Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trancient beskyttelse mod lyn..

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af pelle » 08 aug 2012 09:36

Hej
Ja, så stod den ene af mine invertere af p.g.a. lynnedslag.. :(
Dette dækkes naturligvis ikke af garantien. Men, anlægget er jo påtegnet på forsikringen. Det er Topdanmark.
Men, hvis der ikke er indstalleret beskyttelse mod lyn skal jeg betale selvrisiko. Så, sådan noget skal man da godtnok lige være opmærksom på er i orden..

http://www2.solar.dk/Video/solcelle_inv ... fra_solar/
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


Brugeravatar
klinten
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 998
Tilmeldt: 19 apr 2011 23:52
Mit fyr: Scotte 10 kW
Areal: 160
Brændsel: 8 mm
Fremviser gerne i postnummer: 3320
Årligt forbrug: ca. 5-6 ton
Geografisk sted: 3320, Skævinge, nordsjælland
Modtaget likes: 1 gang

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af klinten » 08 aug 2012 09:53

Hvor er lynet slået ned? Vil det sige at din selvrisiko er afhængig af om du har transientbeskyttelse installeret?
Mvh. Simon Klint

Tag ikke livet for seriøst, du kommer ikke levende ud af det alligevel.
Min Fyr:
http://stokercloud.dk/dev/klinten.html

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af pelle » 08 aug 2012 11:24

klinten » 08 Aug 2012, 09:53 skrev:Hvor er lynet slået ned? Vil det sige at din selvrisiko er afhængig af om du har transientbeskyttelse installeret?
hej
lynet er egentlig ikke slået ned i mine bygninger. men, det er p.g.a. lyn . relæerne ,hpfi, slog fra. men, det var ikke nok. så der er sket noget med den ene inverter.
ja, mit forsikringsselskab forlanger der er transient beskyttelse på. ellers må man, selv punge ud med selvrisikoen. for mit vedkommende 2495 kr. andre forsikringsselskaber har samme regel.
jeg var ikke klar over det forholdte sig således. det fortalte den flinke dame mig ikke da jeg meldte solcelleanlægget til. hun svarer mig blot på det jeg spørger om, hun gør ikke opmærksom på sådan noget. så jeg vil blot gøre opmærksom på at det måske godt kunne være en god ide at få sådan en anordning monteret, hvis man bor i områder der er meget udsat for lynskader. ellers kan det godt blive ekstra dyrt. jeg vil have sådan en sikring lavet nu. men, havde jeg vidst det i forvejen kunne jeg jo have sparet udgiften til denne rep. det gælder for alle ting der kan blive ramt af lyn. pcer og andet sårbart.
https://docs.google.com/viewer?a=v&q=ca ... 6t3MTVzwnQ

undskyld jeg ikke skriver med stort. jeg er lige blevet opereret i skulderen og har armen i slynge. :wink:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af klr » 08 aug 2012 17:22

Hvad koster det ca. at få sådan en beskyttelse etableret?

Brugeravatar
poul efterlønner
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 356
Tilmeldt: 27 mar 2011 23:06
Mit fyr: Pilevang m 3100 l akutank
Areal: 200
Brændsel: Halm/Brænde/Kvas/Sol/varmepumpe
Fremviser gerne i postnummer: 5450
Geografisk sted: Nordfyn
Modtaget likes: 8 gange

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af poul efterlønner » 08 aug 2012 23:11

Vi havde lynnedslag sidste torsdag, jeg ved ikke hvor, men relæet slog ud, og aut.sikringerne til inverteren slog fra, jeg var muligvis heldig, for det hele virkede efter fornyet indkobling. :oops:
I inverterens log, er der registreret flere uregelmæssigheder.
Venlig hilsen Poul J ......(er nu avanceret til pensionist)
Sept. 2013: Jordvarme 10 Kw HPW varmepumpe, (til 2500 kwt overskud fra solceller)
Marts 2012; 24 x 250 w Alex-solar solceller, Danfoss TLX 6 pro inverter.
April 2011: Solvarme fra vvs eksperten, 66 rør, 200 l vvb. (nu 300 l)


