Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EkoHeat 900 - Dårlig start

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 16 jul 2012 22:36

Hejsa

Den 27. apr. blev jeg ejer af en EkoHeat 900 med lille silo, Vøglund VB, TS, og hele svineriet.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har glædet mig så meget til at få noget nyt legetøj. :P

Men glæden var desværre kort, jeg havde i hvert fald ikke regnet med at skulle ha så mange problemer med et fyr der skulle kunne passe sig selv. :(

Jeg har stadig lidt problemer som jeg håber i kan hjælpe mig med, men først vil jeg lige fortælle hvordan det hele startede.

Som sagt så blev Ekoen installeret den 27.apr. Det gik nogle dage inden den blev startet ortenligt op, da jeg lige skulle være færdig med bryggerset. Allerede den første dag begyndte problemerne, første gang den skulle tømme aske fik jeg en askepladefejl, efter at ha trykket på start kørte den fint igen, dog buldrede den helt vildt fra 45 til og med 100 % ydelse. Dagen efter var det så allerede galt igen, askepladefejl. Det så ud til at den ikke rigtig registrerede at askepladen trykkede på switchen, kun nogle gange. Det havde heller ikke lykkedes mig at få fyret til at køre mere end max 20 timer uden udbrændingsfejl. så dem havde jeg også en del af. Desuden oplevede jeg også at komme ud til fyret hvor det var stoppet uden fejl, mystisk, det viser sig så at den havde smidt alle indstillinger, og det var ikke de samme hver gang ? nogle gange var den total nulstillet, andre gange var det bare ekstra udstyr og siloindhold den havde nulstillet.

Jeg tog så kontakt til min montør efter jeg havde haft et hav at udbrændingsfejl, 3 askepladefejl og masser af buldren.
Vi fik så lagt en ny software i og han kom ud og prøvede at rette lidt på røgsugeren.

Det hjalp en smule på buldren og det var som om det gik længere imellem udbrændingsfejl og askepladefej.

Det varede så desværre kun i 2 dage. Jeg kom tilfældig gående ud i mit bryggers hvor fyret var i færd med at smide piller på, problemet var bare at det blev den ved med, den fyldte så mange på at motoren der skubber pillerne ind, rykkede sig bagud, fordi der ikke kunne være flere piller i sneglen. Jeg skyndte mig at hive strømmen, hvorefter den selvfølgelig glemte alle indst. Jeg syntes det er forfærdeligt det overhovedet kan ske, jeg tør ikke tænke på hvad der kunne være sket hvis ikke jeg var hjemme.

Havde så fat i montøren igen. Vi prøvede at genstarte og nulstille, efter flere forsøg lykkedes det at få den til at lade være med at skrive "tilføjer tændbrændsel" vi valgte så at se tiden an.

Der skulle så ikke gå særlig længe før et nyt problem dukkede op. Fyret begynde at genstarte af sig selv, det var ikke noget system i hvornår det genstartede, det kunne være under drift, hvis man gik ind i menuen, eller sågar imens den var ved at steppe op. Og problemet var jo at den begynde forfra hver gange så den smed de piller ud den lige havde fyldt på. Ikke noget askepladen var særlig glad for at skubbe ud.

Så var det fat i montøren endnu engang. Jeg fik forklaret ham at jeg syntes det var ved at være nok nu, og at jeg ikke gad mere. Vi blev så enige om at skifte hele styremodulet. Endelig !!! de tidligere gange jeg havde haft fat i montøren havde han endda også vendt mine problemer med EkoPower, men nu lykkedes det.

Efter den nye styring så er kommet på ser det ud til at "næsten" alt køre som det skal. Pga. de højere temp. har det ikke kørt så meget, men jeg oplever ingen askepladefej og den genstarter ikke mere. Ja jeg har sågar haft den slukket i 14 dage og da jeg tændte den igen var alle indstillingerne da sørme. Herligt.

Pyha.... håber ikke det var for meget :)

Nu kommer så de seneste problemer jeg desværre har haft, håber det er noget i kan hjælpe med.

