Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EkoHeat 900 - Dårlig start

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5470
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af triumph » 26 jul 2012 17:18

Jeg er helt enig i at tingende skal være iorden, men der er vel ingen der mener at producenten ikke arbejder på at løse problemerne ?

Og hvis det var mig der købte en så nyudviklet model (til 1/3 af hvad Michael har givet) Så ville jeg også godt vide med mig selv, at der var en vis risiko for at der kunne være børnesygdomme, og jeg ville løbe en kalkuleret risiko, hvis jeg købte fyret.
Jeg syntes også at folk er mere hårde i deres bedømmelse af Ecoheat, end mange andre producenter. tilsyneladende kører de fleste anlæg jo uden driftstop ?
Min fætter havde en baxi der jævnligt brændte tilbage i 3 år i træk.
Der var absolut ingen hjælp at få fra Baxi, montøren gjorde hvad han kunne, men kunne ikke finde ud af hvorfor det skete. Først da han fik monteret 4 trækstabilisatore holdt det op.
Det var altså ikke baxien der var noget galt med, men installationen.
Det kunne jo også være at en del af de problemer der er med nogen af ecoheat modeller skyldtes installation eller indstillinger (når nogen modeller tilsyneladende godt kan køre)
Når man tænker på hvor langmodige andre har været med f.eks sodringe og løse tallerkner på benekov. Der var det jo nærmest en dødssynd og nævne at der kunne være noget galt med produktet, så er der vel ingen grund til at male fanden på væggen her, Selvom der er problemer der skal løses.


Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Squashbuddy » 26 jul 2012 18:17

Det kan være pænt irriterende at fyret ikke altid virker som det skal, især alarm udbrændt er meget irriterende da man pludselig kan komme op en morgen hvor man ikke kan komme i bad og lignende :-( det jeg godt kunne tænke mig var at der kom en opdatering der tillod fyret selv at starte op igen ved næste planlagte fyringsperiode selvom der var en alarm udbrændt, det ville hjælpe meget på de problemer jeg oplever, om det så ville være for farligt med en sådan opdatering kan jeg ikke lige lure. (man kunne jo forestille sig at fyret startede op efter en alarm udbrændt hvor fyret var blevet druknet af piller, så får den 100 gram piller oveni og så kan der vel være potentiale for røggasser som kan antændes og lignende... men som jeg ser det trykker jeg jo bare ok til alarmen og derefter start så det giver vel det samme?)
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Brugeravatar
Jrm2
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 10 apr 2012 18:32
Mit fyr: Ekoheat 2500 og 6kw solceller
Areal: 227+200 garage
Brændsel: Barlinek piller
Fremviser gerne i postnummer: 5400
Dagligt forbrug: ?
Geografisk sted: Bogense

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Jrm2 » 26 jul 2012 19:21

Da jeg købte ekoheat vidste jeg at det var et nyt produkt og at der allerede var et par stykker der havde problemer med div ting jeg købte dette pillefyr pga at det er et af de mest tekniske og smarte fyr på markede lige nu og oven i købet til billige penge . Jeg er 100% sikker på at det nok skal komme til at køre ordentligt men jeg tror også at fyret skal justeres så det passer til de forskellige huse . Nu har jeg først lige fået installeret mit fyr og hvis jeg får problemer med det så vil jeg da forsøge at løse det i samarbejde med folk på stokerpro og selvfølgelig producenten også .
Jeg er også håndværkere så kan selv pille ved det ........
Mvh jrm

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 27 jul 2012 00:06

Nå drenge, så er det vist tid til en opdatering på mit fyr.

Jeg vil starte med at undskylde på forhånd for det lange indlæg icon_cheesygrin.gif

Lige et par svar på jeres ?

Kovas – Nej min eltænder er ikke brændt ud, men det gør den nok snart og derfor vil jeg gerne ha en på lager. Havde et lille uheld med den nuværende
Grevens – Jeg har forsøgt at ændre den generelle indst. Til 125% uden den store effekt

Nå, nu til sagen. EKOEN KØRE NU ”NÆSTEN” HELT UDEN BULDREN – HURAAAAA :great:

Jeg har de sidste mange dage, takket være en smadret knæ, haft rigelig med tid til at prøve en masse af, og fundet ud af at nøglen til buldren er optændingsbrændsel som bl.a. MartinLau og Skriveren skriver.

Forsøgt:
Jeg har længe kørt med optændingsbrændsel på 105g, men efter at ha ændret det til 85g forsvandt rigtig meget af buldren. Samtidig kom jeg til at tænke på at det hænger nok også meget godt sammen med at det lugter at røg under optænding. Det er vist også blevet nævnt tidligere. Det er nemlig sådan at den nu tænder lidt hurtigere op og jeg kan se at pillerne kun lige dækker hullerne hvor eltænderen er. Tidligere under optænding kunne man ikke engang se gløderne men det røg helt vildt, så der var nok stadig lidt for mange piller på, selv med de 105g.

