det ene eller det andet ... ellers ville det svare til at sætte Jesus og Muhammed til at diskuterer om hver deres religion er den rette ...

- hvis der er forskel på herden 900/1500/2500 er det nok en dødssejler at tro man kan skifte den ene med den anden ...
...

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice » 02 aug 2012 09:19

Hej Kovas.

Jeg tror såmænd heller ikke Levi og jeg er så langt fra hinanden, det er mere en opfattelse der deler holdningerne.. Nogen er til Samsung, andre til Apple... det gør ikke det enkelte produkt ringere, eller bedre.. jeg tror ikke det gavner at jeg ytrer mig mere på dette område, min holdning er kendt, så jeg håber der er andre der evt vil byde ind, men helst i en anden tråd..

Ydelsen er ikke så vigtig, som forbrændingen. det der tæller, er at din forbrænding er i orden, du kan se på asken om det er som det skal være... musegrå, tenderende til det kaffebrune, så er forbrændingen i orden.. sort, så er der for mange piller, eller for lidt luft.... Hvid, så er der for meget luft, eller for få piller...

Det der så efter min tese er vigtig, er at din indfyringseffekt ved lavlast, minimeres mest muligt, hvorved du kan holde fyret kørende i længst mulig tid.. med god forbrænding, ensartet træk i skorsten, minimum slid på eltænder, og bedre økonomi..

Det er ikkeunormalt at kedler har forskellige Kw ydelser, men samme brænder... det er varmefladen i kedlen der til dels definere Kw str, men selvfølgelig er der forskel i den indfyrede effekt ved højlast, da der normalt doseres mere luft og mere brændsel i en større kedel.... det kan du også gøre på den mindre kedel, men da hedefladen er mindre, så er spildet i skorstenen også større...

Jeg måler min hærd i løbet af i dag. det er en 900

Til Grevens... det er ganske rigtigt.. det er også derfor jeg ikke deltager så ofte i debatten herinde, da jeg skal forsøge at overbevise andre om min "tro"... det er jeg egentlig ikke interesseret i, jeg har bare erfaring der siger et, og det er det jeg agere efter..... Derudover har snakken en irriterende tendens til at rende over i hvor man har været ansat og hvem der kan lide hvem... jeg syntes bare snakke vedr lavlast var/er yderst relevant i forhold til ekoén... og også andre.. håber ikke jeg har indoktrineret dig, men ellers ved jeg hvor du kan erhverve dig en kopi af " fyrtårnet " :P
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Grevens » 02 aug 2012 09:26

bioservice » 02 Aug 2012, 09:19 skrev:-...Til Grevens... det er ganske rigtigt.. det er også derfor jeg ikke deltager så ofte i debatten herinde, da jeg skal forsøge at overbevise andre om min "tro"... det er jeg egentlig ikke interesseret i, jeg har bare erfaring der siger et, og det er det jeg agere efter..... Derudover har snakken en irriterende tendens til at rende over i hvor man har været ansat og hvem der kan lide hvem... jeg syntes bare snakke vedr lavlast var/er yderst relevant i forhold til ekoén... og også andre.. håber ikke jeg har indoktrineret dig, men ellers ved jeg hvor du kan erhverve dig en kopi af " fyrtårnet " :P
... "fyrtårnet" icon_cheesygrin.gif

... ja sku´ ... - lavlast optimering er emnet ... - lad os prøve at holde os til det ...
...

levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi » 02 aug 2012 09:57

Ja lad os holde til lavdrift emnet.

Martin har du haft din testo på ekoèn når du piner den ned i ydelse for at holde den kunstigt i live ?

Der er 2 vigtige ting du helt undgår & og totalt ignorerer, - konvektionstab, og kæmpe luftoverskud...

Baxi forsøgte for en del år siden at tvinge en multiheat ned i 10 procent`s lavdrift hos DTI, - det kunne fyret godt, - men virkningsgraden faldt til 69 procent & luftoverskuddet var gastronomisk - derfor er deres min. ydelse sat til 30 procent.

Der er kun 1 grund til at du vil holde ekoén igang kunstigt om sommeren, - og det er at hele dens problem er doseringen af piller når den laver en ny opstart - det prøver du at "omgå" ved at undgå opstarter - for at forhindre røggaseksplosioner og buldren i skorstenen.

Det er derfor min "tese" at denne tråd blot er en lappeløsning - fordi man har indset at man ikke kan få fyret til at dosere piller ensartet under opstart...

- Kovas, - Martin er ikke vvs-mand,- han er uddannet møbelsnedker (blot til info) :great:


newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

minimum ydelse.

Indlæg af newpas » 02 aug 2012 10:19

Konvektionstabet skønnes af levi til 5-10kg om dagen???? Jeg har en ældre benekov uden tænding. Den har jeg neddroslet her i sommer. Jeg har gulvvarme på to rum samt "kuldslået" stue. Dertil kommer 4 (FIRE!) brusebade daglig, og mit DAGLIGE forbrug ligger på 9-10kg, d.v.s. sige ca 15kroner. Så kan det vist ikke betale sig at spekulere i alt for meget automatik eller "RELIGION". P.S. Har kun returtermostat på vvb.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

minimum ydelse.

