Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Buldren i skorsten

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Tvillingen
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 319
Tilmeldt: 20 mar 2012 21:39
Mit fyr: Ekoheat 900/210 L Magasin
Areal: 145
Brændsel: Samba 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Dagligt forbrug: Ca.15 kg
Årligt forbrug: Ca. 3,5 T.
Geografisk sted: Randers NV
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 4 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Tvillingen » 14 jul 2012 22:53

tvede67 » 14 Jul 2012, 22:37 skrev:Hmmm.
Med fare for at lyde dum, så blev ts fravalgt af min vvs'er da Ekoen jo selv regulerer røggas alt efter behov.

Er den nødvendig for at fyret virker?

Bær over med mig. Jeg er helt ny pillemisbruger. :) :)
Fyret kører fint uden, men det kører mere økonomisk med TS. :great:


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af Grevens » 14 jul 2012 23:00

... trækstabilisator monteres fordi at det er fyrets indbyggede styring der bør bestemme over bålet ... - og ikke moder natur ... - det sug der opstår i skorsten ved vindstød, vil trække ekstra luft gennem bålet i dit fyr, og dermed "puste til ilden" ... ... - medmindre der er monteret en stabilisator ...

... fyret kan naturligvis godt køre uden trækstabilisator ... - på samme måde som man kan springe i faldskærm uden styreliner ... - men hvis man vil styre sin faldskærm og ikke overlade til moder natur hvor man lander, foretrækker de fleste at have styreliner ...

... det er dit fyr ... du må bestemme om du vil have trækstabilisator eller ej ... - jeg kan dog ikke finde på et argument for at undvære den ...
...

tvede67
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af tvede67 » 14 jul 2012 23:11

Takker Grevens.

Det var en sammenligning som var til at forstå. icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif

Jeg tager lige fat i blikkeren til en kammeratlig samtale, efter sommerferien. :wink: :lol:

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af kovas » 15 jul 2012 14:16

Grevens » 14 Jul 2012, 23:00 skrev:... trækstabilisator monteres fordi at det er fyrets indbyggede styring der bør bestemme over bålet ... - og ikke moder natur ... - det sug der opstår i skorsten ved vindstød, vil trække ekstra luft gennem bålet i dit fyr, og dermed "puste til ilden" ... ... - medmindre der er monteret en stabilisator ...

... fyret kan naturligvis godt køre uden trækstabilisator ... - på samme måde som man kan springe i faldskærm uden styreliner ... - men hvis man vil styre sin faldskærm og ikke overlade til moder natur hvor man lander, foretrækker de fleste at have styreliner ...

... det er dit fyr ... du må bestemme om du vil have trækstabilisator eller ej ... - jeg kan dog ikke finde på et argument for at undvære den ...
Hejsa.
Det er jo en god historie, men jeg har nu et godt argument for at undvære den. Fyret buldre næsten ikke og kører betydelig bedre uden.( har haft den på og taget den bort igen) Den første gang kedlen buldrede så garageporten kom i svingninger var montøren som havde opsat fyret til stede og han greb fluks til at stoppe ts med rockwool og det blev bedre, dog var det stadig et problem i stille vejr. Så jeg tog den helt af og er godt tilfreds med det.
Med hensyn til at skorstenen skulle kunne styre forbrændingen så kan det nok være tilfældet hvor man har en høj skorsten med rigtig godt træk. Min skorsten er ( målt fra bunden af fyret)lige knapt 5m høj lysning 130 mm. Desværre har jeg ikke mulighed for at måle trækket i den, men mit bud er at i stille vejr så er det ikke større en de forlangte 0.1mb hvilket jo ikke er meget. Når røgsugeren kører så suger den luften gennem brænderen og jeg formoder at der skal være træk for at undgå modstand mod røgsugeren som jo ikke sidder i toppen af skorstenen som en "exorsto"
Hvis man for sjov beregner det samlede indsugningsareal i brænderen så er det 25-30% mindre end skorstensarealet, så jeg vil mene at der skal noget et træk til for at overtrumfe røgsugeren. Skulle det ske vil pid-regulatoren jo stadig dosere piller i forhold til setpunkt for kedlen temp. Og ja det vil kunne hænde at forbrændingen bliver lidt mager.
Jeg har tænkt mig at lave så jeg kan montere ts igen, men med et låg som jeg kan sætte ind i den, således at jeg kan lave nogle forsøg med den. Den sad 40cm til midten målt fra der hvor røgrøret kommer op af kedlen, der er ikke noget knæk eller noget der kan hindre luftafgangen, skorstenen fortsætter lige op igennem taget.
for mig og se er der følgende muligheder for at regulere mod buldren. Skrue op på røgsuger, mindske effekten (mindre kg pr time), mindst mulig optændingsbrændsel (har pt 90g) Ændring af parametrene i pid, Borttage eller flytte ts. Der er frit valg, dog tag de mindst gennemgribende først.
For at keddeltemp. ikke skal blive for lav har jeg på sommerdrift, 4 optændinger i døgnet ,og til det bruger jeg ca 5kg i døgnet til varmt vand til 4, to voksne to unge (dog ikke piger)
Med den nye v1.41 er buldret næsten væk hvis jeg kun lader fyret steppe op til 60%.
@ tvede vent og se hvordan det går inden du laver hul i røgrøret, din blikker kan meget vel have ret.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Buldren i skorsten