Resultat:
1. Mindre buldren
2. Storset ingen lugt under optænding – selv med et ikke alt for godt ”sug” i skorstenen

Så buldren under opstart er minimeret til ca. 1-2 min. Herligt . Den buldrede også væsntligt mindre under normaldrift, men der var som om det blev værre desto længere den kørte.

Forsøgt :
På opfordring fra jer forsøgte jeg at ændre på brændsel 2.2 til 1.9, det hjalp yderligere på buldren. Det er åbenbart noget med at den gav lidt for mange piller så bålet kom op i en højde hvor den buldrede igen – ligesom ved optænding.
Det der her undre mig en del er at jeg fik af vide af min montør at hvis den smed for mange eller for lidt piller på så skulle jeg ændre på grammene på kalibrering af snegl ☹ så efter at ha læst hvad i skriver er det jo helt forkert.

Resultat:
1.Mindre buldren
2.Højere LUX målinger ved de forskellige ydelser.

Så var der en del der snakkede om at sætte min. Ydelsen op. Jeg har altid haft den til at stå på 20 på opfordring af montøren og efter de nye indstillinger så det ud til at fyret kørte lidt bedre ved lav ydelse.

Forsøgt:
Som skrevet, så er fyret testet og godkendt til en min ydelse på 2,5kwh. Jeg ændre så minimumsydelse sådan at det kom til at passe med 2,3 kwh og lod fyret køre uden sommer drift så jeg kunne se om den udbrændte. Det kørte faktisk temmelig godt. Ved laveste ydelse lå LUXen og svingede mellem 50 og 100 (brændsel stadig på 1,9) Derfor prøvede jeg så at ændre brændsel til 1,8 som også gik fint i næsten en hel dag. Det var som om at når fyret kørte længe med max ydelse, så gav den ikke piller nok og de nåede at udbrænde. Jeg ændrede det så tilbage til 1,9 og ændrede den til en minimum på 1,9 kwh. ydelse.
Det har jeg så kørt med i nu 3 dage uden den har brændt ud . LUXen er noget lavere med min. Ydelse. Den ligger og svinger imellem 10 og 45 og engang i mellem er den nede på 1 lux, men uden at den skruer op for røgsugeren.

Resultat:
1. Ingen ”Alarm udbrændt” i 3 dage – afventer stadig da den ikke har kørt mere end max 1 time på laveste ydelse inden den er gået i pausestop.
2. Mindre forbrug – Har testet på sommer drift med 2 optændinger af 2 timer hver , pr dag = 3,5 kilo.

Hvad mener i med hensyn til lux tallene ?? er det bedre at hæve ydelsen for at den ikke soder ? men det vil selvfølgelig resultere i at den hurtigere går i pausestop og derved har flere optændinger.

Så var der stregerne i displayet, som så ikke har vist sig i snart 2 uger. Der er ikke fundet en løsning og vi håber ikke fejlen kommer igen.

Software fejlen og røgsuger problemet jeg havde, er sendt videre til Ekopower , som desværre har ferielukket – afventer svar.
Min montør har bekræftet softwarefejlen, men kan ikke rigtig forstå det med røgsugeren.
Jeg er nu 100% sikker på at den fejler noget da det er mellem 55 og 90 den buldren der er tilbage ligger og der sker ikke en skid ved at ændre på røgsugeren i disse områder. Så nu må vi vente og se.

Så nåede vi til min MEGET støjende askeplade.

Forsøgt:
Jeg skilte brænderen af og fik den renset godt igennem samt renset røgkasse og røgsuger. Jeg smurte spindel med keramiskfedt og samlede det hele igen.

Resultat:
Næsten fuldstændig lydløs drift – MEN, det varede så kun 2 optændinger så larmer den stort set lige så meget igen.

Andre med samme problem ??
Og ville det ikke være smartere at gevindet der er skruet på askepladen var lavet af noget plastik i stedet, så det ikke er metal mod metal

En lille opsummering:
Fyret køre nu næsten uden buldren, lugt og ingen udbrændinger indtil nu, larmer stadig meget ved brug af askeplade , afventer svar på fejl ved røgsuger og software.

I alt det positive er der desværre så dukket noget negativt op:

Da jeg skulle rense brænderen tog jeg strømmen fra fyret bare for at være sikker. Da jeg så ville tænde det igen skete der intet, der var ingen liv overhovedet. Jeg fandt så ud af at hver gang det har været slukket skal det tændes 2 gange, WHAT !! siger du nok, men den er god nok. Første gang sker der ikke noget, sluk og tænd igen og vupti der kommer liv i display. Det der bare ikke er så fedt er at den har smidt alle data – ikke bare nulstillet men under samtlige indstillinger står der 0. Man bliver så nød til at genindlæse standart indst. For at få tallene frem, total mærkeligt.

