Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Levetid på inverter

Spørgsmål og diskussion vedr. solcelle invertere
Forumregler
Angiv venligst inverterens navn og type i overskriften!
Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Givet likes: 1 gang

Levetid på inverter

Indlæg af Claus-fra-fyn » 28 apr 2012 22:50

Jeg har besøgt Danfoss (VLT og Inverter produktion) og set fremstillingen print ,de kan naturligvis udskiftes men om det kan betale sig (afhængigt af skattemodel) :cry: efter garanti perioden er nok tvivlsomt.


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Levetid på inverter

Indlæg af pelle » 29 apr 2012 10:34

Jeg valgte at udvide garantien på 5 år til 20 år. Det kostede 10.000 kr ekstra.. Spurgte sælger, hvor mange af deres kunder, der havde valgt at gøre det, jeg gjorde.. Ca. 5 % sagde han.
Jeg, kan så bare ringe, ved det mindste og de stiller herude. jeg skal ikke selv til at bøvle og spekulere over hvem der kan hjælpe mig og eller, hvad der er galt, hvis skidtet strejker. Jeg ringer blot. Jeg har så heller ingen forstand på elektronik. Det er det rene volapyk for mig. :oops: Så, jeg ville hellere betale de ekstra penge og slippe for at spekulere mig selv tosset og komme til at lave noget galt. Ok.. jeg havde så også pengene. :)
15 år, skriver i inverteren holder i bedste fald... Hmm.. Hvor meget kan man få for 10.000 kr. om 15 år, i forhold til idag.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
hundefar
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 46
Tilmeldt: 16 dec 2010 16:16

Levetid på inverter

Indlæg af hundefar » 29 apr 2012 18:02

Du må da være fuldstændig vanvittig Pelle... 10.000 gode nettokroner for en forhåbentlig ligegyldig forsikring, SUK siger jeg. Min kloge gamle far sagde til mig i en meget ung alder at jeg skulle lade være med at forsikre mig mere end lige højst nødvendigt og istedet lave en buffer opsparing hvormed jeg kunne betale pludselige udgifter. Jeg tror på at denne indstilling til livet har sparet mig for mange x titusindvis af spildte forsikringskroner. Hvis din inverter fiser af, så send den til reparation og betal, og er den kaput, så køb da for pokker en ny for dine 10.000 kroner. Invertere falder som alt andet i pris, så din sælger er sikkert på en fin restaurant for at fejre din dumhed. Nå men det var blot min mening om den slags bondefangeri :-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Levetid på inverter

Indlæg af pelle » 29 apr 2012 18:27

hundefar » 29 Apr 2012, 18:02 skrev:Du må da være fuldstændig vanvittig Pelle... 10.000 gode nettokroner for en forhåbentlig ligegyldig forsikring, SUK siger jeg. Min kloge gamle far sagde til mig i en meget ung alder at jeg skulle lade være med at forsikre mig mere end lige højst nødvendigt og istedet lave en buffer opsparing hvormed jeg kunne betale pludselige udgifter. Jeg tror på at denne indstilling til livet har sparet mig for mange x titusindvis af spildte forsikringskroner. Hvis din inverter fiser af, så send den til reparation og betal, og er den kaput, så køb da for pokker en ny for dine 10.000 kroner. Invertere falder som alt andet i pris, så din sælger er sikkert på en fin restaurant for at fejre din dumhed. Nå men det var blot min mening om den slags bondefangeri :-)
Jo, det kan du sige, Hundefar. Men, som jeg skrev, har jeg ikke en stand forskid på elektronik og gider ikke bryde hovedet med det. jeg ringer bare hvis der er problemer. Jeg har et godt forhold til min sælger og skulle han gå ud og æde sig godt og grundig, glad og tyk, på min regning. Så pyt da med det. :great:
Til gengæld er jeg temmelig snu på mange andre områder. Så hvad der sættes til på gyngerne, kommer så rigeligt hjem på karusellerne.

Og så skriver du " min dumhed" i dit indlæg. Det er tydeligt den er rettet på mig.. :)
Det er så også i orden. Jeg har lært pli hjemmefra. Sådan ville jeg aldrig skrive om en anden i et indlæg i en tråd..
Men, ok , Det siger mere om dig, end det gør om mig. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Levetid på inverter

Indlæg af Zarge » 29 apr 2012 18:38

:toofunny: :great:


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Levetid på inverter

Indlæg af Flemming DJ » 30 apr 2012 12:54

Pelle> Det var da alligevel lidt af en ekstra forsikringspræmie! :shock: Er det for HELE anlægget, alt inkl.?