1. Det var lige som jeg endelig var blevet helt helt færdig med vores nye bryggers, fyret var lige startet op og begyndt at forvarme. jeg skulle ud efter min jakke og da jeg åbnede døren kunne jeg ikke se 2cm frem for røg. Hele rummet var fyldt med røg, jeg fik hurtigt åbnet en dør og slukket for fyret, men det var desværre for sent.
Et helt ny renoveret bryggers, der stank af røg, selv efter at ha luftet ud i 2 døgn sider det stadig i tapetet. :x

Jeg aner ikke hvad der er sket, vi startede fyret op igen og det kørte fint. Det store problem ved alt det "bøvl" vi har haft, er at vi næsten ikke tør at have fyret tændt når vi ikke er hjemme, for hvem ved hvad der sker næste gang :cry:

Nogen der ide om hvad der kunne være sket ??

2. Jeg har haft held med at køre på en min. ydelse på 15% uden at det brænder ud men efter jeg har lagt software. 1.41 ind så får jeg hele tiden udbrændt. Jeg har sat den op på 25% men det hjælper ikke, jeg får stadig "alarm udbrændt" efter 2-3 timers drift.

Andre der oplever det samme ??

3. Buldren, buldren, buldren, det er til at blive sindsyg af. Jeg har stadig problemer med at den buldre fra 45 % ydelse til 100 %. I mine desperate forsøg på at finde en løsning er jeg støt på en underlig ting som jeg håber i kan hjælpe mig med at teste. Jeg har opdaget at hvis jeg åbner TS så man tydelig kan høre røgsugeren, og sørger for at fyret køre på 100% ydelse. Går jeg så ind og stiller på røgsugerens ydelse ved 100%. Så kan jeg stille den på eks. 40% og øger den til 50% der kan jeg tydelig høre forskel, altså at den øger hastigheden. Men mellem 53% og 87% sker der ikke en skid, tværtimod lyder det som om at den køre med lavere hastighed ved 87% end ved 55%. Men så snart jeg ændre det til 88% så tager fanden ved røgsugeren. Alt i alt er det altså som om at den ikke øger hastigheden mellem 53% og 87%

Det kunne jo forklare at jeg har en konstant buldren for køre fyret på 100 % ydelse og røgsugeren 80% ja så dur det jo ikke hvis den reelt kun køre med omdrejningerne svarende til 53% på røgsugeren.

Jeg håber der er nogen der vil gøre mig den tjeneste at tjekke om det er det samme på jeres fyr. For eller må jeg jo have fat i min montør endnu engang

4. har to gange oplevet at display er fyldt med streger og det er efter jeg har fået nyt styremodul (og der er jord på)

Her til sidst vil jeg lige ligge nogle biller op som jeg har taget af fyret efter ca. 1,5 mdr. drift. Det er bare lige for at høre jeres mening, med hensyn til hvordan mit fyrs forbrænding er, jeg syntes det soder meget.

Beklager det lange indlæg, men jeg håber bare der er nogle der kan hjælpe mig med at blive glad for mit fyr for det har bestemt ikke været en positiv oplevelse og begynde på piller :wink:
Vedhæftede filer
IMG_0552.jpg
IMG_0554.jpg
IMG_0512.jpg
IMG_0489.jpg


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau » 16 jul 2012 23:01

Det var dog en forfærdelig historie! Det kan KUN blive bedre :D

Først og fremmest, så syntes jeg ikke der er noget galt i forhold til dine billeder. Mit ser ca. ligedan ud.

1. Hvor sidder din TS placeret?
Ud fra dit buldren og det med røgen, så vil jeg gætte på, at du har lidt samme problemer, som jeg har haft. Det lyder som din TS sidder for tæt på fyret. Den skal sidde minimum 40 cm fra fyret iflg. Dan fra Ekopower. Min sad 30 cm fra fyret og det buldrede helt vildt fordi fyret sugede falsk luft ind i kedlen og jeg har også haft æidt røg ud af TS. Ikke så det fyldte lokalet med røg, men så jeg kunne se det kom ud derfra.

