Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Problemer med upload

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Problemer med upload

Indlæg af poul efterlønner » 20 aug 2017 18:02

Hej alle

Jeg har været så heldig at det lokale elselskab kom forbi med en 100/100 fiberforbindelse. :)

Men det betyder at det er en ny udbyder, og nu vil min TXL inverter ikke uploade til CLX portalen, jeg har fået forbindelse til inverteren fra PC,
Kan det have noget med at det er en NAT adresse nu, hvor det tidligere var en IP adresse ?
Nogen der lige ved hvad man gør ?
mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


pendec

Re: Problemer med upload

Indlæg af pendec » 20 aug 2017 18:22

NAT og IP er begge i familie :)

Det som kan være sket, hvis du ikke har egen router, er at der kun er en maskine med offentlig IP, og alt anden nu ikke kan komme på.

Har du en router, og er begge tilsluttet til denne? Router vil så have kabel fra fiberboks og lave en NAT på den offentlige ip, og der har du så et privat netværk bagi, som NAT's til den offentlige ip.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Problemer med upload

Indlæg af BWJ » 20 aug 2017 21:54

poul efterlønner skrev:Hej alle

Jeg har været så heldig at det lokale elselskab kom forbi med en 100/100 fiberforbindelse. :)

Men det betyder at det er en ny udbyder, og nu vil min TXL inverter ikke uploade til CLX portalen, jeg har fået forbindelse til inverteren fra PC,
Kan det have noget med at det er en NAT adresse nu, hvor det tidligere var en IP adresse ?
Nogen der lige ved hvad man gør ?
mvh Poul J
Du skal ind i opsætningen på routeren, og forwarde FTP-serverport 21 til datawarehouse.
Udklip herunder er fra serveren i TLXén
Vedhæftede filer
Udklip.JPG
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Problemer med upload

Indlæg af pendec » 20 aug 2017 22:55

BWJ skrev:Du skal ind i opsætningen på routeren, og forwarde FTP-serverport 21 til datawarehouse.
Udklip herunder er fra serveren i TLXén
Hvis du mener at han skal konfigurere port 21 i sin router til at pege på det datawarehouse, så er det forkert.

Man konfigurerer kun aktiv FTP trafik, indad imod sin egen public ip adresse, hvis nogen udefra skal ind på systemet.
Man konfigurerer kun passiv ftp, hvis problemet er at ens lokale pc er bag en privat lokal ip, og router ikke understøtter at ændre passiv ftp trafik adhoc når du forbinder. Ved passiv trafik, er data port server ip nemlig matchet imod ens lokale interne ip, der kan mange routere opfange pakken og erstatte den med en public ip, og dermed sikre du kan fortsætte ftp trafik uden at tænke mere på det.

Den billede du har vedhæftet viser hvordan man peger imod en mulig ekstern leverandør, som ikke kræver router ændringer.
Er datawarehouse lokalt på ens eget netværk, foregår der slet ingen routing, og derfor skal du ingen forward foretage :)

Når her tales om upload, så formoder jeg alt kommunikation er udadgående :)

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Problemer med upload

Indlæg af poul efterlønner » 21 aug 2017 09:58

Tak for input, jeg lader det gå videre til junior, det har han mere forstand på.

til orientering: der er en ny router monteret.

mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


pendec

Re: Problemer med upload

Indlæg af pendec » 21 aug 2017 11:13

poul efterlønner skrev:Tak for input, jeg lader det gå videre til junior, det har han mere forstand på.

til orientering: der er en ny router monteret.

mvh Poul J
Afhængig af elselskab, så har jeg erfaring med nogle modeller bruger port 1 på fiber router, til at give en enkelt PC en offentlig IP. denne løsning er normalt til at man sætter sin egen router på fiber boks.
Porte 2 - 4 er med lokal ip adresser og mappes via NAT i fiber box, HVIS port 1 ikke er i brug. Så kan du altså sætte flere til fiber boksen når port 2 - 4 bruges, dette kan du jo forlænge med en switch.

Det er så ikke alle der gør det, og nogle har wifi aktiveret, hvor de automatisk bruger lokal netværk der.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Re: Problemer med upload

Indlæg af poul efterlønner » 21 aug 2017 15:30

Det er en LINKSYS E1200, som er købt udenom elselskab, de vil gerne leje ud, jeg vil hellere eje, så er det kun en gang at betale.
så vidt jeg ved er det kun port 1 der kan bruges til data, de andre er til tv.
det er WAOO fiber fra Energi fyn.
mvh Poul J
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

pendec

Re: Problemer med upload

Indlæg af pendec » 21 aug 2017 15:48

poul efterlønner skrev:Det er en LINKSYS E1200, som er købt udenom elselskab, de vil gerne leje ud, jeg vil hellere eje, så er det kun en gang at betale.
mvh Poul J
Håber din søn finder problemet. Du kan være udsat for dobbelt nat, hvis du har forbundet din E1200 til en forkert port i router, så vil din E1200 have en (offentlig) ip som er internt på netværk, og den laver NAT oven på den ip.

eksempel.
E1200 192.168.1.11 -> Fiberouter 10.1.1.10 -> 212.40.230.23 , så kan trafikken ud godt blive ødelagt og ftp protokollen observeres forkert.

