Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solceller til el bil

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Besvar
alte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29 mar 2012 10:31

Solceller til el bil

Indlæg af alte » 27 jul 2017 09:24

Jeg har et anlæg der kører på gammel ordning, så det vil jeg ikke ændre noget på. Jeg har så puslet med tanken om, at montere et ø-anlæg (tror jeg det hedder) til at oplade en el bil.
Spørgsmålet er, om jeg kan have solceller som producerer strøm medens bilen ikke er forbundet. Med andre ord kan man have et anlæg der producerer uden at der en aftager ?


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4672
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 333 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Solceller til el bil

Indlæg af MichaelK » 27 jul 2017 09:50

Ja, det burde man da kunne? -Uden at jeg ved så meget om elinstallationer.

Der er jo også konstant strøm til en stikkontakt, som først forbruges når kredsen sluttes?
Jeg tror ikke på at solcellerne tager skade, hvis de ikke kommer af med strømmen?
Skulle der være en risiko for det, så skulle de jo være afdækket, indtil montøren er helt
færdig med at sætte dem op. Det har jeg aldrig set.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

pendec

Re: Solceller til el bil

Indlæg af pendec » 27 jul 2017 09:55

Tror heller ikke det er et problem der. Du kan avancere lidt og smide et batteri på, så sol og bilopladning ikke nødvendigvis skal foregå på samme tid.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Solceller til el bil

Indlæg af Dinsol » 27 jul 2017 17:51

Har du regnet på det ? Et 3 kWh anlæg kan lave ca 2900 kWh om året koster ca 33000 kr + montage det er ca 15000 kWh timer som du kan køre på i ca 5 år og til den tid ser verden anderledes ud med mindre de har ødelagt netto ordning helt
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

pendec

Re: Solceller til el bil

Indlæg af pendec » 27 jul 2017 18:28

Hvis man skal være lidt fremme på de grønne løsninger, så gør man taget på elbilen til solcelletag, hvis altså sådan 2 panelers størrelse kan bidrage med noget. Der er jo kommet bløde paneler som man kan klistre på taget, næsten som dem der kommer fra musk til bølge tage, disse er dog udbredt på nettet, ved ikke om de kan opsamle lige så meget som rigtige paneler eller omvendt hvor ringe de er.

Det er dog direkte i bilens batteri, og man behøver ikke lagre strøm derhjemme i batterier, og slet ikke købe 3kWh anlæg, så omkostninger bliver da noget mindre , men ser det godt ud? :)

Lidt som denne bil:


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Solceller til el bil

Indlæg af BWJ » 27 jul 2017 20:47

alte skrev:Jeg har et anlæg der kører på gammel ordning, så det vil jeg ikke ændre noget på. Jeg har så puslet med tanken om, at montere et ø-anlæg (tror jeg det hedder) til at oplade en el bil.
Spørgsmålet er, om jeg kan have solceller som producerer strøm medens bilen ikke er forbundet. Med andre ord kan man have et anlæg der producerer uden at der en aftager ?
Hvorfor vil du ikke bruge strømmen fra dit nuværende anlæg ? det er da bedre end at sælge den for 60 øre, eller lagre den på nettet for så at betale for at få den tilbage, ifølge de nuværende tåbelige regler.
Og jo, du kan sagtens have et anlæg der producerer uden at bruge af strømmen, men det du skal bruge er jo kun paneler, og en laderegulator der passer til dit setup, det kan du sagtens lave selv uden at indblande andre.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5464
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 402 gange
Modtaget likes: 420 gange

Re: Solceller til el bil

Indlæg af triumph » 28 jul 2017 05:46

Jeg fik for nyligt tilbud på et kinesisk anlæg med batterier (traditionelle, ikke Lithium) oven i prisen kommer fragt, told og moms. Men jeg syntes stadigt det ser intressant ud. Jeg har ikke undersøgt om det lever op til dansk lov. Talte med en elektrikker der har monteret solcelleanlæg.
Vedhæftede filer
5KW Hybrid Quote.pdf
(390.07 KiB) Downloadet 207 gange

alte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29 mar 2012 10:31

Re: Solceller til el bil

Indlæg af alte » 29 jul 2017 12:51

@BWJ : Jeg bruger stort set den strøm mit nuværende anlæg producerer, så jeg behøver mere hvis jeg skal fodre en elbil. Du nævner en laderegulator, er det i stedet for en inverter, eller er det ekstra ?
Findes der et relæ der selv skifter til "netstrøm" hvil ikke solcellerne producerer nok til opladning af bil batterier ?

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Solceller til el bil

Indlæg af BWJ » 29 jul 2017 20:37

alte skrev:@BWJ : Jeg bruger stort set den strøm mit nuværende anlæg producerer, så jeg behøver mere hvis jeg skal fodre en elbil. Du nævner en laderegulator, er det i stedet for en inverter, eller er det ekstra ?
Findes der et relæ der selv skifter til "netstrøm" hvil ikke solcellerne producerer nok til opladning af bil batterier ?
Løsningen med laderegulator, og helst af MPPT typen, var for at have et 100% off grid anlæg som kun bruges til bilen, uden supplerende forsyning fra nettet.
Lige så snart du laver fix faxerier med tilskud via relæ fra nettet, skal det være godkendt udstyr og så er vi ovre i hybrid anlæggene, hvilket er en større udskrivning.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

alte
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 29 mar 2012 10:31

Re: Solceller til el bil

Indlæg af alte » 30 jul 2017 08:36

Mange tak for svarene, jeg er blevet en hel del klogere, -på det punkt ;)


Besvar