Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Danfoss ULX 3600o

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 28 dec 2013 10:05

Hej Alle.

Efter en god nats søvn, er jeg kommet til den konklusion. At levrandøren/installatøren må have begået en regnefejl.
Eller i deres iver efter at sælge, underdimensioneret anlægget. Eller hvad?
Placering er ikke 100% men tæt på nemlig 94-95% vist jeg så ganger jeg den Nominale power 190W-205W med det 20 paneler jeg har for jeg 3800W-4100W Så! Umiddelbart har levrandøren/installatøren regnet rigtigt? og solgt mig et 4,0 kw eller hvad?
Men fakta er jeg kun producer knapt 3000 kwh årligt.
Så Fejlen kan vel meget vel ligge i invertereens software ikk'?


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2013 10:24

God morgen Vendborg
Jeg har ikke lige det program ved hånden til at beregne et anlæg med en Danfoss inverter, men hvis jeg taster dine data ind som om det var en tilsvarende kostal piko inverter i stedet for, kommer den ud med en årlig produktion på 2900 kwh sydvendt med en 25 graders hældning og 20 stk 195w paneler
Så de knap 3000 kwh du producerer lyder fornuftige inden for en træskolængde da invertertype osv kan flytte lidt på det forventede resultat, men ikke meget.

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 28 dec 2013 11:09

John Skov Jensen skrev:God morgen Vendborg
Jeg har ikke lige det program ved hånden til at beregne et anlæg med en Danfoss inverter, men hvis jeg taster dine data ind som om det var en tilsvarende kostal piko inverter i stedet for, kommer den ud med en årlig produktion på 2900 kwh sydvendt med en 25 graders hældning og 20 stk 195w paneler
Så de knap 3000 kwh du producerer lyder fornuftige inden for en træskolængde da invertertype osv kan flytte lidt på det forventede resultat, men ikke meget.
Hummmm!

Okay!

Og mange tak John Skov Jensen.

MEN! Så kan jeg vel også med rette henvende mig til installatøren/levrandøren? Og sige "Den fiser med beregningen, anlægget er underdimensioneret i forhold til det lovede jævnfør tilbudet som siger jeg køber og får leveret et 4,0W anlæg" Det levere jo end ikke de 3600 kWh som aftalt med Energinet. Eller hvad gør jeg?

PeterMA
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 03 mar 2011 14:08
Mit fyr: Woody 10KW - Black Start 1016 semirens
Areal: 192kvm
Brændsel: blandet
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: 4 Tons
Geografisk sted: Slagslunde
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 1 gang

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af PeterMA » 28 dec 2013 11:35

Måske jeg spørg dumt, men hvad er det for en aftale med eneginet du snakker om?

Hvis du kun har omkring 4000kw på tager vil du jo aldrig nå de 4000 de har lovet. Der vil jo altid være tab i kabler, stik, inverter og varme...

Men de har vel heller ikke skrevet at de garantere at det yder 4000kwh, men forventer at det yder 4000kwh.

?
---
Med Venlig Hilsen

Peter M. Andersen.

Solceller - > http://clxportal.danfoss.com/index.php? ... 9&end=TRUE

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2013 11:56

vendborg skrev:
Hummmm!

Okay!

Og mange tak John Skov Jensen.

MEN! Så kan jeg vel også med rette henvende mig til installatøren/levrandøren? Og sige "Den fiser med beregningen, anlægget er underdimensioneret i forhold til det lovede jævnfør tilbudet som siger jeg køber og får leveret et 4,0W anlæg" Det levere jo end ikke de 3600 kWh som aftalt med Energinet. Eller hvad gør jeg?
Jeg tror du har fået rodet rundt i begreberne
Du har købt et 4 kw anlæg (20*200watt paneler)
Det kan lave max 3,6 kw på ethvert givent tidspunkt (inverterens begrænsning grundet størrelsen)
Det kan lave 2900 kwh (Samlet årlig produktion)
Så hvis du har købt et 4 kw anlæg har du fået det du har bestilt
Hvis du har købt et anlæg der skal kunne levere 4000kwh timer årligt, så har du fået for lille et anlæg

Men jeg tror mest på at det du har købt er et 4kw anlæg og du dermed har fået hvad du har bestilt og er blevet lovet af din leverandør

Jeg tror ikke der er aftalt 3600 kwh med energinet, men at din inverter kan levere en max ydelse på 3600 w (3,6kw) på et givent tidspunkt


vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 28 dec 2013 12:33

Da jeg i sin tid bestilte solcelleanlægget.
Spurgte de 3 tilbudsgiver alle til mit faktiske forbrug der for daværende var 3500 kWh årligt over en femårig periode.
Og anbefalede og ikke invitere i mere en end det faktiske forbrug.
Så går da ud fra at de giver tilbud efter et anlæg der minimum yder 3500 kWh årligt og selv tager højde for div effekt tab pga. ledninger, alder, osv
Altså! så jeg i mange år frem kan se frem til en årlig høst af energi der svare minimum til det forbrug jeg har haft de sidste mange år, ja siden ungerne flyttede hjemme fra.....;o)

Er jeg helt ude i hampen???

Da installatøren var her med-gav han mig at de knapt 3000 kWh var for lidt. Mener han kom frem til at det yde ca 15% for lidt.
Og spurgte da også til hvor meget han havde lovet mig. Jeg sag 4000 kWh årligt Hans svarede Hum! Og fortalte han havde måtte ligge nogle flere paneler op hos en kværulant der havde en skorsten der var skyld i at de blev sodet til. Men han gad bare ikke høre mere på ham.

