Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

minimum ydelse.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

minimum ydelse.

Indlæg af kovas » 02 aug 2012 13:30

Hej.
"Pausefyring høre ikke til på nye moderne pillefyr". Her er åbenbart en udbredt misforståelse omkring ekoheat. Ekoen bruger noget der kaldes pausestop.Når temp. er 8gr over set temp. så slukker fyret og så starter det igen når temp er 5gr under tror jeg nok. Urstyring køre på faste klokkeslet. Pausestop køre altid når fyret ikke er sat til sommerdrift.
Tilbage til enmet. Herden på et 1500 er d=85mm h=185mm. 1,3 kw er stadig mere en 5kg piller/døgn man skal faktisk ned omkring 0,9kw for at sammenligne med urstyringen. Når man som jeg har en ny rustfri skorsten som er beregnet til kondenserende drift, så er det ikke hensynet til anlægget der tæller, men det er klart at kan det gøres billigere så gør man da det.
Hvis herderne er forskellige som jeg tror så kan man jo heller ikke sammenligne ydelserne i lav last. Jeg er spændt på at få nogle mål på de andre fyr.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MichaelK » 02 aug 2012 13:34

Der er flere der har nævnt at installerere en anden luxmåler i Ekoheaten, og
dermed køre så langt ned i ydelsen, at man kan holde liv i gløderne at man
kan undgå at bruge el-tænderen. Det kalder jeg pausefyring.

Jeg er fuldt bevist om at "Pausestop" ikke det samme.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

minimum ydelse.

Indlæg af kovas » 02 aug 2012 13:46

Ok Jeg troede du henviste til de gamle brændere som ikke kunne modulere. Hvis du kalder lavest mulig lav last for pausefyryng så for mig gerne.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice » 02 aug 2012 14:14

Pausefyring er når der kortvarigt med mellemrum bliver tilført luft, for at holde bålet i gang, det giver et kraftigt luftunderskud og soder kedel samtidig kan der opstå slagger i hærd da gløder og lignende ikke bliver blæst væk.....

Det jeg taler om er at sænke indfyringseffekten, herved tilføres der konstant luft til bålet... Dog ikke meget...og samtidig tilføres der en passende mængde piller.... Jeg taler om lavdrift ikke pause ... På ligefod med driftsydelse på 50 eller 90 pct .

Pausestop er stop for tilførslen af luft og piller, som driften på et oliefyr.... Hvor fyret starter op igen når behovet opstår...

Jeg har åbenbart ikke forklaret mig ordentligt, da flere sammenlignet min tese med kun at opvarme vand..... Det jeg gerne vil fremføre er at fremfor flere unødvendige pausestop eller opstarter så er det bedre og mere økonomisk at lade fyret køre kontinuerligt......men hvis man ikke har behov for nogen form for opvarmning til huset, og kun skal varme vand, så er der selvfølgelig ikke belæg for at holde fyret kørende....... Men det er min erfaring at de fleste har varme i huset mere eller mindre hele året da deres anlæg er skruet sådan sammen at anlægget til opvarmning løbet igennem vvb.

Håber det gav lidt mere uddybning af min tese , havde dog tidligere skrevet at det forudsætter et forbrug på varmen.... Ellers har levi ret ....så kunne man ligeså godt holde kogepladen varm til næstegang der skal en gryde på.... Det er ressourcespild ... Men hvis gryden skal holde 60 grader, så er der ikke vundet noget ved at slukke for varmen for derefter at skrue på for blusset igen for at.komme op på 60 grader... Så bruger du de samme kj til opvarmning som der er tabt ....

Håber det klargjorde min pointe....
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice » 02 aug 2012 14:17

Pausefyring er når der kortvarigt med mellemrum bliver tilført luft, for at holde bålet i gang, det giver et kraftigt luftunderskud og soder kedel samtidig kan der opstå slagger i hærd da gløder og lignende ikke bliver blæst væk.....

Det jeg taler om er at sænke indfyringseffekten, herved tilføres der konstant luft til bålet... Dog ikke meget...og samtidig tilføres der en passende mængde piller.... Jeg taler om lavdrift ikke pause ... På ligefod med driftsydelse på 50 eller 90 pct .

Pausestop er stop for tilførslen af luft og piller, som driften på et oliefyr.... Hvor fyret starter op igen når behovet opstår...

Jeg har åbenbart ikke forklaret mig ordentligt, da flere sammenlignet min tese med kun at opvarme vand..... Det jeg gerne vil fremføre er at fremfor flere unødvendige pausestop eller opstarter så er det bedre og mere økonomisk at lade fyret køre kontinuerligt......men hvis man ikke har behov for nogen form for opvarmning til huset, og kun skal varme vand, så er der selvfølgelig ikke belæg for at holde fyret kørende....... Men det er min erfaring at de fleste har varme i huset mere eller mindre hele året da deres anlæg er skruet sådan sammen at anlægget til opvarmning løbet igennem vvb.

