Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

EkoHeat 900 - Dårlig start

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
bioservice
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 253
Tilmeldt: 28 mar 2011 21:47
Mit fyr: Biomax 10
Areal: 186
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8766
Årligt forbrug: 7-8000
Geografisk sted: Nørre Snede
Kontakt:

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af bioservice » 01 aug 2012 10:42

Er det askepladen der larmer, eller er det når motoren/gearet starter.... det kan jo være en defekt i gearmotoren, der laver larmen... det kan løses ved at skifte gearet, eller efterfylde med fedt...
MVH

Martin Andreasen
Nh Bioservice
tlf 2166 2288
www.nhbioservice.dk
info@nhbioservice.dk

Følg os også på facebook, her kan du bedømme din oplevelse med firmaet, eller følge os i vores arbejde.


Ekopower
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Ekopower » 05 aug 2012 23:24

Hej Andreas

Jeg vil meget gerne starte med at beklage min manglede reaktion på dine problemer.

Jeg havde faktisk fået den opfattelse fra din montør, at nu var anlægget kommet til at kører, hvilken helt åbentlys er noget, som jeg må havde misforstået eller overset i farten. Jeg har desværre heller ikke set dit indlæg i dette forum, før i torsdags, da jeg har været på lidt ferie i udlandet. Jeg skal dog lige understrege, at Ekopower IKKE har haft ferielukket, som fejlagtigt er blevet skrevet et sted i dette indlæg.
Jeg kan også forstå på min ansatte, at din montør har haft en dialog med ham de sidste par uger.

Jeg vil også ganske kort benytte dette indlæg, til at takke alle de, som er kommet med hjælp til dig i denne tråd. Det er rart der er nogle, som vil hjælpe, når jeg nu har svigtet lidt i en periode.

Som jeg ser det, så har vi 3 ting, som vi skal have løst.

1) Vi skal have fundet årsagen til, at du har alle disse problemer med styringen. Der er ingen tvivl om, at jeg har en opgave der.
Så vidt jeg har fået oplyst, så har din montør fundet en løsning ved dig, så "striberne" ikke kommer frem mere. Er det rigtigt forstået? Derudover så vil jeg anbefale, at du installerer version 1.42, da jeg forventer, at det fjerner det problem du har med at skærmen genstarter, når du trykker på MENU. Der er korrekt, at der ikke er den store forskel på version 1.41 og version 1.42, men den ene ændring der er, er netop en lille forsinkelse på Touch Screen signalet, så den ikke reagerer på "forkerte" signaler.
Som det sidste i dette punkt, vil jeg gerne have, at du kontrollerer dit jordforbindelse. Jeg er helt med på, at du har fået jord på anlægget, men er du 100 % sikker, at der er jord i den stik, som du trækker strømen ud af?. Det er ikke for at være uhøflig over for dig, at jeg skriver dette, men jeg har desværre måtte erkende dette problem en del gange på det sidste, så det skal vi lige have udelukket.

2) Det er simpelhen den generelle forbrænding vi skal have gennemgået. Jeg vil derfor gerne, at du sender mig en mail på post@ekopower.dk med alle dine nuværende instillinger, samt hvilken styringsversion, antal el tændinger og drifttimer. Dette kan du eventuel gøre ved at tage nogle billeder af alle skærmbillederne. Derudover vil jeg gerne have en meget kort beskrivelse af dit anlæg med hensyn til Skorstens højde, Type, Størrelse og f.eks. shunt type osv. Du er også meget velkommen til at ringe, hvis du mener, at der er hurtigere at oplyse alt dette i telefonen. Tlf.: 63 40 70 50.

3) Askeplade. Den lyder HELT forkert. (Har set din youtube video) Jeg vender lige denne med din montør og hvis ikke vi sammen finder en løsning, så kommer jeg selv snarest muligt forbi dig.

Så lad os sammen få også dit anlæg til at kører ordenligt.

Med venlig hilsen
Ekopower
Dan Elkjær

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 07 aug 2012 12:51

Ekopower » 05 Aug 2012, 23:24 skrev:Hej Andreas

Jeg vil meget gerne starte med at beklage min manglede reaktion på dine problemer.

Jeg havde faktisk fået den opfattelse fra din montør, at nu var anlægget kommet til at kører, hvilken helt åbentlys er noget, som jeg må havde misforstået eller overset i farten. Jeg har desværre heller ikke set dit indlæg i dette forum, før i torsdags, da jeg har været på lidt ferie i udlandet. Jeg skal dog lige understrege, at Ekopower IKKE har haft ferielukket, som fejlagtigt er blevet skrevet et sted i dette indlæg.
Jeg kan også forstå på min ansatte, at din montør har haft en dialog med ham de sidste par uger.