Som en test , kan du checke om den sidder i port 1 på fiber router, eller måske 2,3,4 eller lign. Der er ingen der siger det er sådan men SEAS/NVE på lolland har gjort det sådan i deres bokse (som jeg desværre ikke husker navn på).

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Problemer med upload

Indlæg af BWJ » 21 aug 2017 20:29

pendec skrev:Hvis du mener at han skal konfigurere port 21 i sin router til at pege på det datawarehouse, så er det forkert.

Man konfigurerer kun aktiv FTP trafik, indad imod sin egen public ip adresse, hvis nogen udefra skal ind på systemet.
Man konfigurerer kun passiv ftp, hvis problemet er at ens lokale pc er bag en privat lokal ip, og router ikke understøtter at ændre passiv ftp trafik adhoc når du forbinder. Ved passiv trafik, er data port server ip nemlig matchet imod ens lokale interne ip, der kan mange routere opfange pakken og erstatte den med en public ip, og dermed sikre du kan fortsætte ftp trafik uden at tænke mere på det.

Den billede du har vedhæftet viser hvordan man peger imod en mulig ekstern leverandør, som ikke kræver router ændringer.
Er datawarehouse lokalt på ens eget netværk, foregår der slet ingen routing, og derfor skal du ingen forward foretage :)

Når her tales om upload, så formoder jeg alt kommunikation er udadgående :)
Der kommunikeres begge veje, fra logger i inverteren og til datawarehouse (CLX Portal), som er en megaserver i Tyskland, herfra kan via PC hente alle relavante driftsdata.
Jeg har som forsøg fjernet min forward i routeren, og gæt engang, der var ingen up/download.
Da jeg ændre tilbage igen, virkede alt igen, om det er et tilfælde aner jeg ikke, men almindelig fakta.
Så helt ret har du nok ikke :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

pendec

Re: Problemer med upload

Indlæg af pendec » 21 aug 2017 20:47

BWJ skrev:Der kommunikeres begge veje, fra logger i inverteren og til datawarehouse, som er en megaserver i Tyskland, herfra kan via PC hente alle relavante driftsdata.
Jeg har som forsøg fjernet min forward i routeren, og gæt engang, der var ingen up/download.
Da jeg ændre tilbage igen, virkede alt igen, om det er et tilfælde aner jeg ikke, men almindelig fakta.
Så helt ret har du nok ikke :wink:
Så ved du helt sikkert også hvilken type port forward du taler om Trigger port, PAT eller bare en simpel protokol port 21, hvor ingen af dem nok er korrekt men det kan du jo så forklare hvordan du konfigurerer din router og hvilken side denne forward sættes op på.

Under helt normale omstændigheder uden DMZ og nogle port regler, så vil de nye routere idag, håndtere FTP trafik både aktiv og passiv uden du skal gøre noget. Derimod hvis du roder med andet, så har du nok behov for at lave mærkelige regler for udgående protokoller og inspection af disse, for uden at vide hvad protokollen er, så får du intet ud af og forwarde den udgående. det skal din NAT opsætning og protokol check nok klare men måske har du heller ikke det sat op og arbejder med offentlige ip's eller noget som du ikke fortæller.
Rent teknisk henviser klienten til server FTP hvor data trafik skal sendes til, standard er port 20, som peger tilbage på din router, og bliver den pakke sendt fra et internt netværk så går router NORMALT ind og opdaterer dataport og ip, så det kan ændres når trafik kommer tilbage.
Ved passiv opsætning skal selve pakken som sendes til server ændres , da du kan informere server om data port, som kan være andet end port 20. Så skal din router ændre dette og har du rodet, så kan det være den slet ikke gør, dog har det intet med port forward af port 21 at gøre når det er udgående trafik.
Prøver du at sige det er indgående trafik, så har du jo forklaret dig forkert, og billede siger heller ikke det er indgående. Så kan du jo forklare hvordan datawarehouse i Tyskland identificerer dit udstyr på dit private netværk og med den ip som bruges, og hvordan du forwarder kommunikation og data korrekt.

Det hjælper ikke at fortælle andre, at fordi det virker hos dig, så virker det også for andre.

But upload/download initieret af en klient fungerer på præcis samme måde, så længe klienten kører aktiv FTP og du ikke ændrer porte brugt.
Har du en router der er dårligt opsat, så ja, så kan du have et problem men igen, det behøver ikke være andre gør det som dig og får samme problemer, så jo. Jeg har ret i min forklaring i og med du nok har svært ved at forklare din egen opsætning og ved hvorfor du har det behov du henviser til. Men forklarer du din router opsætning og viser på hvilken side du har lavet port forward, så kan vi se på type og funktion derefter , vil jeg gerne give dig ret , indtil da, så mener jeg ikke du skal forklare andre det er løsningen, for igen, billede fortæller intet om indgående trafik.

Mon ikke din port forward , slet ikke har noget med forward til internt netværk at gøre? Og når du aktiverer FTP, så har du ikke forwardet men AKTIVERET og tilladt FTP trafik udadgående, det lyder mest som en misforståelse af router opsætning, bare fordi sikkerhed og forward måske er på samme side :)


Besvar