Indlæg af lamborg » 15 jul 2012 14:30

Ha ha .
Ja det er en fin historie du skriver der . Men det ændre ike få det faktum at når vinden piver hen over din skorstenspibe så trækker den luft ud af din skorsten men den er jo tæt .
Tror du så den bliver hulkindet :-) eller tror du den trækker det ekstra luft gennem dit bål som derved bliver svære at styre og du får et højere pille forbrug .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


paw
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 951
Tilmeldt: 18 sep 2009 20:26
Mit fyr: woody 16 kw V10
Areal: 80
Brændsel: Træ-piller
Fremviser gerne i postnummer: 9600
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 10 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af paw » 15 jul 2012 15:04

lamborg » 15 Jul 2012, 14:30 skrev:Ha ha .
Ja det er en fin historie du skriver der . Men det ændre ike få det faktum at når vinden piver hen over din skorstenspibe så trækker den luft ud af din skorsten men den er jo tæt .
Tror du så den bliver hulkindet :-) eller tror du den trækker det ekstra luft gennem dit bål som derved bliver svære at styre og du får et højere pille forbrug .
:great:

tvede67
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 71
Tilmeldt: 11 maj 2011 17:55
Mit fyr: Ekoheat 900 lille silo
Areal: 125
Brændsel: Vida 6mm
Dagligt forbrug: 19kg Sommerdrift 5,5
Årligt forbrug: 3t
Geografisk sted: Vestsjælland
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af tvede67 » 15 jul 2012 15:20

@Kovas

Tak for den gode forklaring!
Blikkeren nævnte også min lave skorsten (ca 4m ), som grunden for ikke at montere ts.
Min isokern måler ca 150mm.

Jeg har meget meget svag buldren, som forsvinder hurtigere end jeg kan nå ud i bryggers. :)

Venter lige og ser tiden an!!
Jeg har et afblændet hul i skorstenen hvor jeg vil montere ts, hvis det er nødvendigt.

sjensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 98
Tilmeldt: 20 mar 2010 09:15
Mit fyr: MGM Comfort 15
Areal: 167
Brændsel: Ystadpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4200
Årligt forbrug: 5.5
Geografisk sted: Slagelse

Buldren i skorsten

Indlæg af sjensen » 15 jul 2012 17:20

Alle de problemer med at styrer tilgangen af luften til brænder hovedet har Hapro og Vario winhagen fjernet ved at have en luftmåler på deres indgang på luftrør til brænder som de kan reguler med et styret spjæld sådan ! Tja de koster også noget mere men har lavet arbejdet færdigt. De gider åbenbart ikke al den bøvl med at ting ikke virker.

mhansen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 39
Tilmeldt: 26 maj 2011 20:12
Mit fyr: Scotte 10kw
Areal: 120
Brændsel: Træpiller ø8 lava
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Sydfyn

Buldren i skorsten

Indlæg af mhansen » 15 jul 2012 18:34

@Kovas

Tak for den gode forklaring!
""Blikkeren nævnte også min lave skorsten (ca 4m ), som grunden for ikke at montere ts.
Min isokern måler ca 150mm.

Jeg har meget meget svag buldren, som forsvinder hurtigere end jeg kan nå ud i bryggers.

Venter lige og ser tiden an!!
Jeg har et afblændet hul i skorstenen hvor jeg vil montere ts, hvis det er nødvendigt."""

Hvis du slipper for bulder når træk fættern er blændet , så havde jeg også blændet den af
Min skorsten er 3.75m og trækfætteren sidder 1,8m over gulvet dvs cirka halvejs ,
Når det blæser mere en 5-6sekmeter står den halv åben, så den er også go i en kort,

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Buldren i skorsten

Indlæg af kovas » 15 jul 2012 23:00

Hejsa mhansen.
Det jeg prøver at sige er at verden ikke bare er sort/hvid, men at man har lov til at se hvad der fungere i sin egen private skorsten,og så handle derefter.
Det er jo interessant at det er to woody-fætre der ved hvordan man skal styre en ekoheat ;)
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh


Besvar