Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af hundefar » 06 jan 2011 22:31

Hej Zarge,

EnergiMidt har lovet at skifte vores gamle "Ferrari" måler inden udgangen af 2011, men jeg tror altså ikke der er en knap så man kan se øjebliksforbruget på de nye?

http://www.energimidt.dk/Privat/Fjernaf ... aaler.aspx

Men som svar på dit andet spørgsmål, så er min konklusion at så længe jeg ikke producerer mere en mit tomgangsforbrug, så er det måleren uvedkommende.

Men nu prøver jeg at aflæse måleren mellem 8 og 16 i en periode for at få det cirka tal som jeg skal bruge. Dette kan jo godt være højere om sommeren hvor mine store frysere i værkstedet selv skal arbejde for at holde minusgraderne.

kh
Henrik


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af Zarge » 06 jan 2011 22:38

Hummm... Tja ud fra linket ser det ud til at du har ret... Det overrasker mig egentlig en del... Det må jeg ha hørt en af kollegaerne nærmere om... Men tilgengæld bør du kunne se det på nettet istedetfor... :-)

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af Flemmingth » 07 jan 2011 17:07

Hos Sydenergi kan jeg gå på nettet og se mit time-, døgn-, uge-, måned- og årsforbrug, med ca. et døgns forsinkelse.
Man ser tydeligt forandringer der sker. F.ex. var det helt tydeligt på månedsforbrug, da jeg skiftede gl. cirk.pumpe ud med sparemodel.
Der er ingen tvivl om grundforbrug (ventilationsanlæg, køleskab, fryser, cirk.pumper mv.).
Ud af fjerene ved 06-tiden.
Tøjvask 09-10 og 12-13.
Gang i komfuret ved 15-tiden.
Aftenhyggen breder sig ved 19-tiden og go'nat 22.
El-forbrug.doc
(35.5 KiB) Downloadet 201 gange
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt

mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af mivm » 15 jun 2011 07:54

Jeg har engang selv lejet med tanken, om solceller, jeg havde dengang planer om at aflevere alt effekten i varmtvandsbeholderen, for på den måde at spare på gassen, da det efterhånden er dyrere end el.

Hvis man kunne finde elpatron som passer til spændingen på panelerne direkte, ville man spare alle konvertere osv. og på den måde gøre det billigere. bare man lige husker en termostat til at afbryde for varmelegmet når vandet "koger".

På denne måde ville man være ude over bekymringerne med el installationen, elektriker mm. og så ville man bevæge sig i et spændingsniveau som er ufarligt, alt efter hvad der kommer ud af panelerne, men måske 12V.

og 300W er jo 300W hvad enten vi taler varme eller strøm! så hvor man spare de 300w er jo ligegyldigt.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af fryseren » 15 jun 2011 11:50

> og 300W er jo 300W hvad enten vi taler varme eller strøm! så hvor man spare de 300w er jo ligegyldigt

Ideen er jo som sådan god nok. Nemt og miljø-rigtigt!

MEN prisen på 300watt som varmt vand er forskellig.

f.eks
1Kwh EL = 2 kroner
1Kwh træ = 50 øre (afhægig at skaffe metoden)
1Kwh Solvarme = næsten gratis. (5-10 øre, strøm til pumper og styring)
Solcellestrøm med elstav = 100% gratis!!

MEN hvis vi tager ting som anlægspriser og afskrivninger og reperationer over 30 år
så er priserne anderledes, i hvertfald for træ og solvarme.
Træ kommer nok op i 60 øre
solvarme kommer nok op i 30-40 øre
Solcelle+ elstav kommer op i ca 85 øre! (under forudsætning af at den aldrig -ALDRIG.! nogensinde bliver slået fra)

MEN IGEN:
Ideen er jo som sådan god nok. Nemt og miljø-rigtigt!

/fryseren
/fryseren


mivm
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 99
Tilmeldt: 21 mar 2011 22:26
Modtaget likes: 2 gange

Re: Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af mivm » 15 jun 2011 12:34

Jeg giver dig ret i dine betragtninger, men mit udgangspunkt var som jeg skriver gasfyr, ved ikke hvor du har ovenstående priser fra, men hvad vil 1 kwh gas eller olie koste med nutidens priser.

Det er god information for alle Takker!

Halloffame
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 20 dec 2011 17:10

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af Halloffame » 20 dec 2011 17:24

Måske en lidt gammel post, men sad selv at overvejede samme problem, hvis man havde solfanger system hvor man udnyttede strømmen i huset også overskydende strøm blev ledt væk og gemt sparet eller solgt.

Har fundet frem til der er dyre løsninger og knap så dyre løsninger på dette, den dyre løsning ville være en af de hersens invertere som både er charger og inverter og styre alting. Det kunne være Victron multiplus eller quattro.