Jeg vil også ganske kort benytte dette indlæg, til at takke alle de, som er kommet med hjælp til dig i denne tråd. Det er rart der er nogle, som vil hjælpe, når jeg nu har svigtet lidt i en periode.

Som jeg ser det, så har vi 3 ting, som vi skal have løst.

1) Vi skal have fundet årsagen til, at du har alle disse problemer med styringen. Der er ingen tvivl om, at jeg har en opgave der.
Så vidt jeg har fået oplyst, så har din montør fundet en løsning ved dig, så "striberne" ikke kommer frem mere. Er det rigtigt forstået? Derudover så vil jeg anbefale, at du installerer version 1.42, da jeg forventer, at det fjerner det problem du har med at skærmen genstarter, når du trykker på MENU. Der er korrekt, at der ikke er den store forskel på version 1.41 og version 1.42, men den ene ændring der er, er netop en lille forsinkelse på Touch Screen signalet, så den ikke reagerer på "forkerte" signaler.
Som det sidste i dette punkt, vil jeg gerne have, at du kontrollerer dit jordforbindelse. Jeg er helt med på, at du har fået jord på anlægget, men er du 100 % sikker, at der er jord i den stik, som du trækker strømen ud af?. Det er ikke for at være uhøflig over for dig, at jeg skriver dette, men jeg har desværre måtte erkende dette problem en del gange på det sidste, så det skal vi lige have udelukket.

2) Det er simpelhen den generelle forbrænding vi skal have gennemgået. Jeg vil derfor gerne, at du sender mig en mail på post@ekopower.dk med alle dine nuværende instillinger, samt hvilken styringsversion, antal el tændinger og drifttimer. Dette kan du eventuel gøre ved at tage nogle billeder af alle skærmbillederne. Derudover vil jeg gerne have en meget kort beskrivelse af dit anlæg med hensyn til Skorstens højde, Type, Størrelse og f.eks. shunt type osv. Du er også meget velkommen til at ringe, hvis du mener, at der er hurtigere at oplyse alt dette i telefonen. Tlf.: 63 40 70 50.

3) Askeplade. Den lyder HELT forkert. (Har set din youtube video) Jeg vender lige denne med din montør og hvis ikke vi sammen finder en løsning, så kommer jeg selv snarest muligt forbi dig.

Så lad os sammen få også dit anlæg til at kører ordenligt.

Med venlig hilsen
Hej Dan

Du skal ikke beklage, jeg forventede heller ikke at du svarede på mit indlæg, men må da indrømme at jeg følte mig snydt da jeg så du svarede på de andre indlæg :cry: :D

Jeg burde måske også ha kontaktet min montør eller dig noget mere, men jeg er sådan indrettet at jeg helst ikke vil forstyre for meget (har jo haft en del problemer) og prøve at løse det selv.

1) Det er rigtigt forstået at vi fandt en løsning på striberne og det var bare at der manglede jord. Der er der på nu og har været det i 2mdr. Men problemet er der stadig, bare ikke så ofte. På de sidste 4 uger har den gjordt det 3-4 gange. Jeg har målt helt oppe på printet og der er 100% jord på som der skal være.
Jeg har inst. ver. 1.42 og det hjalp ikke på problemet med at den genstarter.
Jeg tror også du har misforstået det. Det er ikke når man trykker på MENU, men når man trykker på en af menu punkterne for at få en beskrivelse af menuen, så går det 2 sek. så genstarter fyret.
Det er som sådan ikke et problem for mig da jeg godt ved hvad de forskellige menuer er til, men kommer man ved en fejl til at trykke sådan at infoen kommer frem, og ikke er hurtig nok til at komme ud af det igen så genstarter det.

Jeg syntes for øvrigt ikke ver.1.42 er bedre. Den har svære ved at holde liv i bålen når den stepper op mellem 23 og 40%, den buldre stort set det samme, måske enda lidt mere.

2) Jeg sender dig lige alle info på mail. Desværre har jeg ingen info på drifttimer eller antal tændinger du kan bruge til noget da jeg har fået ny styring, og den nye styring lige her for nylig har smidt alle indstillingerne.
Jeg ved ikke om du har set jeg har skrevet om det tidligere.
Jeg fik som sagt skifter styring pga den genstartede og smed alle indstillinger.
Den nye styring har kørt fint, den har enda husket alle indstillinger selv om den har været slukket i 14 dage, men så en dag hvor jeg så slukkede fyret i 2 timer for at rense det, da jeg så ville tænde det igen, skete der ingenting, display var bare helt dødt, jeg prøvede at slukke og tænde igen uden held. Det var først da jeg lavede 2 hurtige tænd/sluk efter hinanden, så kom den. Det der så var mærkeligt var at den havde nulstillet alt og jeg mener virkeligt alt. Det hele stod på engelsk og ved alle menu punkter (røgsuger, tændbrændsel,Bundbpladevandring osv.) Stod der 0.