Indlæg af hensan » 02 aug 2012 10:21

- Kovas, - Martin er ikke vvs-mand,- han er uddannet møbelsnedker (blot til info) -->> Hvilken relevans har denne info ?

Det er muligt manden er uddannet møbel snedker men han har tilsyneladende kompetencer inden for VVS branchen. Flere gange tidligere i denne tråd har du omtalt hvorledes du fik ham ansat i sit tidligere job ved VVS Eksperten hvor du på pågældende tidspunkt havde indflydelse.

Man må formode at grunden til du ansatte ham var at han havde kvaliteter inden for VVS området der gjorde at du kunne stå inde for hans arbejde. Der bør ved derfor ikke kunne sås generel tvivl om hans VVS kompetencer inden for fyrregulering blot fordi han for flere år siden tog sig en anden håndværksmæssig uddannelse end VVS vejen.

levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi » 02 aug 2012 10:23

hensan » 02 Aug 2012, 10:21 skrev:- Kovas, - Martin er ikke vvs-mand,- han er uddannet møbelsnedker (blot til info) -->> Hvilken relevans har denne info ?

Det er muligt manden er uddannet møbel snedker men han har tilsyneladende kompetencer inden for VVS branchen. Flere gange tidligere i denne tråd har du omtalt hvorledes du fik ham ansat i sit tidligere job ved VVS Eksperten hvor du på pågældende tidspunkt havde indflydelse.

Man må formode at grunden til du ansatte ham var at han havde kvaliteter inden for VVS området der gjorde at du kunne stå inde for hans arbejde. Der bør ved derfor ikke kunne sås generel tvivl om hans VVS kompetencer inden for fyrregulering blot fordi han for flere år siden tog sig en anden håndværksmæssig uddannelse end VVS vejen.
Den eneste grund til jeg nævnte Martins uddannelse, - var at Kovas skrev at vi begge var vvsère :great:

Ingen tvivl om at Martin har dygtiggjort sig inden for denne branche, - men jeg er stadig ikke enig i hans "tese" - og det må jeg vel for guds skyld godt argumentere imod ?, - det er jo et forum det her :great:

levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi » 02 aug 2012 10:25

newpas » 02 Aug 2012, 10:19 skrev:Konvektionstabet skønnes af levi til 5-10kg om dagen???? Jeg har en ældre benekov uden tænding. Den har jeg neddroslet her i sommer. Jeg har gulvvarme på to rum samt "kuldslået" stue. Dertil kommer 4 (FIRE!) brusebade daglig, og mit DAGLIGE forbrug ligger på 9-10kg, d.v.s. sige ca 15kroner. Så kan det vist ikke betale sig at spekulere i alt for meget automatik eller "RELIGION". P.S. Har kun returtermostat på vvb.
Ja konvektionstabet er jo forskelligt fra hus til hus, - jo større hus jo større konvektionstab.

Jeg kan fortælle at inden jeg fik VVB prioritering & indendørs vejrkompensering brugte jeg i snit 14 kg piller i døgnet ved sommerkørsel.

Sidste år brugte jeg 2-3 kg piller i døgnet efter en investering på godt 1000 kr :great:

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

minimum ydelse.

Indlæg af Spotsy » 02 aug 2012 10:35

Nu skulle jeg lige test de 2 teser og danne min egne mening om sagen.

Forudsætniger:

man skal kører sommerdrift kunne 3 måneder om år dvs 90 dage Herned betegnet som perioden

installation:
110l vvb
muligehed for afspæring af radiator system sådan at varme vand cirkuler kunne til at opvarm vvb
stålforing (inox) i skorsten

Jeg har kørte sommerdrift på ekofætteren: 2 opstart om dagen (5:00 til 6:30 og 16:30 til 18:00). det er nok for at varme 110 L vand Pille forbrug: 4kg/dagen omkostning:lidt over 8 kr/dagen = 720 kr for perioden

jeg har så slukket for sommerdrift og kørte fuld drift, hvor fyr går i pause stop når vande overstiger 8 grader fra drift temperatur (60 gr): Pille forbruge 8kg/dagen omkostning:lidt over 16 kr/dagen =1440 kr for perioden

Ja man spare meget på sommerdrift men rigtig nok går det slitage på maskine (el tænder især) da den skal tænde 2 gang om dagen omkostningerne for en ny el tænder: ca 350 kr. lads forudsat at man skifter en el tænder om år. regnestukket ser så sådan ud: 350/12*3 +720 = 807 kr

Fuld drit omkostningerne: 1440 kr

min konlusion: sommerdrift kan spare mange penge men der lidt mere slitage på fyret end ved (normal drift). og vi mangler at se hvordan Ekoheaten bliver til med ældren (tæring osv). så jeg tror for min side at jeg kommer til at slog sommerdrift tilbage og levet med at den buldre 2 gang om dagen :-D


Besvar