minimum ydelse.

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Allan1575 »

kovas » 01 Aug 2012, 20:37 skrev:Hejsa.
Jeg er meget interesseret i denne problematik. Hvordan får man ekofætteren til at køre bedst og billigst om sommeren? Pt køre jeg med 4 starter/døgn med deraf følgende bulder ved hver opstart.
Ikke når det stepper op, men når keddeltemperaturen er mellen ca 40 og 50 gr. det er der det er værst. Til denne kørsel bruger vi ca 5kg piller/døgn. Hvis vi skal køre fyret kontinuerligt er vi nede på 208g/time. Kan fyret køre så lavt? Det svare til ca 7% konstant. Er der forskel på størrelsen af brænderen i 900- 1500- 2500? for hvis den er mindre i 900 så var muligheden at man satte en 900 herd i en 1500 brænder for at kunne køre lavt. A la sommerherd til skotte. Det er faktisk ret tidkrævende at teste alle de forskellige muligheder som at der findes. Så jeg er ret tæt på at konkludere at eko 1500 faktisk ikke er særlig velegnet til sommer drift. Er der nogen der har prøvet med 5 starter/ døgn? Det vil jo give mindre tab af keddektemp. pr opstart, måske.
Jeg kører også sommer drift på min 1500'er, og den buldrer i samme område, men kun når den stepper op. Jeg bruger også ca 5 kg i døgnet....Jeg har også prøvet at lade den køre almindelig, og så bruger den ca 2 kg mere i døgnet.

Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice »

går den så i pausestop...?
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi »

bioservice » 01 Aug 2012, 22:16 skrev:går den så i pausestop...?
Pausestop = pausefyring ???
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice »

nej.. som i pause stop.. stopper, og lader kedlen falde i temp. for derefter at starte igen..
scotte og biomax kan også fungere sådan..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Allan1575 »

levi » 01 Aug 2012, 22:17 skrev:
Pausestop = pausefyring ???
Ja det gør den når den har nået kedeltemp + 8 grader
Den er indstillet til at køre fra kl 0800 til kl 1000 og igen fra kl 1700 til kl 2200

Allan1575
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 460
Tilmeldt: 08 mar 2012 20:02
Mit fyr: Vølund Pellux 100 med Ilt-Styring
Areal: 180
Brændsel: BARLINEK 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 9500
Årligt forbrug: 5,5 ton
Geografisk sted: Hobro
Blevet takket: 9 gange

minimum ydelse.

Indlæg af Allan1575 »

bioservice » 01 Aug 2012, 22:19 skrev:nej.. som i pause stop.. stopper, og lader kedlen falde i temp. for derefter at starte igen..
scotte og biomax kan også fungere sådan..
Ja det er sådan den gør :great:
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice »

min tese er at det er bedre at få minimum fyringen så langt ned som muligt, og undgå pausestop.. og sommerdrift... jeg holder stadig på at det koster det samme antal Kj at vedligeholde varmen, som det gør at varme den op, og derfor er det eneste man opnår ved driftstop, en større tabsprocent i for af ringere forbrænding ved opstart og stop, og de fleste kedler falder en del i temp. og når den temperatur skal hentes hjem igen, så er indfyringseffekten høj, og det er skorstenen også, med tab til følge..
jeg har ikke målinger på den nøjagtige besparelse, om nogen, men jeg ved at det er bedre for kedlen at holde en fast temp, det er bedre for skorsten, og også for antallet af Kw på eltænderen...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi »

bioservice » 01 Aug 2012, 22:26 skrev:min tese er at det er bedre at få minimum fyringen så langt ned som muligt, og undgå pausestop.. og sommerdrift... jeg holder stadig på at det koster det samme antal Kj at vedligeholde varmen, som det gør at varme den op, og derfor er det eneste man opnår ved driftstop, en større tabsprocent i for af ringere forbrænding ved opstart og stop, og de fleste kedler falder en del i temp. og når den temperatur skal hentes hjem igen, så er indfyringseffekten høj, og det er skorstenen også, med tab til følge..
jeg har ikke målinger på den nøjagtige besparelse, om nogen, men jeg ved at det er bedre for kedlen at holde en fast temp, det er bedre for skorsten, og også for antallet af Kw på eltænderen...
Du glemmer vist konvektionstabet i kedel/installation ved denne "tese" icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
13
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

minimum ydelse.

Indlæg af bioservice »

jeg mener nu stadig det opvejes af det lavere tab i skorstenen..og tab af varme til omgivelserne er der også selvom kedlen er slukket... og 1 l vand koster stadig det samme at varme op som vedligeholdelse..... det er heller ikke en forventelig besparelse der forgylder nogen, det er minimalt, men ensartet temp i skorsten, mindre slid på eltænder, ensartede forhold for bål.. det er også værd at tage med..
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.
levi

minimum ydelse.

Indlæg af levi »

bioservice » 01 Aug 2012, 22:35 skrev:jeg mener nu stadig det opvejes af det lavere tab i skorstenen..og tab af varme til omgivelserne er der også selvom kedlen er slukket... og 1 l vand koster stadig det samme at varme op som vedligeholdelse..... det er heller ikke en forventelig besparelse der forgylder nogen, det er minimalt, men ensartet temp i skorsten, mindre slid på eltænder, ensartede forhold for bål.. det er også værd at tage med..
Den "tese" er jeg langt fra enig i - slid på en eltænder ?, - hvis man køber et anerkendt pillefyr så koster en eltænder ikke mange basseører...

Til ekopower/biomax etc. kan man købe billige reservedele hos www.q-pro.dk.

OG - Op i numsen med skorstenen, - hvis den ikke kan holde til at blive kold, - så er den ikke god nok - så skal man gøre noget ved den istedet, - evt. sænke en kerne ned i den, - og evt. med kondensafløb.

OG nej 1 liter vand koster ikke det samme at varme op som at vedligeholde, - at vedligeholde koster døgnet rundt pga. konvektionstabet, - hvis du skal varme vand op fra 30-54 grader her og nu så er det en ganske hurtig proces der ikke kræver mange KJ.

Ensartethed i bålet, - tja, - hvis fyret ikke buldrer når det stepper op, - så kan jeg heller ikke lige se noget logik i den påstand.....

Besvar