Hvis din TS sidder tættere på fyret end 40 cm, så flyt den længere væk. Er dit røgrør ikke langt nok, så få en TS til indmuring i skorstenen.
Derudover så skru ned for optændingsbrændsel til 85g eller 90g. Det havde jeg godt nok held ved.

2. Jeg har umiddelbart først fået løst min "udbrændt" i dag. Den har haft druknet sig i piller, når den kom op i nærheden af 65gr. Uanset om jeg skruede op eller ned for brændsel eller minimumsdrift, så gjorde den det. Jeg havde dog held med at køre 1,8 i brændsel og minimum 33% drift. Det kunne du måske prøve.

Jeg har pt. løst det ved at bore afstiverne væk indtil hullet hvor fotocensoren er. Det giver det dobbelt lysindfald og den har for første gang i dag brændt ved 25% drift og 2,0 i brændsel.
Det er ikke en løsning jeg uden videre vil anbefale, da Ekopower kan vælge at lade garantien frafalde. Så prøv først med 1,8 i brændsel og 33-35% minimumsdrift.

3. Buldren slap jeg næsten 100% af med ved at flytte TS, lægge v1.41 på styringen og skrue lidt op for røsugeren. Ved både 10%, 20% og 30% kørte den 37% røgsuger. Så lod jeg den stige med 7% røgsuger for hver 10% drift derefter. TS stod til 10 pa.

Håber du noget af dette kan give dig en bedre oplevelse med Eko-fætterem
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 17 jul 2012 00:19

Takker for svar

1. Min TS sidder over 1m fra fyret, så det burde ikke være der problemet er. Jeg glemte også at skrive at der hver gang fyret starter op, så lugter der meget af røg i bryggerset. Det ser ud til at det kommer fra branderen af, det kommer med sikkerhed ikke fra TS af. Det med at skrige ned for tændbrændsel har jeg gjordt. Den havde store problemer med at holde ild når den steppede op indtil jeg ændrede på tændbrændsel. Underligt at man næsten skal halvere brændselen i forhold til standard indst.

2. Du skriver 65gr. Er det røg temp eller kedel temp. Og det skulle vel ikke ha noget at gøre med hvor mange piller den får eller ??

3. Har du set det jeg skriver med at min røgsuger ikke øger sine omdrejninger i området mellem 53 og 87. Det er meget mærkeligt

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Skiveren » 17 jul 2012 00:49

Halløj og velkommen til.. :)
Føj for en opstart... :|
Det lyder ikke som om at du har været lykkelig siden sidst i april... :shock:
Vedr dine nye problemer, har jeg et evt et par forslag, nu kender jeg ikke standard indstillingerne på en 900'er, men jeg skal prøve at forklarer mig...

Punkt 1. og punkt 2 kan hænge sammen.. Prøv at ændre på optændingsmængden, altså -30 gram evt mere, prøv dig frem... Hvorfor jeg mener dette er følgende, hvis der kommer for mange piller ind ved opstart, er bålet flyttet så langt op at Lux måleren ikke kan læse/måle/se lys og du får evt to optænding uden at få bål, og måske havde den ene gang hvor du havde røg ha været fordi at der var gløder i en fyldt herd, som det kunne jo godt ha lulme...
Jeg har selv ændret optændingsmængden, da jeg har en meget hurtigere opstart med denne ændring.

Punkt 2.
Jeg har en ide om at det er fordi at bålet er højere oppe inde i herden, således at Lux måleren igen ikke kan se bålet, og når Lux måleren ikke kan se lys melder anlægget arlam udbrændt..

Punkt 3.
Vedr bulderende er der mange som har beskrevet dette her på forumet, men jeg har stadig en teori om at det hele hænger sammen med opstarten med for mange piller, således at bålet ikke kan få ordenligt fat, men igen det er bare en teori så jeg har desværre ikke et korrekt svar på dette...

Punkt 4.
Jeg har oplevet de streger engang, men det skyldes vel den manglende jord.. :oops:
Vedr din billeder..den er godt nok noget sodet til.. Tror da lige du skulle nævte dette for montøren...