3) Super!! så er det ikke mig der er noget galt med :)
Jeg er selvfølgelig klar over den skal smøres engang imellem, men den lød sådan efter bare 2-3 dages drift, og jeg har som sagt forsøgt at smøre den.

Jeg er lidt ked af du ikke nævner noget om mit røgsuger problem, da jeg er rimelig sikker på det er det der skaber flest problemer.
Jeg er nu også 110% sikker på at der er et eller andet helt galt.
I går stod jeg og så på den den stoppede pga den havde nået 8 grader over set temp.
Den startede med at køre røgsugeren på 25%, derefter 60% og så til sidst 80%
fra 25 til 60 kunne man tydeligt høre røgsugeren gik op i omd. MEN fra 60 til 80 der kunne man høre den gik ned i omd. Det er da helt galt. :shock:

Jeg håber vi finder nogle løsninger på min problemer så jeg kan blive lige så glad for bæstet som den dag vi satte det op :)

Her til sidst har jeg lige et par forslag til styringen, hvis det er i orden :P

Det kunne være fint hvis at den skev på displayet hvad den lavede i stedet for kun at skrive Kwh sammen med uret. F.eks. Er fyret nu gået ud er der kun en streg i display, der kunne måske stå ALARM, stepper op, Pausestop osv.

Istedet for sommerdrift kunne man kalde det "urstyring" og så lade det være bygget op som det er nu, men med mulighed for at lave 3 profiler som man så kunne indlæse efter behov ( Sommer, Vinter, Forår/efterår)

Bare et par ideer jeg gik rundt med icon_cheesygrin.gif

Ekopower
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Ekopower » 07 aug 2012 14:46

Hej Andreas

Tak for dit svar og din mail. Jeg vender tilbage med en uddybende svar på din mail senere i dag eller senest i morgen.

1) Det var ikke det med jord jeg hentydede til, men hensyn til dine striber. Den eneste grund til jeg skrev det med jord, er simpelhen pga. af at du har en del elektriske problemer og da jeg ikke mener de stammer fra styringen, så vil jeg gerne have funden en årsag til dette.

2) Jeg har som sagt fået mailen og det besvare en del, som jeg som før skrevet vender tilbage med. Med hensyn til din uheldige oplevelse med at den nye styring ikke vil starte, så kan jeg kun igen nævne, at det er et el problem. Jeg tror dog jeg har fundet løsningen på dette, men skal lige have det afprøvet først.
Hvad stod din optændingsbrændsel på, da du afprøvede 1.42? (Kører du med 1.41 nu?)

3) Jeg tror desværre at det støj der kommer fra Askepladen skyldes, den måde dit anlæg er indstillet. Jeg tror nemlig det er uforbrændte træpiller, som askepladen arbejder med at få skuppet ud. Men det gode ved det, er at når vi nu har fået indstillet anlægget optimal, så tror jeg også dette problem forsvinder.

Jeg vil bestemt ikke udelukke noget, men jeg tro ikke der er noget i vejen med din røgsuger, men der er derimod en del andre faktor, som kan have indflydelse på dette område. Derfor syntes jeg nu først, at vi skal få indstillet dit anlæg rigtigt først og så skifter jeg røgsugeren bagefter, hvis den stadigvæk driller :great:
(På de første 200 anlæg har jeg kun skiftet 1 røgsuger og det viste sig faktisk, at den intet fejlede, men problemet var en helt andet)

Tak for dine gode forslag.

Mvh.
Ekopower
Dan Elkjær

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 08 aug 2012 18:40

Hej Dan

1) Du skrev:
Ekopower » 05 Aug 2012, 23:24 skrev:Som det sidste i dette punkt, vil jeg gerne have, at du kontrollerer dit jordforbindelse. Jeg er helt med på, at du har fået jord på anlægget, men er du 100 % sikker, at der er jord i den stik, som du trækker strømen ud af?. Det er ikke for at være uhøflig over for dig, at jeg skriver dette, men jeg har desværre måtte erkende dette problem en del gange på det sidste, så det skal vi lige have udelukket
Jeg ved ikke om vi går helt forbi hinanden her. Hvis ikke der var jord i det stik jeg trækker strømmen fra, så ville striberne jo stadig komme lige så ofte som inden jeg fik jordet andlæget.
Og som jeg skriver har jeg målt helt oppe ved printet for at være sikker på at der er jord hele vejen fra eltavlen gennem kabel, ud til afbryder osv. Der er enda blevet sat en helt ny gruppe op til fyret alene.
Jeg har også snakket med min elektriker, og han kunne godt tænke sig at vide hvad for nogle elektriske problemer der skulle kunne være i instalationen.

