Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Danfoss ULX 3600o

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 27 dec 2013 13:16

Hey!

Er der nogen i dette forum der har haft problemer med ydelsen på Danfoss ULX 3600o Invertere?
Fik den: 15. april 2012 opsat solcelleanlæg af installatør Dalmose EL. Leverandør Zeteco Energy. 20 stk Paneler HIMIN Module with 190W-205W Power + Danfoss ULX 3600o Invertere.
Problemet er at jeg her i december 2013 kunne se at det ikke kunne lade sig gøre at nå de 4000 kWh installatøren havde lovet.
Men heller ikke de 3600 kWh som jeg må sælge til Energi net kunne ydes, da ydelsen medio december var knapt 3000 kWh.
Installatøren mente det var Danfoss ULX 3600o Ivertenren det var årsag til den manglende ydelse.
Og ganske rigtigt, da Danfoss kom, kunne de uden videre oplyse mig om at de i gennem lang tid havde haft kendskab til at mange af ULX modellerne havde en softwarefejl!
Hummmm! Synes nu godt Danfoss i så fald af egen drift kunne havde kontaktet mig og udbedret fejlene.
Nå! Men teknikeren fra Danfoss fik da efter sigende da opdateret dyret.
Efterfølgende kom jeg i tanke om. Ja! Det er meget godt men hvad med de manglende ca 600 kWh = 1320 god Danske kroner?
Og kontaktede derfor Danfoss Solar Inverters A/S for at høre om de ville dække den manglende ydelse. Men nææe nej! De kunne oplyse mig om at i service aftalen stod det klar at Danfoss ikke hæftet formanglende ydelse. Heller ikke vist manglende ydelse skyldes deres produkt.
Tak! For KAFFE! stor tillid til egne produkter?!!
Men den venlige mand fra Danfoss Solar Inverters A/S Kunne berolige mig med at han da var FORHOLDSVIS! sikke på at opdateringen MULIGVIS! kunne have gavnlig effekt på ydelsen. Ellers kunne det jo konstateres til næste år januar 2014. Hummmm! Ja! det er jo meget godt. Der er reklamations retten udløbet for længst. Så er der godt nok 5 års produktgaranti fra 15 april 2012 på inverteren fra Zeteco Energy - Som så lige i mellemtiden er gået konkurs. Du godeste!
Er der nogen af jer der står i ligende situation?
Og hvordan håndtere i det i givet fald?
Ser frem til at høre fra jer.

Hej fra Ole.


Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af Dinsen » 27 dec 2013 14:47

Du når aldrig 4000kwh.

Du har kun "4000wp" installeret på taget som så osse er begrænset til 3600wp. Et forsigtigt bud, alt efter placering osv. Vil være at du skal regne med en produktion på max 3200kwh.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 27 dec 2013 15:28

Ok! Tak Dinsen. Men det fremgår jo af tilbudet på anlægget, at det skulle kunne yde 4000 kWh.
De 400 kWh i overproduktion tænkte jeg som en kompensation for effekttabet ad åre.
Selvfølgelig helt med på jeg aldrig ville kunne leverer mere end de aftalte 3600 kwh til energinet.
Men hvem Har så aben?
Danfoss, Mig, Eller installatøren????

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af Dinsen » 27 dec 2013 15:33

Okay, så har din leverandør ikke leveret det lovede, så hvis du har fået en beregning med der siger 4000kwh så er det dem der har fejlet, for det tror jeg aldrig at du når. Problem er så bare at du må ikke suplere op med flere paneler pga nettomålerordningen.
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 27 dec 2013 16:16

Nå! Ja! det ser jo fint ud.

Skulle da ikke undre mig man ikke må ligge flere paneler op selv om der ikke leveres mere ene de aftalte 3600 kWh. men er du sikker?
Jeg kan nok regne ud at installatøren vil væver sig for at ligge flere paneler op vist han kan henholde sig til det ikke er lovligt.
Men hvad pokker gør man så. Har jo netop indsatleret i EL vandvarmer netop pga og sutte de sidste 600-700 kWh = 13-1500 hundrede kroner årligt ned i min pengetank frem for el-selskabets. og agter da og forsætte den linje med led lys osv.
Nogen der har gode forslag til hvordan man griber det an mht installatøren?
Ville det være rimeligt og kræve 25 år gange 13-15 hundred kroner = 32500-37500 kroner i kompensation?
Eller pris differencen mellem et 2,0kw og 4,0kw anlæg tilbagebetalt?


