Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Besvar
Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Indlæg af hensan » 14 aug 2012 11:20

For sikkert alle inverterer er der anført at display visning af produktionen ikke kan anses for korrekt og fx derfor ikke må bruges til afregnings formål. Denne bemærkning er naturlig nødvendigt når du ikke har en "autoriseret" måler.

Er der nogle der har monteret separat bi måler for solcelle produktion og dermed kan se om der rent faktisk er forskel mellem inverter display og bi måler og i så fald hvor meget det ca er ?

Det jeg er ude efter er om der rent faktisk er fejlvisning eller bemærkning vedr måler unøjagtighed mere skal ses som "juridisk" meddelelse uden relevant indhold.


Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Indlæg af BWJ » 14 aug 2012 15:42

En bimåler har jeg ikke, men hvis jeg som test slukker alle grupper i huset med undtagelse af inverter, så kan den nøjagtige ydelse ses på den nye måler, under export.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Brugeravatar
hensan
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 532
Tilmeldt: 27 nov 2011 21:24
Mit fyr: Fjernvarme, Tidl Woody pillefyr
Areal: 190m2 + 50m værksted
Brændsel: Fjernvarme
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Geografisk sted: Egebjerg (Horsens)
Givet likes: 6 gange
Modtaget likes: 10 gange

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Indlæg af hensan » 14 aug 2012 15:53

Det er rigtigt nok men hvis vi antager at fejlen (hvis virkelig tilstede) er forholdsvis lav skal huset måske stå uden strøm i et par dage før jeg får et entydigt resultat. Det vil selvfølgelig være en overbevisende måde at lære børene at slukke lyset efter sig men bortset fra det nok ikke en gangbar metode.

Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Indlæg af BWJ » 14 aug 2012 16:01

hensan » 14 Aug 2012, 15:53 skrev:Det er rigtigt nok men hvis vi antager at fejlen (hvis virkelig tilstede) er forholdsvis lav skal huset måske stå uden strøm i et par dage før jeg får et entydigt resultat. Det vil selvfølgelig være en overbevisende måde at lære børene at slukke lyset efter sig men bortset fra det nok ikke en gangbar metode.
:great: nej men over en time med noget nær fuld last, så skulle en differance være synlig.
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.

Renevinum
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 602
Tilmeldt: 18 jan 2012 20:34
Mit fyr: Benekov mgm15 fra 2007
Areal: 214m2
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6780
Geografisk sted: 6780 Skærbæk, sønderjylland
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Indlæg af Renevinum » 14 aug 2012 16:31

Jeg har lige købt en bimåler, men elektrikeren har desværre ikke haft tid til at sætte den på endnu. Jeg var nemlig også i tvivl om de passede.


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Uoverensstemmelse mellem inverter display og faktisk produkt

Indlæg af John Skov Jensen » 16 aug 2012 17:30

hensan » 14 Aug 2012, 11:20 skrev:For sikkert alle inverterer er der anført at display visning af produktionen ikke kan anses for korrekt og fx derfor ikke må bruges til afregnings formål. Denne bemærkning er naturlig nødvendigt når du ikke har en "autoriseret" måler.

Er der nogle der har monteret separat bi måler for solcelle produktion og dermed kan se om der rent faktisk er forskel mellem inverter display og bi måler og i så fald hvor meget det ca er ?

Det jeg er ude efter er om der rent faktisk er fejlvisning eller bemærkning vedr måler unøjagtighed mere skal ses som "juridisk" meddelelse uden relevant indhold.
Min Kostal Pico inverter siger 769 kwh produceret
Min ABB bimåler der er monteret direkte mellem inverter og tavle siger 786 kwh produceret
En forskel på godt 2 %

/John


Besvar