2) Jeg køre med 1.42 stadigvæk, og optændingsbrændsel står til 90g.

Efter jeg har rettet den ned fra de standart 140g har jeg halveret bulderen og oplever næsten ingen lugtgener mere når den starter op. Det var drengene herinde der var så flinke at komme med det forslag, og det virkede. :great:

3) Jeg har lysgrå/brunlig aske og ingen ubrændte piller, så det lyder mærkeligt.
Jeg har prøvet at køre askepladen frem og tilbage masser af gange lige efter hinanden, og den gør det stadig, det burde den jo ikke hvis den er tom.

Hvis det du skriver med røgsugeren skulle passe, kan du så bekræfte at hvis man øger % på røgsugeren i et bestemt ydelsesområde ikke nødvendigvis betyder at det kørere hurtiger og derved suger mere ??

Glad fordi du vil tage imod mine forslag, det var bare et par ting som kunne gøre anlæget endnu bedre end det er
Når det køre som det skal :lol:

Mvh
Andreas


Ekopower
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 08 jun 2011 14:59
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 187
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Geografisk sted: Middelfart
Kontakt:

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Ekopower » 09 aug 2012 23:04

Hej Andreas

Jeg har her nu fået besvaret din mail, men et længere svar, som jeg har sendt direkte til dig. Jeg vil derfor ganske kort besvare dette indlæg.

1) Strøm er ikke et problem ved dig, men på dit anlæg og derfor noget jeg får løst.

2) Det er helt fint hvis det virker ved dig med så lavt en optændingsmængde på version 1.42, men bestemt ikke noget jeg anbefaler generelt.

3) Jeg får skiftet/repareret din askeplade.

4) Røgsugen tror jeg stadigvæk ikke fejler noget, men måske får den forkerte signaler fra styringen eller kondensatoren. Jeg får kikke på det.

Mvh.
Ekopower
Dan Elkjær

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af robinhood » 10 aug 2012 13:39

Skiveren » 17 Jul 2012, 13:15 skrev:Jeg kan finde 24 bruger her på stokerpro der skilter med at de er indehaver af et Ekoheat 900/1500/2500, nu kunne det være interessant at vide hvor mange af disse som pt har problemer med deres Ekoheat... :wink:
Jeg vil gerne melde ud som den første, og fortælle at de små problemer jeg har oplevet, har jeg fået hjælp til uden at skulle "trække" Ekopower igang.. Men kan forstå at det ikke er alle som for den hjælp de har behov for... :|
Det er meget frustrerende at læse at nogle bruger bare ikke har en god oplevelse med deres Ekoheat.. :cry:
Jeg har kun haft et nyere problem, og det var eltænderen der var stået af... :wink:
fik mit til at køre i 3 uger uden at der var problemer med udbrændinger havde før rigtigt mange udbrændinger fik nogle nye indstillinger af dan (ekopower og de hjalp desværre røg min eltænder desværre efter under 150 optændinger men ekopower gav en ny på garentien men prøvede at starte det op forrige weekend men havde smidt alle indstillingerne efter at det havde været slukket
er der nogen der har været ude for at jeres display laver grafik fejl kommer streger lodret på hele displayet så man må slukke det og starte op igen for at det forsvinder
så nu viljeg lige taste de samme indstillinger som jeg havde før og lave en ny afvejning da det ikke lykkedes forrige weekend men havde ikke lavet en ny afvejning
men selv om den fig de indstillinger den havde inden varmelegemet røg fik jeg 5 -6 udbrændinger sidste weekend

Andreasbox

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Andreasbox » 15 aug 2012 14:56

Jeg skal lige høre jeres mening om noget. Jeg har læst i et andet forum hvor der er en der skriver at hvis man hæver sin røgtemp. Fra f.eks 80 til 110 så svare det ca til et højere forbrug på ca. 2%

Hvad mener i om det ?

Har overvejet at tage alle mine stænger ud, men er lidt nervøs for hvor meget effekt jeg mister

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af hensan » 15 aug 2012 15:34

Det ser ud til at passe meget godt med ca 2 pct tab i virkningsgrad ved 30 grader mindre afkøling af røggasserne og dermed højere røgtemp.

Hvis du ser på www.mhes.dk kan du finde diverse forklaringer. Selvom de er udarbejdet til Scotten er de generelt forklarende således de også kan læses af andre. En af de ting der ligger på siden er også et regneark for sammenhæng mellem røgtemp og virkningsgrad.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

EkoHeat 900 - Dårlig start

Indlæg af Ulrik » 15 aug 2012 15:50

Her kan man gå ind og se ved hvilken røgtemp ens anlæg har opnået sin virkningsgrad i dellast og højlast: http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp
For en EkoHeat 900 er det 58 gr i dellast og 78 gr i højlast.
MvH Ulrik©


Besvar