Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Spørgsmål vedr. Ekoheat samt det tilbehør der laves til Ekoheat pillefyret
Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af Grevens » 18 mar 2012 22:17

På given foranledning, og af egen drift, vil jeg gerne oplyse brugere af dette forum om de "præ-børnesygdomme" som Ekoheat har været "ramt" af.

Alle oplysninger som jeg refererer til i teksten er frit efter hukommelsen, fremkommet i mundtlig form, præsenteret af Dan Elkjær, Onsdag d. 14 marts i tidsrummet 13.06 - 15.42 .

Tilstede var endvidere 12 -15 andre mennesker, hvoraf en del er ophøjet medlemmer af dette forum.

- inden jeg starter den rigtige tekst, bedes i venligst sende en tanke til alle de andre arbejdsomme og energiske udviklere af nye produkter ... -det være sig flyvemaskiner, lastbiler, måneraketter, og andre husholdningsmaskiner. Ingen produkter har været foruden "tilpasninger" fra ide til virkelighed, og et stykke ind i driftfasen ... -Ej heller Ekoheat.

1.
Der har været problemer med fastgørelse af den "gevindstang" / spindel, der trækker og skubber askepladen frem og tilbage i bunden af herden.
På prototypen, var fastgørelsen til elmotoren lavet korrekt, men på de første produtioner, havde den pågældende maskinarbejder istedet for den korrekte montering, isat en dorn / tap til fastgørelse af spindlen.
Det betød at der var en my slup, som i den anden ende af askepladen, gav så meget mere slup at pladen kunne køre skævt, hvilket igen gav falsk luft, og at herden blev skubbet ud af sit leje ...
1.a Alle disse spindler er blevet udskiftet på alle de leverede modeller. Der bliver ikke sendt anlæg ud hvor dette ikke er tilrettet.


2.
Der har været noget med at skærmen kunne blive "sort" i striber i den øvre del ... løses nemt ved at frakoble denne og tælle til 10 sek.
2.a Kan sku ik lige huske hvad der fremadrettet gøres ved dette ... men en permanent løsning er fundet / eller stærkt på trapperne.


3.
Røgsugermotor sidder monteret på en motorplade konstruktion. Det er rimelig nemt at tage denne af på en model 1500. Men på en model 900 der er 7cm smallere, kan det være lidt mere "bøvlet" ... den bliver fremadrettet delt således at motor og motorplade er i 2 dele...
3.a - det sådan set ikke et "rigtigt" problem ... men bare en lille ting der gør livet nemmere på den lange bane.


4.
Ekoheat har så effektiv nedkøling af røggasser at der kan forekomme kondesvand i skorsten i mængder der ikke er ønskværdige. "Røggaskølerør" ( har et navn jeg ik kan huske) leveres løst med apparatet, og monteres inden ibrugtagning.
4.a - nye kunder tilrådes ikke at montere dem alle, men tage x-antal ud i model 1500, og y-antal ud i model 900. Denne "feature" syntes jeg faktisk er mejet smart. At man kan "styre" røggas temperatur, uden at skulle justere en hel masse inde i softwaren.


- dette er hvad jeg kan huske ... kom gerne med rettelser hvis du har faktuel viden der ikke stemmer overens med min hukommelse.

- ordet "præ-børnesygdomme" er tilsigtet, ... ovennævnte er jo nærmest "baby-sygdomme" ... der ska jo nødvendigvis flere kedler ud i mange timer før det kan begynde at give et retvisende billed af Ekoheat.
...


timkenneth
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 723
Tilmeldt: 01 dec 2010 00:49
Mit fyr: SK STOKER
Areal: 169
Brændsel: flis/korn/piller
Fremviser gerne i postnummer: 6980
Årligt forbrug: ca 2500 kr.
Geografisk sted: vestjylland
Modtaget likes: 3 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af timkenneth » 19 mar 2012 07:53

punk 4: ekoheat kunne også vejlede til køb af en skorsten der kan tage lav røgtemp, en forring, eller bare holde øje med skorstenen generelt for løbesod. alternativt ringe til fejer og bede ham komme og kigge røgveje igennem efter x antal drifttimer.
ydermere er det ikke noget specielt for lige ekoheat at kunne styre røgtemp i kedel-del og samtidig ikke skulle ændre nævneværdigt i styrringen. fx skal ejg intet røre i TM3006 når jeg tager en røgvender ud her tidlig forår.

er det kun mig der læser det her indlæg som endnu en ros af produkterne og bortset fra punkt 1 og lidt 2 en skærm skal da bare virke ;), er resten af "sygdommene" jo reelt ikke nogen sygdom. dan og hans firma burde oprette en nyheds sektion på hjemmesiden med opdateringer over punkterne du beskriver overfor. problemer og løsninger, det er da noget en potentiel køber kan li at se.

jeg kan godt forstå der er mange der er blevet forelsket i det ekoheat. jeg synes da også det ser fancy ud...bortset fra den pisgule farve! sker der for den ingeniør/designer? jeg synes bare personligt at der er mange der bliver forblændet af det med autorens og askehalløj. der er vitterligt ikke megen rengøring ved de andre modeller.

er der nogen der kender mål på indvendige dele. snegl, plader. dimensionering af kabler osv. det kunne være sjovt at høre om.?

til sidst, overstående er ikke rettet mod dig rene, du gengiver jo blot noget fra jeres fremvisning.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2012 11:44

Shit... Hvis du pisser den farve, så bør du nok søge læge :-)