Under min rensning af brænderen opdagede jeg en konstruktionsfejl. I røret hvor brænderen ligger i er der 3 huller hvor varmen kan stråle igennem. Et af hullerne er helt tydeligt, et andet sider så tæt på kanten af el tænder røret at det kun er halvt synligt og det sidste hul kan man kun lige ane, svarende til et hul på en halv mm. Der er jo ikke optimalt og er jo med til at forlænge optændingstiden.

Pyha håber i kan holde til at læse det hele. :oops:

Her til sidst vil jeg lige spørge jer til råds om LUX måleren
Er det mest optimale at LUXen stiger i takt med ydelsen på fyret eller skal den ligge så højt som muligt uanset ydelse ?? Min svinger meget f.ek.s ved 35 % ydelse ligger den mellem 80-110 og det er nok der den kommer længst op. Den falder så igen mellem 45% - 75% og stiger så igen når ydelsen er mellem 75% og 100

Nå hvad siger i ? :D

Brugeravatar
MartinLau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 785
Tilmeldt: 21 feb 2012 17:28
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 204
Brændsel: Fågelfors 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 4840
Dagligt forbrug: 10-15 kg
Årligt forbrug: 5,5 tons
Geografisk sted: Nørre Vedby (Falster)
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af MartinLau » 27 jul 2012 09:52

Alt i alt er det jo fantastisk grundig gennemgang og du har sat dig ind det :great:

Fantastisk at det kører stort set som det skal. Dog ville jeg stadig mene, at den der styring har et seriøst problem. Både i forhold til den lidt mærkelige drift af røgsugeren og så det med din sluk/tændx2-ting. Det lyder mest af alt, for mig, som nogle defekte komponenter.

Lux måleren hopper op og ned afhængigt af hvad den kan se af flamme. Så det lyder fint nok, som du skriver.

Ved lavlast skal du lige kigge ind ad hullet hvor fotocellen sidder. Flammen skal være rolig ellers får den for meget luft.
Pt. kører jeg på en 1,6 kW (Brændsel 1,6, min.drift 21% og røgsuger 18%). Det er dog med et udvidet hul, da jeg jo har fjernet afstiverne.
Venlig hilsen

Martin Lau
-----------------------------------------------
Better to reign in hell, than to serve in heaven!


Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af bioservice » 27 jul 2012 09:58

jeg har oplevvet på v 1,42 at røgsugeren ikke kunne justeres, derfor gik jeg tilbage til 1,37.. hvad version har du...?
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 27 jul 2012 11:25

bioservice » 27 Jul 2012, 09:58 skrev:jeg har oplevvet på v 1,42 at røgsugeren ikke kunne justeres, derfor gik jeg tilbage til 1,37.. hvad version har du...?
1.41. Havde lige lagt den ind da 1.42 kom, og med de små ændringer så gad jeg ikke skille det af igen.
Men jeg havde også fejlen på V1.36

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Grevens » 27 jul 2012 14:44

@ Andreasbox ... - du skriver godt ... - og mange bokstaver ...

"Det der her undre mig en del er at jeg fik af vide af min montør at hvis den smed for mange eller for lidt piller på så skulle jeg ændre på grammene på kalibrering af snegl ☹ så efter at ha læst hvad i skriver er det jo helt forkert."

... ja .. og nej ... - efter min ydmyge opfattelse så kan man justere på "doseringsgram" hvis den generelt får for meget eller lidt brændsel ... ... røgsuger justering kan så bruges hvis det kun er i enkelte belastningsområder der skal "fintunes" ... -tror jeg nok ...

- nu er jeg selv løbet ind i noget ferie ... så jeg håber at jeg også får tid til at side en stille stund og snakke lidt med fætteren én af de nærmeste dage ... ... jeg overvejer faktisk at give den en rens ... det har jeg ikke prøvet endnu ...
...

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 29 jul 2012 12:10

Jeg faldt lige over et indlæg på fyrrum.dk

Der er en bruger MICK som har skrevet hans oplevelser med Ekoheat 900.
Han roser det meget og skriver han ingen problemer har haft.

Men lige pludselig skriver han følgende:

"må lige slutte denne tråd og det bliver kort, vi har ikke et ekoheat fyr mere vi har købt et scotte blackstar mini og det er vi meget glad for"

Hvad sker det her ???

Nogen der har hørt hvad der er sket ??

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Ulrik » 29 jul 2012 13:19

Det er den samme som kalder sig mick_n her på sitet.
Uvist af hvilke årsager vil han ikke stå frem og fortælle om de problemer han påstår at have haft.

Tror nok de fleste er holdt op med at tage ham seriøst netop af den grund...
MvH Ulrik©


Besvar