Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Danfoss ULX 3600o

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af BWJ » 27 dec 2013 17:25

Det er også det jeg svarer på, nemlig at du må "tune" dit anlæg så det kan levere det der var lagt op til.
Alt andet lige, bør det udføres af leverandør, UB.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af kovas » 27 dec 2013 18:41

Hej vendborg.
Hvor står det at du ikke må levere mere end 3600kwh til energinet? Mig bekendt er begrænsningen 6000wp til nettet. i dit tilfælde er max wp=4000w Som du kan se i min signatur så kommer jeg med en 3500w inverter op på 4700kwh//år med 4900w i paneler. Hvis de kunne levere 4900wp til nettet så måtte jeg da også sende det ind på nettet. Nu ved vi jo ikke hvordan dine paneler vender mm, men der burde da komme mere end 3600kwh ud af det selvom du self. aldrig når 4000kwh/år
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 27 dec 2013 18:57

BWJ skrev:Det er også det jeg svarer på, nemlig at du må "tune" dit anlæg så det kan levere det der var lagt op til.
Alt andet lige, bør det udføres af leverandør, UB.
Ja, der står man må ombygge anlægget

men der står også
Man må udskifte defekte paneler og komponenter i nødvendigt omfang med tilsvarende produkter. Det læser jeg som om man kun må udskifte paneler hvis de er defekte

Ombygge anlægget, hvis det viser sig, at det leverer markant mindre end det egentlig er solgt til, forudsat at anlægges effekt ikke forøges.Det læser jeg som om man må udskifte et panel eller en inverter, men ikke til noget højere ydene

Et eksisterende anlæg på overgangsordningen om nettoafregning på årsbasis må ikke suppleres med højere effekt eller udvides til et større areal. Det læser jeg som om man ikke må ændre på ydelsen eller montere flere paneler

Med ovenstående in mente bliver det vanskeligt at få flere kwh ud af et anlæg på nettomålerordningen.
Men jeg syntes da at Vendborg skal tage kontakt til energinet og høre om der er mulighed for at få lov til at montere nogle flere paneler. Det vil man med god fornuft kunne argumentere for.

Denne tråd er også lidt anderledes end de andre gange BWJ har udtalt sig om tolkningen af energinets regler og love da det drejer sig om et anlæg der yder noget mindre end lovet. Om det så er "markant mindre" som energinet skriver, ja det finder Vendborg vel ud af når han kontakter energinet.
Men I de andre tråde hvor BWJ skriver at man bare kan udvide sit anlæg med det antal paneler man lyster, ja det finder jeg ingen dokumentation for I de retningslinier der er på energinets hjemmeside

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 27 dec 2013 19:22

Puha! har da vist fået sat gang i en kædereaktion.
Sover lige på det og ser om jeg kan formulere mig klare i morgen...;o)

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af BWJ » 27 dec 2013 20:24

John Skov Jensen skrev:
Ja, der står man må ombygge anlægget

men der står også
Man må udskifte defekte paneler og komponenter i nødvendigt omfang med tilsvarende produkter. Det læser jeg som om man kun må udskifte paneler hvis de er defekte

Ombygge anlægget, hvis det viser sig, at det leverer markant mindre end det egentlig er solgt til, forudsat at anlægges effekt ikke forøges.Det læser jeg som om man må udskifte et panel eller en inverter, men ikke til noget højere ydene

Et eksisterende anlæg på overgangsordningen om nettoafregning på årsbasis må ikke suppleres med højere effekt eller udvides til et større areal. Det læser jeg som om man ikke må ændre på ydelsen eller montere flere paneler

Med ovenstående in mente bliver det vanskeligt at få flere kwh ud af et anlæg på nettomålerordningen.
Men jeg syntes da at Vendborg skal tage kontakt til energinet og høre om der er mulighed for at få lov til at montere nogle flere paneler. Det vil man med god fornuft kunne argumentere for.

Denne tråd er også lidt anderledes end de andre gange BWJ har udtalt sig om tolkningen af energinets regler og love da det drejer sig om et anlæg der yder noget mindre end lovet. Om det så er "markant mindre" som energinet skriver, ja det finder Vendborg vel ud af når han kontakter energinet.
Men I de andre tråde hvor BWJ skriver at man bare kan udvide sit anlæg med det antal paneler man lyster, ja det finder jeg ingen dokumentation for I de retningslinier der er på energinets hjemmeside
Godt set !, og du har skrevet en masse om brændeovne i andre tråde !?, det er også ligegyldigt i denne tråd, da emnet er et andet :wink:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 27 dec 2013 20:42

Pointen er at du mener at man bare kan, og gerne må, montere flere paneler på sit anlæg uden at bryde reglerne for at være på netto ordningen.

Og det står der ikke et eneste sted på energinets hjemmeside at man må, der står derimod at man ryger af netto ordningen hvis man monterer flere paneler.

Alt andet er bare ikke dokumenterede spekulationer, i denne tråd og i alle de andre tråde hvor du også skriver at man bare kan udvide med flere paneler.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af BWJ » 27 dec 2013 20:54

John Skov Jensen skrev:Pointen er at du mener at man bare kan, og gerne må, montere flere paneler på sit anlæg uden at bryde reglerne for at være på netto ordningen.

Og det står der ikke et eneste sted på energinets hjemmeside at man må, der står derimod at man ryger af netto ordningen hvis man monterer flere paneler.

Alt andet er bare ikke dokumenterede spekulationer, i denne tråd og i alle de andre tråde hvor du også skriver at man bare kan udvide med flere paneler.

Der står på deres side at, " leverer anlægget markant mindre end det egentlig er solgt til, kan man udvide" og længere er den egentligt ikke.
Så kan man tolke og argumentere for det ene og det andet, men teksten er den samme. :?
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af poul efterlønner » 27 dec 2013 22:43

Hej vendborg

Prøv lige at fortælle hvordan dine paneler er monteret. Retning på tagflade, og taghældning.
Så er det nemmere at udtale sig om produktionen er er rimelig, eller mangelfuld.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)

nemocharley

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af nemocharley » 28 dec 2013 00:10

jep der er stor forskel på sydvendt og vestvendt - en i nabo landsbyen har samme anlæg som mit, samme størrelse, inverter, identisk taghældning etc. - hans anlæg producerede næsten 900kwh mindre da hans tag er mere vestvendt end mit.

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 28 dec 2013 08:53

poul efterlønner skrev:Hej vendborg

Prøv lige at fortælle hvordan dine paneler er monteret. Retning på tagflade, og taghældning.
Så er det nemmere at udtale sig om produktionen er er rimelig, eller mangelfuld.
Hej Poul.

Når jeg peger i samme retning som panelerne vender med kompasset i iPhone siger den 145 Grader syd/øst.
Mener da tilbudet blev udregnet tog installatøren udgangsangpunktet at min tagflade vendte syd 40 grader øst
Min taghældning er 25 grader. efter sigende en optimal placering efter index ikke 100% men 94%
Og har 20 stk paneler med en nominal power 190W-205W Application DC 24V System Maximum system voltage DC 1,000V series fuse rating 10A


Besvar