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af pelle » 08 aug 2012 23:20

poul efterlønner » 08 Aug 2012, 23:11 skrev:Vi havde lynnedslag sidste torsdag, jeg ved ikke hvor, men relæet slog ud, og aut.sikringerne til inverteren slog fra, jeg var muligvis heldig, for det hele virkede efter fornyet indkobling. :oops:
I inverterens log, er der registreret flere uregelmæssigheder.
Vi ligger højt her... har ofte prøvet at relæet og aut.mat sikringerne har hoppet fra, også mens jeg har haft solceller... vi, har som regel været advaret om torden og har trukket stik ud til de andre ting så som tv og pcer... men, denne gang er det gået galt... Og så det skide forsikringsselskab. :) har haft dem i ti år og aldrig haft brug for deres hjælp... men, så må jeg jo have sådan en anordning monteret. det render vel let op i 4-5000 kr.. Jeg kan love jer for jeg ikke vidste der var selvr. på lynskade. Men, det er der altså hvis man ikke har trancientbeskyttelse på. For mit forsikringsselskabs vedkommende...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af klr » 08 aug 2012 23:39

OK, 4-5.000 er også en slags penge.

Jeg har haft solceller i 9 år (sol1000-projektet) og aldrig haft problemet. Men masser af gange er HFI-relæet slået fra pga.lyn. Jeg har aldrig rørt inverteren. Men det betyder jo ikke at det ikke kan ske. Tænke, tænke...

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3397
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 295 gange
Modtaget likes: 367 gange

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af pelle » 10 aug 2012 19:15

klr » 08 Aug 2012, 23:39 skrev:OK, 4-5.000 er også en slags penge.

Jeg har haft solceller i 9 år (sol1000-projektet) og aldrig haft problemet. Men masser af gange er HFI-relæet slået fra pga.lyn. Jeg har aldrig rørt inverteren. Men det betyder jo ikke at det ikke kan ske. Tænke, tænke...

Jeg ved heller ikke om det kan rende op i 4-5000 kr. men det er vel ikke utænkeligt... :)
Som sagt området jeg bor i er meget plaget af lynskader. så, det trancient beskyttelse kommer på her. basta... skal nok lige komme med en pris, jeg skal give for det... :great: .
Noget helt andet med det lyn, er... beviset... Hvis firmaet man har købt anlægget af får en defekt inverter ind... Man ved, det ikke har lynet, men firmaet påstår det er lynskade... hva. så... man har selvrisiko på lyn... så, er det da fint nok med at man har garanti på anlægget.Men, hvis firmaet ikke vil dække det ind under garantien... :shock:
Jeg tænkte lidt over dette forleden, da firmaet jeg købte anlægget af sendte en mand ud. og han straks konkluderede(uden at have undersøgt inverter) at dette var en lynaskade, da han vidste det havde lynet her i området. Men, hvordan kan han være sikker på det han siger er rigtigt???... Så, med det selvrisiko halløj kommer jeg selv til at hænge på den udgift, op til selvrisikoens beløb..... Min umiddelbare tanke var at dem der undersøgte skaden på en eller anden måde burde være " neutrale".
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

klr
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 166
Tilmeldt: 18 apr 2012 17:27

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af klr » 10 aug 2012 20:05

Ja, jeg kan godt se pointen. Men umiddelbart synes jeg at 4-5.000 er meget for at være sikker på at undgå en udgift på 3-4.000. Men hvis risikoen for at komme af med selvriskoen mange gange i anlæggets levetid er det da en overvejelse værd. Men det må jo også være en mulighed at få selvrisikoen sat ned mod højere præmie. Men jeg aner ikke hvad det så vil koste.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Trancient beskyttelse mod lyn..

Indlæg af Zarge » 10 aug 2012 20:07

umiddelbart er jeg enig... men som jeg snakkede med Pelle om den anden dag, hvis de har meget problemer med lyn, så er det måske en meget go ide at få på hele skidtet... de fleste forsikringsselvskaber kører jo også med afskrivning... og så kan det jo pludselig blive en dårlig foretning...


Besvar