Ps. Jeg håber du får styr på fyret, synes da nok at du bør ha lov til at opleve at det bare kører.. :wink:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau » 17 jul 2012 08:22

Andreasbox skrev:Takker for svar

1. Min TS sidder over 1m fra fyret, så det burde ikke være der problemet er. Jeg glemte også at skrive at der hver gang fyret starter op, så lugter der meget af røg i bryggerset. Det ser ud til at det kommer fra branderen af, det kommer med sikkerhed ikke fra TS af. Det med at skrige ned for tændbrændsel har jeg gjordt. Den havde store problemer med at holde ild når den steppede op indtil jeg ændrede på tændbrændsel. Underligt at man næsten skal halvere brændselen i forhold til standard indst.

2. Du skriver 65gr. Er det røg temp eller kedel temp. Og det skulle vel ikke ha noget at gøre med hvor mange piller den får eller ??

3. Har du set det jeg skriver med at min røgsuger ikke øger sine omdrejninger i området mellem 53 og 87. Det er meget mærkeligt
1. Hvis røgen kommer fra brænderen, så ville jeg nok gætte på, at den ikke lukker tæt. Har du testet med en lighter dernede for at se om den suger luft ind fra pakningen rundt om brænderen?
Hvis den lukker tæt, så prøv at fjerne alle dine turbulatore fra røgkanalerne. Jeg har ingen i min, fordi jeg skal have røgtemp. op på max.
Jeg har læst et sted med en Biomax16, hvor de næsten blokerede for trækket i skorstenen.

2. Det er kedeltemp. Det passede bare med, at den fik bygget så stort et bål ved lavlast, at der gik lang tid inden fotocensoren kunne måle lux.

3. Ja, jeg læste det godt, men jeg er ikke selv så god til at høre hvilke omdrejninger den kører med. Så jeg har svært ved at vurdere på det eller sammenligne med min.
Jeg er enig med Skiveren i, at optændingsbrændsel er en medvirkende faktor til buldren, eller kan være det i hvert fald. Jeg fik meget ud af at skrue ned fra 140g til 85g.

Husk selvfølgelig at kontroller din afvejning af piller, hvis du da ikke allerede har gjort det. Lav 3 afvejninger og indtast gennemsnittet.
Får når fyret har brændt et stykke tid, så kan afvejningen dale med godt 200g-400g afhængigt af pillerne.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau » 17 jul 2012 08:59

Forresten vedr. det fejl på skærmen, så har Dan haft omtalt det på en fremvisning jeg var til.

Han er opmærksom på fejlen og skal også nok finde en løsning. Det betyder ikke noget i forhold til driften, når ellers fyret passer sig selv. Hvis man skal pille ved det, så kræver det lige man genstarter det. Så er skærmen OK igen.

Min har ikke haft gjort det endnu, men jeg kan huske han nævnte det.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MortenW » 17 jul 2012 09:55

Hej.

Jeg føler med dig, og kan genkende de samme problemer, med mit 900. Jeg har gjort min første erfaring, læs neden for :P

Jeg startede (forsøgte) ved 18 tiden i går, at starte mit fyr op. Først ved midnat, kom der gang i fyret.
Jeg oplevede gentagende gange at fyret genstartede, uden at der var ild.

Jeg måtte flere gange tømme "herden" for pille, da den var fyldt til kante. Jeg kunne se, enkelte piller var forsøgt optændt.

BEMÆRK! Jeg gør nu en opdagelse, da jeg tømmer "herden" for piller. Ved siden af lux måleren, til højre for, går der to røde ledninger ind til "tænderen". Jeg konstatere at tænderen har forrykket sig, så den ikke sidde helt inde i bunden af hullet.
Jeg skubber tænderen helt i bund, og vupti tænder fyret i en kollo enorm røg show :shock:

Der går tid før "lux" måleren registrer, at der er ild i "herden. Men der kom gang i fyret.