Jeg ved ikke om mange falder i svime over dette fyr. Måske er der også lidt jantelov over det. Indtil nu ser det jo ud til at man kan få et relativt billigt fyr som virker en sjat mere gennemført end Scotte/woody er. Men kun tiden vil vise om denne Ekoheat også skal have skiftet lysføler, eltænder osv.. i tide og utide :-)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af Bigfoot » 19 mar 2012 12:28

Tom_AT » 19 Mar 2012, 11:44 skrev:Shit... Hvis du pisser den farve, så bør du nok søge læge :-)

Jeg ved ikke om mange falder i svime over dette fyr. Måske er der også lidt jantelov over det. Indtil nu ser det jo ud til at man kan få et relativt billigt fyr som virker en sjat mere gennemført end Scotte/woody er. Men kun tiden vil vise om denne Ekoheat også skal have skiftet lysføler, eltænder osv.. i tide og utide :-)
de priser jeg har hørt, er da ikke billigt i forhold til scotten eller woodyen... :roll:
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af Tom_AT » 19 mar 2012 12:47

Jeg er klar over sådan en Ekoheat er dyrere end Scotte og Woody, men det er jo ikke meget. Mente at de stadig er noget billigere end Hoval, Biolyt og hvad de ellers hedder, men har stadig nogle af de smarte automatiske rensefunktioner :-)


peos
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 151
Tilmeldt: 26 feb 2012 18:04
Mit fyr: Scotte 20 kW og 60 rør solvarme
Areal: 280
Brændsel: træpiller 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: Ved jeg ikke endnu
Geografisk sted: Næstved

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af peos » 19 mar 2012 17:11

Hej René

Den buldren, jeg oplevede på et 1500 i drift i forrige weekend, må også være en børnesygdom. Blev der fortalt noget om det under fremvisningen den 14. marts, og om hvordan den fjernes?

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af Grevens » 19 mar 2012 17:32

... jeg beklager hvis mit indlæg læses som en ros af Ekoheat ... ... -det har ingenlunde været formålet ...

- Jeg er indehaver af et Olie brænder fyr af mærket Salamander ... - jeg er ikke for, eller imod, hverken scotte/woody og/eller Ekoheat og/eller Biowin/Biolyt ...

- MEN ... jeg forstår godt mig selv og andre der gerne vil vide hvilke "svagheder" såén en ny fætter har ... kører som en Biowin/Biolyt, men i prisområde som Scotte/Woody ...
( træk lidt fra i begge ender så passer det nok meget godt...)

- Der har jo været "spekulationer" omkring den, og især hvorfor enkelt(e) bruger(e) har fravalgt Ekoén ...
... -belært af erfaring er den bedste måde at imødegå "løse rygter" at få "rygterne" frem i lyset, så man i det klare lys kan se på sagen ...

- Jeg kan godt se at der kunne være et punkt 5. Omhandlende den specielle farve ... - der hører en god historie med til farven ... - den vil jeg gerne skåne jer for... -men om en farve er køn er jo en subjektiv vurdering...
( kan faktisk ik´ huske detaljer i den )
- men én ting kan vi da så blive enige om ... det er vist ikke andre pillebrændere i denne farve...


.
...

Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af john m » 19 mar 2012 17:45

Tom_AT » 19 Mar 2012, 11:44 skrev:Shit... Hvis du pisser den farve, så bør du nok søge læge :-)

Jeg ved ikke om mange falder i svime over dette fyr. Måske er der også lidt jantelov over det. Indtil nu ser det jo ud til at man kan få et relativt billigt fyr som virker en sjat mere gennemført end Scotte/woody er. Men kun tiden vil vise om denne Ekoheat også skal have skiftet lysføler, eltænder osv.. i tide og utide :-)
Hvor tit er i tide og utide ? :roll:
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af EKP » 19 mar 2012 17:52

john m » 19 Mar 2012, 17:45 skrev: Hvor tit er i tide og utide ? :roll:
Utide må det være hver gang den går :P

Brugeravatar
Grevens
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 608
Tilmeldt: 18 feb 2012 09:46
Mit fyr: Ekoheat 900
Areal: 140
Brændsel: 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Dagligt forbrug: 4 / 22 kg
Årligt forbrug: 4481,7 kg 2013
Geografisk sted: SydØst for Køge
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Ekoheat Præ "børnesygdomme" ...

Indlæg af Grevens » 19 mar 2012 17:54

peos » 19 Mar 2012, 17:11 skrev:Hej René

Den buldren, jeg oplevede på et 1500 i drift i forrige weekend, må også være en børnesygdom. Blev der fortalt noget om det under fremvisningen den 14. marts, og om hvordan den fjernes?

... efter min ufejlbarlige, men noget hullede hukommelse, var det ikke et emne der blev berørt !!!

- men hvad siger den pågældende ejer af buldermaskinen ??? ... luft bulder , ild bulder , metalplade bulder ???

- altså i min verden er der kæmpe stor forskel på lyde og hvordan vi opfatter dem ... det kan vel aldrig blive en "børnesygdom" at ildebrand larmer ... det har det gjort i al den tid jeg gik til spejder ...

-forstå mig ret, uden at misforstå mig ...

- Man er nød til at kende årsagen til disse symptoner, før man kan give den rigtige medicin ...
... - for nylig havde vi jo Ulrik ( Redaktøren), der havde et helt vandsystem der larmede uanset hvor i huset der var forbrug på vandet... - medicinen her, var ikke at skifte alle rør i hele hytten .. men "bare" termostatbruseren i badeværelset ... osv.

- Gode råd er gratis, ... -her får du et der koster: ...-hvis du er i tvivl om Ekoén, -som du har oplevet den, er noget for dig, - er den ikke noget for dig ... -så det er nok ikke det anlæg du skal købe ...

.
...


Besvar