inverter med indbygget nødstrøm?!

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Besvar
dannidines

inverter med indbygget nødstrøm?!

Indlæg af dannidines »

Hej forum,

vi sidder til vejfest og har en lille diskussion vedr. nettilsluttede solcelle anlæg.

mit argument går på, at ved strømafbrydelse på grid, så vil inverteren slukke og der vil ikke produceres strøm uanset om solen skinner. eneste måde jeg kan se inverteren ikke skal slå fra på er ved at have et "nødstrømsanlæg" med et laderelæ, batterier og omformer til 220 til at drive inverteren ved denne strømafbrydelse..

modargumentet til mit er, at man godt kan slukke for HPFIen og inverteren stadig vil virke/producere strøm.. efter sigende har den inverter min genbo har bestilt en inverter med et sådan nødstrømsanlæg indbygget således den kan "drive sig selv" ved en afbrydelse..

hvaa... kan man det?! altså findes der inverter med sådanne indbygget?!

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

inverter med indbygget nødstrøm?!

Indlæg af BWJ »

dannidines » 18 Aug 2012, 16:15 skrev:Hej forum,

vi sidder til vejfest og har en lille diskussion vedr. nettilsluttede solcelle anlæg.

mit argument går på, at ved strømafbrydelse på grid, så vil inverteren slukke og der vil ikke produceres strøm uanset om solen skinner. eneste måde jeg kan se inverteren ikke skal slå fra på er ved at have et "nødstrømsanlæg" med et laderelæ, batterier og omformer til 220 til at drive inverteren ved denne strømafbrydelse..

modargumentet til mit er, at man godt kan slukke for HPFIen og inverteren stadig vil virke/producere strøm.. efter sigende har den inverter min genbo har bestilt en inverter med et sådan nødstrømsanlæg indbygget således den kan "drive sig selv" ved en afbrydelse..

hvaa... kan man det?! altså findes der inverter med sådanne indbygget?!

Jeg har spurgt Danfoss om det samme, fordi jeg også har solfanger og ville undgå at det koger ved strømsvigt.
Svaret var at det kunne ikke lade sig gøre, fordi inverteren skulle kunne "se" 3 faser med 50Hz og konstant strøm !.
Den med at slukke for HPFI og den skulle stadig producere, det må være en and, det kan jo ikke lade sig gøre - hvis ingen netspænding, ingen produktion...
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
neonus
Stoker VII
Stoker VII
16
Indlæg: 260
Tilmeldt: 08 jul 2007 09:40
Mit fyr: Woody / OPOP
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 22 kg i december
Årligt forbrug: forventet 5-6tons

inverter med indbygget nødstrøm?!

Indlæg af neonus »

De danske regler sigermat inverteren skal slå,fra hvis netspændingen forsvinder. Det har også noget med alm forbruger sikkerhed at gøre (så man ikke får stød under elarbejde fordi man har slukket for hpfi men har glemt at slukke solcelle anlægget)

Mine sma kan dog via jumper sættes til andre landekoder. Det bevirker at man bl.a. Kan få dem til at køre i "stand alone" mode....

Men det er ikke lovligt

Besvar