Buldren i skorstenen: Jeg har valgt (ind til videre) og køre uden TS. "Min skorsten er ca. 4.5. meter. Skorstensfejeren, anbefalede at jeg skulle vendte med at mont. TS. Oversagen er højden på skorstenen, og at jeg har store træer tæt på skorstenen".
Buldren syntes jeg aftager, som fyret får varmet skorstenen og røg røret op. Dog uden at forsvinde helt. Jeg syntes og kan høre buldren stige i styrke, når der kommer flere pille i brænderen.
Jeg har, som alle andre heller igen løsning på det. Men og begynde og fjerne "rør stænger" vil jeg ikke gøre. Det er i princippet, en ændring på konstruktionen, som forhandleren først må anbefale.

Software: Jeg opdaterede inden opstart til version 1.42, fra Ekopower. Kan se andre køre med version 1.41.

Udbrændt: Samme problem her. Vil prøve og forsøge som "Skriveren" forslår. Hvis det ikke hjælper, må Ekopower eller forhandleren Søglimt (Rene) træde til.
Det er et problem, forhandleren må tage på sine skulder. Har man fuldt opstart proceduren, kan man jo ikke gøre andet.

Det er en svær fødsel, har jeg konstateret. Og, hvis tingene ikke løser sig. Må forhandleren og Ekopower, for midt vedkommende forvente at der kommer et juridisk efterspil. Men det er min holdning, som jeg ind til videre har gode kort på hånden til at kunne føre videre. :)

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau » 17 jul 2012 10:05

Software: Jeg opdaterede inden opstart til version 1.42, fra Ekopower. Kan se andre køre med version 1.41.
Den eneste forskel på v1.41 og v1.42 er noget internt teknisk i flg. Dan. Kører man med v1.41, så får man ikke noget ud af at skifte til v1.42 i forhold til de problemer der har været.
Buldren i skorstenen: Jeg har valgt (ind til videre) og køre uden TS. "Min skorsten er ca. 4.5. meter. Skorstensfejeren, anbefalede at jeg skulle vendte med at mont. TS. Oversagen er højden på skorstenen, og at jeg har store træer tæt på skorstenen".
Buldren syntes jeg aftager, som fyret får varmet skorstenen og røg røret op. Dog uden at forsvinde helt. Jeg syntes og kan høre buldren stige i styrke, når der kommer flere pille i brænderen.
Jeg har, som alle andre heller igen løsning på det. Men og begynde og fjerne "rør stænger" vil jeg ikke gøre. Det er i princippet, en ændring på konstruktionen, som forhandleren først må anbefale.
Det er da ikke en ændring af fyrets konstruktion? Det er tilpasning/indstilling på samme måde som at ændre brændsel eller røgsuger. Det gør bla.a at man kan tilpasse røgtemp'en.
Det er bare en manuel indstilling.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!

Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Tvillingen » 17 jul 2012 10:11

Andreasbox » 16 Jul 2012, 22:36 skrev:Hejsa

Den 27. apr. blev jeg ejer af en EkoHeat 900 med lille silo, Vøglund VB, TS, og hele svineriet.

Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har glædet mig så meget til at få noget nyt legetøj. :P

Men glæden var desværre kort, jeg havde i hvert fald ikke regnet med at skulle ha så mange problemer med et fyr der skulle kunne passe sig selv. :(

Jeg har stadig lidt problemer som jeg håber i kan hjælpe mig med, men først vil jeg lige fortælle hvordan det hele startede.

Som sagt så blev Ekoen installeret den 27.apr. Det gik nogle dage inden den blev startet ortenligt op, da jeg lige skulle være færdig med bryggerset. Allerede den første dag begyndte problemerne, første gang den skulle tømme aske fik jeg en askepladefejl, efter at ha trykket på start kørte den fint igen, dog buldrede den helt vildt fra 45 til og med 100 % ydelse. Dagen efter var det så allerede galt igen, askepladefejl. Det så ud til at den ikke rigtig registrerede at askepladen trykkede på switchen, kun nogle gange. Det havde heller ikke lykkedes mig at få fyret til at køre mere end max 20 timer uden udbrændingsfejl. så dem havde jeg også en del af. Desuden oplevede jeg også at komme ud til fyret hvor det var stoppet uden fejl, mystisk, det viser sig så at den havde smidt alle indstillinger, og det var ikke de samme hver gang ? nogle gange var den total nulstillet, andre gange var det bare ekstra udstyr og siloindhold den havde nulstillet.