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af BWJ » 27 dec 2013 16:21

Dinsen skrev:Okay, så har din leverandør ikke leveret det lovede, så hvis du har fået en beregning med der siger 4000kwh så er det dem der har fejlet, for det tror jeg aldrig at du når. Problem er så bare at du må ikke suplere op med flere paneler pga nettomålerordningen.
Hvor står at man ikke må sætte ekstra paneler på (på den gamle ordning UDEN afskrivning).
Det spørgsmål burde være afklaret dengang Skat tabte mht. fortolkningen af nettoordningen, nemlig at den begrænsende del (inverteren) er den gældende for ordningen, og ikke indput i inverter.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af John Skov Jensen » 27 dec 2013 16:38

BWJ skrev:
Hvor står at man ikke må sætte ekstra paneler på (på den gamle ordning UDEN afskrivning).
Det spørgsmål burde være afklaret dengang Skat tabte mht. fortolkningen af nettoordningen, nemlig at den begrænsende del (inverteren) er den gældende for ordningen, og ikke indput i inverter.
Så synger BWJ den samme sluddersang igen :roll:
Energinet accepterer ikke at man ændrer på sit anlæg når man er tilmeldt "nettomåler ordningen"
Dette har intet med det skattetekniske at gøre som BWJ refererer til, udelukkende om man kan blive på den årsbaserede nettomålerordning hvis man udvider sit anlæg med flere paneler
Følgende er fundet på energinets hjemmeside
http://energinet.dk/DA/El/Solceller-og- ... ng.aspx#14

Spørgsmål 14
Hvad sker der, hvis anlægsejer ønsker at udvide sit eksisterende anlæg og forblive på gammel ordning?


Svar 14
Et eksisterende anlæg på overgangsordningen om nettoafregning på årsbasis må ikke suppleres med højere effekt eller udvides til et større areal.

Det er efter § 15 i bekendtgørelse nr. 1032 af 26/08/2013 om nettoafregning for egenproducenter af elektricitet alene det anlæg, hvor ejeren har indgået bindende aftale om køb senest den 19. november 2012, som kan nettoafregnes på årsbasis.

Hvis anlægget udvides, er der ikke længere tale om det oprindeligt købte anlæg og kravet er dermed ikke længere opfyldt. Evt. nettoafregning skal derfor ske på timebasis efter den nye ordning.

Dinsen
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 392
Tilmeldt: 01 feb 2011 20:12
Mit fyr: BB 14 / Panasonic NE9MKE
Areal: 180m2 + 110l VVB
Brændsel: German pellets / El
Fremviser gerne i postnummer: 6560
Årligt forbrug: 4t i 12/13
Geografisk sted: Sønderjylland (6560)

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af Dinsen » 27 dec 2013 16:44

BWJ skrev:
Hvor står at man ikke må sætte ekstra paneler på (på den gamle ordning UDEN afskrivning).
Det spørgsmål burde være afklaret dengang Skat tabte mht. fortolkningen af nettoordningen, nemlig at den begrænsende del (inverteren) er den gældende for ordningen, og ikke indput i inverter.
Du må IKKE afvige fra den tilmelding din installatør har lavet ved dit forsyningsselskab. Der står der blandt andet hvilke paneler du har, hvor mange og hvor stort et areal. Du må gerne renovere på dit anlæg og så er det, det. Vi har fået afslag på at bruge paneler der var 5wp større end tilmeldingen. Et inverter skift fra en diehl til en Danfoss var osse overaskende problematisk.

Så vidt jeg husker så har du diskuteret dette før i andre tråde.

Hvis du er så sikker i din påstand, så synes jeg du burde starte op inden for solcelle branchen, for der er mange der for afslag på det. Så der må være bund for en god forretning ;-)
Så kører Stokerbot S3S! Tjek min fyrdata Her!
Nu med 5,8 Kwp solceller på taget. Se min produktion Her!

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3371
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 198 gange
Modtaget likes: 233 gange

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af BWJ » 27 dec 2013 16:58

Hvordan tolker hr. Jensen & Dinsen nedenstående ?

http://energinet.dk/DA/El/Solceller-og- ... nik.aspx#9

Spørgsmål 9.
Er det muligt, at vedligeholde solcellekomponenter? fx inverteren – som har en levetid på ca. 10 år (selve solcelleanlæggets levetid er ca. på 20 år) – og forblive årsbaseret nettofregnet

Svar 9.
Ja, det er muligt i forbindelse med løbende vedligehold og reparation at udskifte defekte paneler og komponenter i nødvendigt omfang med tilsvarende produkter, eller ombygge anlægget, hvis det viser sig, at det leverer markant mindre end det egentlig er solgt til, forudsat at anlægges effekt ikke forøges.
Paneler skal fx. så vidt muligt udskiftes med tilsvarende produkter. I det omfang den oprindeligt anvendte type ikke længere kan skaffes, er det muligt at udskifte enkelte paneler med teknisk tilsvarende modeller uanset en eventuel marginal forskel i rated effekt.​
Last edited by 1 on BWJ; edited 27 times in total
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

vendborg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 10
Tilmeldt: 27 dec 2013 09:29

Danfoss ULX 3600o

Indlæg af vendborg » 27 dec 2013 17:22

Uha!

Prøver lige forsigtigt. Sådan som jeg ser det er der jo ikke tale om udvidelse, Vil jo bare gerne levere det som jeg har aftalt med energinet medio april 2012.


Besvar