Tilbudet som det blev accepteret.

Vedr. Levering og installering af 4,0 Kw Solcelleanlæg.

Vi har hermed fornøjelsen at fremsende tilbud på solcelleanlæg


Tilbudspris incl. moms kr. 80.000,- (arbejdsløn udgør kr. 17.000,-)


Tilbuddet indeholder følgende:

1. Levering og installering af 20 stk. ZE-PV 200W paneler sorte.
2. Installation af 1 stk. inverter Danfoss ULX 3600 HVi
3. Montering af 20 stk. solcellepaneler.
4. Opstilling og nedtagning af stillads.
5. Tilslutning til eksisterende el-installation.
6. Udskiftning af måler, til ny som kan tælle begge veje.

Vores leverandør har tegnet tredjepartsforsikring på produktgarantien (panelerne).

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2013 14:19

vendborg skrev:Da jeg i sin tid bestilte solcelleanlægget.
Spurgte de 3 tilbudsgiver alle til mit faktiske forbrug der for daværende var 3500 kWh årligt over en femårig periode.
Og anbefalede og ikke invitere i mere en end det faktiske forbrug.
Så går da ud fra at de giver tilbud efter et anlæg der minimum yder 3500 kWh årligt og selv tager højde for div effekt tab pga. ledninger, alder, osv
Altså! så jeg i mange år frem kan se frem til en årlig høst af energi der svare minimum til det forbrug jeg har haft de sidste mange år, ja siden ungerne flyttede hjemme fra.....;o)

Er jeg helt ude i hampen???

Da installatøren var her med-gav han mig at de knapt 3000 kWh var for lidt. Mener han kom frem til at det yde ca 15% for lidt.
Og spurgte da også til hvor meget han havde lovet mig. Jeg sag 4000 kWh årligt Hans svarede Hum! Og fortalte han havde måtte ligge nogle flere paneler op hos en kværulant der havde en skorsten der var skyld i at de blev sodet til. Men han gad bare ikke høre mere på ham.

Tilbudet som det blev accepteret.

Vedr. Levering og installering af 4,0 Kw Solcelleanlæg.

Vi har hermed fornøjelsen at fremsende tilbud på solcelleanlæg


Tilbudspris incl. moms kr. 80.000,- (arbejdsløn udgør kr. 17.000,-)


Tilbuddet indeholder følgende:

1. Levering og installering af 20 stk. ZE-PV 200W paneler sorte.
2. Installation af 1 stk. inverter Danfoss ULX 3600 HVi
3. Montering af 20 stk. solcellepaneler.
4. Opstilling og nedtagning af stillads.
5. Tilslutning til eksisterende el-installation.
6. Udskiftning af måler, til ny som kan tælle begge veje.

Vores leverandør har tegnet tredjepartsforsikring på produktgarantien (panelerne).
Jeg vil sige at du har fået et anlæg der ikke kommer til at levere 3500 kwh i gennemsnit pr år, i så fald skulle der være 22 paneler.
Om dit anlæg har ydet mindre end forventet, ja måske lidt da året i år har været meget solrig. Så 10-15 % for lidt er nok meget rigtigt.
Et 4 kw anlæg stik syd med ca 40grader taghældning vil lave ca 3300-3400 kwh
Et 4,4 kw anlæg (22 paneler) stik syd Med ca 40grader taghældning vil lave ca 3500 kwh
Dit 4 kw anlæg vil lave ca 3200 kwh med din orientering af panelerne
Et 4,4 kw anlæg vil lave ca 3400 kwh med din orientering af panelerne

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 28 dec 2013 17:10

Tak john.

Det virker som om du ved hvad du taler om.

Er du selv Montør/installatør?

Jeg aftalt jo netop med installatøren efter dennes anbefaling, at anlægget skulle balanceres efter dels mit faktiske forbrug (3500 kWh over de sidste 5 år) dels Energinet afregnings form.
Så jeg ikke yde for meget overskudsproduktion. Så er det vel forventeligt, at installatøren sigter måske ikke lige efter de 3500 kWh men. en anelse over målet nemlig 4000 kWh er det ikk'?

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 28 dec 2013 17:28

Hvis aftalen var et mål der hed minimum 3500 kwh om året, ja så har din leverandør enten lavet en regnefejl eller bare været sjusket/ringe til at beregne den forventede ydelse.
Da panelernes ydelse vil falde lidt år for år, grundet "tidens tand", bliver afstanden mellem anlæggets årsproduktion og dit reelle behov bare større og større.
Så i udgangspunktet var et anlæg der første år i teorien ville lave godt 4000-4500 kwh på et gennemsnit sol år nok mere rigtig for dig.
Men interessant hvad trimningen af din inverter vil give på årsbasis.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3374
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 234 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af BWJ » 28 dec 2013 21:47

Med en Danfoss DLX (ULX er udgået af produktion) ville resultatet være som nedenstående.
Nedenst. er laveste ydelse.

Inverter
Module Area Module Area 1
Inverter 1* 1 x DLX 3,8
Manufacturer Danfoss Solar Inverters
Configuration MPP 1: 2 x 10
Displacement Power Factor (cos ö) +/- 1
PV System
PV Generator Output 4 kWp
Spec. Annual Yield 951 kWh/kWp
Annual Grid Feed-in 3804 kWh/year
Stand-by Consumption 4 kWh/year
Performance Ratio 85,0 %
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Besvar