Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pladsbehov

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pladsbehov

Indlæg af Squashbuddy » 20 mar 2012 14:03

Hej allesammen,

Det er på tid at få den gamle oliesluger skiftet ud og er derfor ved at indhente tilbud på et ekoheat 900 fyr, i den forbindelse har jeg dog et enkelt spørgsmål som brugere der allerede har et ekoheat fyr installeret evt. kan hjælpe med at svare på.

Spørgsmålet er hvor meget plads er der behov for bag ved fyr/magasin, fyret kommer nemlig til at stå klods op af skorstenens højre siden ind mod en væg, derfor kunne det være rart at vide hvor meget luft der skal være bag ved fyret til diverse rør og evt. skorstensudtræk. Det kunne være rigtig dejligt hvis der både var personer som har skorstensudtrækket monteret på toppen og bag på fyret der kunne hjælpe :-)

Min plan er umiddelbart at få monteret skorstensudtrækket på toppen af fyret og alle andre rør skal så køre bag ved fyret, det bør vel give muligheden for at få fyret tættere på væggen end hvis skorstensudtrækket skal monteres på bagsiden af fyret?

Jeg vil samtidig godt takke for et godt forum som har hjulpet rigtig, RIGTIG meget i forbindelse med valg af pillefyr :-)
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Pladsbehov

Indlæg af Ulrik » 20 mar 2012 14:06

Velkommen til :)
Nye spørgsmål kræver nye emner. Derfor er emnet delt.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Pladsbehov

Indlæg af Skiveren » 20 mar 2012 14:18

Squashbuddy » 20 Mar 2012, 14:03 skrev:Hej allesammen,

Det er på tid at få den gamle oliesluger skiftet ud og er derfor ved at indhente tilbud på et ekoheat 900 fyr, i den forbindelse har jeg dog et enkelt spørgsmål som brugere der allerede har et ekoheat fyr installeret evt. kan hjælpe med at svare på.

Spørgsmålet er hvor meget plads er der behov for bag ved fyr/magasin, fyret kommer nemlig til at stå klods op af skorstenens højre siden ind mod en væg, derfor kunne det være rart at vide hvor meget luft der skal være bag ved fyret til diverse rør og evt. skorstensudtræk. Det kunne være rigtig dejligt hvis der både var personer som har skorstensudtrækket monteret på toppen og bag på fyret der kunne hjælpe :-)

Min plan er umiddelbart at få monteret skorstensudtrækket på toppen af fyret og alle andre rør skal så køre bag ved fyret, det bør vel give muligheden for at få fyret tættere på væggen end hvis skorstensudtrækket skal monteres på bagsiden af fyret?

Jeg vil samtidig godt takke for et godt forum som har hjulpet rigtig, RIGTIG meget i forbindelse med valg af pillefyr :-)
Hejsa og velkommen til.. icon_cheesygrin.gif
Vedr dit spørgsmål, så skal du min ha plads til en bøjning som skal skruet ind i i fremløbet og returen, så en 8 cm skal du ha... Om skorstensudtrækket er i toppen eller bag ud, betyder ikke noget for pladsen bag ved... Skorstensfejeren kan rense fra toppen af hvis du vælger at fører aftrækket bag ud.. :great:
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pladsbehov

Indlæg af Squashbuddy » 20 mar 2012 14:58

Super, jeg har 35 cm at give af luft bag ved fyret, så det bør godt kunne lykkedes :-)

Men 8 cm eller der omkring lyder super lækkert og så kommer det helt sikkert til at super godt ud og så er der masser af plads til at komme til vaskemaskine og tørretumbler som står overfor.

Så bliver det nok en løsning med aftrækket bagud så alle rør løber bag ved fyret, det bliver super!