Ellers: Hva' kostede din(e) inverter(e)?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
KjeldB
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 230
Tilmeldt: 31 mar 2011 11:16
Mit fyr: EKOHEAT 900
Areal: 145
Brændsel: Barlinek 6 mm
Fremviser gerne i postnummer: 9850
Årligt forbrug: ca. 2500 kg
Geografisk sted: Hirtshals

Levetid på inverter

Indlæg af KjeldB » 30 apr 2012 13:57

Det du skriver Ulrik, er en af grundende til at jeg hælder til micro-inverter. Jeg afventer i øjeblikket et tilbud fra relacom, de tilbyder nemlig 20 års garanti på deres micro-inverter.
6,0 kw solcelle anlæg på taget :)
Varmepumpe Zibro S-3637

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Levetid på inverter

Indlæg af pelle » 30 apr 2012 20:49

Flemming DJ » 30 Apr 2012, 12:54 skrev:Pelle> Det var da alligevel lidt af en ekstra forsikringspræmie! :shock: Er det for HELE anlægget, alt inkl.?

Ellers: Hva' kostede din(e) inverter(e)?
Nej anlægget kostede 107.500 kr. alt incl med 5 års garanti på inverter. jeg havde så selv monteret panelerne, trukket kabler og hængt invertere op. de, kom så også og monterede anlægget. Det var med i prisen.. Eller helt udspicificet 3500 kr. for tilslutning.
Jeg kan ikke huske hvad inverterne kostede. Det var sådan nogle kina invertere der hedder KLNe. :)
Men, for den da. at 10.000 kr kan pisse nogle af :shock: . Jeg skal ikke spekulere en dyt på der med de invertere de næste 20 år. Jeg ringer da bare til dem der har solgt mig anlægget, hvis der er noget galt med invertererne. Det klarer de kvit og frit. Et gennemsolidt firma, der også eksisterer om 20 år.. (siger min mavefornemmelse mig) De har da allerede eksisteret i 20 år.
10.000 er sku da ingenting idag.. Jo, for dem der ingen penge har, er det jo.Og 10000 kr er sku da enddu mindre om 15 år.
Jeg kan jo også vende den lidt om. Jeg har et stokerfyr med 5 tons træpiller om året= 10000 kr.
Meen...det har jeg så ikke. Men jeg har et træfyr og meget billig brændsel. det koster virkelig peanuts at fyre .. ok,,, der er arbejde ved det.. Dejligt med noget motion... Men, nu solceller på taget og en varmepumpe. strømmen gratis og det halve af varmen oveni.. pris på det sparede i varme.. Tjah.. ikke ret meget... men, kun det halve arbejde. + at solvarmen, supplerer varmepumpen rigtig godt.
Jeg har ikke fyret i syv uger nu. I dag har solcellerne lavet 48,6 kwt. Så, jeg er i grunden en rigtig glad mand..
Men, at man kan sidde og godte sig over jeg har smidt 10.000 kr til sælgeren for at jeg ikke skal bøvle med det inverter halløj de næste 20 år. Helt ærligt. :roll:
Jeg skrev, på ulriks tråd, for at fortælle, hvad jeg har gjort.. Og det er dermed gjort..
En, mand der har skrevet under på en kontrakt til en hus eller en bil, går man sku da heller ikke hen til og siger han er bleven snydt. Hvis man mener han har givet for meget. Det gør man sku da ikke, vel.
Så, skriv her, hvis i vil hjælpe.. Hvad nogle skriver de, har gjort her i forummet , kan jo ligesom ikke gøres om.. Dette er ikke et forum, hvor man håner eller nedgør andre for deres beslutninger. Så er det bare sagt :) .
Gjort er gjort og gjort, kan ligesom ikke gøres om..
Slut herfra..
hilsen
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Levetid på inverter

Indlæg af Flemming DJ » 01 maj 2012 01:46

Okay... Hvis levetiden på inverterne er ml. 10 og 15 år, skal det jo nok blive en god beslutning. Og der er jo ingen, der kan forudse prisudviklingen... Den plejer dog at gå nedad for sådan noget elektronik, men pludselig bli'r Thailand oversvømmet, og så stiger stumpeprisen (læs: Harddiskpriserne steg efter oversvømmelsen derude :wink:). Man kan jo få held i uheld.

Nå, men vi må hellere holde den sobre tone her i administratorens tråd. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Claus-fra-fyn
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 63
Tilmeldt: 28 feb 2011 10:50
Mit fyr: Nibe Fighter 1235/45 rør
Areal: 112
Brændsel: Jordvarme/ Solvarme
Givet likes: 1 gang

Levetid på inverter

Indlæg af Claus-fra-fyn » 01 maj 2012 07:22

Da jeg var i Bilka sagde manden der sælger inverterer og udvidet garanti at "den udvidet garanti som jeg sælger er IKKE pengene værd"


Besvar