Jeg tog så kontakt til min montør efter jeg havde haft et hav at udbrændingsfejl, 3 askepladefejl og masser af buldren.
Vi fik så lagt en ny software i og han kom ud og prøvede at rette lidt på røgsugeren.

Det hjalp en smule på buldren og det var som om det gik længere imellem udbrændingsfejl og askepladefej.

Det varede så desværre kun i 2 dage. Jeg kom tilfældig gående ud i mit bryggers hvor fyret var i færd med at smide piller på, problemet var bare at det blev den ved med, den fyldte så mange på at motoren der skubber pillerne ind, rykkede sig bagud, fordi der ikke kunne være flere piller i sneglen. Jeg skyndte mig at hive strømmen, hvorefter den selvfølgelig glemte alle indst. Jeg syntes det er forfærdeligt det overhovedet kan ske, jeg tør ikke tænke på hvad der kunne være sket hvis ikke jeg var hjemme.

Havde så fat i montøren igen. Vi prøvede at genstarte og nulstille, efter flere forsøg lykkedes det at få den til at lade være med at skrive "tilføjer tændbrændsel" vi valgte så at se tiden an.

Der skulle så ikke gå særlig længe før et nyt problem dukkede op. Fyret begynde at genstarte af sig selv, det var ikke noget system i hvornår det genstartede, det kunne være under drift, hvis man gik ind i menuen, eller sågar imens den var ved at steppe op. Og problemet var jo at den begynde forfra hver gange så den smed de piller ud den lige havde fyldt på. Ikke noget askepladen var særlig glad for at skubbe ud.

Så var det fat i montøren endnu engang. Jeg fik forklaret ham at jeg syntes det var ved at være nok nu, og at jeg ikke gad mere. Vi blev så enige om at skifte hele styremodulet. Endelig !!! de tidligere gange jeg havde haft fat i montøren havde han endda også vendt mine problemer med EkoPower, men nu lykkedes det.

Efter den nye styring så er kommet på ser det ud til at "næsten" alt køre som det skal. Pga. de højere temp. har det ikke kørt så meget, men jeg oplever ingen askepladefej og den genstarter ikke mere. Ja jeg har sågar haft den slukket i 14 dage og da jeg tændte den igen var alle indstillingerne da sørme. Herligt.

Pyha.... håber ikke det var for meget :)

Nu kommer så de seneste problemer jeg desværre har haft, håber det er noget i kan hjælpe med.

1. Det var lige som jeg endelig var blevet helt helt færdig med vores nye bryggers, fyret var lige startet op og begyndt at forvarme. jeg skulle ud efter min jakke og da jeg åbnede døren kunne jeg ikke se 2cm frem for røg. Hele rummet var fyldt med røg, jeg fik hurtigt åbnet en dør og slukket for fyret, men det var desværre for sent.
Et helt ny renoveret bryggers, der stank af røg, selv efter at ha luftet ud i 2 døgn sider det stadig i tapetet. :x

Jeg aner ikke hvad der er sket, vi startede fyret op igen og det kørte fint. Det store problem ved alt det "bøvl" vi har haft, er at vi næsten ikke tør at have fyret tændt når vi ikke er hjemme, for hvem ved hvad der sker næste gang :cry:

Nogen der ide om hvad der kunne være sket ??

2. Jeg har haft held med at køre på en min. ydelse på 15% uden at det brænder ud men efter jeg har lagt software. 1.41 ind så får jeg hele tiden udbrændt. Jeg har sat den op på 25% men det hjælper ikke, jeg får stadig "alarm udbrændt" efter 2-3 timers drift.

Andre der oplever det samme ??