Tak for hjælpen!
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Pladsbehov

Indlæg af Rene`larsen » 20 mar 2012 17:30

. Om skorstensudtrækket er i toppen eller bag ud, betyder ikke noget for pladsen bag ved... :shock: Hvordan det
fylder røgrøret ikke noget hvis det er bagud :D
MVH Rene` larsen
Søglimt blik og skifer


Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Pladsbehov

Indlæg af Grevens » 20 mar 2012 19:17

Rene`larsen » 20 Mar 2012, 17:30 skrev:. Om skorstensudtrækket er i toppen eller bag ud, betyder ikke noget for pladsen bag ved... :shock: Hvordan det
fylder røgrøret ikke noget hvis det er bagud :D

... jo ... - i denne situation skal røgrøret nødvendigvis ud i toppen, ... ellers kan fruen jo ikke både vaske tøj og fylde piller på samtidig ... :)
...

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pladsbehov

Indlæg af Squashbuddy » 20 mar 2012 19:26

Det undrede også mig, men hvis man ser på de billeder skriveren har lagt ind under emnet "de første erfaringer om ekoheat 1500" står den meget tæt op af væggen, men om det ser ud på billedet står en smule af fyrets venstre side ikke op af væggen, mon skorstensudtrækket kan være der?

Det kunne være der var en flink person der kunne tage et billede af fyrets bagside når det er monteret ;-)
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

Brugeravatar
Skiveren
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1287
Tilmeldt: 12 dec 2011 10:06
Mit fyr: Ekoheat 1500 :-)
Areal: 219 m2 i to plan
Brændsel: 8 mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: 3-20 kg
Årligt forbrug: 7000 kg
Geografisk sted: Sdr Harritslev (Hjørring)

Pladsbehov

Indlæg af Skiveren » 20 mar 2012 20:59

Squashbuddy » 20 Mar 2012, 19:26 skrev:Det undrede også mig, men hvis man ser på de billeder skriveren har lagt ind under emnet "de første erfaringer om ekoheat 1500" står den meget tæt op af væggen, men om det ser ud på billedet står en smule af fyrets venstre side ikke op af væggen, mon skorstensudtrækket kan være der?

Det kunne være der var en flink person der kunne tage et billede af fyrets bagside når det er monteret ;-)
Jeg melder frivilligt....
Jeg har små 12 cm bag Ekoheaten... Røgudgangen sidder over i venstre side af kedelen, set forfra...
Jeg måtte tilpasse røgrøret ved at omdanne det fra at værer lige, til et knæk på 25 grader... Godt at min nabo er 100 meter mester i at svejse... Dette var jeg nød til, da jeg skulle jo gerne ramme center af kernen i skorstenen..
Men se selv..
1.jpg
Set fra højre side...
2.jpg
Set oppe fra...
3.jpg
Set fra venstre side..
Ekoheat 1500 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 16/02-2012 :-)
Ekoheat 900 m/ Ekocompress askeskuffe, sat igang den 25/01-2014 :-)
-Hvis du skal bygge nyt, bygge til, bygge om, bygge... www.tegnestuenveksoe.dk
Mvh Skiveren~ Ole Veksø

Squashbuddy
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 223
Tilmeldt: 20 mar 2012 13:42
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7550
Dagligt forbrug: 12
Årligt forbrug: 4,2
Geografisk sted: Holstebro
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Pladsbehov

Indlæg af Squashbuddy » 20 mar 2012 21:11

Tak skal du have skriveren, du er sgu yderst hjælpsom, hvis mit røgrør skal gå ud bag på fyret skal det have et 90 graders knæk til højre og så køre hele vejen bag vej fyret. Nu må vi se.

Det kan jo også tænkes at montøren har en ide til hvordan det kommer til at se pænest ud/fungere bedst.
Hvis du falder i søvn med en røv der klør, vågner du med en finger der lugter.

levi

Pladsbehov

Indlæg af levi » 20 mar 2012 21:13

Squashbuddy » 20 Mar 2012, 21:11 skrev:Tak skal du have skriveren, du er sgu yderst hjælpsom, hvis mit røgrør skal gå ud bag på fyret skal det have et 90 graders knæk til højre og så køre hele vejen bag vej fyret. Nu må vi se.

Det kan jo også tænkes at montøren har en ide til hvordan det kommer til at se pænest ud/fungere bedst.
Man kan vel få et anlæg hvor siloen er i den anden side så du undgår så langt røgrør :great:


Besvar