Håber det gav lidt mere uddybning af min tese , havde dog tidligere skrevet at det forudsætter et forbrug på varmen.... Ellers har levi ret ....så kunne man ligeså godt holde kogepladen varm til næstegang der skal en gryde på.... Det er ressourcespild ... Men hvis gryden skal holde 60 grader, så er der ikke vundet noget ved at slukke for varmen for derefter at skrue på for blusset igen for at.komme op på 60 grader... Så bruger du de samme kj til opvarmning som der er tabt ....

Håber det klargjorde min pointe....
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Flammen » 02 aug 2012 14:34

jeg kan godt følge bioservice i hans såkaldte tese

jeg har comfortvarme i gulvet på badeværelset, walk in closes, og baggang. så ud over vvb har jeg altså et kontinuerligt træk på varmeforbruget.

jeg har stillet min brænder så langt ned som den tillader med fornuftig forbrænding. det har betydet at jeg nu kun har 3-4 opstart i døgnet, og før havde jeg 6-10 opstarter. har dog ikke kunne påvise at forbruget er øget :great:

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MichaelK » 02 aug 2012 14:46

Det er ikke bedre at lade fyret køre kontinuerligt (Pausefyring a la Baxi)! Hvordan pokker
kan Du komme på den idé? Forudsætningen er selvfølgelig, at vi her taler rent VVB varme,
og ikke radiatorvarme.

Jeg har f.eks, ikke behov for at opvarme huset, selvom sommeren er lidt "kølig". Derfor
vil pausefyring, for rent VVB varmtvandsproduktion, være totalt uøkonomisk. Her er det
de få starter med eltænderen i løbet af et døgn, sagtens kan forsvares.
Jeg har VVB priortering som standard. Min opvarmning løber altså ikke gennem VVB, og
det er bestemt min opfattelse at mange anlæg efterhånden er skruet sådan sammen.

At Ekoheat ikke kan finde ud af den slags. Tja, det er jo deres problem, og brugernes tab!

Din "pointe" må jeg altså melde pas fra.....

Men jeg har nok gjort min pointe klar. Dansk producerede pille- /stoker anlæg er altså
en smule bagefter, når vi sammenligner med eksempelvis Østrigske anlæg. Selvfølgelig
er der også en prisforskel, men når man læser om alle problemerne for "de andre", så
sidder man altså tilbage med en god fornemmelse i maven :P



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Grevens » 02 aug 2012 15:15

MichaelK » 02 Aug 2012, 14:46 skrev:
At Ekoheat ikke kan finde ud af den slags. Tja, det er jo deres problem, og brugernes tab!
... sort snak og mørk tale ... ... - hvor kom den røverhistorie nu fra ???
...

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

minimum ydelse.

Indlæg af MichaelK » 02 aug 2012 15:31

Grevens » 02 Aug 2012, 15:15 skrev:
... sort snak og mørk tale ... ... - hvor kom den røverhistorie nu fra ???
Vil Du virkelig have mig til at remse alle de problemer ekoheat-ejerne har beskrevet
i de mange forskellige indlæg, der har været her på forummet? Så bliver jeg ikke
færdig forløbigt :twisted:


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi » 02 aug 2012 16:58

Bentmek » 02 Aug 2012, 11:38 skrev: De er da skægt at se hvordan en forhandler kan sidde og svine andre bruger og fimaers produkter til og gøre sig selv til grin.
Og det er jo nok heller ikke noget at han kan se positivt på hans regnskab.

Men tilbage til trådens formål.
Jeg synes at der er mange som slet ikke har forstået hvordan fyret skal virke her om sommeren, det skal da køre på sommerdrift
Efter huset behov og ikke køre hele døgnet og hvorfor forstår folk ikke at fyrer er beregnet til det på den måde.

Hilsen Bent
Tja, - jeg føler mig skam ikke til grin overhovedet - det jeg har skrevet vedr. min. ydelse er såmænd logik - og det står jeg ved 110 procent :great:

At jeg måske har jagtet Martin lidt, - beklager jeg, - det skete i kampens hede & med et glimt i øjet, - jeg føler mig dog heller ikke til grin på den konto - der skal lidt mere til icon_cheesygrin.gif

Jeg har været debattør herinde på SP i over 5 år, - og hvis man ikke kan give lidt, - og modtage, så skal man holde sig fra et forum - det faktum har jeg indset for længe siden, - OG selvom jeg er forhandler inden for denne branche er jeg stadig et menneske :great:


Besvar