3. Buldren, buldren, buldren, det er til at blive sindsyg af. Jeg har stadig problemer med at den buldre fra 45 % ydelse til 100 %. I mine desperate forsøg på at finde en løsning er jeg støt på en underlig ting som jeg håber i kan hjælpe mig med at teste. Jeg har opdaget at hvis jeg åbner TS så man tydelig kan høre røgsugeren, og sørger for at fyret køre på 100% ydelse. Går jeg så ind og stiller på røgsugerens ydelse ved 100%. Så kan jeg stille den på eks. 40% og øger den til 50% der kan jeg tydelig høre forskel, altså at den øger hastigheden. Men mellem 53% og 87% sker der ikke en skid, tværtimod lyder det som om at den køre med lavere hastighed ved 87% end ved 55%. Men så snart jeg ændre det til 88% så tager fanden ved røgsugeren. Alt i alt er det altså som om at den ikke øger hastigheden mellem 53% og 87%

Det kunne jo forklare at jeg har en konstant buldren for køre fyret på 100 % ydelse og røgsugeren 80% ja så dur det jo ikke hvis den reelt kun køre med omdrejningerne svarende til 53% på røgsugeren.

Jeg håber der er nogen der vil gøre mig den tjeneste at tjekke om det er det samme på jeres fyr. For eller må jeg jo have fat i min montør endnu engang

4. har to gange oplevet at display er fyldt med streger og det er efter jeg har fået nyt styremodul (og der er jord på)

Her til sidst vil jeg lige ligge nogle biller op som jeg har taget af fyret efter ca. 1,5 mdr. drift. Det er bare lige for at høre jeres mening, med hensyn til hvordan mit fyrs forbrænding er, jeg syntes det soder meget.

Beklager det lange indlæg, men jeg håber bare der er nogle der kan hjælpe mig med at blive glad for mit fyr for det har bestemt ikke været en positiv oplevelse og begynde på piller :wink:
Hej og velkommen til.

Føj for en start,det havde du fortjent bedre. :great:
Jeg er også ny pillebruger,så jeg har ikke den store erfaring at dele ud af.Men kan se at der er andre der har. :great:
Men du kan se mine indst.inde på min profil/galleri,og det køre en gang om dagen uden problemer.
Har lige rettet opt.brændsel til 100G.
Men pøj pøj med fyret her fra.

Spotsy
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 177
Tilmeldt: 07 dec 2011 15:06
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 122
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2600
Årligt forbrug: Forventet: 4T

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Spotsy » 17 jul 2012 12:39

ja føj for en opstart. Nu har jeg kunne kørte sommerdrift på fyret siden jeg fik den installeret men det kan jo være at jeg skulle prøve at kører 24 timer og se hvad der sker.

Min buldre stadig men jeg får en ny større stålforing (120mm) i skorsten end den der blevet installeret (100mm). Derfor har jeg ikke rigtigt pillet ved nogle siden. Men efter meget læsning her på forumet omkring Buldren er jeg nu stærkt i tvivl om den problem kommer til livs. Hvis ikke det kan løses så må jeg desværre overvej om jeg ikke skal aflevere fyret og sige tak for den gang... For problemer har jeg /vi (derhjemme) da fået nok af.

Jeg synes også at opstart fasen for den fyr begynder at være ret lang efterhånd og at problemer er der nok af... . Der er ikke meget support at hente fra Ekopower selvom jeg kan forstår at de har travlt. Support skal da være i orden hvis man gerne vil skaffe gode opmærksomhed omkring et nyt produkt. Desværre er det ikke tilfæld med ekopower hvor man tit møder ubesvar email's og hvor kunde oplevelsen på problemet er hele tiden set som tvivlsomt eller ikke passer. Efter at have brugt meget tid og diskusion på dette forum kan jeg personelige konkluder at der er ikke kunne mig det har nogle problemer med den fyr men mange. Og selvom der er ca 150 Ekoheat installeret i danmark hvor de fleste kører problem frit ift Ekopower kan jeg sæt det i perspektiv med de mange indlæg om problemer jeg finder på dette forum. Er vi bare nogle brokrøv her på stokerpro eller er det bare ekopower det ikke lever et produkt /service der er ikke i orden...

Undskyld Andreasbox at jeg har brugt din indlæg for at vise min utilfredshed men det begynder at være nok. Jeg håber at du får løse de problemer du har og glæder mig at høre/læse de fremskridt du får.

Det er sgu godt at der er stokerpro for ellers vil jeg ikke helt hvor jeg skulle hente hjælpe fra :-D


Besvar