Side 22 af 22

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 17:42
af Rene`larsen
Grevens skrev:... jeg slår lige et mega kryds i kalenderen ... det er vist første gang i verdens historien at "Grevens" og "Kovas" er enige om noget som helst, og ikke hakker på hinanden som to søstre foran badeværelset ... :) :) :)

... de 10 grader i forøget røgtemperatur er der en gut herinde ( der har scotte ) der har et godt bud på hvad det betyder omregnet i virkningsgrad ... ... ka´ scotte lige huske hva´ han hedder ... - det er ham der ikke bruger briller mere fordi han har fået lazeroperation ...

i sølge NBE regneprogram hvis man øger røg temp fra 90-100 taber du 0,57%

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 17:44
af Oldgaard
Grevens skrev: ... de 10 grader i forøget røgtemperatur er der en gut herinde ( der har scotte ) der har et godt bud på hvad det betyder omregnet i virkningsgrad ... ... ka´ scotte lige huske hva´ han hedder ... - det er ham der ikke bruger briller mere fordi han har fået lazeroperation ...
det kan du sku da selv regne ud her Grevens ;)

http://www.mhes.dk/Virkningsgrad.xls

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 17:46
af Grevens
Rene`larsen skrev:

i sølge NBE regneprogram hvis man øger røg temp fra 90-100 taber du 0,57%
... 0,57 % ... er det virkeligt det hele ??? ... - det dælme da ik´ mejet ...

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 17:50
af Grevens
Oldgaard skrev:
det kan du sku da selv regne ud her Grevens ;)

http://www.mhes.dk/Virkningsgrad.xls

... tak Oldgaard ... :great:

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 18:09
af Søren-R
Det kan vel være en mulighed at bålet ikke kan blive tilført nok ilt pga at røgsugeren ikke har høj nok trykforskel og kan komme til at stå og køre i det samme luft.

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 20:18
af Brandsen
Halløj i forum,

Det forkommer mig at være et stærkt forenklet regneark, som faktisk kun tager
højde for det rent forbrændingsmæssige energitab.

Hvis den højere røg temp skyldes, at man har taget turbolatorer ud, sådan hastigheden
gennem fyret øges, så må man vel også miste manglende varmeoptagelse på hedefladerne,
der er jo præcis derfor røg temp øges ved at fjerne en turbolator ??

Og tilsvarende, hvis den øgede røg temp skyldes tilsodning, så får du også kraftig
formindsket varmeoptagelse gennem hedefladerne.

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 21:34
af kovas
Hej.
Hvis man nu ser på en teoretisk helt korrekt forbrænding. Så kræver x kg brændsel ca 13x kg luft. Al den luft skal ud gennem skorstenen.
Kedlens hedeflade vil afgøre hvor meget varme den kan aftage fra de varme røggasser. Kedlens hedeflade bliver jo ikke mindre fordi man tager retarderne op. Men luften for lidt friere passage. Ofte vil man når man fjerner retarderne kunne sænke hastigheden på røgsugeren en smule. Så hvis stængerne er i og forbrændingen ikke er korrekt så vil den lave røggastemp ikke nødvendigvis afspejle en høj virkningsgrad. Sådan som jeg husker det.

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 22:48
af Brandsen
Halløj i forum,

Ja, enig med Kovas, hvis forbrændingen ikke er korrekt, så til hest med resten af spekulationerne.

Derimod tror jeg, der vil være væsentligt større energitab end sølle 0.57% ved at hæve røgtemp 10 grader,
hvis det sker ved at fjerne turbolatorer, røgvendere, retartere, skrue op for røgsuger, osv osv, for dermed
suser røgen hurtigere gennem kedlen, og dermed ikke når at afgive så meget varme til hedefladerne.

Tilsvarende med aske og sod. Jeg kører med 100-110 grader røg temp ved helt nyrenset keddel,
og når røgtemp i løbet af måneden er steget til 140-150 ved samme belastning, pga sod og aske,
så tror jeg dælme min virkningsgrad er droppet mere end 4 x 0.57%, altså med langt mere end 2.5%.
Jeg synes klart at kunne se det på pilleforbruget, og det ville bestemt ikke kunne hvis det kun var 2-3%

Nok mere en praktisk iagtagelse af Baxi'en de seneste 7 år end et egentligt videnskabeligt faktum 8) 8)

Buldren i skorsten

: 10 dec 2012 22:57
af Rene`larsen
Brandsen skrev:Halløj i forum,

Ja, enig med Kovas, hvis forbrændingen ikke er korrekt, så til hest med resten af spekulationerne.

Derimod tror jeg, der vil være væsentligt større energitab end sølle 0.57% ved at hæve røgtemp 10 grader,
hvis det sker ved at fjerne turbolatorer, røgvendere, retartere, skrue op for røgsuger, osv osv, for dermed
suser røgen hurtigere gennem kedlen, og dermed ikke når at afgive så meget varme til hedefladerne.

Tilsvarende med aske og sod. Jeg kører med 100-110 grader røg temp ved helt nyrenset keddel,
og når røgtemp i løbet af måneden er steget til 140-150 ved samme belastning, pga sod og aske,
så tror jeg dælme min virkningsgrad er droppet mere end 4 x 0.57%, altså med langt mere end 2.5%.
Jeg synes klart at kunne se det på pilleforbruget, og det ville bestemt ikke kunne hvis det kun var 2-3%

Nok mere en praktisk iagtagelse af Baxi'en de seneste 7 år end et egentligt videnskabeligt faktum 8) 8)


Hej Branden kan god følge dig men hvis baxien kunne rense sine hedeflader tror jeg at det ville se anderledes ud