Men de er ret dyre de maskiner og tænkte på hvordan kan man ellers lede strømmen man ikke bruger til en inverter.
Hvor inverteren kun tænder når man skal af med strømmen, og derved spare strøm på ikke at have en inverter tændt 24 timer i døgnet.

Fandt frem til at nogle batteriregulatorer, eller engelsk: charger controllers kan indstilles til at styre et Dump load,
Det er så mærkerne Xantres c60 Og den anden er Tristar morningstar.
Men når disse chargere skal køre i diversion mode kan de ikke lade og styre strøm andet end diversion mode desvære.
Så man skulle have flere af dem på samme batteribank.
Så var der noget endnu bedre: ET skillerelæ, som fungere således at det vil lave en parralel forbindelse mellem 2 batterier såfremt det ene batteri er mindst 80% ladet op.
Og skillerelæ forbruger næsten ingen strøm, og kan sættes til at lave parrelel forbindelsen i et stykke tid indtil hoved batteriet kommer halvvejs ned i volt.

Så var der jeg tænkte hvad med om man kunne bruge et skillerelæ mellem batteri og inverter, hvor skillerelæets opgave ville være at sige hvis batteri er 80% opladt lav forbindelse til inverteren, og når denne forbindelse sker starter inverteren og sender strømmen til elnettet.

Men læste lidt frem ogtilbage om dumploads osv at det er et unprotected load og diversion loads bruges mest til windmøller, men så var det jeg smilte da jeg så et videoclip på youtube der viser at et skillerelæ KAN starte en inverter præcis som jeg havde tænkt.

Gutten har lidt en besynderlig opsætning men det ser ud til at virke

Dog skal man jo have en elektriker på når man skal koble inverter med sit grid, men jeg mener at alt muligt jævnstrøm må man godt selv rode med.

her er videoen: http://www.youtube.com/watch?v=KvIj02sTh0w

snubbi
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1575
Tilmeldt: 29 nov 2010 22:02
Mit fyr: hkrst 10 fsk 500
Areal: 147m2+180m2værksted
Brændsel: flis - piller.
Fremviser gerne i postnummer: 4400
Dagligt forbrug: 40 -60 kg flis
Årligt forbrug: 7t piller/40 m3 flis
Geografisk sted: kalundborg
Modtaget likes: 1 gang

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af snubbi » 20 dec 2011 18:38

lige så snart der er noget der skal tilslutters elnette træder stærkstrøms bekendgørelsen (sb) ind og den starte rent faktisk ved 0 volt ac/dc
den inverter du om taler tidliger i tråden der er til slutte en stikkkontakt .Hvad hvis stikke bliver hevet ud af kontakten mens anlægge køre ,så ligger der en stikprop med spønding på!!!!!!!!!!!!!!!! ikke smart. :evil: med fare for børn,konen,dyr. :(
mit råd FAST TILSLUTNING .
få en elektriker til at sætte et hpfi og en gruppe til sol cellen anlægget din sikkerhed

nb.det er ikke for at være lyse slukker
ps.det også et forsekring spørgsmål hvis sker nået
Hele og lykke med forsøget ,men gør det forsvarlig
og kom lidt respons her for dt lyder spændene
mvh elektrikkeren

MNielsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 28 dec 2009 19:53

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af MNielsen » 20 dec 2011 20:23

@ snubbi:

Alle de stikkontakt-omformere jeg har hørt om lukker først op for juicen når den måler en netspændig, så der er ingen berøringsfare forbundet med brugen af dem. Det kan godt være man kan støve noget Kinøjser grej op, men jeg tvivler(og for doven til at google det). En omformer bliver sandsynligvis dyrere hvis den skal kunne køre ødrift, og derved give spænding ud på stikbenene.

Uden at ville hænges op på den, så er grunden til at de ikke er tilladt, at det er muligt uforvarende at tilslutte den sammen med en forbruger, altså efter den sikring der beskytter ledningen ud til forbrugeren.

Et tænkt eksempel: Din sikring springer ved 10A. Vi siger din ledninger brænder af ved fx 12A. Du tilslutter en omformer der yder 8A til en stikkontakt hvor der er flere stikkontakter på gruppen. Nu har du mulighed for at trække 8+10=18Ampere i ledningen mellem omformer-stikkontakten og forbruger-stikkontakten, uden sikringen springer. I sikringen løber nemlig stadig kun 10A.

Derfor er de ikke tilladt. En sol-omformer skal altid sidde alene på sin egen sikring FASTMONTERET. Så kan gamle fru Jensen ikke brænde hytten ned ved uvidende fejltilslutning af dyret.

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Grid Tie inverter 300W til kr. 610 ???

Indlæg af anderswitt » 20 dec 2011 20:55

du kan montere din plug ind indverter i serie med din solcelle og lade regulatoren da laderegulatoren kortslutter solcellen når batteriet er ladet op
http://solarpanels.dk/minisolcelleanlaeg


Besvar